ervaringen etrex 20

Casper Jansen

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

ik ben benieuwd naar ervaringen met de Etrex 20. Ik gebruik nu een teasi, maar die gaat langzamerhand richting graf.
Op mijn smartphone gebruik ik Osmand voor routeplanning en navigatie, dus daar heb ik geen gps voor nodig. Wel als een soort fietscomputer, waarmee ik dan ritten vastleg.

Groet, Casper

morgoth924

to Ligfiets
Wij bezitten al enige jaren een etrex 20, niet de nieuwste variant dus, die heeft een "x" in z'n naam, maar is op wat details na hetzelfde.

Erg goed toestel. De combinatie met de kaarten van openfietsmap.nl en basecamp is een goeie, beetje wennen in het begin, maar al snel erg duidelijk en vertrouwd.
Fietsen en wandelen gaan zeer goed hiermee, ook in de waw is de ontvangst goed. Schotland, Duitsland, Frankrijk, Benelux, steeds een correcte navigatie gehad.

Navigatie verloopt zeer vlot, wij gebruiken hem meestal als back-up; een gpx-file downloaden en dan kan je af en toe checken of je nog op het juiste pad zit.

Meestal zitten er twee eneloop batterijen in, soms ook recycko's, de prestaties zijn gelijk, meer dan drie dagen à 12h/dag aan laten staan is mogelijk (met de schermverlichting uitgeschakeld).
Die laatste heb je alleen 's nachts nodig, overdag is het scherm goed leesbaar, hoewel niet erg groot.

Ik heb van wat ijzerdraad zelf een fietshouder geplooid, bij het wandelen zit ie in een zijtas van de rugzak of in een borstzak van m'n jas. Wel steeds gezekerd met een koordje.
De garmin steuntjes vind ik wat duur voor een stukje plastiek.

Als je op zoek bent naar een gps-toestel dat meer als fietscomputer moet dienen, is de edge-reeks misschien interessant. Grootste nadeel daarvan voor mij tov de etrex is de ingebouwde batterij, die vervang je niet zomaar.
De etrex kan echter ook heel goed dienen als fietscomputer & gps-logger, dat moet ie hier ook wel eens doen. Vastgelegde ritten zijn in detail te bekijken in basecamp.