Velomobiel in fietsenstalling?

Thomas Ribbrock

to ligf...@googlegroups.com
Toch eens even kijken of er nog mensen meelezen... ;-)

Ik zat me af te vragen wat de ervaringen met het stallen van een
velomobiel in een fietsenstalling (b.v. bij een station) zijn? Ik moet
zelf vanavond naar Rotterdam en ga denk ik proberen om mijn Mango in de
stalling bij Rotterdam Centraal te stallen (ik laat later wel weten of
dat gelukt is...) - maar wat hebben anderen beleeft op dit gebied?

Cheerio,

Thomas
Thomas Ribbrock http://www.ribbrock.org
"You have to live on the edge of reality - to make your dreams come true!"

Gabri van Kaam.

to ligf...@googlegroups.com
Rotterdam CS heeft een bewaakte fietsenstalling.
Is ook telefonisch te bereiken. (06-57879214)
Misschien even bellen om te vragen wat er mogelijk is ivm stallen
velomobiel?

to ligfietslijst
Pfoeh, ik zou mijn Mango nog niet eens in de fietsenstalling van Groningen Centraal zetten, laat staan in Rotterdam. Als ik, bij zeer hoge uitzondering, eens met de trein ga dan ga ik met de bus naar het station. Ik heb wel eens een oude Orca bij het station laten staan, dat is nog niet zo erg als die een kras meer had gekregen.

twilwel

Thomas Ribbrock

to ligfietslijst
On Tue, Feb 21, 2017 at 12:27:51PM +0100, Harry Lieben wrote:
> Pfoeh, ik zou mijn Mango nog niet eens in de fietsenstalling van Groningen
> Centraal zetten, laat staan in Rotterdam. Als ik, bij zeer hoge
> uitzondering, eens met de trein ga dan ga ik met de bus naar het station.

Had ik overwogen (ik ga ook niet met de trein vertrekken, maar heb een
afspraak vlak bij Rotterdam CS), maar dat zou me 30-60min extra kosten
(die ik op werk vrij zou moeten nemen), dus dat helpt in dit geval niet echt.
:-( Daarvan af haat ik het als ik op de tijd moet letten omdat ik een
bus of metro moet krijgen. Ik had overwogen met de open ligger te gaan,
maar de weersvoorspelling heeft me daarvan af laten zien.

> Ik heb wel eens een oude Orca bij het station laten staan, dat is nog niet
> zo erg als die een kras meer had gekregen.

Als het goed is ga je mijn Mango aanstaande week toch voor een reparatie zien
- dan ga je ook zien dat een simple kras niet *zo* erg zou opvallen...
<fluit> (...maar de meeste zaten er al in toen ik hem kreeg...)
Ik ben daar niet eens *zo* boos om (alleen soms knaagt het een beetje... ;-) )
- het is voor mij een vervoersmiddel voor elke dag en "niet zo glimmend"
is dan al bijna een voordeel.

Thomas Ribbrock

to ligf...@googlegroups.com
On Tue, Feb 21, 2017 at 12:23:26PM +0100, Gabri van Kaam. wrote:
> Rotterdam CS heeft een bewaakte fietsenstalling.
> Is ook telefonisch te bereiken. (06-57879214)

Dank je wel - het nummer had ik in eerste instantie niet gevonden
(blindheid o.d....). Ga ik straks proberen!

Groeten,

Marjolein van Dillen

to Ligfiets
Hai Thomas,

Benieuwd naar je verhaal!

Op Amsterdam Zuid kon ik mijn velomobiel 1,5 jaar gelden prima stallen. Hij mocht onder de helling van de roltrap staan, heel veilig dus ook voor andere fietsers die erlangs lopen. De beheerders vonden het wel grappig, zon fiets. Dat heb ik meegespeeld, dus ze hebben nog extra opgelet ook.
Ik begreep dat Niels van der Wal neg. ervaringen heeft in Amsterdam Centrum (P Tusschinki is slecht toegankelijk), en Amsterdam Amstel is niet gratis.

groetjes
Marjolein

Op dinsdag 21 februari 2017 12:03:39 UTC+1 schreef Thomas Ribbrock:
Message has been deleted

Niels van der Wal

to Ligfiets

Een kleine wijziging:

Een paar jaar geleden kon ik mijn velomobiel in Amsterdam niet goed kwijt in de fietsenstalling onder centraal. Ik moest het vragen, mensen waren zeer behulpzaam maar ik kon hem alleen neerzetten op een plek eigenlijk niet bestemd voor fietsers.
Het kan zijn dat dit nu heel anders is.
De enige plek waar ik hem neer kon zetten was achter Tusshinski (Regulier Breestraat, niet echt dicht bij centraal) Het was de enige toegankelijke stalling zonder fietsgoot. De stalling is klein, maar de ingang is een helling, zodat je beneden komt. De laatste keer dat ik hier kwam werd er ruimte gemaakt tussen de fietsen die er voor reparatie stonden. Sinds mijn verhuizing sta ik hier echter maar 1 keer per jaar.

