velomobiel met luchtmotor?

Mark Van den Borre

to Ligfiets
Beste allemaal,

Heeft iemand van jullie weet van een velomobiel met hulpaandrijving op
perslucht? Laag gewich en geen stervende accu's lijken mij - niet
gehinderd door grondige kennis - op het eerste zicht toch wel troeven.

Een paar verwijzingen naar onderzoek en ontwikkeling naar perslucht
als aandrijving:
* http://www.inventor.hu/kial03/vedres/vedrese.htm
* http://www.engineair.com.au/
* http://www.mdi.lu
* http://quasiturbine.promci.qc.ca/ETypePneumatic.htm

Mark Van den Borre
potentieel velomobilist

Wout Ruijter

to ligf...@googlegroups.com
> Heeft iemand van jullie weet van een velomobiel met hulpaandrijving op
> perslucht? Laag gewich en geen stervende accu's lijken mij - niet
> gehinderd door grondige kennis - op het eerste zicht toch wel troeven.

ergens gezien, het zal de amerikaanse hpv lijst zijn
(http://www.ihpva.org/pipermail/velomobile/2002-August/000683.html),
de conclusie was dat je er heel even mee kon rijden (aangenomen dat je
persluchttank klein is tov je mobiel).
I.e. je (Joules op de wielen)/(kg extra aan je mobiel) ratio is een
heel stuk slechter dan bij een accu-electromotor combinatie.

Groeten
W -- dat je heel hard heel laag over de weg gaat lijkt zowel het
grootste voordeel als het grootste nadeel van ligfietsen --

Breuk

to Ligfiets

On 2 jul, 01:23, Mark Van den Borre <mvdbo...@gmail.com> wrote:
> [...]
> gehinderd door grondige kennis - op het eerste zicht toch wel troeven.
>
> Een paar verwijzingen naar onderzoek en ontwikkeling naar perslucht

Mark,

In Frankrijk heeft men een kleine stadsauto ontwikkeld met een
luchtmotor. Vorige week was het nieuws dat deze in Belgie verkocht zou
worden. Dit principe is gebaseerd op gebruik van de normale
brandstofmotor echter nu met perslucht. In plaats van een mengsel van
brandstof en zuurstof spuit men perslucht in. In de auto licht een
speciale tank, geschikt voor 300 bar. Een bereik van ongeveer 200km
met 3 grote speciale tanks blijkt mogelijk. Op internet kun je dit
filmpje daarover bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=QmqpGZv0YT4
Echt soepel en geruisloos rijdt dat niet.

Technisch lijkt me je idee mogelijk, maar ik vraag me af wat het
voordeel is tov de reeds bestaande electrisch aangedreven velo's
(aerorider, go-one). Een compressor zet electrisch energie om in
perslucht en perslucht wordt omgezet in kinetische energie voor het
voertuig. Ik heb altijd geleerd dat bij een overgang van energievorm,
energie verloren gaat. Ondanks het gewicht lijkt me een combinatie van
accu's en electromotor beter.

Probleem van een luchtsysteem: explosie gevaar
Probleem van een luchtsysteem: waar vindt ik een compressor als ik
onderweg ben.

Breuk

Rob65

to Ligfiets
> * http://www.inventor.hu/kial03/vedres/vedrese.htm

geeft al een leuk antwoord: 200W motor met 300 bar/6 liter cylinder
geeft een actieradium van 2.5 km (je moet ook nog terug ...) en heb je
wel eens een persluchtfles op je rug getorst? Die dingen wegen ook
niet niks.

Maar in principe is de oude stoommachine toch ook een vorm van
perslucht-aandrijving en die is lange tijd gebruikt voor treinen. Nog
steeds rijden er stoomtreinen in het noorden van Canada en Alaska
omdat bij de extreem lage temeraturen die daar heersen het rendement
van een stoommachine beter is dan van een (interne) verbrandingsmotor.

Stoom, perslucht, hydraulica - he zijn allemaal varianten op een
thema: Een medium dat onder hoge druk wordt gebracht wordt gebruikt om
in de 'motor' een lineaire verplaatsing of rotatie op te wekken:

* Perslucht
+ licht tot middelzware (lineaire) verplaatsingen, bedienen van
kleppen, schuiven
of het verplaatsen van produkten.
+ Cylinders en rotatie motoren nemen minder ruimte in dan b.v.
elektrische aandrijving,
minder warmte ontwikkeling (daar waar energie nodig is)
+ Vertikale verplaatsing van zeer grote/zware voorwerpen
(hefkussens)
+ rotatie motoren met hoog toerental (10.000 ~50.000 rpm)
- Compressor met voldoende capaciteit voor het leveren van vermogen
is zwaar en lawaaibron.
- Bij expansie koelt de lucht sterk af (bij duikers bevriest de
ademautomaat 's winters nog wel eens)
- olie in de perslucht (nodig voor smering van compressor en
cylinders)

