Advies voor een basale GPS met alleen een kaartfunctie

221 lượt xem
Chuyển tới thư đầu tiên chưa đọc

Aikeau

chưa đọc,
12:25:21 6 thg 11, 20146/11/14
đến ligf...@googlegroups.com
Ik ben op zoek naar een simpel GPS-apparaat. Wat ik graag wil is een apparaat met een scherm dat mij een kaart laat zien met daarop aangegeven plaatsen en straatnamen, en waar ik op dat moment ben op die kaart.

Ik behoef verder niets meer of minder, behalve misschien te kunnen uit- en inzoomen op de kaart zodat ik zelf een plan kan maken waar ik verder heen wil fietsen. Een beetje zoals maps.google.com, maar dan aangegeven waar ik ben. Bestaat er zo'n simpel apparaat zonder onnodige (voor mij dan) toeters en bellen zoals een navigatiesysteem?

Ik bepaal namelijk zelf graag waar ik fiets, en laat het vooral van de locatie afhangen of ik naar links of rechts ga. De 'hoofdnavigatie' doe ik graag tijdens een fietspauze met behulp van een papieren kaart van de provincie. Maar het is wel fijn om tijdens het fietsen óók een beetje te bepalen of ik bijvoorbeeld in noordelijke of westerlijke richting zou willen gaan, en of het handiger is om de eerste straat links te gaan of pas bij de derde. Dat zijn beslissingen die ik graag tijdens het fietsen wil kunnen maken. En daar zijn papieren kaarten niet zo geschikt voor...

KlaasPiet van den Hoek

chưa đọc,
13:58:56 6 thg 11, 20146/11/14
đến ligf...@googlegroups.com
ga eens langs een waypoint ze zitten in  Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum en daar kun je alle info krijgen die je nodig hebt en ze geven goeie info is mijn eigen ervaring. WayPoint

Op donderdag 6 november 2014 18:25:21 UTC+1 schreef Aikeau:

Kees Schouten

chưa đọc,
16:31:10 6 thg 11, 20146/11/14
đến ligf...@googlegroups.com
De eTrex 20 is de simpelste GPS ontvanger van Garmin waar je kaarten in kan laden, bijvoorbeeld de Open Fietskaart.
Er zitten wel toeters en bellen op die je niet zoekt, maar die hoef je natuurlijk niet te gebruiken. Nadat je hem ingeschakeld hebt kies je Kaart en nadat er voldoende GPS satelieten ontdekt zijn zie je op de kaart waar je zit.

Kees

Belle

chưa đọc,
01:24:58 7 thg 11, 20147/11/14
đến ligf...@googlegroups.com
De schermpjes van een GPS zijn over het algemeen zo klein dat je geen straatnamen kunt aflezen. Zou je zo ver inzoomen dat je dat wel kunt lezen dan heb je weer geen overzicht. Zou je een route rijden in plaats van een track, dan past de route zich aan als je een andere afslag neemt. Mijn ervaring is echter dat je dan soms staat te wachten tot de GPS alles heeft herberekend. Ook met een track (vaste route) kan je afwijken van wat je ingetekend hebt. Dan zoom je uit en rij je in een richting om later weer de track op te pakken. Misschien is een iPad met een waterdichte hoes en Google Maps een goed alternatief voor wat je zoekt.

Robert Lammerts

chưa đọc,
01:40:00 7 thg 11, 20147/11/14
đến ligf...@googlegroups.com
Op 7 nov. 2014 om 07:24 heeft Belle <belle.p...@gmail.com> het volgende geschreven:

> De schermpjes van een GPS zijn over het algemeen zo klein dat je geen straatnamen kunt aflezen. Zou je zo ver inzoomen dat je dat wel kunt lezen dan heb je weer geen overzicht.

Er zijn natuurlijk GPSen met een groter scherm.

> Zou je een route rijden in plaats van een track, dan past de route zich aan als je een andere afslag neemt. Mijn ervaring is echter dat je dan soms staat te wachten tot de GPS alles heeft herberekend.

Met een snelle processor in de GPS en qua afstand niet te grote afstand die herrekend moet worden, is het seconden werk.

