Versatile-dakje op Quest

Pieter Jan

to Ligfiets
Er is al meer over geschreven hier op de lijst en diverse weblogs,
maar toch begin ik er nog even weer over.

Nu het weer wat kouder en natter begint te worden begin ik toch naar
alternatieve regenbescherming voor op mijn Quest te kijken. Momenteel
rij ik met regenachtig weer met de schuimkap op de Quest en een pet op
mijn hoofd.
Eerlijk gezegd vind ik dat niet lekker rijden. Je zit zo opgesloten
met die kap erop, en ik krijg nog steeds een partij regendruppels op
mijn bril, waardoor de regen een hindernis blijft.

Ik zie steeds meer Questen uitgevoerd met een 'Versatile'-dakje. Kan
iemand me vertellen in hoeverre dit de regen buiten houdt? Moet je nog
steeds de schuimkap gebruiken, is het dakje alleen voldoende?
Het lijkt me namelijk niet zo handig om de kap onder het dakje te
hebben. Ik vind het nu bij in- en uitstappen (en bij een enkel
verkeerslicht) al zo'n gedoe al dat klittenband los te maken. Als er
ook nog een dakje boven zit, lijkt het me helemaal een worsteling om
uit je fiets te komen (en er weer in).

Pieter Jan

Arjen Haayman

to ligf...@googlegroups.com
Hallo Pieter Jan,

Een paar jaar geleden heb ik een tijdje een dak gehad maar ik heb 'm weer verkocht. Ik vond de resultaten teleurstellend. In de praktijk blijkt namelijk dat het meeste water van voren komt: spatwater dat van de neus opspringt. Er wordt ook een doorzichtig scherm meegeleverd dat dat water een beetje tegen zou moeten houden, maar bij regen werd dat bedampt en ondoorzichtig.

Mijn streven was om met regen zonder bril te kunnen rijden en dat streven is beslist niet gehaald.

groet,
Arjen

P.S. Heb je al wat gekocht? :-)

Pieter Jan

to Ligfiets
On 2 okt, 13:05, Arjen Haayman <arjen.haay...@gmail.com> wrote:

> Mijn streven was om met regen zonder bril te kunnen rijden en dat streven is
> beslist niet gehaald.

Mijn streven is om regen met bril te kunnen rijden. Maar jouw verhaal
is daarbij niet erg bemoedigend.

> P.S. Heb je al wat gekocht? :-)
Ja, maar het belangrijkste onderdeel moest besteld worden. Dat zou er
vandaag zijn, dus als het goed is kan ik in het weekend knutselen :-)

Pieter Jan

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
Arjen Haayman schreef:
Ik heb geen ervaring met het dakje op de Quest maar wel op de Versatile
natuurlijk.
Wil je dat het systeem goed werkt dan is de plaatsing van het kleine
ruitje wat op de body komt (bij een Quest op de schuimkap geloof ik,
anders zit deze te ver weg en doet ie niets) erg belangrijk. Het is zo
bedoelt dat je over dit ruitje heen kijkt zodat je er geen last van hebt
als dit beslaat of nat regent, en de afstand tot je gezicht moet zo
groot (klein) zijn dat de luchtstroom die door het ruitje omhoog geleid
wordt grotendeels over je hoofd heen gaat. Het kleine ruitje valt dan
ruim onder de grote ruit die in het dakje zit. Zonder het kleine ruitje
kan ook maar dan wordt alleen de regen uit de lucht tegen gehouden
terwijl er nog redelijk wat water van de neus op spettert en zo toch nog
in je gezicht waait (dit zijn veel fijnere druppels).

Groet,
André

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Arjen Haayman schreef:
Ik rij sinds gistermorgen rond met het dakje op mijn Mango, maar heb nog
geen regen gehad. Hiervoor reed ik ook met schuimkap+pet en ik vind het
in je ogen slaan van de regen irritant (geen bril). Ik hoop ook dat het
met het dakje beter zal gaan. Dat het doorzichtige scherm bedampt lijkt
me geen bezwaar, want ik kijk er toch onderdoor.
Ik heb trouwens wel het idee dat ik er 1-3km/u langzamer door rijd. Ik
vind het met schuimkap rijden wel comfortabel - lekker warm. Zonder kap
en met dakje is het een stuk kouder en ik vraag me af of de regen niet
langs de zijkant binnen zal komen.
Zodra de het-regent-bijna-nooit regel even verstek laat gaan, zal ik
mijn ervaring melden.

Maarten - kijkt niet uit naar slecht weer, maar is wel benieuwd hoe dat
met de Mango is - Heckman

Pieter Jan

to Ligfiets
On 2 okt, 13:19, André Vrielink <andr...@planet.nl> wrote:

> Wil je dat het systeem goed werkt dan is de plaatsing van het kleine
> ruitje wat op de body komt (bij een Quest op de schuimkap geloof ik,
> anders zit deze te ver weg en doet ie niets) erg belangrijk.

Als je met 'op de schuimkap' bedoelt dat het ruitje op de schuimkap
vastgenageld wordt, dan sla ik dat liever over. Dan kan ik de kap
namelijk niet meer opvouwen en in de bagageruimte opbergen.

Pieter Jan

Reinier

to Ligfiets

On 2 okt, 12:58, Pieter Jan <baronenqu...@gmail.com> wrote:

> Ik zie steeds meer Questen uitgevoerd met een 'Versatile'-dakje. Kan
> iemand me vertellen in hoeverre dit de regen buiten houdt? Moet je nog
> steeds de schuimkap gebruiken, is het dakje alleen voldoende?

