Live trapvermogen Tour de France renners

Bert H

to Ligfiets
Op www.srm.de kun je live meekijken welke
trapvermogens,trapfrequentie,hartslag en snelheid enkele renners,
wiens fiets is voorzien van een telemetrie srm-systeem, op dat moment
leveren tijdens een TdeF-etappe.
Op deze site staan ook eerder geleverde trapvermogens van een aantal
bekende renners.
Let daarbij vooral op de specifieke vermogens ( Watt / Kg
lichaamsgewicht).
Onze ligfietstoppers Ymte Sybrandy en Hans Wessels zijn hierbij
krabbelaars. Sorry boys.
Het bijzondere van topwielrenners is dat ze uit een licht en vaak
relatief klein lichaam een enorm duurvermogen kunnen persen door o.a.
groot hart, longen, spierstelsel enz
Aanleg bepaald eigenlijk voor 70-80% en training het resterende deel
van het uiteindelijke geleverde duurvermogen. Ik weet bijna wel zeker
dat onder de kijkers naar de TdeF mensen zitten die nog veel meer
trapvermogen kunnen leveren qua aanleg, maar nooit met
wedstrijdfietsen in aanraking zijn gekomen. Veel toprenners zijn bij
toeval met de fiets in aanraking gekomen.
Maar naast een groot duurvermogen zijn natuurlijk heel veel andere
(psychische) eigenschappen, zoals b.v blessure ongevoeligheid, ook
heel belangrijk om een topper te worden.

Bert, even een relativerende oprisping kan geen kwaad, Hoge

pjotr320

to Ligfiets

On 24 jul, 20:37, Bert H <bert.h...@hccnet.nl> wrote:

> [...]
> heel belangrijk om een topper te worden.
>
> Bert, even een relativerende oprisping kan geen kwaad, Hoge

Leuk, cijfertjes!

Een poosje 250-350 watt is nog niet zo indrukwekkend, dat kan ik ook
wel. (op een goede dag) Wat ik zo bijzonder vind is dat ze het zo lang
volhouden. Drie weken lang fietsen, pers, drukt en reizen.

Maar goed, deze buk-helden hebben dan ook niks anders te doen dan
perfect/professioneel begeleid fietsen ;)

Peter - afstanden en sprintjes voor meer watt/kg - Haan

F. van Schoot

to ligf...@googlegroups.com
Bert schreef
Onderwerp: [Ligfiets] Live trapvermogen Tour de France renners

[...]

Ik vind dat wel kort door de bocht Bert.....
Deze "toerdefrans" profs worden dag en nacht verzorgd en vertroeteld door
allerlei deskundigen. En de hoeven in feite alleen maar te fietsen en te
zorgen dat de pedalen zo effectief mogelijk draaien.
Onze mannen zijn toch meer het fietsen bezig als geheel en met alles wat
daar bij hoort.
Ik herinner me NK tijdrijden op Texel waar de latere kampioen Alert die twee
minuten voor zijn start zelf de pedalen van zijn Quest verving.
Hij was s'morgens ff vanuit Lelystad naar Texel gereden en wist daar bijna
het parcoursrecord scherper te stellen.
Over aanleg, motivatie en kennis gesproken.
Groeten Frans, ook zijn xxxxx gedaan.

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Bert H wrote:
> Op deze site staan ook eerder geleverde trapvermogens van een aantal
> bekende renners.
> Let daarbij vooral op de specifieke vermogens ( Watt / Kg
> lichaamsgewicht).

Interessant. Heb je ook een link want ik kan die data helaas niet zo
snel viden.

> Onze ligfietstoppers Ymte Sybrandy en Hans Wessels zijn hierbij
> krabbelaars. Sorry boys.

Heb je mijn data dan wel?

Ik heb zoeven mezelf vergeleken met Marcus Burghardt, en zowel op de 40
minuten tijdrit (touretappe 4 tegen wintercompetitie Alkmaar 2007) als
het heuvelachtige deel (touretappe 18 tegen Wasco Wild West 75) rijdt
hij me niet volledig in puin wat vermogen betreft. En als z'n 75 kg
klopt (http://www.marcus-burghardt.com/) dan is het verschil in watt/kg
ook nog wel te overzien en voel ik me als amateurtje helemaal niet zo
slecht en Ymte hoeft zich ook niet in een donker hoekje te verstoppen.

Marcus is kleiner dan ik ben en dat helpt natuurlijk een boel bij het
bukfietsen.

