Kettingloop Challenge Seiran nieuwe kettingbuisbeugels

La Verda

to ligf...@googlegroups.com

De ketting van mijn Seiran loopt origineel als volgt:

Het trekkende deel loopt vanaf de bovenzijde van het achterwielpignon onder het binnenste geleidingswiel door naar voren.

Het slappe deel van voren overheen het buitenste geleidingswiel naar het onderste deraileurwieltje.

Sinds kort heb ik er last van, dat het trekkende deel ontspoort van het binnenste geleidingswiel.

Dit gebeurt als ik achter op het kleinste tandwiel rijd.

Omdat dit kettingdeel dan nagenoeg niet om het omloopkettingwiel loopt en de druk om de ketting op het geleidingswiel te houden dan minimaal is.

Dit terwijl de ketting vanuit het bovenaanzicht gezien juist zeer schuin loopt:

Zie foto (geen bovenaanzicht vanwege de bagagedrager die in de weg zit voor een duidelijke foto):

Omdat dit al een paar keer gebeurt is zijn ook de kettingbuisbeugels verbogen en beschadigd.

Nu wil ik deze constructie niet alleen vernieuwen maar tegelijk ook verbeteren.

Tempelman heeft trouwens ook nog maar één beugel te koop en gaf aan dat het geen erg goede constructie was.

Ik heb de beugels opnieuw ontworpen en tweezijdig opgehangen.

Hierdoor moet ook een nieuwe langere aluminium holle as voor de omloopkettingwielen gedraaid worden.

Nu kan ik het trekkende deel ook onder het buitenste wiel laten lopen, en het slappe deel overheen het buitenste wiel.

Dan zal ook de schuinloop van het trekkende deel minder zijn, en voor het slappe deel meer, waardoor de ketting schuin zal aankomen bij het derailleurwieltje.

Kan iemand inschatten of dit een goed idee is?

De nieuwe langere aluminium holle as voor de omloopkettingwielen, kan ik zelf maken, maar de beugels wil ik laten lasersnijden en zetten.

Om de kosten te drukken zou het beter zijn om er niet twee te laten maken maar meer.

Zijn er meer mensen geïnteresseerd in deze oplossing, of zijn er betere oplossingen bedacht?

Is iemand geïnteresseerd om deze beugels in een kleine serie te (laten) maken?

Groeten, Erik

herki...@yahoo.dk

to ligf...@googlegroups.com
Beste Erik,

enorm frustrerend, dit gehannes met de ketting. Elke ligfietser loopt hier vroeg of laat wel eens tegenaan,
maar de constructie op je foto's is een duidelijk geval van 'verschlimmbesserung'.
Een groot manco is dat de kunststof tandwielen geen zijwanden hebben die de ketting op zijn plaats houden.
Het is toch van de zotte dat een metalen beugeltje een ketting zijdelingse steun moet geven, terwijl
die ketting er met zijn schakels tegenaan tikt.

Ik ben bang dat je zelfs de versterkte beugels nog wel eens in de soep zult draaien, maar zie ook geen
alternatieven anders dan het boren van gaten en aanbrengen van een normale 10mm as waar
standaard geleiderollen op passen.
Wat ik verder niet snap is waarom de trekkende ketting het binnenste tandwiel gebruikt.
Als je hem op het buitenste legt loopt hij minder schuin.

Tot slot lijkt mij de positie van het achterscharnier erg hoog. Heb je er geen last van dat de fiets
zichzelf omhoog trekt als je flink aanzet?

RB

La Verda

to ligf...@googlegroups.com
Hoi RB,

Ik heb bij de Liggende Hollander twee hele mooie nieuwe Nazca spoorrollen met beugels gekocht, en daar een avondje tegenaan zitten kijken.
Gelukkig was Frank zo vriendelijk ze terug te nemen want ik zag het toch ook niet als een echte oplossing.
Door iets wat Frank zei, kwam ik op het idee om de ketting rollen allebei naar buiten te brengen, door er een ring achter te leggen van 12mm dik.
Nu hoeft het kritieke, trekkende deel alvast een stuk minder schuin te lopen, als ik achter op het kleinste wiel rijdt.
Als ik op het grootste kettingwiel achter rijdt is het sowieso geen probleem, omdat de ketting dan veel meer "om" het kettingwiel loopt (in de hoogte)
Verder heb ik de bestaande beugels zo verbogen dat als de ketting er vanaf loopt, hij door de metalen beugel gedwongen wordt er meteen terug op te lopen.Ik denk dat ik in mijn onwetenheid deze beugels een keer netjes recht heb gemaakt, waardoor de problemen ontstaan zijn, en niet slijtage wat ik eerst dacht.
De gedachte is dat de ketting niet anders moet kunnen dan "erop" lopen.
Volgens mij gebeurt dit maar een of twee keer per dag;als ik achter op een klein tandwiel rijdt en bijvoorbeeld in een bocht even geen spanning op de ketting heb en door een kuiltje rijdt.
Ik heb er in verband met vakantie nog maar enkele tientallen kilometers mee gefietst, maar hij is er niet meer merkbaar afgelopen.
Het goede aan al deze dingen is dat ik geen onomkeerbare dingen heb hoeven doen zoals gaten boren, daar heb ik altijd een hekel aan.
Het omwisselen van de heen en terugloop heb ik ook met Frank besproken, en dat wil ik ook nog gaan proberen maar dat gaat niet met de eenzijdige beugels.
Ik heb een offerte aangevraagd voor het maken van de beugels maar nog geen reactie ontvangen (misschien vakantie?).

Van het omhoogkomen van de fiets ben ik mij niet bewust, en ik heb er zeker geen last van, ik zal er eens op letten dan komt dat misschien wel :-)

Martinius Berg

to ligf...@googlegroups.com
Beste Erik

Frustrerend maar er is een mede oorzaak dat dit gebeurd , dit doordat de plastieken ketting buizen veel wrijving geven en niet echt een goed oplossing geven voor de lange kettingloop. Olie gemixt met straatstof hoopt zich ook op in die buizen. Ik heb dit op mijn Challenge Chamsin veranderd door de lange stukken buis te verwijderen en er tussen de krankbuis voor de retour kettingloop een korte hangende plastic buis op te monteren wat uitstekend werkt. Tevens zijn de standaard rollagers van Challenge en loopwieltjes niet van denderende kwaliteit. Die heb ik ook vervangen , wel aan de hoge prijs maar het geld beslist waard. Je kan uit Duitsland bij de firma Icletta kopen en voor jouw fiets model.

Groeten van Martinius Berg.