Velomobielen en nierstenen

mango 8

to Ligfiets
Beste collega's,

Sinds een aantal jaar word ik helaas regelmatig geteisterd door nierstenen. Aan mijn voeding lijkt het niet te liggen.
Mijn vraag aan jullie: zijn er onder de velomobielers mensen die ook last hebben van deze pijnlijke gezondheidsklacht?

Aangezien ik nogal zweet in de mango, zoek ik naar een verband tussen de nierstenen en het grote vochtverlies. Ik drink wel veel, dus eigenlijk zou er geen verband moeten kunnen zijn. Als er meer mensen last van hebben, ben ik wellicht een stapje verder in mijn zoektocht....

Groet,
Jasper Otten

Harry Lieben

to ligfietslijst
Ik fiets altijd met de kap op, vaak met veel inspanning en ook in de zomer, dus als er iemand zweet dan ben ik het wel. Vaak ligt er een plas zweetvocht onderin de velomobiel ondanks verbeterde ventilatie en rijden zonder shirt. Ik drink uiteraard heel veel, maar ben desondanks soms wel 1,5kg lichter na een lange tocht wat toch vooral aan vochtverlies moet liggen. Ik drink direct na een tocht wel minstens een halve liter binnen een half uur. Ik heb geen last van nierstenen en dat mag van mij best zo blijven. Ik eet gevarieerd en neem magnesium om kramp in de spieren te voorkomen. Verder niks bijzonders. Ik ben 53jaar.
Oh ja, niet onbelangrijk: ik let op de kleur van mijn urine. Te geel, dan drink ik extra. Hoe helderder hoe beter.

twilwel

M. v.d. Kraats

to ligf...@googlegroups.com

Beste Jasper Otten,

ik neem aan dat uw arts/ uroloog al uitgebreidt over uw risicofactoren in relatie tot het type steen heeft gepraat? Hij of zij is de aangewezen persoon om recidieven te voorkomen. Vochtinname is in ieder geval van groot belang, zoals Harry al meldt.

Eigen zoekwerk? o.a. Pubmed aan te raden.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27188687

1. Nat Rev Dis Primers. 2016 Feb 25;2:16008. doi: 10.1038/nrdp.2016.8. Kidney stones. Khan SR(1), Pearle MS(2), Robertson WG(3,)(4), Gambaro G(5), Canales BK(1 ...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27134735

Gambaro G(1), Trinchieri A(2). Author information: (1)Nephrology Division, Department of Internal Medicine and Medical Specialties, Columbus-Gemelli University ...

Vriendelijke groet van Marjon van der Kraats

mango 8

to Ligfiets
Bedankt voor de uitgebreide reactie, Marjon!

Sinds januari 2015, na een heftige aanval met zelfs ziekenhuisopname en operatie, heb ik mijn eetpatroon flink aangepast.  Ik heb sindsdien alleen bij de avondmaaltijd een klein stukje vlees gegeten en meerdere keren per week zelfs geen vlees. De steen is geanalyseerd en blijkt een normale oxylaatsteen, oftewel 'welvaartssteen', te zijn. De aanpassingen in mijn dieet zouden dus moeten werken. Drinken doe ik ruim voldoende(ongeveer 3 tot 4 liter per dag, waarvan 2 tot 3 liter kraanwater), de urine is altijd licht van kleur . Daarnaast drink ik 's ochtends en 's avonds een kopje Kumis Kutjing thee, wat heilzaam zou moeten werken. Helaas is het met deze aanpassingen dus niet onder controle te houden.

Vanmiddag heb ik een afspraak bij de uroloog en ga we een plan de campagne maken. Waarschijnlijk ben ik er gewoon extreem gevoelig voor, het zij zo. Hopelijk komen ze met een goede oplossing. Fijn te weten dat het velomobielen waarschijnlijk niet de oorzaak is. Ik doe het immers met veel plezier!

Met hartelijke groet,
Jasper Otten