Mango uit 2006

fytsboy55

to Ligfiets
Dag Allemaal,

Ik heb 4 weken geleden deze mooi Mango 091 gekocht
met 15 K km op de teller, dus eigenlijk nog als nieuw.

Heb al wat aanpassingen gemaakt, zoals het hoger plaatsen van de zitting en het ophangen van mijn GPS in de Mango.

Na aanleiding van wat ik hier en daar lees over de Risse Astro 5 demper van Wim Schermer, loop ik erover te denken om de achtervering te vervangen. Zijn er nog meer Mango rijders die dit hebben gedaan en zo ja, wat zijn dan je ervaringen met deze demper ?

Het kost toch 300,- euro, dat is niet erg, maar dan moet het wel een goede verbetering zijn van de wegligging.
Ik rijdt regelmatig op klinkers en dat is met stevig opgepompte banden niet echt fijn, ik hoop dat deze demper dat kan verbeteren.

Ik hoor graag jullie ervaringen,

Met vriendelijke groeten,

André

2011Strada .

to ligf...@googlegroups.com
Hallo André,
Proficiat! Mooie Mango. Veel rijplezier. Maar helaas ik heb geen ervaringen met Risse.
Gegroet,
WimR

JoostC

to ligf...@googlegroups.com
Risse demper lijkt leuk, maar na 1,5 jaar gaan wel de olieseals lekken en moet deze gereviseerd worden, dat kost je elke keer 50 euro of 7 voor de seals als je het zelf kan.

Gr, Joost

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

> [...]
> Ik rijdt regelmatig op klinkers en dat is met stevig opgepompte banden niet echt fijn, ik hoop dat deze demper dat kan verbeteren.

Ik rij in een Quest, met de Risse demper (de eenvoudige zonder instelmogelijkheden). Als je ‘gemiddeld’ bent is dat zeker te overwegen. Maar: revisies zijn nodig, lekkages komen soms voor, oppompen kan een uitdaging zijn (maar als alles in orde is, hoef je dat niet vaak te doen). De standaard achterdemper is echter praktisch onderhoudsvrij, en het is nog wat makkelijker om die demper zelf te reviseren.

Maar.

Ik merk het verschil met de standaard demper niet heel sterk. Tijdens de laatste revisie een tijdje met de standaard demper gereden, en eigenlijk vond ik het verschil maar klein. Als je er net mee rijdt weet je nog hoeveel je er aan hebt uitgegeven, en hou je jezelf voor de gek dat het verschil echt heel groot is. Als je later vergelijkt is dat effect uitgewerkt, en merk je dat het verschil eigenlijk maar klein is.

Hoogfrequente trillingen komen sterk door, vooral omdat de luchtveer nogal blijft ‘plakken’, je hebt vrij veel kracht nodig voordat de veer in beweging komt. Tegen de trillingen veroorzaakt door je harde banden op klinkers zal deze veer niet helpen. Denk er ook aan dat je ook twee voorwielen hebt, die veren blijven hetzelfde. Het belangrijkste doel van een andere achterveer is het voorkomen van resonanties (een dribbelend achterwiel). Ik vind het moeilijk te beoordelen of de Risse veer daar een grote invloed heeft, en het effect met een 20” achterwiel kan ik helemaal niet beoordelen.

Interessanter en véél goedkoper zijn experimenten met elastomeer-elementen. Informeer eens bij Drymer, ik dacht dat zij er mee bezig waren.

Ik neem aan dat je al op de breedste banden rijdt die onder je fiets passen. Vooral achter kan dat uitmaken. Een beetje lagere druk in je banden, en je hebt meteen de meest effectieve manier om trillingen te voorkomen.

Groet,

Maarten - morgen echt velomobielweer - Sneep

fytsboy55

to Ligfiets
Dag Maarten,

Dan is het een beetje zoals ik zelf ook inschatte, dus wel mogelijk beter dempen bij grote oneffenheden, maar de klinkers blijven doorkomen en inderdaad, je hebt nog 2 voorveringen ook, die moet je ook mee tellen.

Ik ga inderdaad kijken/informeren naar die elastomeer-elementen.

Bedankt in ieder geval, kan ik mijn geld beter uitgeven aan de betere verlichting en andere opknap dingen.

Met vriendelijke groeten,

André

Gé Boelders

to ligf...@googlegroups.com
André,

een afwijkend geluid van mijn kant ;)

Ik heb ook een mango die net iets ouder is dan de jouwe

Drie jaar geleden heb ik de standaard  demper vervangen door een Genesis demper.

een wereld van verschil voor mij. Ik kan in mijn Mango en met mijn bouw niet goed overweg met de gebruikelijke brede bandenmaten, 35 mm is echt de max.
Smalle banden op hoge druk dragen niet echt bij aan comfort, daar heeft de demper veel verbetering gebracht.
Direct merkbaar: sterk verbeterde wegligging op hobbelige weg/ richels op bruggen en dergelijke .Beter wegcontact in het algemeen. meer comfort ondanks dat er op de voorwielen niets verandert.
Veel minder trillingen merkbaar, er trilt niet snel meer iets los in mijn fiets (en dat is niet omdat het vastgeroest zit ;))
En dat van die revisie, daar heb ik nooit meer aan gedacht. Wel een paar keer bijgepompt waarna ik weer tevreden verder rij.

huidige inzichten bij velomobiel.nl ( voor de QV dat wel...)

fytsboy55

to Ligfiets
Dag Gé,

Ik krijg dus wisselende feedback over het gebruik van de Risse demper, bedankt in ieder geval voor jouw bericht.

Heb contact gehad met een oud-collega, die ook de demper heeft ingebouwd 2 jaar geleden en komende zaterdag kan ik een proefrit maken met zijn velomobiel.
Hij is er zelf blij mee en vindt het een verbetering, maar ik wil dat graag zelf ervaren, ik laat wel weten op dit forum wat mijn bevindingen zijn.

En zoals altijd zijn alle bevindingen subjectief ;-)

Met vriendelijke groeten,

André

fytsboy55

to Ligfiets
Dag Allemaal,

Ik heb eerst een proefrit gemaakt met een Strada, maar de Risse demper stond voor mij veel te hard afgesteld, de eigenaar was dan ook 25 kg zwaarder dan dat ik ben. Wim Schermer heeft aangeboden, dat ik op proef met de Risse Genesis demper mag rijden, dat aanbod heb ik aangenomen en ik heb nu enkele ritten gemaakt met deze demper en ga hem aanschaffen. Het is een flinke verbetering van de wegligging, eigenlijk net zoals in je auto, de wielen blijven aan de grond ;-)

Met vriendelijke groeten,
André

Robert Lammerts

to ligf...@googlegroups.com
Op 19 jun. 2016 om 21:17 heeft fytsboy55 <fyt...@gmail.com> het volgende geschreven:

> [...]
> Na aanleiding van wat ik hier en daar lees over de Risse Astro 5 demper van Wim Schermer, loop ik erover te denken om de achtervering te vervangen. Zijn er nog meer Mango rijders die dit hebben gedaan en zo ja, wat zijn dan je ervaringen met deze demper ?

Ik heb deze demper in mijn Quest 3x20. Wereld van verschil, verbeterde wegligging in bochten. Heeft geen neiging meer om weg te dribbelen. De juiste druk in de demper is wel belangrijk.