Verven schuimkap quest

Hans Huijgen

to ligfiets@googlegroups com

Beste Lijsters,

De quest is een heerlijk vervoermiddel. En Quest 1 heeft veel gereden en heeft wat vernieuwing nodig. Ik heb al wat vragen daar over gesteld. En nu komt er weer eentje.

Mijn schuimdeksel is van orgine zwart. Allereerst is het ding wat grijzig geworden door de zon en daarna zijn er boomalgjes op gaan groeien. Beide kleuren zijn niet mijn ding zeg maar...

Nu kwam ik op het idee om het deksel dan maar te gaan verven. Waarschijnlijk wordt dat geel (ral 1023 uit mijn hoofd).

Zijn er mensen die ervaring hebben daarmee? Blijft het zitten? ook als het buigt? Is er grondverf gebruikt? Dat soort dingen.

Alvast bedankt.

Groetjes
Hans
http://questeen.wordpress.com (ligfiets)

http://jongleren.wordpress.com (werk)

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

> [...]
>
> Mijn schuimdeksel is van orgine zwart. Allereerst is het ding wat grijzig geworden door de zon en daarna zijn er boomalgjes op gaan groeien. Beide kleuren zijn niet mijn ding zeg maar…

De algen zijn vrij lastig te verwijderen.

> [...]
>
> Zijn er mensen die ervaring hebben daarmee? Blijft het zitten? ook als het buigt? Is er grondverf gebruikt? Dat soort dingen.

Ik zou een schuimkraag niet verven, maar beplakken met stof. Dat houdt waarschijnlijk beter. Als je de stof vanaf het begin inspuit met waterafstotende spray (bijvoorbeeld voor cabriolet-kappen), dan blijft die ook mooi.

Ik zou wel uitkijken met de kleur: een te lichte kleur vlak vlak onder je ogen is niet prettig. Een nieuwe kap is trouwens €80, maar ik kan niet zien hoe jij in je budget zit, of hoort de kap bij de originele accessoires?

Groet,

Maarten - zelf na algengroei een nieuwe kap aangeschaft - Sneep

Gé Boelders

to ligf...@googlegroups.com

Heb al eens met succes algen verwijderd. Volgens mij gewoon met warm water, allesreiniger en stevig borstelen. Daarna gesprayed met waterafstotend spul. Verven lijkt me een uitdaging. Beplakken overigens ook: bij buigen wordt er flink getrokken. Origineel zit er een laagje op dat is doorgestikt. Dat kan aan de randen, middenop lijkt me dat ongunstig voor de waterdichtheid.

Reinier

to ligf...@googlegroups.com

Op donderdag 19 maart 2015 16:26:04 UTC+1 schreef lighans:
[...]

Hoi Lighans,
Bij de quoi ook succesvol algen verwijderd, water biotex en harde borstel, daarna kan je de dan loszittende algendraden met een harde douchestraal eraf spuiten.
daarna na drogen antilek sprayen.
Heb het deksel ook weleens in de wasmachine gedaan: voor de zekerheid wolwasmiddel en programma. Daar kon het prima tegen.
Vind je vraag mbt kleur wel interessant. Zou zelf graag het vlekkenpatroon van de quoi doorzetten op het deksel, twijfel over stof erop lijmen en langs de randen doorstikken. Of evt. te kleuren vlakken eerst verder bleken en dan verven. Er bestaan textielverf-spuitbussen. Dat lijkt me wel geschikt en zou niet moeten barsten bij vervorming of de waterdichtheidseigenschappen moeten beïnvloeden.
Misschien is de eerder gemaakte opmerking op te passen met lichte kleuren ivm reflectie wel een verstandige.
Het verven blijft vooralsnog een experiment. Volgens mij ben je de eerste en zullen velen je voorbeeld volgen als je projectje slaagt.

