kinderen leren fietsen en ligfietsende ouders

DirkvA

to ligf...@googlegroups.com
Mijn dochter van 3.5 is enthousiast aan het loopfietsen en binnenkort wordt de overgang naar de fiets met trappers gemaakt. Waar ik op de loopfiets nog mee liep op de stoep wordt het straks toch echt een fietspad en wil ik meefietsen. De creche is 800 meter verderop en is een mooie oefen afstand leek ons. Bukkers gaan naast hun kind fietsen en schermen daarmee het kind af van wat al te enthousiate automobilisten en ondersteunen het kind bij opstappen en andere spannende situaties.
voor ligfietsers lijkt het me lastig om het zelfde te doen, Ik rij in een quest en dan kan je lastig met je armen bij het kind en je wordt wel erg breed om te passeren als je er naast rijdt. Mijn vrouw rijdt op een flevoracer en de hoge minimum snelheid en het toch wat lastige wegkomen ziet zij als lastig.
Zij wilde al een bukker gaan kopen en daarmee forenzen, maar ik dacht dat er wellicht ouders op deze lijst zijn die hiermee ervaring hebben.
Daarom de vraag aan de ligfietsende ouders hoe hebben jullie deze fase aangepakt.

Dirk- wil graag dat z'n kinderen veel fietsen- van Apeldoorn

PS de creche staat op een flinke heuvel (Grebbeberg) dus liever niet heen en weer rijden met bukfiets om daarna weer met quest de heuvel over te moeten. De 800 meter neemt dus wel wat meer tijd in beslag dan op het vlakke.

Silver Baron

to ligf...@googlegroups.com
M'n stiefkinderen van 6 en 8 rijden op bukkertjes met zijwielen (UK... die dingen ga ik binnenkort eens aanpassen.)
Laatst met ze wezen fietsen wat prima ging.
Op de terugweg waren ze echter moe en kwamen nauwelijks meer vooruit. Dit had veel klagen en jengelen als gevolg.
Ik heb ze uiteindelijk thuis gekregen door ze te duwen vanaf de Baron, en dat ging prima.
Je ligt op dezelfde hoogte dus het communiceert een stuk makkelijker.
Wat dat betreft is een vm idd niet ideaal, een cabrio is gewoon handiger dan, je kunt makkelijker en sneller reageren.
Als je de mogelijkheid hebt, is het wellicht een optie om een goedkope hurri o.i.d. op de kop te tikken.

Silver - spierpijn - Baron

Thomas Ribbrock

to ligf...@googlegroups.com
On Tue, Sep 04, 2012 at 01:20:58AM -0700, DirkvA wrote:
[...]
> [...]
> opstappen en andere spannende situaties.
> voor ligfietsers lijkt het me lastig om het zelfde te doen,

Toen ik iets meer dan twee jaar geleden met ligfietsen begon waren onze
kinderen al 5 en 7 en fietsten ze al behoorlijk goed (dagtocht 40km...),
dus kwa "ondersteunen" was er niet meer veer te doen. Maar ik vond het
toen erg prettig om met hen op een hoogte te zitten - dat communiceert
idd veel makkelijker. Maar als ik terugdenk zal het - iig vanaf een open
ligger - helemaal in het begin ook gegaan zijn. En dingen als
"afschermen" op de weg gaan met de ligger even goed als met een bukker.

Misschien is het iid een idee om een andere open ligger erbij te nemen,
eentje waar je makkelijk langzaam(er) op kunt fietsen (met mijn Lynx kan
ik b.v. <4km/h als het moet) en redelijk goed met de voeten aan de grond
komt (i.v.m. stabiel staan terwijl je je kind helpt).

Vooral doorgaan met de ligger - bij onze zoon heeft het al gewerkt en
hij rijdt nu al een jaar op een Oke-Ja als tweede fiets... ;-)

Cheerio,

Thomas
Thomas Ribbrock http://www.ribbrock.org
"You have to live on the edge of reality - to make your dreams come true!"