In de stalling onder Hoog Catharijnen in Utrecht kan ik hem niet prettig kwijt. De plekken voor bijzonder fietsen staan altijd vol met fietsen met krat. Deze plek is uit het zicht en er wordt niet gekeken of de fietsen die er staan ook mogen staan. Soms kan je met wat wurmen je velomobiel onder de trap kwijt (staan vaak ook andere). Misschien dat deze situatie verbeterd als de grote fietsenstalling onder HC klaar is. Als ik op zaterdag in Utrecht ben zet ik hem in de pop-up stalling (bewaakt, maar alleen op zaterdag) op de Mariaplaats.

In de bewaakte fietsenstalling in Nijmegen (Marienburg) wordt ik vaak zeer welkom geheten, maar 1 persoon weigert mij bijna altijd (reden: er is 1 plek; bijna altijd staat hier een fiets met kinderzitje. Achteruit in een rek zetten als er ruimte is mag van haar niet. De fietsenstalling op plein 1944 heeft eigenlijk geen plekker en de beheerder heeft me laten weten dat ik hierom eigenlijk niet welkom ben.
De fietsenstalling bij centraal heeft speciale plekken, maar die staan altijd vol met gewone fietsen. Ik heb wel van de beheerders berepen dat het hun taak is om ruimte te maken als er geen ruimte is voor velomobielen omdat er 'gewone' fietsen op de voor bijzondere fietsen gereserveerde plek staan.

In Rotterdam heb je geloof ik nog een bewaakte fietsenstalling bij de cubus-woningen. Ik heb er een paar jaar geleden een keer gestaan.

De fietsenstalling onder het station in Arnhem is wel goed. Een velomobiel staat hier in een aparte ruimte waar ook scooters staan en die niet mutje vol is, zodat je niet heel bang voor beschadigingen hoeft te zijn.

Niels, staat ook wel een op de stoep, van der Wal

Thomas Ribbrock

to Ligfiets
On Wed, Feb 22, 2017 at 02:35:30AM -0800, Marjolein van Dillen wrote:
> Benieuwd naar je verhaal!

Bij deze dus mijn verhaal over de stalling van Rotterdam CS - ik ben
even lui en recycle het verhaaltje dat ik ook in het Ligfietsforum
geschreven heb:

Ik was gelukkig al bekend met de stalling (ben er al een paar keer met
de open ligger geweest), dus ik had al een idee over de ingang e.d. Toch
maar even van tevoren gebeld met als reactie dat er in het bewaakte
gedeelte alleen ruimte voor "gewone" fietsen is.

Ik ben dus rond 18.30u naar het onbewaakte gedeelte gereden - het is best
wel gaaf om met de Mango op zo'n rolpad te staan (de stalling is onder
het stationsplein). De bocht van het rolpad naar de stalling heb ik net
zonder steken gehaald... Er is inderdaad een afgesloten brommerhok
(afgesloten i.v.m. brandgevaar), daar heb ik de Mango dan maar niet
neergezet. Verder is er een hoek met ruimte voor "bijzondere fietsen".
Behalve één bakfiets stond het daar vooral vol met fietsen met krat
voorop... Het werd even een "fietsen shuffle", maar toen kon ik de Mango
schuin achter een zuil kwijt. Mijn vermoeden is dat ik 's ochtends
geen kans gemaakt zou hebben, maar 's avonds was een deel van de
forensen al vertrokken...
De Mango op slot gezet (één door het achterwiel en een beugelslot door
de gaten in het zitje om de tiller - op die manier is ook duidelijk dat
je er niet in kunt zitten) en gegaan. Helemaal blij was ik niet omdat de
VM midden tussen al die andere fietsen staat - als er iemand niet goed
oplet... Het is beslist niets voor mensen met "krasvrees" - en met een
splinternieuwe VM zou ik het niet gedaan hebben, denk ik. Maar mijn
Mango heeft al "character"... ;-)

4h later teruggekomen en de Mango stond nog precies zo op z'n plek als
ik hem had achtergelaten. Wel was er wat meer ruimte, dus eruithalen was
makkelijker. Bij het uitrijden moest ik wel steken om het rolpad op te
komen - die bocht is redelijk krap en in de spits ga je daar geen
vrienden mee maken...

Conclusie: op een doordeweekse avond met een ouder VM best te doen. Met
een nieuwe VM en/of overdag/in de spits zou ik huiverig zijn.

Niels van der Wal

to Ligfiets
 Nog een recente aanvulling uit Utrecht:
De enige bewaakte stalling in Utrecht, die bereikbaar is voor velomobielen, is de NS stalling onder station Vaartse Rijn; het Ledig-Erf is dan vlakbij. Achterin is er ruim plaats als je je velomobiel achterwaarts tussen de rekken in zet.  Hier sta ik als ik niet op zaterdag in Utrecht moet zijn (op zaterdagen sta ik in de pop-up stalling op de Mariaplaats) en totdat de NS stalling onder Hoog Catharijne open gaat. Ik heb begrepen dat die planning nu dit najaar is (Oktober/November) maar ook dat er een geheel aparte ruimte voor bijzondere fietsen is, zoals ik ook ken van de NS stalling in Arnhem. Ik ben benieuwd en kijk er naar uit. :-)

Niels, velomobielen zijn onhandige dingen, van der Wal