Velomobiel

Rene de Groot

to Ligfiets
Hallo,

Rijden er in Zuid-Limburg velomobielen rond?

Groet,
René

Kees Schouten

to Ligfiets
Ik neem aan dat je bedoelt dat er velomobielrijders in Limburg wonen. Je kan op www.velomobiel.nl de rijderslijst opvragen, daar vind je misschien een aantal velomobiel.nl rijders die in Limburg wonen.
Van andere merken weet ik geen registraties, maar Hans Huijgen heeft geprobeerd een zo compleet mogelijke lijst van alle velomobielen in Nederland op te stellen. Ik denk dat die met een zoekmachine wel te vinden is.

Kees

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Om maar meteen aan te haken.

Ik heb een overzicht van het aantal velomobielen, niet waar de individuen wonen.
Ik maak dan gebruik van de site velomobiel.nl, intercitybike.nl en fietser.be (incompleet overzicht). En ik vraag het af en toe aan flevobike en Sinner. Andere kleinere fabrikanten moeten zelf maar aankloppen. ;) Vaak geven bezitters ook nog aan dat ze er een bezitten die niet in het overzicht staan.

En je kunt in de comments kijken of er eentje in Limburg gelegerd is. Of wellicht op ligfiets.net. Als je inlogt kun je van andere gebruikers zien waar ze wonen.

Op 7 juni 2017 om 13:31 schreef Kees Schouten <man...@hetnet.nl>:
[...]

Rene de Groot

to Ligfiets
Goedemorgen,

Ik ga zoeken. Ik ben al enige tijd aan het denken om er een aan te schaffen, maar in Zuid Limburg zie ik ze eigenlijk nooit, waarschijnlijk i.v.m de heuvels. Ik had graag met iemand gesproken die hier ervaring heeft met het fenomeen.

Met dank voor de reactie.

Groetjes,
René

Arnold Ligtvoet

to ligf...@googlegroups.com
Ik heb geen ervaring met velomobielen in de heuvels, maar kan je wel
vertellen hoe de ervaring zal zijn. Velomobielen zijn veel zwaarder dan
racefietsen of open ligfietsen. Daarom zal het klimmen lastiger zijn.
Tevens verlies je bij het klimmen veel snelheid, waardoor de
aerodynamische voordelen van de veleomobiel relatief veel minder zwaar
(pun intended) gaan wegen. Het voordeel is uiteraard wel dat je niet
kunt omvallen, en als je dus maar een licht genoeg verzet hebt, je
altijd wel boven komt. Heuvel af heb je natuurlijk wel alle aero voordelen.

Je zou e-ondersteuning kunnen overwegen als je je zorgen maakt over de
heuvels. Er staat bij Fietser.be nu een WAW met e-ondersteuning te koop.

Ik heb overigens wel veel mensen gezien/gesproken die gewoon met
velomobielen in de heuvels/bergen rijden, dus het kan wel degelijk.

Arnold.

Gerrit Schotman

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

Ik heb aardig wat kilometers gemaakt in de heuvels (ook soms in Limburg)
Mijn ervaring is dat, hoe steiler het wordt des te minder voordeel je hebt met een VM.
Dat leidt tot nadeel als het echt steil wordt, maar het omslagpunt ligt bj iedereen ergens anders.
Licht golvend terrein kan zelfs extra voordelig zijn met een VM: tempo maken als het omlaag gaat en consolideren als het omhoog gaat.

Voordeel bij heuvels met een VM: erg snel omlaag gaan (tot dik boven de 100 km/uur)
Nadeel: gewicht en balans in bochten.