Sake Bloemhof

> [...]
> opstappen en andere spannende situaties.
> voor ligfietsers lijkt het me lastig om het zelfde te doen,

Ook bij mij beviel een open ligger uitstekend in deze fase (ook in combinatie met fietskar voor kind nr 2 danwel 3); kinderfietsen zonder kind zijn dan ook nog eens uitstekend aan de hand mee te nemen.

Sake -in de fase erna wordt de schuur erg vol (3 kinderen)- Bloemhof

MuzieQuest

to ligf...@googlegroups.com

Op dinsdag 4 september 2012 10:20:58 UTC+2 schreef DirkvA het volgende:
[...]

Niet een antwoord op de vraag, maar wel een van mijn dierbaarste herinneringen: Toen mijn dochter naar groep 1 ging (loopafstand door een woonwijk, 400 meter) had ik een fiets met 26" achter, 20" voor (Challenge Wizzard). Een klein voetensteuntje aan de ziting bevestigd. Ze ging gewoon achterop zitten, handen om de nek en kon als een koningin vrij om zich heen kijken. We vonden het beiden prachtig.

Theo - dochter groeide sneller dan de fiets... - van Soest

Andre de Boer

to ligf...@googlegroups.com

Op dinsdag 4 september 2012 10:20:58 UTC+2 schreef DirkvA het volgende:
Daarom de vraag aan de ligfietsende ouders hoe hebben jullie deze fase aangepakt.
Ik "buk" in de stad en "lig" woonwerk. Twee fietsen dus. Wat een (tussen)oplossing met een VM is weet ik niet, wel hebben wij sinds kort een http://www.followme-tandem.com/ . Die hangt bij ons achter een van de twee Snel Safari randonneurs, maar kan ik net zo goed achter mijn M5 streetliner monteren, net zo goed als ik daar een paar jaar terug de Burley kinderkar achter had. Zolang je achterkant van de (lig)fiets er 'gewoon' uitziet (dus geen VM, geen stroomlijnpunt, etc) kan je zo'n Follow Me gebruiken; je monteert het op de naaf. Kind rijdt dan echter niet zelfstandig. Misschien heb je iets aan deze suggestie?!

André - vond M5+Burley destijds aanvoelen als een Porsche met caravan - de Boer

Peter Raadschelders

to ligf...@googlegroups.com
Hoi Dirk,

Zoals anderen al antwoordden is een open ligger en een kinderfiets een heel goede combi.
Afschermen gaat net zoals je ook met en bukker zou moeten doen (naar mijn mening): er schuin achter fietsen. Als ze dan langzamer fietsen kun je heel makkelijk een handje helpen of ook flink duwen. Op een Hurri zit ik op precies de goede duwhoogte, veel beter dan met een bukker.
Ik zou niet weten hoe je zoiets zou moeten doen in een Velomobiel of op een Flevobike.

Misschien tóch maar een 2e ligger erbij kopen als "dienstfiets"?

Ander puntje is dat ik 3,5 -  4 jaar wel jong vind om aan het verkeer deel te nemen al hangt dat natuurlijk wel heel erg van de route af. In Utrecht waar ik woon, moet ook je kind flinke controle over het fietsje hebben om een beetje veilig mee te kunnen komen.

Hoop dat jullie een oplossing kunnen vinden (kan trouwens achterop niet? Deed ik indertijd ook met m'n M5-speedliner, daar kan een (Bobike) kinderzitje achterop)

groetjes,
Peter (Zoon Bart van 10 cross't elke dag dwars door de stad met z'n Alligt. Andere fiets is er niet eens meer...)

[...]

Niels van der Wal

to ligf...@googlegroups.com
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar is een driewiel-ligfiets (trike) niet handig hiervoor?
Stabiliteit, ook bij zeer lage snelheid en daardoor ook handiger om een kind een handje te duwen.

De enige maar, die ik kan verzinnen is de breedte. Kan je overal 2 aan 2 blijven fietsen? Zo niet, dan is het toch even oefenen op alleen fietsen met een trike achter je.

