Verschillende cranklengtes

René Voorburg

to Ligfiets
Hoi Ligfietsers,

Lang geleden dat ik hier gepost heb...

Ik heb een vraag, misschien kunnen jullie me helpen. Ik heb afgelopen twee jaar vooral op een RaptoBike lowracer 2x28' gefietst. Die fiets heeft 155 mm cranks.
Sinds kort heb ik weer een Quest en die is als ik het goed heb uitgerust met 175mm cranks.

Ik vraag me nu af of het niet beter zou zijn om de Quest te voorzien van cranks met gelijke lengte als die van de Raptobike (los van de vraag of korte cranks überhaupt beter zijn, op de Rapto heb ik ivm de 28' wielen weinig keuze).

Misschien is fietsen met verschillende lengtes cranks na enige gewenning juist positief omdat heb voor een meer variabele belasting zorgt? Of is dat onzin en is het beter specifiek te trainen en dus ook voor één cranklengte te gaan?

Dank,
René

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
Ik zou gaan voor gelijke cranklengte.

Ik heb zelf overal 155mm

Grrz
Rode Pioneer

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

> [...]
> Sinds kort heb ik weer een Quest en die is als ik het goed heb uitgerust met 175mm cranks.

Voor zover ik weet is 170 mm standaard, maar mogelijk past velomobiel.nl de lengte aan aan de lengte van de eerste koper.

> [...]
>
> Misschien is fietsen met verschillende lengtes cranks na enige gewenning juist positief omdat heb voor een meer variabele belasting zorgt? Of is dat onzin en is het beter specifiek te trainen en dus ook voor één cranklengte te gaan?

In Ligfiets& 2013-3 heeft een uitgebreid artikel gestaan over cranklengte (en dan vooral over de voordelen van kortere cranks).

In m’n Quest heb ik 155 mm, op m’n Gaucho zit nog 170 mm. Ik heb er geen probleem mee om over te stappen, als is het inderdaad even wennen bij het inklikken waar de pedalen zitten. Dat went erg snel, en na een paar keer heen en weer heb je daar geen last mee van.

Met jou lengte (we zijn dacht ik ongeveer even lang) lijkt 175 me wel lang, ook de Gaucho zou ik liever iets korter hebben.

Groet,

Maarten

Harry Lieben

to ligfietslijst
Ik moet altijd even wennen (2 a 3 weken) aan een andere cranklengte dus ik streef naar gelijke cranklengte van 150mm (ik ben 1,92m lang). Kortere cranks voelen voor mij duidelijk beter wat betreft de knieen. In mijn Quest moest ik naar 130mm cranks. De neus is wat lager bij de voeten dan bij de Mango waardoor ik met 150mm cranks de top raak met de bovenkant van mijn schoenen. Daarom heb ik het uiteindelijk erop gewaagd nog korter te gaan. De 130mm cranks had ik nog meer tijd nodig om aan te wennen dan aan de 150mm cranks, maar nu ben ik weer even snel als voorheen en draaien de benen lekker soepel. Een bijkomend voordeel van zulke korte cranks is dat ik de voetengaten met een vlakke doorzichtige kunststof plaat af kan sluiten. Ik heb geen hakverdieping nodig ondanks schoenmaat 48. Daarbij moet wel vermeld worden dat ik de schoenplaatjes bijna midden onder mijn voet heb en dat dat mijn voeten 3 cm omhoog en de pedalen 3 cm dichterbij brengt. Het rijden met dichte voetengaten is zeer aangenaam in de winter.

Als je kortere cranks in je Quest zet, cq. de cranks inkort, dan verandert ook je overbrenging effectief. Dus als je nu moeite hebt met klimmetjes dan is het handig om een groter grootste kransje op je cassette te nemen. Ik rij graag weg op het grootste blad en dat was met 130mm cranks duidelijk moeizamer. Met een groter kransje (van 27tands ben ik direct maar naar 34tands gegaan) rij ik nog gemakkelijker weg op het grote blad ondanks de korte cranks. Er wordt weleens beweert dat om te klimmen je de overmacht van lange cranks nodig hebt, maar het is gewoon een kwestie van de overbrenging aanpassen.

Om gevoeld een gelijke overbrenging te houden als voorheen kun je simpel uitrekenen wat je grootste kransje moet worden:

lange cranklengte/nieuwe cranklengte=nieuwe grootste kransje/oude grootste kransje.

Oftewel:

nieuwe grootste kransje=oude grootste kransjex(lange cranklengte/korte cranklengte)

twilwel