Je kan níet alleen het dakje gebruiken, dat is nl. te smal om alleen
de regen buiten te houden, dus met slecht weer gebruik je zowel de
schuimkap als het dakje.
Anders heeft het geen zin. In en uit stappen worden inderdaad wat
ingewikkelder.
Ik leg het schuimdeksel ondersteboven op het opengeklapte dakje. Als
je dat op de goede plek doet kan je het geheel in een keer
dichtklappen zonder onhandig te hoeven rommelen.
De standaard achterbevestiging van het dakje bij quest of mango is met
klitteband. Onvoldoende wat mij betreft bij fellere windvlagen van
opzij / van achteren.
Ik ben een van de eerste mangorijders met dakje en heb nog de versie
zonder extra onderruitje, mogelijk dat ik dat er wel nog bij ga
aanschaffen, want er komt inderdaad een nevel onder het voorruitje
door, die mogelijk zo om te buigen is, mits het onderruitje goed
geplaatst is. (Je moet er overheen kunnen kijken, niet er doorheen, en
de afstand moet zo zijn dat de luchtstroom naar je ogen, afgebogen
wordt naar boven en naar opzij)
Het dakje biedt vooral aanmerkelijk extra bescherming bij heftige
regen/ plensregen en hagel. Bij hoge uitzondering heb ik nog met felle
zijwind last gehad van striemende regen of hagel die van links of
rechts in mijn gezicht sloeg.
Het zicht wordt er niet beter op met regen, maar ook niet slechter.
Het dakje is i.i.g. zónder het extra onderruitje, niet geschikt om je
ogen/bril droog te houden en zo een beter zicht op de weg, donkere
paaltjes en onverwachte stoeprandjes te krijgen. Dat gaat wat mij
betreft beter met een pet, omdat ik daarmee de "kijkkier" kan
reduceren tot een halve centimeter, wat het redelijk mogelijk maakt je
bril af te zetten. Nadeel daarvan is water dat dan via je nek naar
binnen komt.
Ik rijd zelf nu in de zomer zonder dakje. In de winter voelt het wat
mij betreft wel lekker beschut, warmer, behaaglijker.
Het paar km verschil in kruissnelheid vind ik zelf geen belangrijk
issue. Tenzij je in de flevopolder forenst, of ergens anders waar je
kruissnelheid dicht bij je gemiddelde snelheid ligt, is de invloed van
een iets lagere kruissnelheid op je totale reistijd minimaal. Ik schat
dat ik met een kruissnelheid van 37 km/h, gemiddeld 29 rijdt en met
een kruissnelheid van 34 km/h gem. 28. Bij een daling van je
kruissnelheid met 8% zakt je gemiddelde zo met maar 3,4 %, dus kom je
op een uur fietsen 2 minuten later aan. Niet zo boeiend vind ik en
daarbij betwijfel ik of het verschil zo groot is door het dakje, omdat
ik met het dakje in niet vergelijkbare weersomstandigheden rijdt als
zonder. Met rotweer of kou rijd ik zonder dakje ook minder hard en dát
zijn de omstandigheden waar je voor het dakje kiest. Dus het is ook
geen vergelijking.

Reinier - en op de mango staat het dakje prachtig - van Rij

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
Pieter Jan schreef:
Dat kan misschien ook met klittenband of drukknopen o.i.d.

André

Quemo

to Ligfiets
On 2 okt, 15:59, André Vrielink <andr...@planet.nl> wrote:

> Dat kan misschien ook met klittenband of drukknopen o.i.d.

Als je van dat 'paddenstoeltjes'klittenband van de Hema gebruikt,
daarmee kan je het ruitje echt goed vastklitten.

Maar even terug naar het dakje en het ruitje.

Met de Versatile vind ik het ruitje echt nodig. En hij doet ook
daadwerkelijk z'n werk: hij stuurt de luchtstroom echt omhoog. Dat heb
ik gemerkt aan de dunne donkere ruit die ik achter de ruit van het
dakje gestoken had als zonwering. Toen het ruitje op de kap gemonteerd
werd, bleef het extra donkere ruitje niet meer goed zitten; daar kwam
wind achter die door het ruitje op de kap omhoog gestuwd werd. Ook met
spetters op de bril merkte ik duidelijk verschil tussen met of zonder
ruitje op de kap.

Nu met de Quest. Geen ruitje maar ik heb ook de indruk dat het veel
minder nodig is dan bij de Versatile. Ik heb de indruk dat dat komt
door het schuimdekje waar veel minder water omhoog spat dan op de ABS
kap van de Versatile.

Ik heb m'n Quest nog maar sinds februari 2009 en heb dus nog niet het
hele jaar door gereden en zeker de slechte maanden nog niet volledig
gefietst. Helemaal zuiver beeld heb ik dus nog niet maar toch heb ik
de indruk dat het ruitje bij de Quest niet echt nodig is. Misschien
heeft het ook te maken met hoe diep je in de fiets weggedoken zit. ik
steek met m'n ogen echt maar net boven de schuimkap uit.

Het dakje heb ik op de Quest weinig gebruikt in de zomer. Maar zodra
het weer slechter weer wordt, gaat het dakje er weer op. Onlangs heb
ik hem ook weer gemonteerd gehad.
Ik ben het met Reinier eens dat het standaard klittenband niet
voldoende is om het dakje op de Quest te houden. Sinds ik een
vergelijkbare oplossing heb gemaakt aan mijn dakje als Reinier, blijft
m'n dakje mooi zitten.
Wat betreft de schuimkap. Ik heb twee extra klittenbandjes aan de
schuimkap gemonteerd ter hoogte van de spiegels. Het klittenbandje
midden voor heb ik een stuk langer gemaakt. Die middelste heb ik
expres langer gemaakt zodat ik de overige klittenbandjes los kan
maken, dan de schuimkap (met dakje en al) naar voren kan kantelen
waarbij de schuimkap dus met het middelste klittenband gewoon aan de
fiets vast blijft zitten. Ik heb dat klittenband dus níet strak aan de
kap geklit maar met ruimte zodat de schuimkap kan omslaan naar voren.
Direct is het overtollige lusje klittenband trouwens handig om tussen
rand van de Quest en schuimkap te drukken tijdens het rijden als het
wat warmer is zodat je een kleine luchthapper maakt.

Quemo -nu even compleet leeg-

Pieter Jan

to Ligfiets
On 2 okt, 20:17, Quemo <qu...@ziggo.nl> wrote:

> [...]
> heeft het ook te maken met hoe diep je in de fiets weggedoken zit. ik
> steek met m'n ogen echt maar net boven de schuimkap uit.

Dan zou ik het dus eerst zonder ruitje kunnen proberen. Op de kap
bevestigen lijkt me niet wat, dan zou ik hem er eerder net voor
zetten, zoals Paul Dijs gedaan heeft.

> [...]
> voldoende is om het dakje op de Quest te houden. Sinds ik een
> vergelijkbare oplossing heb gemaakt aan mijn dakje als Reinier, blijft

Zou het eerder genoemde paddestoeltjesklittenband daar niet voor
helpen?
Zo'n extra haakje aan het dak lijkt me nog wat meer gedoe met in en
uitstappen.

> [...]
> maken, dan de schuimkap (met dakje en al) naar voren kan kantelen
> waarbij de schuimkap dus met het middelste klittenband gewoon aan de

Dat klinkt handiger. Misschien zou ik de kap aan de voorkant zelfs met
elastiek kunnen bevestigen, zodat ik een soort scharnierende Versatile-
kap krijg.

Pieter Jan

Pieter Jan

> [...]
> rand van de Quest en schuimkap te drukken tijdens het rijden als het
> wat warmer is zodat je een kleine luchthapper maakt.

Vanochtend heb ik je tip maar eens geprobeerd en het middelste
klittenband wat minder strak vastgezet, zodat ik de schuimkap naar
voren kan klappen. Op zich handig als je er onderweg een keer uitmoet,
maar bij het voorover klappen blijkt het spiegeltje scheef geduwd te
worden. Daar kom ik natuurlijk pas achter als ik de kap weer dicht heb
gedaan, en dan is het wat lastig deze weer recht te zetten.
Heb jij je spiegels anders gemonteerd zitten, of ben je gewoon wat
handiger dan ik?

Pieter Jan - Heeft iemand nog een gebruikt velomobiel-dakje liggen?

