Re: [Ligfiets] Samenvatting voor ligfiets@googlegroups.com - 1 update in 1 onderwerp

Egbert Vonkeman

to ligf...@googlegroups.com
...vrij smalle wielbasis en...

De bedoeling van je tekst is helder, maar de afstand tussen de voorwielen wordt meestal aangeduid als spoorbreedte. De afstand vooras - achteras heet dan de wielbasis

...en door met die fiets...

Egbert -die nodig weer de fiets en de weg op moet- Vonkeman

Dit bericht is niet bedoeld om door te sturen, tenzij anders vermeld.

Op 12 februari 2017 om 11:05 schreef <ligf...@googlegroups.com>:
Maarten Sneep <maarte...@xs4all.nl>: Feb 11 02:01PM +0100

Hoi,

> On 10 Feb 2017, at 21:19, Andre de Boer <a.t.d...@gmail.com> wrote:

> Als de eerste paar duizend km er op zitten begin je door te krijgen waar de grenzen liggen en hoe hard je door de bochten kan. Zeker in geval van dagelijkse routes kan je het allemaal dromen.

Kijk uit voor dit fenomeen. Zeker een Quest kan ‘verrassend’ uit de hoek komen, ook als je denkt dat je alles al gezien hebt. Een vrij smalle wielbasis en beperkte stuuruitslag zorgen dat de grenzen van de fiets vrij plotseling in beeld komen en weinig ruimte laten om te corrigeren.

Een "paar duizend km" interpreteer ik als niet meer dan 5000 km, en dan begin je pas net. Je lichaam begint aan de fiets te wennen, je gaat dus ook wat sneller, en dan kom je ook dichter bij de grenzen van de fiets. Nu had je last van een hobbel (dan ken je je route nog niet zo goed als je dacht, denk ik), maar weer is een andere factor die blijft verrassen (gladheid, wind).

Het echte risico op schade komt bij de meeste fietsers rond de 10000 km: je denkt de fiets te kennen, maar dat is eigenlijk overmoedigheid. Deze fase duurt ongeveer tot de 50000 km, maar ook daarna kom je zeker nog situaties tegen die je zullen verrassen (al ben je dan beter in staat om goed te reageren).

Aan de andere kant: je bent nu gewaarschuwd, dat scheelt al een hoop.

Maarten - Die die vrachtwagenchauffeur bij die net iets te snel genomen bocht nog steeds heel dankbaar is - Sneep.
Je ontvangt deze samenvatting omdat je je hebt aangemeld voor updates over deze groep. Je kunt je instellingen wijzigen op de pagina Groepslidmaatschap.