> <<knip>>

Ik denk dat het budget een belangrijke is. Zelf heb ik deze zomer een Oregon 600 gekocht en daar de gratis OSM fietskaarten opgezet. Ik ben zeer tevreden over de werking en afleesbaarheid. Nadeel is de batterylife, ongeveer 6-8 uur.

Bij Waypoint of Coolblue kan je een mooi overzicht vinden.

Frank Cornelese

chưa đọc,
04:40:34 7 thg 11, 20147/11/14
đến ligf...@googlegroups.com
Ik heb er geen ervaring mee maar kunnen de huidige telefoons niet wat jij wilt, een positie op een kaart weergeven?

Sjoerd Peerlkamp

chưa đọc,
04:51:30 7 thg 11, 20147/11/14
đến ligf...@googlegroups.com
Ja, zeker als je de Android OsmAnd of Locus Free app gebruikt. Je kunt dan de kaart van Nederland downloaden en zonder data connectie toch navigeren en je positie opzoeken. Alhoewel ik niet zeker weet of ze OFM ondersteunen. En een telefoon is natuurlijk wel veel sneller leeg dan een echte GPS. Zorg dus voor extra batterijen.

Sjoerd.

Ik heb er geen ervaring mee maar kunnen de huidige telefoons niet wat jij wilt, een positie op een kaart weergeven?

erixmail

chưa đọc,
11:47:48 7 thg 11, 20147/11/14
đến ligf...@googlegroups.com
Ik heb zelf een kaart aangepast voor de garmin waardoor je alleen natuurlijke obstakels zoals meren, slootjes en kanalen ziet. Ook spoorlijnen. Verder niets.
Ik gebruik bij voorkeur deze kaart wanneer ik een van te voren gemaakt spoor volg.
Het is op basis van de open source "fenix-kaart" aangepast met een de typ van freizeitcarte.

Op 6 november 2014 22:31 schreef Kees Schouten <man...@hetnet.nl>:
[...]

Theo Mol

chưa đọc,
15:40:51 7 thg 11, 20147/11/14
đến ligf...@googlegroups.com
Robert Lammerts schreef op 7-11-2014 7:39:
> Zelf heb ik deze zomer een Oregon 600 gekocht en daar de gratis OSM
> fietskaarten opgezet. Ik ben zeer tevreden over de werking en
> afleesbaarheid. Nadeel is de batterylife, ongeveer 6-8 uur.
Ik ben ook tevreden met dit apparaat.
De batterijduur is uit te breiden door het scherm niet constant aan te
laten staan.
Ik neem meestal een doosje opgeladen accu's mee. Het best bevallen mij
Sanyo Eneloop, omdat die lang hun lading houden. De capaciteit is niet
de hoogste maar dat wordt gecompenseerd doordat ze niet leeglopen.

--
met vriendelijke groet,
Theo Mol

Aikeau

chưa đọc,
07:00:57 24 thg 6, 201524/6/15
đến ligf...@googlegroups.com
Tussen alle bomen in het bos een boompje gevonden onder de naam Garmin Edge Touring (of Garmin Edge Touring Plus), die mij op het eerste gezicht wel lijkt te bieden wat ik wil; een kaartfunctie met niet meer toeters en bellen dan dat.

Zijn er hier fietsers met ervaring met dit type apparaat?

Maurice de Laat

chưa đọc,
07:08:57 24 thg 6, 201524/6/15
đến ligf...@googlegroups.com
Yup. Touring hier.
Het ding is een ramp als je hem een route laat berekenen of herberekenen, maar om een (bv bij routeplanner Fietsersbond) vooraf gemaakte route te volgen voldoet het prima, zolang je hem niet laat herberekenen als je van de route afwijkt.

Groeten

Maurice
Verzonden vanaf mijn mobiel

Op 24 jun. 2015 om 13:00 heeft Aikeau <ditisslechts...@gmail.com> het volgende geschreven:

[...]

07:16:53 24 thg 6, 201524/6/15
đến ligf...@googlegroups.com
Gelukkig wil ik geen route volgen. Ik wil gewoon zien waar ik fiets, en op basis daarvan besluiten links of rechts te gaan. En als ik een route wil volgen, wil ik dat gewoon met mijn eigen boerenverstand doen door zelf in te schatten links of rechts te moeten gaan (ik weet tenslotte waar A en waar B is). Ik houd niet van voorgekookte dingen en ga het liefst uit van een 'rauwe' basis.

