Flevobike Greenmachine op Marktplaats (gestolen???)

WimH

to Ligfiets
Op Marktplaats wordt een Flevobike Greemachine aangeboden.
Op het blog van VeloTejo (http://velotejo.blogspot.nl/2015/12/bertus-en-de-vliegende-bezem.html) wordt een bezoek aan de verkoper beschreven.
Het verhaal is grappig beschreven, maar het is en blijft toch een raar verhaal.
Is deze fiets gestolen of is dit gewoon iemand die echt geen flauw idee heeft wat hij aan het verkopen is.

Onderstaande tekst komt van VeloTejo zijn blog:
De fiets zou van 2014 zijn, maar volgens het chassisnummer blijkt het een fiets van 2006 te zijn.
De fiets heeft altijd binnen gestaan en is maar twee keer gebruikt, maar er is sprake van flinke slijtage, beschadigingen en gecorrodeerde schroefjes.
De fiets is maar twee keer gebruikt, toch heeft de eigenaar er nieuwe banden opgelegd.

Ik heb de verkoper ook gemaild. De man had opeens een andere naam en na nog een mailtje had hij weer een andere naam (Johan, Egbert en Bertus).
Nu blijkt de fiets opeens 4 jaar oud te zijn en kost €2250,- Een dag later is de advertentie verwijderd en staat er een nieuwe advertentie onder een andere naam. De fiets kost nu weer €2500,-

Zijn antwoorden zijn heel vaag en hij mailt direct de volgende dag weer terug of ik nog interesse heb in de fiets, terwijl hij nog niet of nauwelijks antwoord heeft gegeven op mijn vragen. Ik heb hem nu gemaild dat ik het verhaal niet vertrouw en dat ik dit bericht hier ga plaatsen. Ik ben benieuwd.

GrijzePioneer

to Ligfiets
Hoi,

Op zaterdag 19 december 2015 10:57:33 UTC+1 schreef WimH:
[...]

[knip]

Eigenlijk een vraag voor Tejo: als je het chassisnummer kent, kun je die fiets dan niet natrekken in het Fietsdiefstalregister van de RDW?
https://fdr.rdw.nl/
("Om te controleren of een fiets als gestolen staat geregistreerd kunt u kiezen uit twee mogelijkheden:
controle via chipnummer of controle via een combinatie van merk en framenummer.")\

groeten,

Maaike

Gert Lunenborg

to Ligfiets
Deze Bertus heeft mij per e-mail een aantal fietsen aangeboden, 2 maal een Optima Condor en 2 Flevobikes. Ik mocht alles hebben voor € 1450,00 Uit de tekst van zijn mail aan mij bleek dat hij in elk geval niet weet wat hij aan het verkopen is en verder blijkt dat hij ook om een leugentje niet verlegen zit. Er zit dus een flinke lucht aan.

Hij lijkt door de acties die in gang zijn gezet nattigheid te voelen. Zijn advertenties zijn van Marktplaats verdwenen. Wellicht dat VeloTejo op basis van zijn praktijkervaringen een melding kan doen bij Marktplaats?

Groet!
Gert Lunenborg

Edwin van den Berg

to ligf...@googlegroups.com
"Hij lijkt door de acties die in gang zijn gezet nattigheid te voelen. Zijn advertenties zijn van Marktplaats verdwenen."

Nee hoor, er staat nu een nieuwe advertentie. Andere foto, ander verhaaltje, maar dezelfde fiets.
Ja mag nu bieden, en er is al twee keer geboden. Een keer €2200,- en een keer €2400,-. (Door hem zelf?)

Groeten, Edwin.

P.S. De rechtmatige eigenaar zou toch te achterhalen moeten zijn?

WimH

to Ligfiets
Op zondag 20 december 2015 21:37:41 UTC+1 schreef edberg02:
Ja mag nu bieden, en er is al twee keer geboden. Een keer €2200,- en een keer €2400,-. (Door hem zelf?)
Groeten, Edwin.

Was ook het eerste dat ik dacht :-)

WimH

to Ligfiets
Nu biedt hij de fiets weer aan, maar nu onder de naam 'Greenmachine'.

Hij heeft ook weer meteen 2 biedingen. Knap hè......

Tom Marielle

to Ligfiets
Deze fiets is niet gestolen. Deze heeft de man zelf op marktplaats gekocht voor 1500 euro een dik half jaar geleden.
Heeft er toen slechts een dag opgestaan: Ik heb nog met de oorspronkelijk verkoper gesproken gemaild toen, omdat ik overwoog een bod te plaatsen toen. Reactie gekregen van de oorspronkelijke verkoper. Uur later was ie gereserveerd.
De oorspronkelijke eigenaar heeft aangegeven 'm gekocht te hebben en er niet veel mee te hebben gefietst. Dat leek me een eerlijke man. Als in: kreeg netjes antwoord op mn vragen en gebruikte in zn mails ook gewoon zn echte naam. Best mogelijk dat deze man 'm wel tweedehands gekocht bij Tempelman. Dat weet ik niet.