Quesjer

to Ligfiets
Hoi Pieter-Jan,

Daarvoor zou je een oplossing kunnen maken door van een (bijv. RVS of
ALU of PVC) pijp twee ringen te laten afzagen bij een
metaalbewerkingsbedrijf. Daarin boor je een gaatje, en die ring
monteer je nu samen met je spiegeltje. De ring moet zo groot zijn dat
ie om de spiegel past, eventueel na het buigen in de juiste vorm. PVC
is ongetwijfeld het goedkoopste, en kun je verwarmen d.m.v. een
schildersfohn (heel voorzichtig en langzaam warm stoken om verbranden
te voorkomen)

Groet van Quesjer

Quemo

to Ligfiets
On 9 okt, 16:26, Pieter Jan <baronenqu...@gmail.com> wrote:

> [...]
> gedaan, en dan is het wat lastig deze weer recht te zetten.
> Heb jij je spiegels anders gemonteerd zitten, of ben je gewoon wat

Ik heb dus een langer stuk klittenband waardoor de kap ook wat meer
ruimte heeft om z'n plek te zoeken. Verder zitten m'n spiegeltjes op
de standaard plek van Velomobiel (ik heb geen wensen opgegeven over de
plek van de spiegels). Maar je kan de spiegeltjes op verschillende
manieren op z'n kogelkopje draaien. Je kan ze ook ver omlaag draaien
zodat ze dicht bij de kap komen. Dat geeft natuurlijk aan de bovenkant
weer meer ruimte voor de schuimkap. Dit zijn in ieder geval twee
mogelijke oorzaken. Want ik heb óók wel eens dat m'n spiegels verkeerd
staan maar lang niet altijd.

Quemo -wel een gebruikt dakje maar die blijft ook in gebruik-

Quemo

to Ligfiets
On 9 okt, 16:40, Quesjer <quest...@gmail.com> wrote:

> [...]
> is ongetwijfeld het goedkoopste, en kun je verwarmen d.m.v. een
> schildersfohn (heel voorzichtig en langzaam warm stoken om verbranden

Ik heb héél hard m'n best moeten doen om te begrijpen wat je hier
bedoelt. Maar ik denk nu dat je voorstelt om een vrij grote pijp te
gebruiken en die als beschermingsrand over het hele spiegeltje heen
zodat die de 'tik' van de schuimkap opvangt?

Quemo -valt niet moeilijk te realiseren lijkt me-

Quesjer

to Ligfiets

> [...]
> gebruiken en die als beschermingsrand over het hele spiegeltje heen
> zodat die de 'tik' van de schuimkap opvangt?

Eeeeh, ja.....

Groet van Quesjer

Quemo

to Ligfiets
On 9 okt, 20:18, Quesjer <quest...@gmail.com> wrote:

> Eeeeh, ja.....

Mooi :) Dan is het nog niet helemaal dramatisch met me gesteld.

Quemo -zwaar toe aan weekend-

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 2 oktober 2009 12:58 heeft Pieter Jan <barone...@gmail.com> het
volgende geschreven:

> Nu het weer wat kouder en natter begint te worden begin ik toch naar
> alternatieve regenbescherming voor op mijn Quest te kijken. Momenteel

Iemand wel eens een paraplu geprobeerd? Of nog beter:
http://www.senzumbrellas.com/nl/senz-mini/
Is een cabriodak voor je velomobiel :)

grtz
Henk

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com
Op 12 October 2009, tikte hyz glashard:

Slecht voorstel, tenzij je hem vast monteert op je fiets zonder het
uitzicht te belemmeren! Als iets een gevaar op de weg is, is het wel een
fietser met een paraplu.

/Mars

--
ga toch fietsen, dat is pas stil ...

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com

Heb jij dit wel eens geprobeerd met een Senz mini? Ik wel en het gaat
uitstekend.
Kijk voor een verslagje hier:
http://wimschermer.blogspot.com/search?q=paraplu
Het kenmerkende verschil met gewone paraplu's is dat de Senz zich
automatisch goed in de wind keert en netjes rechtop blijft staan. Hij
slaat niet omlaag bij veel wind zoals bij 'normale' paraplu's.
De aanstroming van de lucht is door de vorm zo goed dat er maar heel
weinig weerstand ontstaat. Ik kan de Senz mini bij 40 km/u met twee
vingers op het stuur klemmen.
Ik moet nog een goede bevestiging maken, maar ik ben er van overtuigd
dat dit gaat lukken.
Wim - morgen naar Dronten voor weer een noviteit - Schermer

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> dat dit gaat lukken.
> Wim - morgen naar Dronten voor weer een noviteit - Schermer

Zie:
http://3.bp.blogspot.com/_cFao0zH2oMg/Sq-xEllrq2I/AAAAAAAAE1M/RqjIwgsOBb0/s1600-h/IMG_0338.jpg

Los van het feit dat alleen echte regen-fooben hem met zo weinig regen
al uit zetten: volgens mij heb je totaal geen zicht meer in de spiegels.

Als je een beetje doorrijd help het ook niet meer trouwens met dat gat
aan de voorkant.

Tot slot, het met de hand vasthouden is iets dat aandacht vereist. Ik
houd dergelijke aandacht liever bij het verkeer, al was het alleen maar
omdat blik niet meer kan kijken zodra het regent.

Grrz
Rode -vond de regenjas geeneens nodig vandaag- Pioneer

Tiep met mij op: http://tinyurl.com/5p6od6
Rode Pioneer adviseert: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 12 oktober 2009 19:33 heeft Rode Pioneer <RodeP...@gmail.com>
het volgende geschreven:

> [...]
> houd dergelijke aandacht liever bij het verkeer, al was het alleen maar
> omdat blik niet meer kan kijken zodra het regent.

Aspecten die inderdaad meespelen, maar daarmee is het niet bij
voorbaat al afgeketst. Je kan misschien je plu ff optillen als je in
je spiegels wil kijken, en zoveel aandacht kost het vasthouden van
iets niet. Ik heb iig ook een relatief rustige ww-route.

Het grote voordeel lijkt mij dat je even snel een dak boven je hoofd
kan maken, alleen als het nodig is. Ik rij het liefst zonder
schuimkap, en het tevoorschijn halen kost toch even (alleen al omdat
je moet stoppen, ik hoef gelukkig niet uit te stappen om erbij te
kunnen). En aangezien het bijna nooit regent, vind ik een
verstiledakje overdone, want die kan je ook niet even snel tijdens je
rit monteren.

Misschien ga ik het ook eens proberen, leuk dat iemand al ervaring heeft!

grtz
Henk

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com
Op 13 October 2009, tikte hyz glashard:

> [...]
> je spiegels wil kijken, en zoveel aandacht kost het vasthouden van
> iets niet. Ik heb iig ook een relatief rustige ww-route.