Tenminste, ik neem aan dat het mogelijk is in of uit te zoomen op de kaart, en je ook straatnamen te zien krijgt?

Maurice de Laat

chưa đọc,
13:58:58 24 thg 6, 201524/6/15
đến ligf...@googlegroups.com

> Tenminste, ik neem aan dat het mogelijk is in of uit te zoomen op de
> kaart, en je ook straatnamen te zien krijgt?

Zo gebruik ik hem niet, maar zojuist even geprobeerd:
ja, ik kan inzoomen, en ja uiteindelijke krijg ik straatnamen te zien.

Groeten
Maurice

erixmail

chưa đọc,
15:39:11 24 thg 6, 201524/6/15
đến ligf...@googlegroups.com
Als ik jou was zou ik een teasy one 2 kopen. Deze is simpeler te gebruiken dan een echte garmin.

Bij garmin is een veel verkocht model de oregon 600.
De dakota is zijn kleinere broer en blinkt uit in een laag energiegebruik.
De montana heeft een veel groter scherm en daardoor is een kruimelspoor beter te volgen.
Ik heb ze alledrie.

Op 24 juni 2015 19:57 schreef Maurice de Laat <mau...@theirmasterssound.com>:

Reinier Gerritsen

chưa đọc,
15:56:01 24 thg 6, 201524/6/15
đến ligf...@googlegroups.com
Ik heb geen ervaring met de Edge Touring, wel met een Edge 705 en 800.
De resolutie van de beeldschermen is bedroevend laag, matig afleesbaar
in zonlicht en beeldopbouw is tergend langzaam. Met name even in- en
uitzoomen om overzicht of details te zien is gaat in de praktijk slecht.
Al fietsend lukt dit nauwelijk, je moet eigenlijk stil gaan staan. Een
track rijden die je er van tevoren opgezet hebt gaat wel heel behoorlijk
en de gps nauwkeurigheid is in het algemeen ook goed.

Voor wat jij wil, kun je misschien beter een android of apple telefoon
gebruiken: veel gebruikersvriendelijker, groter en scherper scherm (ok,
zonlicht is een nog groter drama). Een Android telefoon is nog goedkoper
ook dan een Garmin. Je kunt alleen niet de hele rit je scherm aan hebben
staan, tenzij je korte ritjes wil maken.

Groet, Reinier

Aikeau schreef op 24-6-2015 om 13:16:
> <https://groups.google.com/forum/#%21contactowner/ligfiets>
> Afmelden: ligfiets+u...@googlegroups.com

Aikeau

chưa đọc,
16:50:36 24 thg 6, 201524/6/15
đến ligf...@googlegroups.com
Dank. Net even het een en ander uitgezocht. Geen oninteressant apparaatje.

Op woensdag 24 juni 2015 21:39:11 UTC+2 schreef erixmail:

Aikeau

chưa đọc,
18:31:40 27 thg 6, 201527/6/15
đến ligf...@googlegroups.com
Het advies van de Teasi One 2 opgevolgd, en mijzelf er gisteren eentje aangeschaft. Vandaag gelijk geprobeerd in een tocht van 116 kilometer, en het is me zelfs beter bevallen dan waar ik op hoopte. Leuk ook om te zien dat het dak van mijn rit in de Veluwe 107 meter was (nouja, ongeveer, denk ik, zo precies zal het apparaatje wel niet zijn). Dank voor het advies.

Aikeau

chưa đọc,
17:28:04 3 thg 7, 20153/7/15
đến ligf...@googlegroups.com
Weet iemand een site waarbij je een route met GPS-coordinaten kan ingeven, de route uittekent en deze kan exporteren als hoge resolutie of vector-plaatje, bijvoorbeeld een PDF?

Ik zie mijn gemaakte fietstochten graag terug op een kaart die ik kan opslaan (in plaats van altijd maar online te moeten bekijken en altijd maar van een bepaalde site afhankelijk moet zijn).

erixmail

chưa đọc,
12:24:35 4 thg 7, 20154/7/15
đến ligf...@googlegroups.com
Je kunt een programma als "mapsource" downloaden en installeren. Daarna moet je een kaart downloaden die je in dit programma kunt gebruiken.
Bijvoorbeeld de freizeitkarte "http://www.freizeitkarte-osm.de/en/regions.html"
Of de kaart van openfietsmap "http://www.openfietsmap.nl/".

