Boot Texel

Marten Tacoma

to LML
Hoi,

Sinds enige tijd vaart er een nieuw schip tussen Den Helder en Texel, de Texelstroom. Voor velomobilisten is deze boot zeker een verbetering, die rare slinger als je de boot op en af rijdt richting Den Helder (is de westkant van de boot) is een stuk minder scherp geworden. Op de Dokter Wagemaker kom ik met mijn Fiero nauwelijks fietsend door die bochten terwijl ik op de Texelstroom geen probleem ervaar. De hoogteverschillen/bulten tussen brug en boot zijn overigens niet veranderd, dus bodemspeling kan nog steeds een probleem zijn.

Wat betekent dit voor je reis?
Als je vanaf Den Helder naar Texel komt maakt het niks uit welke boot je hebt, de fietsdekken aan de oostkant van de schepen zijn allemaal ongeveer hetzelfde.
Voor de terugweg geldt dat je in de regel het beste de boot kan nemen die op het hele uur vanaf Texel vertrekt (al kan natuurlijk ook dan de dienst een keer gevaren worden met de Dokter Wagemaker als de Texelstroom aan de kant ligt voor onderhoud of training).

Groetjes,
Marten

PS. het oudste schip, de Schulpengat, vaart vandaag en komende vrijdag nog als tussenboot en gaat, als alles goed gaat met de werkzaamheden aan de andere 2 schepen, daarna met pensioen

M. v.d. Kraats

to ligf...@googlegroups.com
1 nieuwe boot wordt toch veel te vaak uit de vaart gehaald? Minste storm e.d, zijwind.(?)
Nu was er weer wat stuk.
Is dat de wagemaker of die andere?

to LML
De Texelstroom heeft, net als overigens de Dokter Wagemaker in 2005 en de Schulpengat in 1990, wat opstartproblemen gehad en is dus inderdaad al een paar keer uit de vaart gehaald.
En ze hebben inderdaad 1 keer voor een forse storm de Texelstroom aan de kant gelegd en de Wagemaker in dienst genomen, niet omdat het schip niet geschikt is voor varen in de storm (de Texelstroom is dacht ik zelfs minder windgevoelig), maar omdat de bemanning nog zo weinig ervaring had met de Texelstroom dat ze het voor die ene keer verstandiger vonden de Wagemaker in te zetten (en uiteindelijk zelfs met de Wagemaker niet meer door kon varen door de wind en golven).

Momenteel is er voor zover ik weet niks stuk, er mist echter nog een klein onderdeeltje van de installatie die nodig is om op CNG te gaan varen, maar dat is geen probleem voor de inzet momenteel.

Groetjes, Marten

Uipko Berghuis

to ligf...@googlegroups.com
Laatst op de (nieuwe) Texelstroom gezeten, best  een leuk bootje, maar ik vond de oude Texelstroom toch een stuk leuker ;)

Uipko

Aikeau

to Ligfiets
Bij een van de twee 'oude' boten had je een mooi uitzicht van een zijdek, waar ik mijn fiets ook kon laten staan en daarna rustig naar het water kon kijken hangende over de reling. Bij de andere blijf je de hele tijd achter glas. Welke van deze twee is met pensioen? Zou niet meer weten welke boot welke naam heeft...

Marten Tacoma

to ligf...@googlegroups.com
Bij de Schulpengat (de boot die nu met pension gaat) heb je die open zijdekken, bij de Dokter Wagemaker zit je achter glas.
De Texelstroom (de nieuwe boot) heeft weer die open stukken in de fietsdekken.

Marten