Dat je jezelf te pletter rijdt in een sloot moet je natuurlijk helemaal
zelf weten, maar misschien kun je ook denken aan andere weggebruikers.
Een paraplu steekt uit, heeft relatief scherpe uiteinden en belemmert je
zicht. De verleiding is natuurlijk ook groot om de paraplu zo laag
mogelijk te houden aan de voorkant, omdat hij dan helpt tegen de regen;
een tegenligger zie je zo gemakkelijk over het hoofd.

paul

to Ligfiets

En toch ziet dit er beter uit. Niet alles wat Wim heeft is goed ;-)

http://2.bp.blogspot.com/_G7-O5kPQCds/SLwyIfaixTI/AAAAAAAAAA0/sn3O68mcEdg/s1600-h/IMG_0755.JPG

Groeten,

Paul - bijna strada "simply red" - Dijs

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
paul schreef:
Paul, ik zie dat jij ook het versatile windscherm hebt gemonteerd. Dat
zat er niet bij op mijn Mango en ik las een bericht van Andre Vrielink
dat het schermpje wel essentieel is voor de goede werking.
Ik vraag mij af of dat windschermpje ook prettig is als je zonder dakje
rijdt.

Maarten - altijd maar weer vragen...

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
Maarten schreef:
De plaats van het windschermpje op de foto is wel te ver naar voren.
Zoals ik eerder ook al schreef moet het schermpje dichterbij en zal het
voor een goede werking dus op de schuimdeksel gemonteerd moeten worden.
Ook zonder dakje doet het schermpje dan zijn werk, dat wil zeggen hij
zal de luchtstroom naar boven afbuigen waardoor je minder regen in je
gezicht krijgt en dan in het bijzonder de regen die van de fiets weer
omhoog opspat.

André

Pieter Jan

to Ligfiets
On 13 okt, 14:07, André Vrielink <andr...@planet.nl> wrote:

> [...]
> zal de luchtstroom naar boven afbuigen waardoor je minder regen in je
> gezicht krijgt en dan in het bijzonder de regen die van de fiets weer

Ik zou natuurlijk ook alleen het windschermpje kunnen monteren, en in
plaats van een compleet dak gewoon weer mijn pet op zetten.

Pieter Jan - Goedkoper en minder gedoe

Pieter Jan

to Ligfiets
On 13 okt, 13:38, paul <pauld...@hetnet.nl> wrote:
> En toch ziet dit er beter uit. Niet alles wat Wim heeft is goed ;-)
>
> http://2.bp.blogspot.com/_G7-O5kPQCds/SLwyIfaixTI/AAAAAAAAAA0/sn3O68m...
>
> Groeten,
>
> Paul - bijna strada "simply red" - Dijs

Paul,

Hoe bevalt het dakje bij jou? Houdt het de regen goed uit je gezicht,
of blijven de druppels binnen waaien?
De positie van je windschermpje staat me wel wat beter aan, maar uit
de beschrijving van André op te maken zou hij op de schuimkap
gemonteerd moeten zijn.

Pieter Jan

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 13 oktober 2009 10:07 heeft Quest 273 <Q2...@xs4all.nl> het volgende
geschreven:

> [...]
> mogelijk te houden aan de voorkant, omdat hij dan helpt tegen de regen;
> een tegenligger zie je zo gemakkelijk over het hoofd.

Nou, weer lekker ongenuanceerd. Je kan best veilig door het verkeer
bewegen met een paraplu. Dat is niet anders dan tevoet door een drukke
winkelstraat als op de fiets.

grtz
Henk

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com
> [...]

Volgens mij gaf ik toch duidelijk de gevaren aan. En niet alleen dat, de
beschrijving die ik geef is gebaseerd op observaties in het verkeer.

> Je kan best veilig door het verkeer
> bewegen met een paraplu. Dat is niet anders dan tevoet door een drukke
> winkelstraat als op de fiets.

Droom gerust verder. De snelheden op de fiets liggen beduidend hoger dan
te voet.

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> Nou, weer lekker ongenuanceerd. Je kan best veilig door het verkeer
> bewegen met een paraplu.

Tot hier mee eens: opgerold tussen de bagage.

> Dat is niet anders dan tevoet door een drukke winkelstraat als op de fiets.

Ik kan je zo een paar verschillen aanwijzen. Tenminste, als ik je zin
goed lees. Heel duidelijk is hij namelijk niet.

Grrz
Rode -zonder kijken autoportier openflikkeren kan ook zonder gevaar,
vaak....- Pioneer

Jaap P.

to Ligfiets
On 13 okt, 15:05, Pieter Jan <baronenqu...@gmail.com> wrote:
> Ik zou natuurlijk ook alleen het windschermpje kunnen monteren, en in
> plaats van een compleet dak gewoon weer mijn pet op zetten.
>
> Pieter Jan - Goedkoper en minder gedoe

Beginnend aan een tweede winterseizoen en tot nu toe gereden te hebben
met afwisselende combinatie van regendakje en/of windschermpje kan ik
zeggen dat elk hun voordeel hebben. Regendakje tegen zon (iets voor
Wim S.) en regen. Windschermpje houdt de wind en vliegen uit je ogen,
en bij regen de fijne druppels.(die waaien over je heen).
Bij fikse buien helpt alleen de combinatie van beiden om je redelijk
droog te houden. Beetje fijne spray hou je in zo geval toch. Bij mij
zit het dakje s winters er altijd op, zomers nooit en in dit seizoen
alleen als het bij vertrek echt regent of verwacht wordt te gaan
plenzen.

Jaap - rijdt dan wel in de V66, waarvoor dak en windscherm ontworpen
zijn - P.

Mark van Gorkom

to ligf...@googlegroups.com
Heb ook een Senz in de AW liggen, maar gebruik die alleen nog bij (natte
of zonnige) pauzes zonder bovendekking. Ik bleef er niet merkbaar droger
onder dan met een regenhoed, en da's toch wat handiger. Het ding is
inderdaad goed in bedwang te houden, en meer dan 1 hand heb ik toch niet
nodig voor de fiets, maar die ander hou ik toch liever vrij. Nog wel aan
een parapluhouder gedacht (of inklemmen m.b.v. de baleinen?) maar dat
werd me teveel moeite voor zo weinig extra droogte. Verder dekt het ding
bij duisternis m'n hoofdlampje af (om zelfde reden wordt een dakje ook
lastig; moet ik een zoekschijnwerper op het dakje plaatsen ofzo). Van
medeweggebruikers de ogen uitsteken heb je bij een Senz trouwens weinig
last; hij is vrij smal en heeft platte dopjes op de baleinen.

Mark - altijd een plu bij zich - van Gorkom.

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 13 oktober 2009 17:09 heeft Rode Pioneer <RodeP...@gmail.com>
het volgende geschreven:

> Ik kan je zo een paar verschillen aanwijzen. Tenminste, als ik je zin
> goed lees. Heel duidelijk is hij namelijk niet.