Nu kun je met deze programma's routes maken en bewaren en uitprinten.
Alles is open source.

-->Overigens is dit de ingewikkelde manier. Je kunt natuurlijk ook gewoon een printer driver gebruiken om scherminhoud als pdf of als plaatje op te slaan. Of screenshots maken.

Op 3 juli 2015 23:28 schreef Aikeau <ditisslechts...@gmail.com>:
[...]

Gerrit Schotman

chưa đọc,
07:35:50 5 thg 7, 20155/7/15
đến ligf...@googlegroups.com
Hoi,

Ik gebruik wel: http://ridewithgps.com/

Groeten,
Gerrit

Op vrijdag 3 juli 23:38 2015 schreef Aikeau <ditisslechts...@gmail.com> het volgende:

[...]

Wilfred Ketelaar

chưa đọc,
06:21:33 6 thg 7, 20156/7/15
đến ligf...@googlegroups.com
Kijk ook eens op http://www.gpsvisualizer.com/ want met deze site kun je ook je route in een kaart tekenen, profielen maken (bv. hoogte vs. snelheid) en meer van dat soort handige dingen.

Wilfred

Aikeau

chưa đọc,
06:38:23 23 thg 6, 201623/6/16
đến Ligfiets
Inmiddels heb ik de Teasi One alweer een goed jaar in gebruik, en ben ik er erg tevreden mee. Wat me wel erg opvalt is dat het apparaat af en toe vastloopt als ik er in het centrum van Den Haag mee fiets. Dan zie ik later op de kaart (wanneer ik de route opgenomen heb) ineens een kaarsrechte lijn lopend van het moment dat het apparaat vastliep tot het moment het weer tot leven komt, een of twee minuten later. Heel typisch gebeurt dit altijd alleen maar in en rond het centrum van Den Haag. In het rest van het land en verder van de stad heb ik dit nog niet meegemaakt.

Is er iets in de stad dat de ontvangst van een GPS stoort. Hebben andere gebruikers van een Teasi of een ander GPS-apparaat hier ook last van?

Theo Mol

chưa đọc,
15:30:29 23 thg 6, 201623/6/16
đến ligf...@googlegroups.com
Hoi Aikeau,

Misschien is je gps in de war geraakt en heeft hij even nodig om weer in
de normale stand te komen.

Of Den Haag heel speciaal is weet ik niet, maar in een stad zijn veel
oppervlakken die het gps-signaal reflecteren. Als het genoeg heen en
weer kaatst kan een signaal er iets langer over doen voor het jouw gps
bereikt. Het apparaat rekent dan trouw uit wat je positie is en dat kan
aardig wat meters schelen. De mijne loopt daardoor niet vast maar geeft
onwaarschijnlijke verplaatsingen en snelheden aan. Vooral als je
langzaam beweegt of stilstaat kun je last hebben van deze afwijkingen.

--
groet van Theo, die soms met ruim 100 km/u bij het stoplicht staat te wachten, Mol

Op 23-6-2016 om 12:38 schreef Aikeau:
> <https://groups.google.com/forum/#%21contactowner/ligfiets>
> Afmelden: ligfiets+u...@googlegroups.com

Arnold Ligtvoet

chưa đọc,
17:30:41 23 thg 6, 201623/6/16
đến ligf...@googlegroups.com
> [...]
>
> Inmiddels heb ik de Teasi One alweer een goed jaar in gebruik, en ben ik er erg tevreden mee. Wat me wel erg opvalt is dat het apparaat af en toe vastloopt als ik er in het centrum van Den Haag mee fiets. Dan zie ik later op de kaart (wanneer ik de route opgenomen heb) ineens een kaarsrechte lijn lopend van het moment dat het apparaat vastliep tot het moment het weer tot leven komt, een of twee minuten later. Heel typisch gebeurt dit altijd alleen maar in en rond het centrum van Den Haag. In het rest van het land en verder van de stad heb ik dit nog niet meegemaakt.