Groeten,
Gerrit

Op donderdag 8 juni 9:30 2017 schreef Arnold Ligtvoet <arn...@ligtvoet.org> het volgende:

Afmelden: ligfiets+unsub...@googlegroups.com

Marco Roepers

to ligfiets
Volgens de lijst op Velomobiel.nl woont de eigenaar van Quest 115 in Vaals.
http://www.velomobiel.nl/stats.php?rijder_id=1475

In Duitsland rijden volgens mij vele eigenaren van velombielen in het zg. middelgebergte, dwz.  de heuvelachtige gebieden tussen Hannover en de Alpen. Tijdens mijn deelname aan de Weserrunde deden ook veel velomobilisten mee. Mijn indruk was dat ze voor de volle 300 km gingen. Het laaste stuk grofweg vanaf Brevörde week van de Weser af en ging dwars door het Weserbergland.
https://flic.kr/p/LJQmMG

Groet,

Marco

Jaculus

to ligf...@googlegroups.com
Ik laat mijn Quest regelmatig uit in Zuid-Limburg en de Ardennen, De Cauberg, Gulpenerberg, Kamerig enzo zijn in het juiste verzet niet echt een probleem, de Keuteberg is wel echt een probleem. Afhankelijk van de rijder en de omstandigheden kom je met een vm boven op hellingen tot 15-20%. Langere afdalingen zijn wel spannend wegens warme remmen. Een remparachute gemaakt van een oude paraplu is dan een aanrader. Er zijn ook vm rijders die zonder blikken of blozen naar Noorwegen of Wales gaan.

Jaculus -straks zonder fiets naar de Alpen-

Rene de Groot

to Ligfiets
Hallo,

iedere dag Maastricht-Valkenburg vv. Bemelerberg, Cauberg, Brakkeberg, Keerderberg, Rasberg. Hoe dan ook berop en bergaf.
Het lijkt me wel leuk een Velomobiel, maar soms heb ik ook zoiets van: nee, niet doen. Ik forens nu met de cyclocrosser, veelal berg en bos, die weegt maar 9 kilo. Nogmaals, het lijkt me leuk, maarzeker van de zaak ben ik nog niet.

Rene de Groot

to Ligfiets
Ik zou in geval val opteren voor een alleweder ivm de bereikbaarheid van de wielen.

Ivo Lafeber

to ligf...@googlegroups.com
Je kan er ook 1 huren bv bij fietser.be, kan je zelf testen of het wel of niet gaat.

to Ligfiets
Over zuid-Limburg kan ik je niets vertellen, maar wel over rijden in de heuvels. Woon namelijk op 420m hoogte (idd niet in NL) en op een ritje van 50 km heb ik gemiddeld 500 hoogtemeters.
Mijn ervaring is dat op de Nederlandse paden (buiten de Limburgse heuvels) een velomobiel 10% sneller (in reistijd) is dan een lage ligger. Op mijn ritten in het Duitse middelgebergte is het juist omgekeerd, Niet alleen vanwege het extra gewicht van je bergop moet nemen, maar ook omdat de snelheid met de VM bergaf hoger is dan de veilige snelheid. Dus daar is vaak geen voordeel te halen. Gebruik namelijk altijd een forse remparachute bij het afdalen om de snelheid binnen de perken te houden.
Het voordeel van een velomobiel blijft wel het comfort en dat je de hele winter kan doorfietsen. Pas als de temperatuur boven de 15 grd komt èn het droog blijft stap ik over op een lage ligger; niet eerder.

Denk dat een keer proeffietsen met een VM niet de juiste indruk zal geven. Laat je daardoor niet ontmoedigen en zie het voordeel wat een velomobiel kan brengen: het hele jaar kunnen fietsen, ook als er sneeuw ligt of koud is. (i.e. wintersport, maar dan in de fiets)

Jaap - vandaag 100 km en 800 hoogtemeters - P.

Arnold Ligtvoet

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> Denk dat een keer proeffietsen met een VM niet de juiste indruk zal geven. Laat je daardoor niet ontmoedigen en zie het voordeel wat een velomobiel kan brengen: het hele jaar kunnen fietsen, ook als er sneeuw ligt of koud is. (i.e. wintersport, maar dan in de fiets)

Denk ook dat 1x proeffietsen je alleen een eerste indruk gaat geven. Bij mij duurde het op de open ligfiets toch wel even voordat ik echte snelheid in de fiets kreeg. Mijn korte ritten met diverse velomobielen gaven niet direct een hogere snelheid, terwijl dat wel zou moeten. Kennelijk moet je dus daar ook echt weer aan wennen qua houding, spiergebruik, bochten, e.d.

