gps tracker

Niels van der Wal

to Ligfiets
Het is geen goed voornemen, maar een al langer bestaand idee:
Mijn velomobiel is duur en heeft op sommige plekken het risico gestolen te worden (vaak voor Joy-riding of iets ander banaals). Ik heb meerdere zoektochten gevolgd (niet heel veel, maar toch....) naar een gestolen velomobiel. Terugvinden was lastig en onzeker, zeker met alleen een beschrijving.

Ik zou hem dan heel graag terug willen kunnen vinden; precies willen weten waar hij is; en her liefst zo snel mogelijk.

Volgens mij kan dit met een gps tracker.

Klopt dit; is hier ervaring mee; welke tracker werkt goed op een fiets en is er ervaring met plaatsen van een tracker in een velomobiel -Quest- (mij lijkt onzichtbaar de beste plek)

Ideeën? Ervaringen? Bedenkingen? Allemaal welkom.

Niels, zoekplaatje, van der Wal

Reinier Gerritsen

to ligf...@googlegroups.com
Het nadeel van gps trackers is dat er een communicatiekanaal moet zijn
om de gps coordinaten door te geven. De factor betekent dat dat je een
gsm/gprs/3G/4G modem nodig hebt, kan ook een telefoon zijn. Belangrijk
nadeel is dat je dus ook een abonnement nodig hebt. Zou eventueel ook
prepaid moeten kunnen, maar dan moet je vaak ook eens in de zoveel
maanden bellen of opwaarderen...
Je telefoon zou bv elke dag even een sms kunnen sturen, of je moet een
app maken (misschien bestaat die al wel) die af en toe gegevens naar een
server post.

In Quest zit overigens een tracker die gebaseerd is op Bluetooth low
energy. Nadeel is dat je binnen 50-200 meter moet zijn om hem met je
telefoon te kunnen detecteren. Batterij gaat een jaar of twee mee. Het
is voor mij meer een testobject dan voor anti-diefstal, ik ontwerp dit
soort apparatuur beroepshalve.

Overigens zou je nu of anders binnenkort via het LoRa netwerk een
tracker moeten kunnen maken. LoRa is een (toekomstig?) landelijk dekkend
netwerk voor apparaten die af en toe (bv paar keer per dag) een kort
berichtje doorgeven. Heel energiezuinig.

Groet, Reinier

Op 7-1-2016 om 15:58 schreef Niels van der Wal:
> --
> --
> Posten: ligf...@googlegroups.com
> Website: https://groups.google.com/d/forum/ligfiets?hl=nl
> Beheer: ligma...@gmail.com of
> https://groups.google.com/forum/#!contactowner/ligfiets
> <https://groups.google.com/forum/#%21contactowner/ligfiets>
> Afmelden: ligfiets+u...@googlegroups.com

Karel Janssen

to ligf...@googlegroups.com
Daar moet inderdaad een sim-kaartje in.
Via SMS/bellen kan je configureren/positie opvragen.
Is jammer genoeg wel niet energiezuinig.
De tracker stuurt als je dat wilt (na configuratie) via GPRS ook gegevens door naar http://orange.gps-trace.com

Je kan de tracker (via SMS) configureren om bij stroomtoevoer en/of bij verplaatsen onmiddellijk een sms te sturen naar jou.

Bij http://orange.gps-trace.com kan je ook een zone ingeven waarbinnen jouw velomobiel normaal gezien blijft (en dan krijg je een sms als de tracker buiten dat gebied komt)

Ik laat de positie om de 30 secondes doorsturen en dat genereert amper gprs traffiek.  Prepaid betaal ik ongeveer 10 euro per 3 maanden  (gprs verkeer + sms'en van tracker)

Montagemogelijkheden genoeg in een velomobiel  (in neus buiten bereik)

Uiteraard werkt dit alleen tegen gelegenheidsdieven en niet tegen professionele bendens (met signaal-jammers/snelle vernieling/verwijdering van tracker)

Gijs

to Ligfiets
In de vogelvrije fietser van deze maand staat een artikel over dit onderwerp. Vanmoof monteert kennelijk standaard een Vodafone prepaid sim in het elektrische model en dat werkt. (incl stoer verhaal van fiets terughalen uit een vreemd schuurtje)
Hou ons op de hoogte
Gijs

Niels van der Wal

to Ligfiets
Dag Gijs,

Klopt; het werd inderdaad aangehaald in de Vogelvrije Fietser; dat maakte mijn gedachte hierover ook weer wakker.

Waarschijnlijk is de vraag, of ik abonnements-kosten wil maken (of prepaid) en of de afstelling van hoeveelheid berichten invloed op de kosten heeft.
Gezien het eerdere advies: ik neem aan dat een smartphone (gprs) nodig is om berichten te kunnen ontvangen. Ik neem aan dat deze niet nodig is om berichten te verzenden.
Ook de plek in de Quest weet ik nog niet goed. Voorin weggewerkt is makkelijk, als de stroomvoorziening via de accu kan; maar kan dit?

Als de aansluiting niet kan, dan is ergens in de smurfenmuts misschien handig als er andere batterijen in moeten.

Waar zit de bluetooth tracker van Velomobiel eigenlijk?

Ik ben er dus nog niet uit.

Wordt hopelijk vervolgd.

Niels, zoeker, van der Wal

erixmail

to ligf...@googlegroups.com
Ik heb ooit een goedkope tracker gekocht via ebay voor in mijn scooter. Er zit wel een accu op maar die is na een paar dagen leeg.
Je zal hem moeten voeden, maar de meeste trackers kunnen niet tracken en opladen tegelijkertijd.

Als je zelf kunt knutselen zal je iets met de draadjes van de accu moeten doen.

Via simyo een prepaid telefoonkaartje kopen en minstens een keer per half jaar een sms je sturen (eventueel via internet) om je telefoonnummer geldig te houden.
Je kan de tracker instellen dat wanneer hij een gebied met een bepaalde straal verlaat dat hij dan gaat reageren door sms jes te sturen.
Je kan altijd de positie van de tracker opvragen door zelf een sms met een bepaalde code te sturen naar de tracker.

Dus apparaat kan handig zijn maar heeft wel enige onderhoud nodig.
Misschien is alarm met sirene simpeler.