banden slijtage mango

Mango300

to Ligfiets
Ik zag deze week dat de rechter voorband op mijn sinner mango een onregelmatig slijtage patroon vertoond. Als ik het wiel ronddraai zie ik een streepjes patroon in de slijtage. Een stuk het zwarte rubber compleet weggesleten , dan een stuk niet enzovoort. Dit patroon zit op ruim de helft van de omtrek Het andere deel is nog geheel zwart. Het rubber is voornamelijk aan de binnenkant van het loopvlak versleten. Links heb ik dit probleem niet.
De banden zijn van vredestein type perfect moiree  47-406 op 19mm brede velgen. Ik heb er ca 3500km mee gereden.
Heeft iemand een idee wat kan de oorzaak kan zijn van dit slijtage patroon of is 3500km een nette afstand voor een setje banden?

Vast bedankt voor je reactie,
Gerard

JoostC

to ligf...@googlegroups.com
Kijk eens of je rem van de gesleten band strakker staat?!

Gr,

Joost Christiaans

A.J. bonnema

to ligf...@googlegroups.com
On 10/08/2015 04:55 PM, Mango300 wrote:
> Ik zag deze week dat de rechter voorband op mijn sinner mango een
> onregelmatig slijtage patroon vertoond.
Kan het iets met uitlijning te maken hebben? Of zijn het dan altijd
beide banden?

mvrgr, Guus Bonnema.

Victor R.

to Ligfiets

Hoi Gerard,

Doorgaans is de slijtage van het rechter voorband het grootst, omdat op dát deel van de weg het meeste vuil terecht komt.
Echter, dat verklaart niet het "vreemde" slijtagepatroon dat je omschrijft.

Als je rechter rem strakker staat (wat Joost óók al noemde) en de trommel niet helemaal rond meer is, dan slipt je wiel telkens op hetzelfde punt over straat en kan dit slijtagepatroon ontstaan.
Zou niet weten wat het anders kan zijn.

Om dit te controleren kan je de fiets op z'n linker kant balanceren, een slinger geven aan het rechter voorwiel  en steeds iets harder de rem in knijpen.
Je zal dan vanzelf zien waar hij (het eerst) aanloopt. Bij een ovale trommel moeten dat twee punten zijn.

Het feit dat het rubber aan de binnenkant van het loopvlak is weggesleten, komt door de schuine stand van de voorwielen.

Kees Schouten

to Ligfiets
Misschien een produktiefout in de band?

Kees

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Hallo Gerard,

Met perfect moirees op de Quest heb ik wel langer gereden en ze sleten
dan braaf tot alle profiel er aan beide kanten af was. Linkerband en
rechterband bedoel ik, want de wielen staan onder een kleine hoek en dan
slijt iedere band iets meer aan de binnenkant.
Jouw slijtage lijkt erop te wijzen dat je banden niet helemaal gelijk
zijn. Als je niet opeens opvallend langzaam gaat dan klopt de uitlijning
van je wielen waarschijnlijk nog wel. Voor de zekerheid zou je dat
kunnen (laten) controleren.

Lang geleden heb ik geëxperimenteerd met toespoor en toen heb ik er
binnen 1000 km een stel banden doorheen gejaagd. Allebei helemaal op en
de Alleweder ging niet sneller dan 27 km/u.

--
groet van Theo, ja die waren er toen, Mol