Stabiliteit Quest bij hoge snelheden

Frans Volmer

to ligf...@googlegroups.com
Ik rijd sinds mei rond in een 26" quest, waarbij ik de fiets dagelijks gebruik voor woon-werk. (25km enkele reis) en dit bevalt mij prima.
Voor mijn gevoel heb ik de fiets ondertussen wel redelijk onder controle dus ben ik nu bezig om de grenzen een beetje meer op te zoeken, zodat ik weet tot hoever ik kan gaan.

Dit weekend ging ik tijdens een afdaling over de 70km/u heen, waarbij ik het gevoel kreeg dat de fiets erg zweverig werd. Een beetje alsof het achterwiel ging zoeken. Is dit normaal voor een quest, en valt hier nog iets aan te verbeteren?

mvg. Frans

Gerrit Schotman

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

Nee wat mij betreft niet.
Ik ben vaak met de Quest harder gegaan. Inmiddels dik 100 maal boven de 80. Een tiental keren zelfs tussen de 110 en120.
Blijft erg stabiel fietsen.
Misschien iets in de afstelling van de vering? is de sporing wel optimaal?
Of, ...
Ik ben geen techneut, dus is het voor mij ook maar gokwerk.

Nou zit ik erg diep in de Quest. Misschien dat dat meespeelt?

Groeten,
Gerrit

2011Strada .

to ligf...@googlegroups.com
Hallo,
Ik ben het met Gerrit eens mbt de vering. Ik heb vóór gehele rode veer en achter een stuggere, dan normaal gemonteerd, dat zweverig gevoel heb ik niet, rond hoge snelheden.
Ook mijn wielen lopen mooi rond geen slagen in de velgen.
Petje af voor die 70 km per uur! Ik ken Gerrit goed hij is onverslaanbaar als het op afdalen komt!
Groetjes,
WimR

Robert Lammerts

to ligf...@googlegroups.com
Op 6 aug. 2014 om 13:53 heeft "2011Strada ." <wrq...@gmail.com> het volgende geschreven:

> [...]
> Petje af voor die 70 km per uur! Ik ken Gerrit goed hij is onverslaanbaar als het op afdalen komt!

Tijdens de London Edinburgh London in 2005 heb ik 108 km/h geklokt, ik durfde niet meer te remmen :-)

Nu heb ik vorig jaar een demper van Wim Schermer gemonteerd, wat een verschil, echt een aanrader.

Robert

WimH

to ligf...@googlegroups.com

Op woensdag 6 augustus 2014 18:37:09 UTC+2 schreef Robert Lammerts:
[...]

Over die demper (Risse) hoor je zeer verschillende verhalen.
Bij de Ligfietsclub LOL zijn een aantal mensen die al verschillende keren zo'n demper lek hebben gehad en dan doet dat ding niet veel meer.

Bij vm.nl hebben ze ook verschillende (in stugheid) veren. Daar zou ik toch eerst gaan informeren.

Gr. Wim -de (in dit geval) Questende

Rob Hebbes

to ligf...@googlegroups.com

Op woensdag 6 augustus 2014 13:23:01 UTC+2 schreef Frans Volmer:
[...]

Ik heb diverse keren snelheden van 100+ (tot 118 max) mogen rijden had altijd het gevoel dat de fiets als een blok op de weg lag. Nooit een zweverig gevoel gehad.

Rob - het is denk ik een open deur om te vragen of je banden genoed druk hebben- Hebbes

Jaculus

to ligf...@googlegroups.com
Ik heb de indruk dat mijn 26" Quest bij snelheden boven de 85 km/h te weinig contact met de weg heeft. Boven de 85 is remmen daardoor erg eng. De 100+ mensen roepen bij mij de vraag op wat er anders is aan hun fietsen ...

Ik rij met kojaks voor op 6,5 en achter 50mm kojak op 5 bar. Het wegdek was meestal ruw, niet echt vlak gewalst asfalt zonder gaten. (Het typische Franse asfalt). Ik weeg 65 kilo en heb in zulke situaties circa 10 kilo bagage. Het maakt weinig uit of de weg nat of droog is.

