bikenomics

Niels van der Wal

to Ligfiets
Hieronder de lijst met namen van de kandidaten voor de fietsstadverkiezing 2016:

Het gaat om Arnhem, Goes, Groningen, Haarlem, Maastricht, Nijmegen, Oss, Purmerend en Utrecht.

Ik ken ze lang niet allemaal, maar wil wel meer van deze steden weten en ook mijn mening geven:
Arnhem:
Ben ik af en toe doorheen gefietst, maar snel de brug over de Rijn genomen. Bij bezoek merkte ik, dat Arnhem in het oude centrum redelijk prettig plekken had, maar of dit een verbinding heeft met bikenomics? Mijn beeld is, dat Arnhem vooral op de auto georiënteerd is...
Goes:
Een keer doorheen gefietst, maar door slechte bewegwijzering van de gedachte route afgeweken; ook een omleiding voor fietsers leidde tot nowewhere.
Groningen:
Eerder fietsstad geweest en sindsdien nog sterk verbeterd. Gezien de langdurige focus op fietsen is Groningen de stad die het meeste denkt dat bikenomics het beste werkt. Zou mijn keuze zijn.
Haarlem:
Een paar keer voor mijn werk met de fiets bezicht. Een stad die volgens mij soms wel wil en soms niet. Het centrum wordt steeds prettiger, maar de voorstanders van autoverkeer is vaak de middenstand, en die krijgen soms gelijk. Dit laatste staat voor mijn uitverkiezing in de weg. Op vervoersgebied is het een stad van compromissen.
Maastricht:
Te lang niet geweest om er een mening over te geven.
Nijmegen:
Persoonlijk vind ik het als fietser onprettig, dat fietsers en voetganger bijna overal gemengd worden. Dit is voor beide groepen onveilig en onrustig; bovendien betekent de mengeling dat nu overal scooters rijden. Ontvlechten van deze verkeersstromen, en naar mijn idee ten gunste van de voetganger, zal de stad verbeteren en bikenomics meer tot zijn recht laten komen. Staat voor mij op nummer 2, na Groningen.
Oss, nooit geweest. Heeft er recent voor gekozen fietsers en voetgangers te mengen. Gezien mijn kritiek op basis van plezier en ontspanning een slechte keuze.
Purmerend:
1,5 jaar gewerkt en altijd op de fiets naartoe gegaan. Nooit de aandrang gehad om het centrum per fiets te bezoeken. Wel een boete gehad, omdat het fietspad veranderd was in een bussluis en ik niet via de haakse bochten, klinkers en de oversteek over de voorrangsweg fietste. Niets wat 5 jaar geleden wees op fietsvoorkeursbeleid en een idee van bikenomics. Staat voor mij als laatste.
Utrecht:
Ik heb er lang gewoond en Utrecht heeft zich voor de zoveelste keer kandidaat gesteld. Ooit heb ik via een referendum gekozen voor laagbouw en veel groen voor de verbouwing van Hoog Catharijne. Hier was een meerderheid voor. Om financiële reden werd hier steeds verder vanaf geweken. Nog steeds staat de auto centraal; H.C. krijgt een paar honderd autoparkeerplaatsen erbij. Ook in het centrum rijden nog overal auto's (en je hebt vaak de herrie van scooters, motoren en quads) Ik denk dat Utrecht wel wil, maar niet fundamenteel in staat is voor de fiets te kiezen. Staat voor mij ergens halverwege; de keuzes zijn steeds beter, maar het is vaak een compromis en de last van een op auto's georiënteerd verleden.

Aanvullingen, andere meningen, andere invalshoeken zeer welkom.

Niels, typeonomics, van der Wal