Ik had wel laatst tijdens het Bruce Springsteen concert dat mijn telefoon (en de telefoons van iedereen om me heen) aangaf dat in Wembley was.... (serieus). Wellicht niet geheel toevallig was dat de locatie van het optreden van Bruce voor het Malieveld. Was het op of rond die dag (14 juni)?

Arnold

Aikeau

chưa đọc,
17:56:39 23 thg 6, 201623/6/16
đến Ligfiets
Nee, het was niet die dag. Het betreft hier overigens niet een eenmalige gebeurtenis. Het was me vorig jaar al opgevallen bij ongeveer de helft (van de 20) van de tochten die ik in Den Haag gemaakt had. En de eerste keer dit jaar dat ik 'm weer in Den Haag gebruik, is het meteen raak.

Als ik al mijn fietstochten van het afgelopen jaar bekijk op een kaart, zie ik alleen de rechte strepen in het centrum van Den Haag. De rest van het land waar ik ook veel fiets is geheel storingsvrij. Erg vreemd. De kaart op het apparaat zelf is ook al een paar keer geactualiseerd, dus dat kan 'm niet zijn.

Robert Lammerts

chưa đọc,
22:07:13 23 thg 6, 201623/6/16
đến ligf...@googlegroups.com
Op 23 jun. 2016 om 23:56 heeft Aikeau <ditisslechts...@gmail.com> het volgende geschreven:

> Nee, het was niet die dag. Het betreft hier overigens niet een eenmalige gebeurtenis. Het was me vorig jaar al opgevallen bij ongeveer de helft (van de 20) van de tochten die ik in Den Haag gemaakt had. En de eerste keer dit jaar dat ik 'm weer in Den Haag gebruik, is het meteen raak.
> [...]

Welke kaart gebruik jij. Kan er geen bug in de kaart zitten ?

Robert

Reinier Gerritsen

chưa đọc,
08:02:51 24 thg 6, 201624/6/16
đến ligf...@googlegroups.com
Gebruikt er soms iemand een gps jammer in Den Haag?

Op 23-6-2016 om 23:56 schreef Aikeau:
> <https://groups.google.com/forum/#%21contactowner/ligfiets>
> Afmelden: ligfiets+u...@googlegroups.com

Oscar Roozen

chưa đọc,
09:42:02 24 thg 6, 201624/6/16
đến ligf...@googlegroups.com
On 23-06-16 23:30, Arnold Ligtvoet wrote:
> Ik had wel laatst tijdens het Bruce Springsteen concert dat mijn telefoon (en de telefoons van iedereen om me heen) aangaf dat in Wembley was....

Ik heb wel eens gehad dat mijn telefoon dacht dat ik op Leiden Centraal stil
stond, terwijl ik in de trein tussen Amsterdam en Amersfoort zat.

Ik heb dit voor mijzelf kunnen verklaren door de manier waarop je telefoon
zijn locatie bepaalt als het GPS signaal onvoldoende is. Dan wordt er
gekenen naar de wifi-accesspoints die op jouw lokatie te ontvangen zijn.
Door de ID's van deze zenders te vergelijken met een database die o.a. is
opgebouwd door met die streetview auto's rond te rijden, kan al vrij
nauwkeurig gegokt worden waar jij ongeveer bent.

Dit gaat natuurlijk mis als zo'n wifi-netwerk mobiel is, zoals bij Wifi in
de trein. Waarschijnlijk heeft die streetview auto het signaal van mijn
trein opgepikt toen die bij Leiden Centraal stond. Nu was het het enige wifi
signaal in de omgeving, dus dan denkt mijn telefoon dat ik daar ben.

Ik vermoed dat hetzelfde gebeurd is met een of ander accesspoint van het
circus dat met Bruce Springsteen meereist op toernee. Het zal me niks
verbazen als het licht of geluid tegenwoordig ook via WiFi geregeld wordt.

Oscar - gokt maar wat - Roozen

Maurice de Laat

chưa đọc,
10:21:18 24 thg 6, 201624/6/16
đến ligf...@googlegroups.com

On 24-06-16 15:41, Oscar Roozen wrote:
> Het zal me niks
> verbazen als het licht of geluid tegenwoordig ook via WiFi geregeld wordt.

Klopt. Niet zozeer tijdens het concert, maar wel bij opbouw.
--
Maurice
(geluidstechnicus, o.a. bij concerten)