Reinier - mist rechter spiegel en moet gekneusde rand instapgat van de quoi gaan verstevigen na een "parkeerkoprol" - van Rij

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
>
> Heb al eens met succes algen verwijderd. Volgens mij gewoon met warm water, allesreiniger en stevig borstelen. Daarna gesprayed met waterafstotend spul. Verven lijkt me een uitdaging. Beplakken overigens ook: bij buigen wordt er flink getrokken. Origineel zit er een laagje op dat is doorgestikt. Dat kan aan de randen, middenop lijkt me dat ongunstig voor de waterdichtheid.

De huidige variant van de schuimkap is alleen gelijmd.

Groet,

Maarten - textielverf in een spuitbus is wellicht ook een idee - Sneep

rein hoogendoorn

to ligf...@googlegroups.com

Er bestaat ook een rubber coating uit een spuitbus. Plasti Dip heet het. Kent vele toepassingen en is in veel kleuren (ook neon) te verkrijgen.

Vr. gr. Rein Hoogendoorn

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Mijn vader heeft inderdaad ook behoorlijk de alg verwijdert met bovengenoemde spullen. Met het klepje gaan we kijken of verf mooi is. Word vervolgd.

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
We hebben al voor een lichte kleur gekozen. Welke hou ik even een beetje geheim. ;)
Maar je kan wel hier https://questeen.wordpress.com/2015/03/27/quest-1-verbouwen-149600-km-deel-1/ lezen over de eerste reparaties en een paar kleurkeuzes bekijken.
(shameless plug)

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

Dat wordt niet alleen een kleurpartij maar ook een grondige verbouwing als je ook de elektriek meeneemt.
Ooit heb ik dat laatste gedaan in de 46. Die heeft een busstructuur gekregen, dat is me toen heel goed bevallen. Benieuwd hoe je het aanpakt in de 1.

--
groet van Theo, die wel iets ziet in een Li-accu maar de huidige is nog zo nieuw, Mol

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Inmiddels heeft mijn vader een eerste verflaag gedaan. Hij denkt dat 3 lagen dekkend is. Eerst probeert hij het uit op de afdekklep. Als het goed gaat, volgt misschien de rest van de schuimkap. Dat is nog een werk in voortgang. In tegenstelling tot de rest van de kuip, die waarschijnlijk vandaag of morgen klaar is. Ik ben net zo benieuwd als jullie. ;)

Elektra is nog het laatste punt en misschien rijd ik dan er wel mee naar het Paastreffen. Zou leuk zijn. Dan vertrek ik ook uit Purmerend, maar waarschijnlijk eerder dan 2 uur. Mijn kruissnelheid ligt zeer waarschijnlijk ook lager dan die van jouw of Rob. Heb je een route gevonden die lekker door rijdt? Daar ben ik nog mee aan het stoeien.

Kun je meer vertellen over de busstructuur? In onze beleving had dat een te groot vermogen nodig. Welke heb je gebruikt? Ik had LED strips uit china besteld en daar valt me de lichtintensiteit me erg van tegen. Nu bij een electronika boer een nieuw idee op doen.

Sjoerd Peerlkamp

to ligf...@googlegroups.com
Dag Hans,

Kom op het Paastreffen dan vooral ook even buurten bij de zwarte Strada. Ik heb als aanvulling op de normale verlichting net 12V LED strips gemonteerd (vergelijkbaar met wat Victor heeft) en ben juist zeer tevreden met de lichtopbrengst en zichtbaarheid. Mijn strips werken op basis van WS2811 chipjes voor de aansturing binnen de strip. ik heb ze zo geprogrammeerd dat bijvoorbeeld de eerste paar LEDs altijd wit blijven branden en de achterste paar altijd rood met nog wat patroontjes tussendoor. En met een nog toe te voegen schakelaar kan ook de hele zijkant als knipperlicht gebruikt worden. Alles wordt aangestuurd door een Arduino Pro Mini als controller en wat knopjes om van modus, kleur en felheid te wisselen. Enige waar ik mee zit is dat als er teveel leds branden dit een flinke aanslag is op je Accu. Ik gebruik nu een 11.1V LiPo batterij met relatief hoge capaciteit per volume/gewicht, maar ook met alle laad- en ontlaadproblemen van dien.