Ik bedoel alleen maar dat je met beleid beide veilig kan doen. Er zijn
maar zat mensen die anderen hun ogen uitsteken met hun paraplu te
voet, en er zijn er ook die dat niet doen op de fiets. Het een sluit
het ander niet uit. Ik wordt een beetje waas van mensen die menen dat
het echt niet veilig kan zijn.

grtz
Henk

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com
On 14 Oct 2009, at 08:38, hyz wrote:

> het ander niet uit. Ik wordt een beetje waas van mensen die menen dat
> het echt niet veilig kan zijn.

Het is niets meer dan menselijk om je eigen gedrag in het verkeer goed
te praten. Dat is misschien ook wel de oorzaak van zoveel problemen in
het verkeer.

/Mars

paul

to Ligfiets

Hoi Pieter Jan,

> Hoe bevalt het dakje bij jou? Houdt het de regen goed uit je gezicht,
> of blijven de druppels binnen waaien?

---> Het dakje beviel mij prima. (heb mijn Quest verkocht en wacht op
strada, vandaar : beviel)
Als er een middag regen voorspeld werd ging ik juist fietsen, erg
rustig op de weg kan ik je verzekeren.
Je hebt dan het gevoel in een autootje te zitten, voor mij het ulieme
velomobiel-gevoel.
Ik ben brildragend en kreeg vrijwel geen spat op mijn bril. Ik denk
toch door het schermpje.
Alleen bij zeer harde zijwind waarbij de regen bijna horizontaal
"valt" kreeg ik wat regen op de zijkant van mijn hoofd.
Pet op dan.

> De positie van je windschermpje staat me wel wat beter aan, maar uit
> de beschrijving van André op te maken zou hij op de schuimkap
> gemonteerd moeten zijn.

----> Op de schuimkap monteren is een optie, maar dan kan je de kap
niet meer makkelijk opbergen in de bagageruimte denk ik.
Ik had een versatile-schermpje en die wordt tegenwoordig met
klitteband-rondjes geleverd weet ik. Dat lijkt me beter dan 5 gaten
boren en nagels gebruiken. Die gaatjes kunnen weer gaan lekken nml of
je stoot met je knie tegen zo'n borgkapje tijdens het fietsen. Niet
ideaal. Wel ben ik overtuigd van het nut van een scherm. Je
verschuilen achter een schermpje geeft vast meer snelheidsvoordeel dan
het monteren van bijv. dure keramische lagers. Dat zou misschien nog
eens aardig zijn om uit te testen.

Groeten,

Paul - mijn kinderen spelen het ligfiets-kwartet nu - Dijs

Pieter Jan

to Ligfiets
Bedankt voor de reacties.
Ondanks de minder positieve ervaring van Arjen ben ik inmiddels
redelijk overtuigd om zo'n dakje in ieder geval maar eens een poosje
te gaan proberen.
Ik heb een nieuwe Quest in bestelling, en ik probeer het dakje dan
liever eerst op mijn oude Quest uit voordat ik gaten in de body van
een splinternieuwe ga boren.

Werkt Flevobike als postorderbedrijf, of heeft een bekende
ligfietswinkel in Dronten die dakjes op voorraad in de winkel?
Ik heb op de ligfiets.net markt al een oproep voor een gebruikt dakje
geplaatst, maar die zakt hard naar beneden in de lijst.

Pieter Jan - Blijkbaar willen mensen hun dakje toch niet graag
kwijt ;-)

paul

to Ligfiets

Hoi Pieter Jan:

> Ik heb een nieuwe Quest in bestelling, en ik probeer het dakje dan
> liever eerst op mijn oude Quest uit voordat ik gaten in de body van
> een splinternieuwe ga boren.

--> Lijkt mij heel verstandig ja !

> [...]
> Ik heb op de ligfiets.net markt al een oproep voor een gebruikt dakje
> geplaatst, maar die zakt hard naar beneden in de lijst.

---> Beide winkels verkopen de dakjes en werken als postorderbedrijf.

> Pieter Jan - Blijkbaar willen mensen hun dakje toch niet graag
> kwijt

----> Dat zegt al genoeg dus ;-)

Nog wel even een opmerking: Het dakje is te smal voor het instapgat en
bij langdurige regen worden je schouders nat als je geen schuimkap
gebruikt omdat de regen aan de zijkant naar binnen komt. In mijn geval
is de schuimkap vaak veel te warm, vooral natuurlijk in de zomer. Ik
heb daarom een "zomerschuimkap" :
een flink ingeknipte schuimkap voor voldoende ventilatie. En zo blijf
ik dus volkomen droog. Op eerder geplaatste foto kun je het zien als
je goed kijkt. In combi met een schermpje echt een aanrader. Verder is
het dakje vooral geschikt bij langdurige regenval, vind ik. Het kost
teveel tijd en moeite om bij elke bui het dakje te monteren en te
demonteren. In dat geval pak ik een pet en evt schuimkap.
De stokjes die bij hetdak horen kun je trouwens inkorten. Het dakje
komt dan lager te zitten. Eerst even goed proefzitten voordat je de
gaten boort dus ... En reken erop dat je met het dakje wat snelheid
inlevert. Niet veel trouwens.

Succes,

Paul

Pieter Jan

to Ligfiets
On 15 okt, 12:34, paul <pauld...@hetnet.nl> wrote:
> [...]
> teveel tijd en moeite om bij elke bui het dakje te monteren en te
> demonteren. In dat geval pak ik een pet en evt schuimkap.

Zomers rij ik het liefst 'topless', dan blijft het dakje gewoon thuis
en de schuimkap (en een pet) voor de zekerheid maar mee achterin.
Het gaat me vooral om het winterseizoen. Als het donker is en regent
zie ik gewoon niks meer door mijn natte bril. Ik hoop dat ik onder het
dakje mijn bril in ieder geval redelijk droog hou, en de schuimkap is
dan niet te warm (alhoewel ik ook in de winter het liefst zonder rij).

> De stokjes die bij hetdak horen kun je trouwens inkorten. Het dakje
> komt dan lager te zitten. Eerst even goed proefzitten voordat je de
> gaten boort dus ...

Goede tip. Ik zal eerst wel eens met klittenband/ducttape bezig gaan.

> En reken erop dat je met het dakje wat snelheid inlevert. Niet veel trouwens.

Dat is dan wel weer jammer, ik ga al niet zo snel. Maar ach, met een
beregende bril kan ik in het donker soms maar stapvoets rijden, dus
wat dat betreft neemt de snelheid alleen maar toe.

Pieter Jan

Pieter Jan

to Ligfiets
Ik heb inmiddels zo'n mooi Versatile dakje gekocht en heb nu nog een
vraagje voor de (ervarings)deskundigen;
Ergens heb ik gelezen dat iemand voor het boren van de
bevestigingsgaten de body van zijn Quest verstevigd heeft met een
glasvezelmatje. Is dat nodig?
Ik heb namelijk geen enkele ervaring met polyester en glasvezel, en
het lijkt me niet zo'n makkelijke plek om aan te werken. Zou het niet
voldoende zijn om aan de binnenkant een rubberen ring te gebruiken om
de krachten van het dakje over een wat groter oppervlak te verdelen?

