Hoogte haag

Maurice de Laat

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

Weet iemand of er richtlijnen o.i.d. bestaan voor de (maximum) hoogte
van een heg/haag/afscheiding tussen rijbaan en fietspad, en dan met name
bij kruisingen van die twee?

Bij Crow of fietsersbond krijg ik niets gevonden hierover, maar dat kan
natuurlijk ook aan mij liggen.

Dank!

--
Maurice
http://www.2oren.nl/

2011Strada .

to ligf...@googlegroups.com
Hallo,
Ik ben even wezen zoeken. Kon nog niet het juiste antwoord vinden, maar wel:
Er bestaat een "Richtlijn veilige inrichting van bermen"

Belangrijker is deze jurisprudentie, zie bijlage.
De hierin genoemde uitspraken kan ik je wel sturen als je dat nodig vindt.

Er is ook een plicht van de Gemeente zorg te dragen voor veiligheid van wegen.

Gegroet
WimR
voordeel, werken in een juridische bibliotheek!

Op 4 juli 2016 17:03 schreef Maurice de Laat <mau...@theirmasterssound.com>:
verkeerrecht bundel.pdf

Maurice de Laat

to ligf...@googlegroups.com

Hoi Wim,

Dank! Met de "Richtlijn veilige inrichting van bermen" ben ik weer wat wijzer geworden.

Achtergrond was dat ik onlangs door een gemeente reed waar me opviel dat veel hagen tussen rijbaan en fietspad zo hoog waren dat goed zicht niet mogelijk was. Niet alleen voor een ligfietser, maar ook voor een invalidenwagen, kind op fiets, lage sportauto o.i.d.

Nadat ik bij de gemeente navraag deed kreeg ik in eerste instantie de gebruikelijke ontwijkende antwoorden: vorige week gesnoeid, zo doen we het al jaren, ik heb er zelf gefietst en vond het wel ok, etc. Uiteindelijk is het in ieder geval zo ver gekomen dat er een paar ambtenaren over gaan vergaderen.

Waarop ik mij afvroeg of er geen niet subjectieve argumenten zouden bestaan.

Nogmaals dank!

Groet

Maurice

Niels van der Wal

to Ligfiets

Dag Maurice,

Dit speelt vaker op meerdere plekken, dus prettig als je de uitkomst hier plaatst.

Zelf ben ik ooit bezig geweest met een kruispunt in Maarssen. De oversteek bij een rotonde was gevaarlijk voor ligfietsers door de heg. Je kon autoverkeer niet zien en autoverkeer kon jou niet zien. Op mijn argument dat ligfietsers ongeveer op kinderhoogte fietsen kreeg ik terug dat hier geen (onbegeleide) kinderen fietste. De reden van een hoge heg is me nog steeds onduidelijk. Ook bleek enkele jaren hiervoor Ria Glas van de fietsersbond hier al mee bezig geweest te zijn.

Omdat het geen resultaat had ben ik een andere route gaan fietsen.

Overigens vind ik hoge heggen prettig als scheiding als er geen kruisingen zijn. Als ligfietser wordt je vaak verblind door de koplampen van aankomend autoverkeer. Zeker als je aan de 'verkeerde' kant van de weg moet fietsen heb je last van autolichten die daar de berm verlichten (bermstralers). Een hoge heg blokkeert dit.

Niels, hegweg, van der Wal

Guus Bonnema

to ligf...@googlegroups.com
On 6-7-2016 16:07, Maurice de Laat wrote:

> [...]
> het al jaren, ik heb er zelf gefietst en vond het wel ok, etc.
> Uiteindelijk is het in ieder geval zo ver gekomen dat er een paar

Wat kan helpen bij gemeenten is hen expliciet aansprakelijk te stellen
voor ongelukken die voortkomen uit de onveiligheid. Als na deze
waarschuwing zij niets doen en er vindt zo'n ongeluk plaats, dan moet
het gek lopen willen zij geen aansprakelijkheid krijgen. Zij waren
immers op de hoogte en deden niets. Zeer laks.

Kind regards, Guus.