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Bert H

to Ligfiets
Op http://www.srm.de/tour.htm zie je een aantal renners waarvan je er
een kunt selecteren en als het goed is zie je de srm-data van die
renner live. Indien niet, even een van de andere renners aanklikken.
Hans, volgens mij is jouw gemiddelde max.uurvermogen ca.330W en die
van Ymte ca.360W.
Jouw specifieke vermogen is een stukje hoger daar je behoorlijk wat
lichter bent dan Ymte.
Bergopwaarts zou je theoretisch dus wat sneller moeten kunnen fietsen
als Ymte.
Op dezelfde site kun je ook vinden dat b.v. Jens Voigt( 1.89m en 76kg)
in 2004 bij de beklimming van Alpe d'huez gemiddeld circa 440 watt
leverde gedurende circa 40 min. Op uurbasis zou dit ca 420 watt zijn
verwacht ik. Dus 330-360 watt is best goed voor een amateur.
Veel amateur-wielrenners kunnen dit ook leveren, maar wel vaak uit een
kleiner en lichter lichaam en vangen daarom ook minder wind op de
racefiets.
Het woord "krabbelaar" wat ik gebruikte in mijn mail is natuurlijk een
relatief begrip en niet bedoeld als diskwalificatie.Daarvoor kunnen
jullie te hard en lang (lig)fietsen.
Prof-wielrenners gebruiken dit woord weleens als het een dagje minder
gaat en dat ze zich een "krabbelaar" voelden.

Bert, zelf een "krabbelaar" tot de derde macht, Hoge

F. van Schoot

to ligf...@googlegroups.com
Hans Wessels schreef:

>en voel ik me als amateurtje helemaal niet zo slecht en Ymte hoeft zich ook
>niet in een donker hoekje te verstoppen.

Ik ging gisteravond dat ik het bijzonder knap vond dat onze ligfietstoppers
zoals Ymte Hans Alert Theo enz... presteren en de condities waaronder ze dat
doen.
Vaak worden Ligfietsers heel snel vergeleken met de profs. Maar vergeten
wordt dat dit zonder de extra zorg gebeurt en de opgedane kennis zoals die
bij veel wielerploegen wel in huis is. Maar niet beschikbaar of uitvoerbaar
voor de liggers.

Zeker Hans van Vugt heeft kennis van zaken, zoals hij optrad toen Ymte het
zwaar had tijdens CV bij de zes uur, verdient complimenten.
Maar zeker tav de professionele jongens waar Bert de vergelijking trekt zijn
we gewoon amateurtjes....

Groeten Frans.

pjotr320

to Ligfiets

> [...]
> zwaar had tijdens CV bij de zes uur, verdient complimenten.
> Maar zeker tav de professionele jongens waar Bert de vergelijking trekt zijn

Doen 'wij' ligfietsers het ook niet vooral op de spreekwoordelijke
boterham met kaas en wat sportdrank? Aangevuld met gezond verstand en
ervaring.

Er is een wereld van verschil. Leuk hè.

Peter - vanmiddag op een plastiek fietske :) - Haan

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Bert H wrote:

> Op http://www.srm.de/tour.htm zie je een aantal renners waarvan je er
> een kunt selecteren en als het goed is zie je de srm-data van die
> renner live. Indien niet, even een van de andere renners aanklikken.

Ja, die heb ik gevonden. Ik kreeg echter de indruk dat je ergens een
tabel had gevonden met de vermogens in W/kg bij het omslagpunt oid. Live
data is natuurlijk ook heel interessant maar wat lastiger te vergelijken.

> Hans, volgens mij is jouw gemiddelde max.uurvermogen ca.330W en die
> van Ymte ca.360W.

Ik denk dat deze schatting wat aan de lage kant is, zowel voor Ymte als
voor mij. Het licht een heel eind in de richting maar afhankelijk van de
vrom van de dag kan het voor mij een stuk hoger uitvallen. Voor mij is
330 W iets wat ik normaal op een uurwedstrijd trap (zelfs als ik me wat
minder in orde voel). Onder de juiste omstandigheden kan er wat meer uit
het lijf geperst worden:
http://www.elan.cc/wedstrijden/images/alkmaar_criterium.png

Het blijft natuurlijk lastig om ligfietsers met amateur wielrenners te
vergelijken, zeker lange personen zoals Ymte en ik. De ligfiets is voor
onze lichaamslengte veel voordeliger dan voor kleinere mensen. Een UCI
racefiets schaalt niet mooi met lichaamslengte. En bij racefietsen komen
ook heel andere dingen om de hoek kijken als puur trapvermoge. Je moet
bijvoorbeeld opletten dat je voor in het peloton zit als het in tweeen
breekt, niet uitglijden als je in een natte bocht de berg op rijdt en
ook nog eens jezelf hard van de berg durfen te storten.

Ikzelf houd in ieder geval niet van peloton rijden. Ik rij liever voorop
of een stukje achter het gewoel maar dat is niet altijd even verstandig.
Als Ymte (of Thomas) er vandoor gaat kun je maar beter met hem mee
rijden. (Tenzij je in een Quest rijdt, daar heb je heel weinig voordeel
van slipstream en kun je er op gokken dat je tegenstander eerder moe zal
zijn als jezelf.)