* Hydraulica
+ Geschikt voor zeer grote vermogens: graafmachines e.d.
+ compressor/pomp relatief klein
+ naukeurig doseerbaar
- niet geschikt voor hoge snelheid (pomp heeft relatief lage
capaciteit)

* Stoom
+ Geschikt voor grote vermogens
- Heet
- Laag rendement (er wordt nog steeds gewerkt aan het verbeteren van
het rendement)

Volgens mij is het allemaal al eens ooit op de fiets getest:

De stoomfiets (http://www.pureesoiree.be/
post.do;jsessionid=889822196FCECA0B39E384E6C0141E4A.server1?id=17071),
de fiets op perslucht was al te zien op de link helemaal boven en
zelfs hydraulica is al eens getest om de ketting te vervangen (http://
www.xs4all.nl/~wtv/archief/fietsen/ligfiets/liquid_drive.htm).

Maar de enige toepassing die echt in gebruik is op de fiets is toch
wel de hydraulische rem.

Maar dat het niet kan of mogelijk is zal ik hier zeker niet zeggen.
Zo las ik afgelopen weekend van een toepassing voor hydraulica die ik
niet bedacht zou hebben of zelfs naar het land der fabelen zou
verwijzen: Het langer houdbaar maken van levensmiddelen door ze vacuum
te verpakken en dan middels extreem hoge druk (3-4000 bar in water)
houdbaar maken.

Rob - houdt het voorlopig maar bij de mens aangedreven fiets - Jansen

Erik Wannee

to ligf...@googlegroups.com
Breuk schreef:

> In Frankrijk heeft men een kleine stadsauto ontwikkeld met een
> luchtmotor. Vorige week was het nieuws dat deze in Belgie verkocht zou
> worden.
Via de mailinglist van aircar.com las ik een paar maanden geleden dat
hij in eerste instantie in productie zal worden genomen bij Tata steel
in India. Jeweetwel, dat bedrijf dat onlangs Corus (Hoogovens) heeft
overgenomen. In mediterrane landen is er vrij veel interesse voor deze
auto's, maar in de Benelux schijnt het nog totaal niet aan te willen slaan.
Trouwens een gemiste kans voor de Nederlandse innovatie-industrie: Toen
de Smart For4 niet meer gemaakt werd in Born werd er naar een nieuwe
auto gezocht om daar te maken...

Voor een velomobiel lijkt me een persluchtsysteem niet echt interessant,
want als de perslucht op is, moet je een tank mee nemen en bovendien
heeft die tank extra ruimte nodig, wat een groter frontaal oppervlak
(=luchtweerstand) geeft. De praktijk leert dat als je eenmaal een
dergelijke motor aanbrengt, je hem ook altijd gaat gebruiken, al is het
allen maar om zijn eigen extra gewicht te compenseren.
> Probleem van een luchtsysteem: explosiegevaar
Dat is maar een heel beperkt risico als je een goedgekeurde tank hebt
met een overdrukventiel.
Maar de druk (300 Bar) is wel heel wat hoger dan die in een LPG-tank
(fietsbandendruk).
> Probleem van een luchtsysteem: waar vind ik een compressor als ik
> onderweg ben.
Uhm.... Ik heb altijd een compressortje bij me als ik ga fietsen. Alleen
wil-ie niet tot 300 Bar pompen....
...mijn fietspomp.

Erik - die vanavond een presentatie gaat houden over een concept over
het gebruik van perslucht als energie-opslagmedium in de drijflichamen
van waterwoningen, maar dat is wel erg off topic - Wannee.

Ful Valstar

to Ligfiets
On 2 jul, 19:04, Erik Wannee <e...@wannee.nl> wrote:
> Erik - die vanavond een presentatie gaat houden over een concept over
> het gebruik van perslucht als energie-opslagmedium in de drijflichamen
> van waterwoningen, maar dat is wel erg off topic - Wannee.

