Re: [Ligfiets] Snelheidsverschillen ligfietsen

elvinvak

to ligf...@googlegroups.com
Mijn ervaringen in mijn ' vroegere jaren' toen ik nog gezonder was:
veel fietsen = langzaam gemiddelde snelheid verhogen.
In mijn geval was dat veel ligfietsen ook met veel bagage. Naar de molen
heen en terug enkele rit normaal 25 km, vaak extra rond tot vaak 50 en
soms 100 km enkele rit.
En dat was dan met een volgeladen (25 kg bagage normaal, soms een zak
graan of meel erbij dus over de 50 kg kwam ook regelmatig vol) fiets,
met name een Zephyr Semi Low Racer.
Bij weer en wind en ook behoorlijk wat reden om snel te fietsen want op
tijd op de molen (vrijwilligerswerk) en ook niet te laat thuis (met
tegenwind enzo toch al snel meer als een uur, zeker met windkracht 6
over de Oosterscheldekering bijvoorbeeld) na het werken.
Na een tijdje wat minder kunnen fietsen vanwege andere werkzaamheden was
het erg moeizaam om weer op gang te komen en dus met rustige snelheid en
af en toe een topsnelheid halen en weer door, afwisselend en de juiste
versnellingen zoeken voor de combinatie van snelheid en belasting. Ik
had een 4 (voor op cranckstel) x 8 speed (cassette) versnellingssysteem
erop zitten daarvoor. Bij helling-op (Zeelandbrug/dijken) ging het in
het kleinste verzet (24 tands voor, 32 tands achter), bij meewind en op
toursnelheid op bijv. 52-14 tands of 52-12 tands. Met weinig belasting
kan je zo toch nog een redelijke ' uitrijsnelheid' halen, om te
versnellen gaat de ketting dan op een lichter verzet... want anders
belast je je lichaam heel snel over.

Dagelijkse rit minimaal 1 tot 2 uur, grotere ritten een paar keer per
week 3-4 en af en toe ritten van 6 uur op een dag.
En gemiddelde ging omhoog tot over de 30 km/uur over een afstand van 12
km. Bij 25 km als afstand kwam ik nog maar op gemiddeld zo'n 25 km/uur
en bij grotere afstanden (bijvoorbeeld touren) ging het verder naar
beneden naar iets tussen de 20 en 25 km/uur.

Met de Zephyr Low Racer ging het wel sneller, maar meestal maar kortere
stukken gedaan. Wel eens een rondje van 30 km of zo in iets meer dan een
half uur. Maar dan mag er echt geen ander verkeer op de weg zitten, dus
dat moet je 's nachts in de polderwegen doen en gewoon na het inrijden
op de hoogst mogelijke snelheid blijven hangen (en eerst tegenwind,
terugweg meewind)...