Jaculus -wegligging bij hoge snelheid is best belangrijk-

Op 7 augustus 2014 12:34 schreef Rob Hebbes <robh...@hotmail.com>:

Gerrit Schotman

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

Ik ben wat zwaarder (85 kg) en pomp de banden wat harder op (7,5 a 8.0 voor, 6,5 a 7,0 achter).
De ruwheid van het wegdek maakt naar mijn idee niet veel uit voor de stabiliteit. Wel vermoed ik dat je op een ruwer wegdek minder snel kunt. Veel ervaring met hoge snelheden bij nat wegdek heb ik niet. Mijn gevoel zegt dat ik liever niet boven de 100 kom op een natte weg.

Overigens ga ik op een afdaling die ik voor het eerst doe altijd minder snel dan wanneer ik de afdaling ken.

In Nederland is het mij nog steeds niet gelukt om de 100 te halen.
Mocht je een vergelijk willen dan noem ik wat snelheden (80 of meer) die ik in Nederlad op verschillende plekken heb gehaald:
- 96.0 Apeldoorn (Langs Julianatoren Apeldoorn in)
- 91.8 Nieuw Milligen  (vanaf afslag Uddel westwaarts)
- 90.4 Holterberg (Diepe Hel riching Holten)
- 87.3 Tunnel Oude Maas
- 86.0 Holterberg (Diepe Hel richting Nijverdal)
- 84.0 Vaals (vanaf Vijlerbos)
- 82.3 Beneluxtunnel
- 82.1 De Knobbel (richting 't Harde)

Groeten,
Zaterdag zonder heuvels Groningen vv.
Gerrit

Bastiaan Welmers

to ligf...@googlegroups.com
In mijn ervaring hangt het vooral van eventuele wind af. Als het
windstil is of de wind komt uit de goede richting kan je idd
stabiel met hoge snelheden rijden.

Zaken die de quest met hoge snelheid zeker niet stabiel maken:
- (vlagerige) zijwind
- slecht afgestelde remmen
- oneffen wegdek
- hard opgepompte banden, vooral achter, in combinatie
met grof of stoterig wegdek
- slecht uitgelijnde voorwielen/stuurinrichting

Afdalen in 2011 in noorwegen met 80 ging iig prima zelfs met
1 hand aan het stuur (andere hand fototoestel), zoals je op deze
video ziet:
https://www.youtube.com/watch?v=gNoPK20picY#t=85

Groeten, Bastiaan

Stefan

to ligf...@googlegroups.com
Ik heb hier met mijn 20" Quest wel eens problemen gehad met de achterbrug en de achteraslagers. Dit geeft ook zweverig en onvoorspelbaar gedrag bij hoge snelheden omdat je achterwiel willekeurig kan 'sturen'.
Heb je gecontroleerd of er geen speling op de achterbrug zit, of wellicht op de achteras-lagers? Je kunt dit simpel controleren door de fiets bij de staart op te tillen en dan voelen of het achterwiel speling heeft.

/Stefan

Diquest

to ligf...@googlegroups.com
Heel interessant, mijn record ligt op slechts 88, heuvel af op de Kemperbergerweg in Arnhem.
Reed je je record op de weg waar normaal de auto's rijden of op het naastliggende fietspad?
Op het fietspad met al die bomen dicht bij je vind ik 60 al een krankzinnige snelheid, je moet er niet aan denken wat er gebeurt als de achterband lek gaat.

Roel van Dijk

John Highet

to ligf...@googlegroups.com
Excuse my use of English but I don't speak Dutch.
 If you want to try some really high speeds come to the UK. The link below shows speeds reached (briefly!) last Sunday on a club ride. I had to apply the brakes immediately as a corner was ahead!

and if you want to see what it looked like  go here-

I've reached similar speeds in Germany  last summer and the machine felt very stable EXCEPT around the bends. Hopefully Allert will get the Q4D into production and the corners will be much safer!

JH

On Wednesday, August 6, 2014 12:23:01 PM UTC + 1, France Volmer wrote:
I drive around in May in a 26 "quest, where I bike daily for commuting. (25km one way) and it suits me fine.
I feel I have the bike by now pretty much under control so I am working to the limits a little more searching, so I know how far I can go now.

This weekend I went during a descent about 70km / h going, where I got the feeling that the bike was very sloppy. A bit like the rear went searching. Is this normal for a quest, and remains to improve something here?

mvg. French