Velayo

Marco Roepers

to Ligfiets
Hoewel ik geen plannen heb om een velomobiel aan te schaffen (tevreden met mijn tweewielige Demon en Record) vraag ik mij af hoe het nu met Velayo zit. Zijn die weer leverbaar of niet?
Op de site van bouwer http://www.fortschritt-fahrzeugbau.de/ staat:
"Ab Ende 2013 werden wir das Velayo weiterentwickeln und in dieser Phase keine Fahrzeuge aufbauen können. Da wir bis dahin ausgebucht sind, können aktuell keine Neufahrzeuge mehr bestellt werden."
Dat is inmiddels vier jaar geleden. Dan is het project dus voorbij. Maar waarom is de site dan nog on line en waarom lees ik niets over het verdwijnen van deze bouwer? Worden ze toch weer gebouwd en is de bouwer liever bezig met Velayo's dan met zijn website?

Op www.ligfiets.net wordt deze reusachtige achterwielbestuurde voorwielaangedreven velomobiel niet besproken.

Groet,

Marco

Piet

to Ligfiets
Op woensdag 30 november 2016 19:24:17 UTC+1 schreef Marco Roepers:
Hoewel ik geen plannen heb om een velomobiel aan te schaffen (tevreden met mijn tweewielige Demon en Record) vraag ik mij af hoe het nu met Velayo zit. Zijn die weer leverbaar of niet?

Misschien hier eens vragen http://www.velomobiles.de/html/velayo.html ?

Piet - Een Velayo is weliswaar niet zo laag, maar wel erg breed voor de Nederlandse fietspaden

Harry Lieben

to ligfietslijst
Nee leverbaar zijn ze niet. Dan had ik het wel gezien op het Duitse
forum, waar ze tuk zijn op zulke nieuwtjes.

twilwel

Op 1 december 2016 21:29 schreef Piet <piet...@xs4all.nl>:
> Posten: ligf...@googlegroups.com
> Website: https://groups.google.com/d/forum/ligfiets?hl=nl
> Beheer: ligma...@gmail.com of
> https://groups.google.com/forum/#!contactowner/ligfiets
> Afmelden: ligfiets+u...@googlegroups.com

Marco Roepers

to ligfiets
Aha dank, Als er zolang geen nieuwe Velayo verschenen is, dan ben ik somber over de toekomst.
Na een paar jaar Velayo's gebouwd te hebben stopt men en gaat men terug naar de tekentafel. Dat kan verschillende redenen hebben, maar het zou zo kunnen zijn dat de eerste rijders
tegen tekortkomingen aanliepen, bijvoorbeeld: Hij was niet snel genoeg (hoogte en breedte doet er geen goed aan, en de welisware fraaie vorm komt op mij wat minder aerodynamisch over) Maar waar ik nu eigenlijk wel benieuwd naar ben is hoe de achterwielbesturing in de praktijk heeft uitgepakt. Wanneer we naar auto's kijken, dan komt eigenlijk nauwelijks voor. Heftrucks, die hebben achterwielbesturing en dat lijkt voordat type voertuig met zijn functie het beste te zijn. Die hoeven ook niet snel. Snelheid en achterwielbesturing, daar twijfel ik aan. Bij het achteruitrijracen van de Tros decennia geleden zijn daarmee heel wat voertuigen de vernieling ingeholpen omdat ze niet meer te besturen waren door de combinatie achterwielbesturing en snelheid. Erik Wannee heeft ook een paar webpagina's aan achterwielbesturing gewijd en ook hij stelt op de pagina over achterwielbestuurde driewielers dat snelheid en achterwielbesturing een moeizame combinatie is. http://wannee.nl/hpv/abt/abd.htm Helaas wordt de Velayo daar niet beschreven. Misschien komt dat nog (hoop ik). De Velayo blijft een interessant concept, ook als het feitelijk als mislukt kan worden beschouwd. Zou mooi zijn als daar openheid over wordt gegeven.

Groeten,

Marco

Harry Lieben

to ligfietslijst
Aha, je wilt weten hoe dat fietst met achterwielbesturing. Ik heb er
ooit in Sittensen, Duitsland in gefietst nog voor de officiele
introductie. Het sturen ging op zich heel goed. Die is zo ontworpen
dat er een terugstellende kracht is naar rechtuit rijden net als ook
het geval is bij voorwielbesturing. Het voornaamste probleem is dat er
vrij veel ruimte nodig is om te manoeuvreren, niet alleen omdat ie erg
breed is, maar vooral omdat de achterkant in de andere richting gaat
dan waar je heen stuurt. Dus je moet afstand hebben van geparkeerde
auto's die rechts staan als je een bocht wilt gaan maken naar links.
Hou je te weinig afstand, dan stuur je de achterkant van de Velayo
tegen de auto's aan. Hier wen je vast wel snel aan, maar het betekent
gewoon dat je veel ruimte nodig hebt.

twilwel