Arnold

Maarten Heckman

to ligf...@googlegroups.com
Ha Jaap, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik denk dat er geen 'veilige snelheid' is, dat wil zeggen dat je onder de goede omstandigheden veilig 120km/u kunt halen. In 2011 werden die snelheden bij ROAM (tocht van westkust VS naar oostkust) regelmatig gehaald en de fiets blijft zo stabiel als maar kan. Wat veilig is, is veel meer een kwestie van persoonlijk veiligheidsgevoel en van de wegsituatie, overzichtelijkheid, bochten, zijwegen en ander verkeer natuurlijk. Bij ROAM reed ook niemand met remparachutes. De meesten reden wel met grote (90mm) remtrommels, omdat die beter remmen en minder snel heet worden.

Groet, Maarten

Rene de Groot

to Ligfiets
Dank voor de reacties allemaal. Het wordt een A7 van Alleweder, definitief.

Ik ga ervoor, voor mijn 50 wilde ik in ieder geval een velomobiel hebben gehad, en ik ben er nu 49...

Of het definittief addio wordt voor de racefiets moet ik zien, maar het lijkt me leuk (niet meer onderuit gaan in de herfst is al een grote vooruitgang)

Dus de Alleweder.

Groetjes, René

Koen Van den Bergh

to ligfiets
Op 11 juni 2017 om 09:11 schreef Maarten Heckman <m.he...@zonnet.nl>:
> Ha Jaap, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik denk dat er geen
> 'veilige snelheid' is, dat wil zeggen dat je onder de goede omstandigheden
> veilig 120km/u kunt halen.

Natuurlijk is er een veilige snelheid en die ligt meestal lager dan
wat veel mensen denken.
Kan je vanaf 120km/h met normaal remmen tot 0 gaan bergaf zonder
oververhitting? Wat bij een lekke band, blijft jou fiets dan perfect
controleerbaar? Wat als er een wegblokkade staat die niet aangekondigd
is, sta je dan met een normale remming daarvoor stil? enz enz Er zijn
enorm veel zaken die invloed hebben.

Koen -het is ook niet dat je met je auto veel sneller kan, dat dat ook
veilig is-

Maarten Heckman

to ligf...@googlegroups.com
Op 12-6-2017 om 20:21 schreef Koen Van den Bergh:
Dat valt wat mij betreft onder 'persoonlijk veiligheidsgevoel'. Hoeveel
vertrouwen heb je in je materiaal, in je inschatting van situaties,
hoeveel risico ben je bereid te nemen.
'Veilig' betekent een aanvaardbaar risico, want nul risico bestaat niet.
Wat aanvaardbare risico's zijn wordt deels bepaald door de wet, denk aan
maximumsnelheden en aan veiligheidseisen, en voor een ander deel door
mensen zelf.

Maarten - met 0 ongelukken in dik 60.000 velomobiel kilometers toch wel
een veilige rijder.

Rene de Groot

to Ligfiets
Na een jaartje te hebben gevelomobielt tussen Maastricht en Valkenburg, met dagelijks de Bemelerberg is de constatering dat bergaf heeeeel hard gaat en bergop een stuk langzamer. Wel met een 39-er voorblad en achter dualdrive 11-32

De conclusie:
Het comfort blijft, de racefiets is vakantievoertuig geworden.
Geen valpartijen door 3 wielen.
Warmer in de winter, in de zomer goed te doen.
Appeltje eten, drinken, het kan allemaal.

Oftewel, in het Zuid-Limburgse heuvelland gaat het prima, ik zou niet meer anders willen. Wel nog een Lumos Smart Helmet aangeschaft met knipperlichten, handig in de stad met schuimdeksel, ik moet dagelijks dwars door Maastricht heen.

Met velomobiele groet,
René Alleweder A7, de laatse.