Strada DF - hoe geschikt voor dagelijks gebruik?

Piet

to ligf...@googlegroups.com
De Strada DF ziet er fantastisch uit en wie wil er niet een VM van minder dan 25 kg? Volgens Intercitybike is de fiets geschikt voor dagelijks gebruik.

Enkele vragen die bij mij opkomen:
  • is de bodemvrijheid groot genoeg voor alle drempels (in Nederland)? in mijn Quest raak ik regelmatig met mijn hak de straat met maatje 47
  • is de Strada DF met voetengaten geschikt voor alle drempels?
  • als je niet alle drempels kan nemen en een verkeerde inschatting maakt, hoe groot is dan de schade?
  • is het comfort acceptabel genoeg op alle soorten wegen?
  • hoe makkelijk kom je uit de Strada DF als je onverhoopt een ongeluk krijgt of op de kop in de sloot raakt, zoals Marcel Prins overkwam
  • hoeveel bagageruimte lever je in tov Quest/Strada/Mango, wat kun je met goed fatsoen meenemen?
Piet - vraagt zich af of hij moet gaan sparen of zich de moeite kan besparen

WimH

to ligf...@googlegroups.com
Als ik echt iets wil, dan worden alle minpunten na verloop van tijd pluspunten of ze zijn niet meer van belang :-)

Wim -die op deze manier al een flink lijstje met fietsen heeft 'verzameld'

2011Strada .

to ligf...@googlegroups.com
hoi, er verschijnt een stukje over mijn ervaring met Strada DF op ligfiets.net. Wat ik nog zou willen toevoegen:
de onderkant is veel in aanraking met steen gekomen geen erge beschadiging te zien, persoonlijk zou ik die voetenbak uitzagen.
Als je moet evacueren weet je zelf niet hoe snel je er uit komt, ik heb dat eens meegemaakt. Uit de Strada DF gebruik je meer de armen om je eruit te tillen, eerlijk gezegd ook dat went wel,... op de kop in een sloot.. misschien houdt de DF meer lucht vast omdat er geen voetengaten in zitten..
qua vering: laat ik het zo zeggen, na 1400 km in de DF overgestapt in mijn quest en(die heeft hardere vering) en je hebt het gevoel over de weg te zweven. kortom je went daar aan, maar eerlijk gezegd is het comfort van Quest heerlijk! Maar bochten nemen met de DF is ook heerlijk! Optrekken en bruggetjes nemen, versnellen  ed is ook heerlijk!!
Ik nam mee in de DF 5 dagen fietskleding, 1 set gewone kleding, toilettas, extra jas, eten en drinken voor twee dagen(2 liter water, bus isostar, tas met reserve biba's  quest fietspomp. en extra schoenen. Ik had ruimte over. Als je moet kamperen zal je hierin ook aan klein op te vouwen spullen moeten denken. Je zit dan letterlijk opgesloten tussen je bagage! (bedenk dat ik B&B logeerplaatsen had!)
Als laatste zou ik willen toevoegen dat de DF sterk is, en stijf!
Er valt zeker meer te vertellen.....
WimR

WimH

to ligf...@googlegroups.com
Hoi WimR,

Ik kijk uit naar je verslag. Je was al gespot in een DF door één van de LOL-leden :-)

Groets, Wim -de roetsende en één van de andere Wimmen

Piet

to ligf...@googlegroups.com
Bedankt Wim R. en ook ik ben zeer benieuwd naar jouw verslag!

Klopt het dat jij in Quest 257 rijdt? deze is vergelijkbaar met mijn Quest 217 en zal denk ik 12-15 kg zwaarder zijn dan de DF?
Dat moet een ontzettend groot verschil zijn in acceleratie, hoe heb je dat ervaren? Maar waar ik toch wel heel benieuwd naar ben is of je overal kan fietsen of soms domweg moet uitstappen voor te hoge drempels. En dat mag van mij zonder voetenbak zijn.
Ik woon in de stad Groningen en kan en wil hoge drempels niet ontwijken. Mijn uitgangspunt is dat een fiets mij niet mag beperken in waar ik wil fietsen. Bij een VM accepteer ik uiteraard de breedte en ik wil andere fietsers niet tot last zij op erg smalle fietspaden.

ook groets, Piet

WimH

to ligf...@googlegroups.com
Het stuk van WimR staat al op Ligfiets.net

Groets, Wim

Piet

to ligf...@googlegroups.com
Op dinsdag 21 oktober 2014 09:04:44 UTC+2 schreef WimH:
Het stuk van WimR staat al op Ligfiets.net

citaat uit dit artikel "Op 11 oktober om 08:14 uur startte Wim voor de 276 km lange tijdrit. Hij volgde de route over de rijbaan van de B-wegen - driewielers mogen dat -, want de fietspaden hebben soms goten waar de df op vast kan lopen (dat komt door de geringe bodemspeling, naar verluid zou daar nog 5 mm bij kunnen, zodat dit vastlopen in die goten minder snel zal gebeuren)."