Pieter Jan

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com

Het is zeker verstandig een extra glasvezel matje aan te brengen. De
kap is ter plekke erg dun en als je niet versterkt heb je zo craquelé.
Wil je niet boven je hoofd werken, leg de Quest op zijn zij, dat werkt
makkelijker.
Echte verdikkingen in de vorm van een grote rubber ring leveren
mogelijk aantikken door je knieën op.
Wim - zou wel de matjes aanbrengen, maar het boren vervangen door
klittenband - Schermer

Quemo

to Ligfiets
On 18 okt, 22:06, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> mogelijk aantikken door je knieën op.
> Wim - zou wel de matjes aanbrengen, maar het boren vervangen door

Hoewel je veel goede ideeën hebt, ga ik deze toch regelrecht van tafel
vegen. Klittenband om het dakje op de kap vast te houden? Dat gaat
niet goedkomen bij een fors zijwindje tenzij je echt een bruut stuk
klittenband gaat gebruiken of mogelijk het veel stevigere
'paddestoeltjes' klittenband. Maar met normaal klittenband denk ik dat
je al snel 25 vierkante centimeter nodig hebt om de boel stevig vast
te zetten. Maar zelfs met paddestoeltjesklittenband denk ik dat je met
16 vierkante centimeter pas genoeg hebt.

Quemo -redelijk wat ervaring met het Versatiledakje en met klittenband-

Pieter Jan

> [...]
> mogelijk aantikken door je knieën op.
> Wim - zou wel de matjes aanbrengen, maar het boren vervangen door

Wim,
Wat bedoel je met craquelé? Kleine barstjes in de gelcoat/lak? Of iets
ernstigers.
De lak van mijn (zo'n 8 jaar oude) Quest heeft al aardig wat
gebruikssporen, dus een paar extra barstjes zal niet opvallen. Echte
schade wil ik wel graag voorkomen.

Gezien de verhalen die ik inmiddels gehoord heb over (aan de
achterkant) loswaaiende dakjes, wil ik de voorkant van het dakje in
ieder geval stevig vastschroeven.
Alleen voor het eerste uitproberen van de plek van het dakje maak ik
even gebruik van klittenband (misschien in combinatie met ducttape).

Pieter Jan

Pieter Jan

to Ligfiets
On 18 okt, 22:39, Quemo <qu...@ziggo.nl> wrote:
> [...]
> 16 vierkante centimeter pas genoeg hebt.
>
> Quemo -redelijk wat ervaring met het Versatiledakje en met klittenband-

Wilfred,
Hoe zit jouw dakje aan de voorkant vast? Is de huid van Quemo daar ook
plaatselijk versterkt met extra glasvezel?

En: Kan iemand mij verwijzen naar een goede handleiding om een
glasvezel matje aan te brengen?
Moet ik epoxy of polyester gebruiken? Wat voor matje heb ik nodig
(geweven of niet, hoeveel gm/m2)? Kan ik een epoxy reparatiesetje bij
Praxis halen of moet ik naar een specialist?

Pieter Jan

Hans F

to Ligfiets

> [...]
> (geweven of niet, hoeveel gm/m2)? Kan ik een epoxy reparatiesetje bij
> Praxis halen of moet ik naar een specialist?

Even bij een watersportzaak langs gaan en wat weefsel en epoxy halen,
polyester op polyester hecht slecht, epoxy op polyester gaat
daarentegen erg goed.
Glasmat is niet te gebruiken met epoxy daar de lijm die de mat bij
elkaar houdt ruzie geeft met epoxy.
Verder even googlen op epoxy weefsel enz, en er komt een heleboel
advies op je af.
Zelf leg ik het weefsel vaak op polyetheen (boterhamzakjesplastic) en
imoregneer het dan, vervolgens plak ik dat op de juisje plek, en
verwijder vervolgens na uitharden het plastic. Dat voorkomt een
amineblush. Begin eens met 160gr/m2, indein niet genoeg gewoon nog een
laag.

Hans Fix

Quemo

to Ligfiets
On 19 okt, 11:43, Pieter Jan <baronenqu...@gmail.com> wrote:

> Hoe zit jouw dakje aan de voorkant vast? Is de huid van Quemo daar ook
> plaatselijk versterkt met extra glasvezel?

Ik heb zojuist even gekeken onder de kap maar kan niet echt zeggen dat
ik extra geplakte matjes meen te zien (in tegenstelling tot de
smurfenmuts waar ik extra matjes besteld heb). Dus: volgens mij niet.

Groet,

Quemo -net z'n achtervering laten verzwaren-

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com
Op 19 okt 2009, om 11:40 heeft Pieter Jan het volgende geschreven:

> Wim,
> Wat bedoel je met craquelé? Kleine barstjes in de gelcoat/lak? Of iets
> ernstigers.

Inderdaad, kleine barstjes die uitwaaieren vanuit een plek die te waar
punt belast is geweest.
De kap is bij uitstek de plaats waar water wil blijven staan. Als dit
langdurig gebeurt kan er delaminatie ontstaan. Bij oudere Questen waar
bovenop haarscheuren zijn ontstaan, bladdert vroeg of laat de gelcoat
eraf.
Wim - dan is er veel werk aan de winkel - Schermer

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 19 oktober 2009 12:29 heeft Hans F <fix...@gmail.com> het volgende
geschreven:

> Glasmat is niet te gebruiken met epoxy daar de lijm die de mat bij
> elkaar houdt ruzie geeft met epoxy.

werkt wel hoor, er blijven alleen wat meer vezels aan je kwast zitten.

> Zelf leg ik het weefsel vaak op polyetheen (boterhamzakjesplastic) en

> impregneer het dan, vervolgens plak ik dat op de juiste plek, en

> verwijder vervolgens na uitharden het plastic.

Prima methode, maar dat levert wel sneller luchtbellen op.

Algemeen: googelen. Er is zeer veel info te vinden. Wil je er meer mee
gaan doen: Koop het boek
http://www.polyservice.nl/Praktijkhandboek-Kunststoffen-p-16367.html
En als je goedkoop uit wil zijn, koop je daar de spullen.
Watersportzaken zijn duur op het gebied van epoxy/polyester.
http://www.harjon.nl/ is ongeveer even goedkoop als polyservice.

Als ik dit plek op m'n fiets zou versterken, zou ik een laag of drie
glasweefsel aanbrengen van 160gr/m2. Verschillende orientatie en
verschillende formaten matjes. De laatste laag het grootst (15x15cm).

grtz
Henk

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
hyz schreef:

> Op 19 oktober 2009 12:29 heeft Hans F <fix...@gmail.com> het volgende
> geschreven:

> werkt wel hoor, er blijven alleen wat meer vezels aan je kwast zitten.

