Advies open trike gewenst

Paul Motshagen

to Ligfiets
Ik rijd al enkele jaren in een Quest voor woon-werk. In de zomer pak ik een sportfiets omdat de Quest te warm is. Nu ben ik voor de derde keer over de kop gevlogen en ben wel even klaar met gewone fietsen. Ik denk nu na over een open trike. Goede zichtbaarheid en uitzicht is voor mij belangrijker dan snelheid. Niet te laag dus. Verder moeten er goede componenten op zitten.

Wie kan mij iets aanbevelen? Waar zou ik eens kunnen testrijden op meerdere modellen?

Ik hoor graag.

Jan Goddemaer

to ligf...@googlegroups.com
De klassiekers op het vlak van rijplezier en degelijkheid zijn de ICE Sprint en de HP Velotechnik Skorpion. Het aantal varianten binnen die modellen is zeer uitgebreid, maar de degelijkheid en rijkwaliteiten staan buiten kijf.

Als je toch goed vooruit wil gaan, zonder het risico om over de kop te gaan, kan een 'gewone' ligfiets toch ook een goed alternatief zijn? Iets minder cruisen dan op een trike, maar wel een hoger rendement en je ligt ook hoger in de meeste gevallen.
Plaatsen voor proefrijden laat ik aan andere mensen over: ik woon nogal zuidelijk om daar een zinnig antwoord op te geven.

Jan (Seiran 24 en E-Orca)

Op 1 september 2015 21:40 schreef Paul Motshagen <paulmot...@gmail.com>:
[...]

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

> [...]
>
> Wie kan mij iets aanbevelen? Waar zou ik eens kunnen testrijden op meerdere modellen?

Ik begin met een vraag: heb je zelf ervaren dat een Quest te warm is in de zomer, of denk je dat? Mijn ervaring is dat het voordeel van je eigen schaduw meenemen het rijden in een Quest in de zomer verrassend koel maakt. Je moet wel doorrijden om voldoende koeling te hebben door (droge) rijwind via de voetengaten. Maar juist dat laatste is ’s zomers geen probleem.

Hou er met open driewielers wel rekening mee dat je flink inlevert op de snelheid, veel meer dan met een open ligfiets op twee wielen. En over de kop met een open tweewieler (ligfiets) is vrij lastig.

Maar goed, dat was je vraag niet.

* Ik heb zelf een ICE (Trice Q) gehad. Fijne fiets, niet stijf, comfortabel, niet snel, zeer goed stuurgedrag, beste controle tijdens remmen (ook als je met één wiel remt) dat ik op een driewieler ken. Dat laatste geldt voor alle ICE modellen. Andere varianten zijn waarschijnlijk sneller (andere versnellingen, andere vering). https://www.youtube.com/watch?v=voEJIxWYxvQ

* De verschillende ligfietsdealers hebben verschillende modellen trikes. Even bellen wat ze hebben. http://www.ligfiets.net/company

Maarten Sneep