Dan heb ik geloof ik liever een iets minder extreme (hogere) DF, met hetzelfde lage gewicht.

Piet - vraagt zich af hoeveel gewichtsbesparing er nog mogelijk is met de bestaande modellen Strada en Quest

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
On 21-10-2014 8:49, Piet wrote:
> Dat moet een ontzettend groot verschil zijn in acceleratie, hoe heb je
> dat ervaren? Maar waar ik toch wel heel benieuwd naar ben is of je
> overal kan fietsen of soms domweg moet uitstappen voor te hoge drempels.

Ik heb afgelopen zondag proefgereden in de DF XL. Ik was zeer onder de
indruk van de acceleratie. Iedere trap is raak, de DF trekt op als mijn
RazzFazz, ik dacht dat de carbon Quest goed was wat acceleratie betreft
maar de DF doet daar duidelijk een schepje bovenop. Mijn eerste indruk
is dat hij lekker strak stuurt maar meer zijwind gevoelig is dan de
Quest. Het stoeltje zit goed maar moet voor mij een wat grotere
ruggengraatuitsparing hebben (bij de Quest heb ik gewoon aan gat in het
stoeltje gezaagd).

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

WimH

to ligf...@googlegroups.com
Carbon Quest weegt volgens vm.nl trouwens 29kg (de glas Quest 32kg) en de gewone DF volgens mij 25kg. Ik kan geen gegevens over het gewicht vinden op de website van Intercitybike.

Dat verschil is dus toch iets minder groot, dan hierboven werd verondersteld.

Wim -de 209 weegt maar 11kg :-)

Piet

to ligf...@googlegroups.com
Op dinsdag 21 oktober 2014 17:13:21 UTC+2 schreef WimH:
en de gewone DF volgens mij 25kg. Ik kan geen gegevens over het gewicht vinden op de website van Intercitybike.

My Orange DF is 24.1 kg, with battery, Ultremo 23-406, Durano 28-559 and extra light tubes, 32/11 cassette, 56/44 Qring, Power2Max with Rotor 3D+ 155mm cranks, 1 front light.
I think that's a very good weight, and it seems that the orange isn't too heavy for my DF.

reactie Daniël Fenn:
Deine Batterie ist ja noch 480g zu schwer DanielDüsentrieb, Heute um 14:51 Uhr

En volgens Ymte is meergewicht oranje/geel ca. 400 gram tov goed dekkende kleuren zoals groen.

Piet - Strada DF van 23 tot 24 kg is goed mogelijk

WimH

to ligf...@googlegroups.com
Mijn XS is dus ongeveer 5kg zwaarder. Tja, dat is wel iets minder verschil dan 12-15kg. Het scheelt natuurlijk wel.

Ik vind het 'nauwelijks zijwindgevoelig zijn van de XS' wel prettig. Dat zou ik met de DF wel gaan missen.

Wim -die nu eerst een keer een setje ovale tandwielen wil, daarna misscien

WimH

to ligf...@googlegroups.com
Ik was nog niet klaar met typen :-(

......daarna misschien een keer een DF

A.J. bonnema

to ligf...@googlegroups.com
Waarom is de DF gevoeliger voor zijwind? Is het langer?

Guus.

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Hans,
Hoe groot kunnen de voorbanden worden. Past een Kojak of Marathon plus?
Lekbestendigheid van banden is ook comfort naar mijn mening.

Budi Jonkhart

to ligf...@googlegroups.com

Hans,
Hoe groot kunnen de voorbanden worden. Past een Kojak of Marathon plus?
Lekbestendigheid van banden is ook comfort naar mijn mening.

Is het niet beter om voor de Durano Plus te gaan? Volgens mij is die ook wel aardig lek bestendig en toch een stuk lichter, al heb ik wel gehoord rijders die er toch wel lek mee rijden.

groet,
Budi - erg tevreden over de breden Marathon Greenguards - Jonkhart

Piet

to ligf...@googlegroups.com
Op het Duitse Forum worden veel ervaringen over de Strada DF uitgewisseld incl. veel reacties van Daniël Fenn: http://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/df-erfahrungsberichte.40122/

Piet - kan het redelijk volgen, mits het niet te technisch wordt