Nee werkt niet.
Hakselmat zit standaard aan elkaar gelijmd met een bindmiddel dat oplost
in polyester en niet in epoxy. Als je de mat dus met epoxy gaat
lamineren dan lost het bindmiddel niet op en ontstaat er een slecht
contact tussen de epoxy en de glasvezels. Dat is tenminste wat mij
altijd verteld is en heb het ook zelf ervaren.

André Vrielink

Hans F

> [...]

> met die kap erop, en ik krijg nog steeds een partij regendruppels op
> mijn bril, waardoor de regen een hindernis blijft.

Even weer helemaal terug naar het probleem. (Je moet altijd van het
probleem uitgaan en niet van de oplossingen, dat willen techneuten nog
wel eens vergeten, zo hadden de Amerikanen een heel geavanceerde pen
ontwikkeld voor in de ruimte, werkte ook onder gewichtsloze condities,
als de inkt niet naar de punt zakte dan werd het gepompt. Kostte
duizenden dollars die uitvinding. De Russen gebruikten gewoon een
potlood.)
Het probleem is de bril, dus zet die af, zie je dan ook geen barst?
Probeer contactlenzen? Van die eendaagse alleen voor regenbuien
gebruiken en een beetje schoonmaken, gaan ze vast wel veel langer als
een dag mee. En de Schepper heeft je een soort ruitenwissers gegeven,
een keer knipperen en 't is weer schoon.

Een zeemol gaf te grol
een fluitrecital in c-mol
howel hij daarvoor net te Sloten
zijn fluit te barsten had gefloten
maar zo riep hij uit,
ik hoor geen barst en zie geen fluit.

Hans - zet z'n bril af en toe op en af - Fix

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 20 oktober 2009 07:36 heeft Hans F <fix...@gmail.com> het volgende
geschreven:

> [...]
> een dag mee. En de Schepper heeft je een soort ruitenwissers gegeven,
> een keer knipperen en 't is weer schoon.

Een bril houdt de wind en vuil uit je ogen. We hebben het hier over de
bescherming van de oren, maar ik vind m'n ogen belangrijker.

grtz
Henk

Pieter Jan

to Ligfiets
On 20 okt, 07:36, Hans F <fix...@gmail.com> wrote:

> [knip] ...
> Het probleem is de bril, dus zet die af, zie je dan ook geen barst?
Soms zie ik inderdaad meer als ik mijn bril af zet, maar dat vind ik
niet voldoende.

> [...]
> een dag mee. En de Schepper heeft je een soort ruitenwissers gegeven,
> een keer knipperen en 't is weer schoon.
Dat heb ik geprobeerd, maar ik krijg ze niet in. De Schepper heeft me
ook een natuurlijke afkeer gegeven van het met mijn vingers in mijn
ogen prikken.

Pieter Jan

Uipko Berghuis

to ligf...@googlegroups.com
2009/10/20 hyz <hyz...@gmail.com>

Op 20 oktober 2009 07:36 heeft Hans F <fix...@gmail.com> het volgende
geschreven:
> Het probleem is de bril, dus zet die af, zie je dan ook geen barst?

Ik hoef gelukkig (nog) geen bril te dragen, maar zet juist bij regen een bril op omdat dat een stuk prettiger is dan constant met je ogen knijpen. Ik rij op een open ligger misschien dat dit anders is in een velomobiel.

Uipko - nog steeds geen goed argument gevonden om een velomobiel te kopen - Berghuis

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Hans F wrote:
> [...]
> als de inkt niet naar de punt zakte dan werd het gepompt. Kostte
> duizenden dollars die uitvinding. De Russen gebruikten gewoon een

Onzin! De Amreikanen gebruikten ook een potlood. Alleen een potloodpunt
kan afbreken en is dan in gewichtsloosheid een levensgevaarlijk ding.
Toen Fischer met de pen op de markt kwam (de NASA heeft het ding niet
ontwikkeld maar een pennenfabrikant) zijn zowel de Amerikanen als de
Russen die pen gaan gebruiken (en ook een heleboel aardbewoners omdat de
pen erg praktisch is. Hij doet het nagenoeg altijd).

De pen pompt trouwens niet maar de fulling bestaat uit twee
compartimenten. De ene is gevuld met inkt, de andere bevat gas onder een
hoge druk. Tussen de compartimenten bevindt zich een zuiger zodat de
inkt altijd onder druk staat en uit de pen kan stromen. Een mooi
principe maar om het goed aan het werkt te krijgen heeft een boel moeite
gekost

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com
Op 19 October 2009, tikte Hans F glashard:

> [...]
> een dag mee. En de Schepper heeft je een soort ruitenwissers gegeven,
> een keer knipperen en 't is weer schoon.

Nog even afgezien van het feit dat mijn oogleden een andere oorsprong
hebben dan een imaginair figuur, zijn ze niet afdoende bij hoge
snelheden. Ik draag juist een bril op de fiets om ervoor te zorgen dat
mijn ogen niet uitdrogen en dat er geen zandkorrels of insecten inkomen.
Juist met contactlenzen is dit belangrijk, zodat je dan alsnog een
neutrale bril op moet zetten. Naar mijn erveraing werkt een pet met klep
nog het beste in combinatie met een bril.

191.861.807

to Ligfiets
On 20 okt, 09:36, Quest 273 <Q...@xs4all.nl> wrote:
> [...]
> hebben dan een imaginair figuur, zijn ze niet afdoende bij hoge
> snelheden. Ik draag juist een bril op de fiets om ervoor te zorgen dat

Het is inderdaad goed te beseffen dat de Oost-Afrikaanse savanneaap
niet geevolueerd is in een wereld met ligfietsen en contactlenzen. Het
menselijk oog heeft dus geen selectiedruk ondervonden om hier goed mee
om te gaan. Je ogen zijn niet goed in staat om langdurig tegen harde
wind in te kijken, en je oogleden kunnen geen contactlenzen poetsen,
domweg omdat die er nog niet waren toen mensen met slechte ogen op
jonge leeftijd stierven.

Zelf heb ik een grafhekel aan brillen, maar onder stoffige
omstandigheden, of met veel opspattend straatvuil zet ik hem toch op.
Knipperen helpt niet bij een zandkorreltje; dan moet ik stoppen en de
lens er uithalen.

Overigens is het sowieso goed om met fel licht een zonnebril te dragen
tegen het verouderen van je ogen. De Oost-Afrikaanse savanneaap had
oorspronkelijk z'n ogen maar dertig jaar nodig, en tegenwoordig willen
we er drie keer zo lang mee doen. Dus ik probeer mezelf af en toe te
motiveren dat ding op te zetten.

grtjs, 191.861.807 - het is nog steeds Darwinjaar

Reinier

> [...]

> (geweven of niet, hoeveel gm/m2)? Kan ik een epoxy reparatiesetje bij
> Praxis halen of moet ik naar een specialist?