Moet kunnen Erik. De meeste liggers zijn namelijk gek op mooi bedachte/
alternatieve oplossingen, hebben een brede belangstelling/zijn
ruimdenkend. Vandaar vaak hun keuze voor de ligfiets. Dus als je er
wat regeltjes over wil schrijven; leuk. Vooral omdat het zo goed als
onbekend is dat huizen helemaal (per saldo op jaarbasis) geen energie
hoeven te gebruiken. Haast niemand wil dit geloven. Net zoals haast
niemand wil geloven dat je met een fiets van 35 kg, een profwielrenner
met een fiets van 7 kg te vlug af kan zijn. Hoe kom je trouwens aan
dit waterwoningen-onderwerp? Ga je er zelf in wonen?

Ful

Erik Wannee

to ligf...@googlegroups.com
Ful Valstar schreef n.a.v. mijn nabrander over perslucht-opslag in
waterwoningen:

> [...]
> alternatieve oplossingen, hebben een brede belangstelling/zijn
> ruimdenkend. Vandaar vaak hun keuze voor de ligfiets. Dus als je er
Uhm... ik ben een beetje terughoudend m.b.t. off topic verhalen. Het is
dat je me uitdrukkelijk uitnodigt, dat ik er toch een stukje over
schrijf. Daarna graag geen vervolgreacties meer op deze discussiegroep.
Iedereen die graag verder leest over ligfietsen: Druk NU op de delete-knop.

De komende (tientallen) jaren gaat de IJssel breder gemaakt worden om de
grotere toevloed van water uit de Rijn i.c.m. de toenemende tegendruk
van het hoger wordende zeewater te kunnen verwerken. Zo kan voorkomen
worden dat Rotterdam kopje onder gaat. Gevolg is wel dat de IJsseldijken
flink teruggezet gaan worden en dat die rivier minstens tweemaal zo
breed gaat worden. Bij erg hoog water wordt het zelfs een enorme
watervlakte.
Tegelijkertijd moeten er in de Stedendriehoek (Apeldoorn, Deventer,
Zutphen) 3000 woningen bij komen. De combinatie met ruimte voor de
rivier en nieuwbouw legt een enorm beslag op de beschikbare ruimte. Ik
zit nu in een werkgroep die wil proberen een groot deel van die ruimte
dubbel te gebruiken, door de woningen in de vorm van waterwoningen uit
te voeren. Zo wordt een boel kostbare ruimte/natuur gespaard.
Deze werkgroep wil niet het moment afwachten waarop projectontwikkelaars
de zoveelste Vinexwijk gaan maken, maar voor die tijd zelf het
initiatief nemen.
Dit waterwoningdorp moet (grotendeels) zelfvoorzienend worden en
uiteraard zeer milieuvriendelijk. Vooral in Duitsland is al vele malen
aangetoond dat woningen geen energie hoeven te kosten. Sterker nog: Ze
kunnen netto energie over houden als je het slim aanpakt.
Eén van mijn (vele) vernieuwende plannen voor deze woningen is om de
zelf-opgewekte energie op te slaan in de vorm van perslucht in de
drijflichamen van de waterwoningen. Dat is en veel efficiëntere manier
dan opslag in accu's (of nog erger: waterstof).
Gisterenavond hield ik daarover een presentatie die grote bijval
opleverde onder de toehoorders. We gaan er dus zeker mee verder.

Om het weer een beetje on topic te maken: De eigenaar van de boot waarop
ik de presentatie hield, bleek in het bezit van een Forty Bike en een
Optima Orca. De wereld is toch klein....

Erik Wannee.

Quest106

to Ligfiets
Eehm, Persluchtaandrijving in een velomobiel.....

Tja, soms heeft de mijne dat een beetje, vooral als de motor bruine
bonen heeft gegeten..... De efficientie is aardig zoek overigens. Het
grootste effect is dat je harder gaat trappen om de geur wat kwijt te
raken ;-(

Groet van Q106

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 03-07-07 heeft Quest106<ques...@gmail.com> het volgende geschreven:

Met dekje dicht is dit helemaal geen pretje...

Trouwens is het een niet te onderschatten nadeel van een ligfiets. Je
"gast" tegen de rijrichting in, dat kost snelheid!

grtz
Henk

Bert B.

to Ligfiets
Henk geeft gas:

> Trouwens is het een niet te onderschatten nadeel van een ligfiets.
> Je "gast" tegen de rijrichting in, dat kost snelheid!

Neem een buikligger Henk, het comfort laat te wensen over maar verder
is ie goed. Stoker worden op een RAR kan ook maar geef de machinist
dan wel een aangepast dieet ;-)

Groeten,

Bert "fietst op z'n rug, benen vooruit, of min of meer rechtop" B.

Nico1952

to Ligfiets
De ontwikkelingen gaan door. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Air_Car
Dit voertuig heeft een actieradius van 150 km, dat is andere koek, en laat zien dat dit concept veelbelovend is.