Zie ik je op het Paastreffen? Ik vertrek vrijdag redelijk op tijd vanuit Hoofddorp en ga waarschijnlijk 's middags en 's avonds nog kijken of we ook de strips van Victor met vergelijkbare patronen kunnen gaan programmeren. Doordat hij op 5V werkt en waarschijnlijk andere pinnen op zijn Arduino heeft gebruikt is de aansturing net wat anders, maar moet makkelijk op te lossen zijn. Soldeerbout en laptop gaan dus mee. Misschien leuk om wat ervaring uit te wisselen?

Sjoerd.

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Dag Hans,

Geheimpje prijsgeven: ik ga vrijdag om 12 uur naar de kapper en daarna kan ik pas vertrekken. Met een paasbeste snelle coupe, dat dan weer wel.
Mijn route naar het paastreffen is globaal - ik schrijf dit uit mijn hoofd - Jaagweg, Zwartegouw, Schellingwouderbrug, langs het kanaal naar Driemond, dan oversteken en langs de provinciale weg naar Graveland, Loosdrecht, Hollandse Rading. Dat rijdt allemaal redelijk vlot door en het meeste ken ik. Daarna ben ik er nog niet helemaal uit, via Lage Vuursche is leuk maar niet zo snel en anders is het een stuk naar het zuiden dat er vrij saai uitziet. Uiteindelijk via Huis ter Heide en langs de pyramide van Austerlitz naar Woudenberg.
Er zijn vast mensen die een betere route hebben, vooral voor het laatste stuk: laat het weten! Mijn computer wilde me langs Muiden, Huizen, Amersfoort en Leusden sturen maar dat leek me heel omslachtig.

De busstructuur in mijn oude Quest was een middel om de nodige aansluitingen overal beschikbaar te maken, extra vermogen was daarvoor niet nodig. Ik had een schakeleenheid gemaakt en van daaruit ging een ethernetkabel naar voren en een naar achteren. Verbinding was met RJ45-stekkers en dozen. Ik vond het handig overal dezelfde aansluiting te hebben op dezelfde gekleurde aders. Er was ook een verklikkereenheid die gebruik maakte van dezelfde aansluitingen maar dan met ledjes in plaats van koplampen, claxon enz.; handig om te testen en leuk als dashboard.
De stekkerverbinding heeft het jaren uitgehouden en doet het misschien nog, dat weet ik niet zeker want Quest 46 is zeven jaar geleden naar Duitsland verkocht. De inspiratie voor deze "techniek" kwam van Wilfred Quemo.

Misschien zie ik je onderweg en anders in Woudenberg. Benieuwd of je verf dan al droog is (-;
--
groet van Theo, spullen liggen al klaar, Mol

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Sjoerd, ik kom zeker bij je buurten en foto's maken. Ik denk dat de definitieve installatie morgen nog niet klaar is. Als we iets installeren om morgen te kunnen rijden dan is dat hooguit een voor en achterlicht. Dus opties zijn allemaal nog mogelijk. Ik weet niet wat Victor heeft, maar strips heb ik wel gekocht. ben benieuwd welke jij hebt. Ik zal het morgen zien.
Wat voor strips heb jij? Die in kleuren kunnen wisselen? Cool.

Wat ik ook moet uitzoeken hoe ik van 4 3,7V lion batterijen iets in de buurt van 12V maak. Ik denk dat ik heel veel ga vragen. ;)

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
aangezien ik trager fiets dan jij zal ik je route ongeveer aanhouden (en die van Niels). Als je me inhaalt, kunnen we altijd nog wel zien. Eis en wederdienende. en zo.

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Ha Hans,

Ik ga proberen Niels' route te volgen. Benieuwd of ik je tegenkom.
Als er nog iets van Allerts invloed in de Q1 zit zal-ie best vooruit
willen :-) .

--
groet van Theo

Hans Huijgen

to ligfiets@googlegroups com

Zoals je inmiddels weet is q1 nog niet klaar volgens mijn vader. Ik heb inmiddels een vage foto. Volgens mij mag ik komen controleren.
Groetjes Hans