Hoe het dakje bij Wilfred zit weet ik niet. Mijn dakje is gemonteerd
op mijn mango door vm.nl.
Vm.nl heeft daartoe absoluut de body verstevigd met twee extra matjes
van plm. 10 x 10 cm, misschien 2 lagen, dat is niet goed te zien. Er
komen bij stevige vlagen wind op de 2 bevestigingspunten best krachten
te staan die denk ik een onverstevigde body kunnen vervormen. Er zou
bijvoorbeeld een opstaand bultje in getrokken kunnen worden.

De versteviging in de achterpunt van mijn mango voor bevestiging van
de trekhaak t.b.v. een burley-aanhanger heb ik zelf gemaakt met zo'n
praxis setje (maar dan van concurrent gamma). Er zit een prima
handleidinkje bij en het is simpel te doen. Leg je fiets op de kant
zodat je er makkelijker bij kan.

Reinier - had wel al wat glasmatjeservaring met het neusje van de FAW,
dat is makkelijker beginnen dan binnenkant staartpunt Mango - van Rij

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Reinier schreef:

> Mijn dakje is gemonteerd op mijn mango door vm.nl.

Dat zijn managementconsultants. Ongebakken lucht vind je bij velomobiel.nl.

--
Groet van Theo, wat is de weerstand van gebakken lucht? Mol.

Quemo

to Ligfiets
On 21 okt, 20:06, Theo Mol <t...@nixin.nl> wrote:
> Reinier schreef:> Mijn dakje is gemonteerd op mijn mango door vm.nl.
>
> Dat zijn managementconsultants. Ongebakken lucht vind je bij velomobiel.nl.

Grappenmaker :D

Ik moest Marrianne vragen wat er nou zo scheef zat aan jouw reactie.
Voor mij geldt:

VM.nl = velomobiel.nl

Maar na advies van haar heb ik http://www.vm.nl maar eens ingeramd in
m'n browser......

Quemo -weer op de hoogte maar blijft vinden dat vm.nl eigenlijk van
Velomobiel.nl had moeten zijn-

Hans F

to Ligfiets
Vanochtend (in de regen) ineens de aha erleebnis!
Vaker fietsen zodat je de route blindelings kent!

Hans

On 2 okt, 11:58, Pieter Jan <baronenqu...@gmail.com> wrote:
> [...]
> verkeerslicht) al zo'n gedoe al dat klittenband los te maken. Als er
> ook nog een dakje boven zit, lijkt het me helemaal een worsteling om

Pieter Jan

to Ligfiets
On 26 okt, 07:41, Hans F <fix...@gmail.com> wrote:
> Vanochtend (in de regen) ineens de aha erleebnis!
> Vaker fietsen zodat je de route blindelings kent!
>
> Hans

De route goed kennen helpt inderdaad, maar 'op de tast fietsen' zoals
Hans W. het al eens genoemd heeft, vind ik toch niet zo plezierig.
Daarbij wordt er her en der aan de weg gewerkt, waardoor de route er
elke keer weer iets anders uit ziet, en ook de overige
verkeersdeelnemers bevinden zich niet elke ochtend op exact dezelfde
plek.

Het besturen van een fiets is ook een 'Agile' proces, waarbij enige
visuele feedback met betrekking tot de plaats van mijn wielen in
relatie tot de rand van het fietspad wel gewenst is.

Inmiddels is het dakje trouwens gemonteerd (door de Quest-experts in
Dronten).

Pieter Jan

paul

to Ligfiets

> Inmiddels is het dakje trouwens gemonteerd (door de Quest-experts in
> Dronten).
>
> Pieter Jan

Hoi Pieter-Jan,

Dan denk ik dat ik zaterdag getuige was van het boren van 2 gaten in
de body van je quest. Versteviging zag ik ook zitten onder de rand.
Zag er goed uit, ik hoop dat hij bevalt.

Groeten,

Paul- overigens werd tegelijkertijd mijn dakje gemonteerd op de strada
- Dijs

ligfries

to Ligfiets
Hans F gokt wel heel zwaar:

> Vanochtend (in de regen) ineens de aha erleebnis!
> Vaker fietsen zodat je de route blindelings kent!

En dat blijkt toch niet afdoende, zo leerde mijn ervaring op 1 oktober
vorig jaar (zie http://quest.ligfries.com > Weblog )

Stukken fietspad die recht lopen blijken bij blind rijden toch heel
subtiele, nauwelijks waar te nemen slingeringen te bevatten. En bij
onvoldoende zicht kan dat tot een extra zwemles leiden.

Groeten,

Kees - zet voorlopig zijn tanden erin - van Malssen

Pieter Jan

to Ligfiets
On 26 okt, 19:19, paul <pauld...@hetnet.nl> wrote:

> Hoi Pieter-Jan,
>
> Dan denk ik dat ik zaterdag getuige was van het boren van 2 gaten in
> de body van je quest. Versteviging zag ik ook zitten onder de rand.
Dat kan goed zijn.
Vrijdag heeft Allert een paar lagen glasvezel aangebracht en zaterdag
heb ik hem weer opgehaald, een paar gaten en een dakje rijker.

> Zag er goed uit, ik hoop dat hij bevalt.
Tot nog toe niet echt, maar ik had het windscherm nog niet gemonteerd.
Ik wacht op de volgende regenbui om te proberen of het met windscherm
beter gaat.

Pieter Jan - Moet nog wennen en langer testen voor een goed ordeel

Erik Elsenbroek

to Ligfiets
On 26 okt, 19:40, ligfries <ligfr...@gmail.com> wrote:
> [...]
> subtiele, nauwelijks waar te nemen slingeringen te bevatten. En bij
> onvoldoende zicht kan dat tot een extra zwemles leiden.

Er speelt volgens mij nog een psychologisch effect een rol bij het
vasthouden van de koers in het donker.
Als ik door lichten van tegemoetkomend autoverkeer de randen van het
fietspad nog maar nauwelijks kan onderscheiden, blijk ik de neiging te
hebben ietsje naar het licht toe te sturen, zodat ik af en toe de berm
aan de zijde van de hoofdrijbaan toucheer.
Aan de andere kant is er dan overigens vaak een 2 meter (?) hoog en
stijl talud naar een sloot ...

Erik - Als wild aangetrokken door licht - Elsenbroek

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> wind in te kijken, en je oogleden kunnen geen contactlenzen poetsen,
> domweg omdat die er nog niet waren toen mensen met slechte ogen op

Als dit de manier vna voorbegewen blijft komt het wel goed hoor, voor
onze nazaten. Alleen ben ik vrij zeker dat de techniek sneller gaat dan
dat soort selectie van gunstige mutaties wij ons aan de techniek kunnen
aanpassen.

> [...]
> oorspronkelijk z'n ogen maar dertig jaar nodig, en tegenwoordig willen
> we er drie keer zo lang mee doen. Dus ik probeer mezelf af en toe te

Het is nog even wachten voor we kunstogen goed kunnen aansluiten op je
optische zenuw. Hang in there !

Grrz
Rode -Homo digitalis- Pioneer