rekenen met veer-dempersystemen

René Voorburg

to Ligfiets
Hoi,

Ik ben om de weglegging van mijn Quest te verbeteren aan het spelen met vering en demping.
Ik zou ook eens willen rekenen om te zien wat de schillende factoren voor een impact hebben op de doorgeven trilling van de wielen: massa, veerconstante, dempingswaarde.

In een ver verleden heb ik op de universiteit wel eens gespeeld (vak 'modelvorming en systeemtechniek') met een programma waarin je differentiaalvergelijking kon stoppen die dan mooi geplot werden. Zo'n programma zoek ik nu weer. Weet iemand wat? Ik ben blij als het onder Mac of Linux draait & heb eerlijk gezegd geen zin om te betalen (dus vrije licentie of ruime testperiode).

Dank, René

Reinier Gerritsen

to ligf...@googlegroups.com
Hoi René,

Het eerste wat bij me opkomt is Matlab en Simulink, maar dat zijn
peperdure oplossingen. Zelf gebruik ik af en toe matlab look-a-like
scilab. Voor simulink is er ook een vervanging: xcos of scicos. Ook
octave is een prima matlab kloon. Allemaal open source oplossingen.
Voor modelvorming is denk ik simulink/xcos/scicos het eenvoudigst, maar
ik heb het nog nooit gebruikt.
Ben wel benieuwd of je hier mee uit de voeten kunt, lijkt me geen
eenvoudige opgave op een quest met veringen, banden etc in een model te
stoppen zonder de werkelijkheid te veel geweld aan te doen. Maar een
vakman weet wat hij wel en niet kan verwaarlozen!

Groet,
Reinier

Op 14-4-2016 om 09:25 schreef René Voorburg:
> --
> --
> Posten: ligf...@googlegroups.com
> Website: https://groups.google.com/d/forum/ligfiets?hl=nl
> Beheer: ligma...@gmail.com of
> https://groups.google.com/forum/#!contactowner/ligfiets
> <https://groups.google.com/forum/#%21contactowner/ligfiets>
> Afmelden: ligfiets+u...@googlegroups.com

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

Probeer de volgende tools:

Online, niets te installeren.

Python gebaseerd, werkt erg goed in combinatie met ipython en notebooks.

Beide zijn symbolische wiskunde pakketten (Mathematica, Maple). Matlab achtige functionaliteit is waarschijnlijk wat meer 'bare bones' in python, maar dan kan je ook octave proberen.

Groet,

Maarten

This message is short because it was sent from my iPhone. Everything is well with me otherwise.

René Voorburg

to Ligfiets

Dank voor jullie reacties. Ik heb nu niet de ambitie om precies het systeem van Quest & berijder te simuleren maar wil een beeld krijgen van algemene principes.

Bijvoorbeeld: Een veersysteem kan bij sommige frequenties trillingen versterken. Wat is effect van demping daarop? Hoe verandert die frequentie, amplitude? Wat gebeurt daarmee als demping vergroot of juist verklein? Kan demping ook andere effecten hebben die 'averechts' zijn anders dan beter doorgeven van trilling van wielen (zoals een nadeel heeft dat het kan versterken en nadeinzen).

Een goed artikel zou ik misschien ook goed mee geholpen zijn.

Piet

to Ligfiets
Op donderdag 14 april 2016 13:00:26 UTC+2 schreef René Voorburg:

Een goed artikel zou ik misschien ook goed mee geholpen zijn.

Vraag eens bij Velomobiel naar artikelen of links naar websites?

groet,
Piet

Furcifer Lateralis

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

En om het makkelijker te maken, nog een programma om te gebruiken: PowerSim.
PowerSim is een modelleringsprogramma voor de WinPC. PowerSim is uitgebreid in mogelijkheden. Je kan hier een gratis versie van downloaden. Deze is beperkt wat betreft aantal systeem variabelen (ik geloof 50), maar volgens mij heb je voor het doorrekenen niet een zeer complex systeem nodig. Je kan ook een proefversie (uitgebreide versie) tijdelijk gebruiken. Licentie verloopt dan wel na een tijdje.
De gratis versie van PowerSim gebruiken we ook op de middelbare school om modellen te maken zoals bungeejumpen (zit ook demping in :-) of ecosystemen (stuk complexer). Erg leuk om te modelleren.
Ik draai PowerSim op mijn iMac m.b.v. Parallels Windows emulator en werkt snel en zonder problemen.

Succes met uitzoeken in de zee van software.

Mvg,
Geert-Jan