Loszittende neuspijp

Andre de Boer

to Ligfiets
In de jaren dat ik lid ben van deze discussiegroep heb ik heel wat verhalen voorbij zien komen over vastzittende neuspijpen, maar ik (tenminste: mijn ligfiets; m'n huisarts ziet me al komen met zo;'n kwaalomschrijving ...) heb last van precies het tegenovergestelde: loszittende neuspijp. Mijn M5 lowracer liet me vanochtend in de steek. Laatste dagen al een paar keer bij het wegrijden dat de boom zich diagonaal draaide door de trapkracht, vanochtend wéér. De twee aandraaibouten er uit gehaald, ingevet en weer er in gedraaid (achterliggende gedachte: goed gesmeerde bouten hebben minder rendementsverlies dan droog lopende bouten), maar het mocht niet baten. Ter informatie: de twee aandraaibouten (werken in beginsel op de zelfde manier zoals het zadel van 90% vd huis-tuin-keukenfietsen vastgezet wordt: bout trekt framebuis-met-een-uitgezaagd-sleufje dicht) grijpen aan op aangelaste nokjes aan de ‘overkant’ van de sleuf.

Wie heeft ideeen hoe dit op een  goede (maar niet onomkeerbare) manier vast te zetten? Anti-smeermiddel??

André – heeft vanochtend wat stevige krachttermen laten vallen – de Boer

Nico Salfischberger

to ligf...@googlegroups.com
On 02-11-15 22:20, Andre de Boer wrote:
Wie heeft ideeen hoe dit op een  goede (maar niet onomkeerbare) manier vast te zetten? Anti-smeermiddel??

André – heeft vanochtend wat stevige krachttermen laten vallen – de Boer

Hoi Andre,

mijn eerste reactie is, om de neuspijp even geheel uit het frame te halen. De neuspijp en het frame aan de binnenkant even schoon te vegen, en een dunne laag montagepasta aan te brengen (buitenkant van de neuspijp of binnenkant van het frame maakt niet zoveel uit verwacht ik).

De klembouten insmeren kan geen kwaad, maar zal je niet meer klemkracht opleveren denk ik.
--
Met vriendelijke groet,
Nico Salfischberger

Niels van der Wal

to Ligfiets

Mijn gedachte bij dit systeem was, dat als klemmen niet meer goed werkte, je aan de onderkant door 2 buizen een gat kon boren en tappen, om het dan met een schroef vast te zetten. Verschuiven van de neuspijp is toch niet nodig; je wordt niet langer.
Het is wel improviserend en het zal maken dat je de fiets niet makkelijk kan aanpassen aan iemand anders die ook een keer komt fietsen, maar volgens mij zit de neuspijp hierdoor goed vast.

Niels, staalmot, van der Wal

raketfiets

to Ligfiets
De simpelste oplossing is een aluminium bierblikje. Als je de zijwand er uit knipt met een blikschaar (dat kan ook met een oude normale schaar) kan je deze zijwand tussen de buizen schuiven. Hoe groter het stuk aluminium dat er tussen gaat hoe steviger het vastzit. Beetje uitproberen dus hoe groot het vulstuk moet zijn.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Victor R.

to Ligfiets
Hoi Nico,

stuk dik (schuur-)papier/dun karton tussen de twee buizen en weer vastdraaien.

Groet, Victor.

Gé Boelders

to ligf...@googlegroups.com

beetje laat, je hebt al goede antwoorden.
toch even mijn ervaring: als de nokjes niet recht tegenover elkaar liggen bij aantrekken wordt de bout kromgetrokken: dan kan hij breken of kromtrekken en daardoor niet goed aangespannen worden. Ik heb dat wel eens opgelost met een dunner boutje.

Frank Cornelese

to ligf...@googlegroups.com

On 04/11/2015 4:13 pm, "Gé Boelders" <boel...@gmail.com> wrote:

> [...]
> toch even mijn ervaring: als de nokjes niet recht tegenover elkaar liggen bij aantrekken wordt de bout kromgetrokken: dan kan hij breken of kromtrekken en daardoor niet goed aangespannen worden.

Dat gebeurt vooral als de neuspijp wat aan de dunne kant is. Dan wordt de framebuis te veel samengetrokken. Opvullen met dun kunststof is vaak de fraaiste oplossing en zorgt ervoor dat de neuspijp ook in de toekomst eenvoudig is te verstellen. Waarom het nu niet goed past is natuurlijk te meten.

Jan Sr

to Ligfiets
Nog wat (te) later, maar wie weet. Zelf heb ik ooit met hetzelfde euvel gekampt, ook met een M5 (shockproof). Ik heb dit eenvoudig, elegant en doeltreffend kunnen oplossen door tussen de binnen- en de buitenbuis twee reepjes van een sheat te schuiven, de doorzichtige velletjes die vooral vroeger werden gebruikt om op te schrijven met een stift en te projecteren met een overhead projector. Werkt uitstekend.

Jan Sr

to Ligfiets
Sheet natuurlijk ipv sheat

Op dinsdag 2 februari 2016 14:18:32 UTC+1 schreef Jan Sr:
Nog wat (te) later, maar wie weet. Zelf heb ik ooit met hetzelfde euvel gekampt, ook met een M5 (shockproof). Ik heb dit eenvoudig, elegant en doeltreffend kunnen oplossen door tussen de binnen- en de buitenbuis twee reepjes van een sheet te schuiven, de doorzichtige velletjes die vooral vroeger werden gebruikt om op te schrijven met een stift en te projecteren met een overhead projector. Werkt uitstekend.