Bagagerek aan frame.... of vork?

Wim de Gelder

to Ligfiets
Hallo,

Ik heb al 25Kkm op een Nazca Pioneer gedaan, eigenlijk allemaal met vakantiebepakking in bananentassen. De fiets is dan. logisch, minder stabiel, koersvast, stijf dan zonder bagage. OK, OK, OK.... ik weeg 95 kg en de bagage zal rond de 30kg zijn, maar dat zijn "harde" gegevens.
Nu wil ik eens vragen of er mensen zijn die ervaring hebben met een bevestiging van het bagagerek op de achtervork ipv aan de centrale framebuis. Dit ontlast deze framebuis, zeker ook omdat de 30kg bagage nog eens ver naar achteren steekt en dus, indien deze aan de standaard drager vast zit, erg kan gaan swingen omdat het moment groot is.
Dus: heeft iemand hier ervaring met het dode bagagegewicht op de achtervork?
Ik ben benieuwd, Wim.

Frank Cornelese

to ligf...@googlegroups.com
Mijn ervaring met een Nazca Cruiser was dat deze juist erg stabiel reed met bagage. Het is wel zaak de tassen zo ver mogelijk naar voren te plaatsen. 30kg bagage is natuurlijk wel heel erg veel.

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
Heb je wel banaan tassen?

Mijn ervaring is dat een Pioneer met volle bepakking zo stabiel als een tank op de weg ligt.

Mvg
Rode Pioneer

Laribij

to ligf...@googlegroups.com
Hallo,
Over het geheel genomen, gaat zoveel gewicht op je achtervork d vering flink nadelig beïnvloeden. I.p.v. dat je wiel de weg volgt, gaat die 30 kilo extra alles aardig tegenhouden(massatraagheid). Ongeacht het voertuig, van fiets tot F1 auto, wil men het ongeveerde gewicht altijd zo laag mogelijk houden. Banaan tassen lijkt me inderdaad een betere optie.

Mvg

René

Wim de Gelder

to Ligfiets
Hallo allemaal, dank voor de reacties!

Ik heb inderdaad bananen en een toptas. Een van mijn andere tweewielers is een BMW R1150R en daarvan weet ik, snap ik, dat het geveerde deel zo licht mogelijk moet zijn voor het wegcontact en het comfort. Maar vering op een ligfiets, zeker met Schwalbe Big Apples, gaat alleen maar over het comfort en niet over wegcontact (op dat enkele straatje in Wallonië waar je bergaf over de slechtste kinderkopjes gaat). Stabiliteit kun je verschillend interpreteren. Hij is vol beladen nog koersvaster, het is meer een dieseltrein dan een sprinter. Maar bij snelle, korte bewegingen gaat hij zwabberen in plaats van gehoorzaam de stuuropdrachten volgen. Dat is niet het geval als de fiets onbeladen is. Overigens heb ik erg stijve herspaakte wielen met brede velgen voor de Big Apples. Die laatste houd ik op 4 bar en dit alles geeft op dat onderdeel een optimale stijfheid en een fantastisch fietscomfort. De vering staat dan ook met een zwaardere veer op z'n stijfst.
Ik vind dit gedrag bij belading mechanisch volkomen verklaarbaar, daar zit het probleem niet. Maar in mijn zoektocht naar een oplossing heb ik hier gevraagd of iemand ervaring heeft met het dode gewicht op de vork. Zeg maar, het verschil tussen een verende zadelpen en een verende achtervork. En dat op een ligfiets.
Een andere oplossing waar misschien iemand ervaring mee heeft is het vastzetten van de vering met twee schuine vorkpoten naar de hoofdbuis, zodat de achtervork niet meer kan torderen.
Ik ben benieuwd!

Groeten uit de Hoeksche Waard, Wim.