De huidige verkoper daarentegen liegt inderdaad de boel bij elkaar. Het is een handelaar in tweedehands fietsen die meerdere accounts heeft op marktplaats en die ook gebruikt op evenveel manieren:
-bieden op zn eigen advertenties.
-belachelijke bieden op andermans advertenties om de prijs op te drijven, zodat mensen naar zijn advertenties komen. Tot het ziekelijke toe: bij een vraagprijs van bijv. 500 euro, biedt ie rustig met 5 accounts tot 800 euro met als doel de verkoop te verzieken zodat ze wellicht naar zijn advertenties uitwijken.

Verder liegt ie de boel bij elkaar, met vanalles.
- bouwjaren die niet kloppen.
- de staat van de fiets gruwelijk overdrijven.
- al zn fietsen hebben weinig tot niet gereden
- verkoopprijzen die belachelijk zijn en veel wisselen.
- nieuwprijzen die niet kloppen.

Prachtvoorbeeld: ooit had ie een challenge hurricane te koop. Deze was eerder te koop voor 250 euro. Hij heeft deze gekocht en verkocht 'm voor 450 euro als zo goed als nieuw en uiteraard niet veel gereden. Wat ie echter vergat te melden en ook niet zichtbaar op zijn foto's: de gehele achterbrug was compleet verroest.  Toch lullig als je daarvoor komt en dat dan aantreft.
:
De greenmachine in dit draadje heb ik met meerder accounts van m te koop zien staan. Dan was ie weer uit 2014, dan was ie weer eerlijk geadverteerd als 2006. Nieuwprijs wisselden: soms 5000 euro, soms 3900 euro.  En altijd in nieuwstaat en weinig gereden.

De herkomst van zn fietsen? Veel van marktplaats.Verkregen op diverse wijzen:
- via gezocht advertenties,.
- direct aankopen via marktplaats.

Voor wat betreft de gezocht advertenties: ook hier volop leugens. Meneer heeft verschillende accounts. Misschien wel tientallen, Ik weet het niet precies, maar genoeg in ieder geval. Vaak makkelijk te herkennen als je weet waar je op moet letten. Om te bieden, om mensen dood te spammen, enz. Maar dus ook om gezocht advertenties te plaatsen die barsten van de leugens.Voornaamste handel wat ik van 'm zie en waarvan ik weet dat ie erin actief is: brompton vouwfietsen.

- hij heeft soms gevraagd advertenties op marktplaats voor driewiel ligfietsen, van bijv Van Raam.. Dan zoekt ie zogenaamd voor een 'organisatie' een driewiel ligfiets en daar kan ie dan bijv. 500 euro voor geven. Die zet ie dan met een ander account te koop voor 1500 euro bijvoorbeeld.
- hij zoekt veel bromptons. Daar handelt ie ook in met diverse accounts en hij heeft altijd gezocht-advertenties daarvoor online: Zogenaamd voor op de boot, voor in de trein (dan is ie opeens student), voor in de caravan, enz Steeds andere verhalen. Duidelijk herkenbare teksten: 'zojuist gezocht'

En uiteraad verkoopt ie ze ook weer op marktplaats door met dezelfde leugens: boot verkocht, caravan verkocht en altijd geldt: weinig gebruikt. Over de leeftijd van de fiets zal ie ook wel liegen want die zijn meestal ook maar een paar jaar oud of maar een paar keer gebruikt. Maar zowel koper als verkopeir bedondert ie dus met leugens.

Hij ontkent overigens handelaar te zijn, maar is dat wel degelijk. En ik vermoed dat ie dat volledig of in ieder geval deels zwart doet. Garanties geeft ie niet.

Ligfietsen heeft ie niet zo vaak eigenlijk. Heel af en toe biedt er een aan voor vaak veels te veel. Gelukkig maar!

Maar het is dus een leugenachtig mannetje die heel veel verschillende fietsen verkoopt. Mogelijk ook via een officiele winkel. Ooit zag ik een bod van een fietsenwinkel onder zn advertenties en toen ik daarop keek, bood deze ook tweedehands fietsen aan. Alleen het bod op die fiets was er eentje van prijsopdrijven.. dus ik dek dat ie in het dagelijks leven fietsenhandelaar is, en een deel er zwart naastdoet.

WimH

to Ligfiets
Op maandag 4 april 2016 21:33:35 UTC+2 schreef Tom Marielle:
[...]

Duidelijke aanvulling, dankjewel. Bevestigt wel mijn vermoeden.

Gr. Wim