SRAM cassette tandwielen verkrijgbaarheid...

Udo

to ligf...@googlegroups.com
Liggers,

Waar kan ik SRAM-compatible tandwielen voor een 10-speed cassette verkrijgen?
Shimano is aardig vertegenwoordigd bij Rose, maar nu SRAM nog...

Iemand?

Udo

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
> Waar kan ik SRAM-compatible tandwielen voor een 10-speed cassette
> verkrijgen?
> Shimano is aardig vertegenwoordigd bij Rose, maar nu SRAM nog...

https://www.bike-components.de/de/SRAM-Kassetten/

Succes
Rode Pioneer

Udo

to ligf...@googlegroups.com

Dank voor de link, maar geen bruikbare losse tanwielen vam SRAM...
Dus ik zoek nog steeds.
Of ik moet ooit een Shimano cassette op een SRAM naaf schuiven....

Udo

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
> Of ik moet ooit een Shimano cassette op een SRAM naaf schuiven….

Ik moet zeggen dat de wereld langzaamaan steeds mooier wordt. We hebben het nu al over SRAM compatibel cassettes.

Wat je dus eigenlijk wilt vragen is hoe je je eigen cassette kunt samenstellen. Daar zijn soms mogelijkheden voor, maar het is hard zoeken, en waarschijnlijk ook niet bij SRAM of Shimano.

Welke cassette wil je samenstellen?

Maarten

Udo

to ligf...@googlegroups.com
On Wednesday, June 3, 2015 at 9:19:15 PM UTC+2, Maarten Sneep wrote:
> [...]

Ik moet zeggen dat de wereld langzaamaan steeds mooier wordt. We hebben het nu al over SRAM compatibel cassettes.

Op de Raptobike Midracer zat standaard 57 `voor` en 11-34 `achter`.
Toen ik naar een Qring met 10 versnellingen ging werd dat 56 `voor` en 11-32 `achter`.
De laagste versnelling was nog niet laag genoeg en de hogere versnellingen gebruikte ik amper.
Dus nu een 53 tands Qring `voor` en 12-32 `achter` er op. Dat scheelt al iets, maar van het plan om de casettes te verbowuen kwam weinig omdatd e 12-32 cassette toch anders in elkaar steekt dan ik ergens gevonden had.

Ik wil graag in mijn 'cruise' gebied de versnellingen vullen met tandwielen die slechts één tandje schelen.
Niet pas op het eind, bij de hoogste versnellingen.
Een 13-32 cassette zou mooi wezen.

Ik vond vandaag de Marchisio Junior cassettes die de koper zelf laten kiezen welke tandwielen er ingezet worden.
Echter: het tandwiel voor de laagtste versnelling gaat maar tot 30.
Als ik die ga gebruiken ben ik terug bij de situatie met de 56 tands Qring en 11-32.

Ik wil dus graag weten hoe goed het setje metd e grootste tandwielen van de SRAM 11-32 of 12-32 casettes (zitten vast aan elkaar) te combineren is met de Marchisio Junior tandwielen.
Qua breedte gaat het wel passen vermoed ik.
Het gaat vooral om het schakelgemak, want b.v. een Shimanu tandwiel combineren met SRAM tandwielen geeft niet altijd een fijn schakelgedrag.

Wie kan hier iets over zeggen?

Groeten,
Udo

Gijs

to ligf...@googlegroups.com
Geen direct antwoord op je vraag, maar het lijkt me dat je geholpen bent met een kleinere Qring. Dat heeft ook het voordeel dat je deze queeste niet jaarlijks hoeft te herhalen (want stel dat je ze nu vindt, dan is de verkrijgbaarheid van zo'n niche item niet gegarandeerd). Ik heb om die reden een 50 voorblad gemonteerd, dan kan ik gewoon 11-23 race cassettes gebruiken met fijne kleine stapjes over het hele bereik.
Een Shimano cassette op een SRAM naaf zou overigens geen probleem moeten zijn -- afgezien van dat mijn ervaring is dat je bij SRAM veel minder slijtage voor je geld krijgt.
Succes
Gijs

elvi...@gmail.com

to ligf...@googlegroups.com
Ik heb het altijd heel simpel gevonden bij Sram of compatible:
je pakt een boormachine en boort de pennetjes tussen de grootste bladen los. Kopje af, met doorslag even doorduwen, los.
Dat doe je met meerdere cassettes (zo duur zijn ze niet in verhouding met losse bladen) en je kan zelf samenstellen.
Normaal kun je de pennetjes voor het gemak nog terugsteken (is niet nodig persé) en desnoods met boutje/moertje vervangen als je handig vind.
Je moet wel van zelfde merk / serie gebruiken om verschillen in de body te voorkomen waar ze op passen.
Daarna kan je dus vrij wisselen waar je wilt en ook gewoon wisselen als je een tijd lang een andere verhouding wilt gebruiken zoals bijvoorbeeld op vakantie.
Dit systeem met wissel-mogelijkheid ook gebruikt voor diverse klanten naar tevredenheid.
Voor het plaatsen aan het wiel van al die losse delen kan het handig zijn om even wat klevende pasta of lijm te gebruiken (want het hangt echt allemaal los te bungelen), even goed opletten of alle blaadjes in de juiste positie zitten bij het terug-schuiven als je geen pennetje terugplaatst.

Wat betreft de slijtage is het gunstiger om een groter voorblad te gebruiken en groter achterblaadjes dan een klein achterblaadje met een kleiner voorblad. Een 11 tands blaadje op de cassette slijt aanzienlijk sneller dan een 16 tands bijvoorbeeld.
Een set met 50-11 deed ik zo'n 1000 km mee, toen ik naar een groter blad ging met 14 tands op de cassette deed ik er al snel 2000 km mee. De ketting dus ook.
Nadeel is meer gewicht (van tandbladen maar ook ketting) en een vaak iets minder mooie kettinglijn.

Je hebt ook de mogelijkheid dan nog om met kleine voorbladen alsnog een laag verzet te houden met kleine verschillen, met een standaard cassette ben je dat snel kwijt.

Udo

to Ligfiets
On Thursday, June 4, 2015 at 3:57:54 PM UTC+2, Udo wrote:
[...]

Na tussen tijds  een SRAM PG1050 12-32 cassette te rijden heb ik vandaag wat Marchisio tandwieltjes besteld.
Er was nog geen concrete info over een Marchisio 32t oplossing. Daarom wordt het nu een combinatie:

De SRAM 12-32t zit zo in elkaar: 12,13,14,15,17,19,22, 25,28,32.
Met de 25-28-32 in een 'vaste' spiderconstructie.

Het idee is om het gat tussen de 25 en 22 kleiner te maken.

We gaan dan voor: 13,14,15,17,19,21,23, (25,28,32)

Later wellicht meer over de ervaringen hiermee.

Udo

to Ligfiets
On Saturday, October 10, 2015 at 2:35:54 PM UTC+2, Udo wrote:

[...]

Inmiddels zit de Marchisio-SRAM cassette combinatie op de Raptobike Midracer.
Een erg kort testritje gaf geen schakelproblemen te horen/voelen/merken.
Vooralsnog is deze combinatie dus als bruikbaar aan te raden!
Misschien morgen een uitgebreider ritje.

Udo

to Ligfiets

On Saturday, October 17, 2015 at 3:06:15 PM UTC+2, Udo wrote:
Vooralsnog is deze combinatie dus als bruikbaar aan te raden!
Misschien morgen een uitgebreider ritje.

Afgelopen zondag krap 10km zonder problemen door de mist gereden.
Komende zondag meer... (hopelijk zonder mist)