Niels, cocontrike, van der Wal

Reinout van Rees

to ligf...@googlegroups.com
On 04-09-12 10:20, DirkvA wrote:

> Daarom de vraag aan de ligfietsende ouders hoe hebben jullie deze fase
> aangepakt.

Tip: duw nooit. Dan gaan ze het verwachten ("pappa, er is tegenwind").
Ik heb in al die jaren 1 kind 1x aangeduwd. Als je niet duwt hoef je er
ook niet met je handen bij in de buurt te komen, dus wordt het
velomobiel-nadeel wat minder.

Zelf heb ik een open ligfiets. 2x20" wieltje, zelfde als het kroost. Dus
je zit makkelijk op dezelfde hoogte en kan gezellig praten.

In hoeverre kan je de route aanpassen? Veel fietspad? Wij hadden
grotendeels fietspad naar school en 's zondags een 5km stuk ook
voornamenlijk fietspad. Dan leren ze het snel.

Wat ook kan helpen is in kolonne rijden. De een voorop, kind(eren)
erachter en de ander sluit de rij. Voor als het smal is.

Als je alleen met je kind rijdt: laat het maar voorop fietsen. Grootste
uitdaging is om vertrouwen te geven aan je koter (maar ondertussen wel
zorgen dat 'ie heel blijft). Met wat duidelijke "bevelen" kom je een
aardig eind. "Zometeen kruising, dus stoppen bij de witte lijn" (en
zorgen dat je er dan wel even naast zit in het begin om in te grijpen).

Ook handig voor als je voorop fietst: gebaren. Hand opsteken is stoppen.
1 vinger opsteken is "achter elkaar, er komen tegenliggers aan". Leren
ze rap.

Voor fietsvakanties is een follow me koppeling heerlijk. Kind op eigen
fietsje (op camping), maar tijdens de ritten gekoppeld met de racer.

Algemeen: zelf spiegeltje monteren. Met een kind erbij wil je extra
overzicht.

Reinout

--
Reinout van Rees rei...@vanrees.org
http://reinout.vanrees.org/

Reinout van Rees

to ligf...@googlegroups.com
On 04-09-12 20:59, Andre de Boer wrote:
> [...]
> Follow Me gebruiken; je monteert het op de naaf. Kind rijdt dan echter
> niet zelfstandig. Misschien heb je iets aan deze suggestie?!

Follow me: 3x ja!

Oppassen voor ligfietsen: minimaal 26" achterwiel. Ik heb toendertijd
een goedkope 28/20 m5 gekocht voor het grotere achterwiel.
http://reinout.vanrees.org/ligfiets/follow-me.html

Thomas Ribbrock

to ligf...@googlegroups.com
On Thu, Sep 06, 2012 at 01:34:13PM +0200, Reinout van Rees wrote:
> [...]

> Oppassen voor ligfietsen: minimaal 26" achterwiel. Ik heb
> toendertijd een goedkope 28/20 m5 gekocht voor het grotere

Kan ik beamen - jouw site heeft me toen in de keuze van mijn M5 28/26
bevestigd (waarvoor dank! ;-) ) en dat ging prima met de Follow Me. Maar
later met de Optima Lynx ging het net zo goed, hoewel ik het gevoel had
dat het geheel iets minder stijf is. Misschien niet helemaal verassend,
gezien de verschillen in de opbouw van de achtervorken tussen deze twee
fietsen.

Het leuke aan dat ding was dat we alle (dag)tochten op de kracht van
onze oudste konden afstemmen - en als de jongste niet meer mee kwam,
kwam zij achter mijn fiets, klaar.

Reinout van Rees

to ligf...@googlegroups.com
On 06-09-12 14:25, Thomas Ribbrock wrote:
> Het leuke aan dat ding was dat we alle (dag)tochten op de kracht van
> onze oudste konden afstemmen - en als de jongste niet meer mee kwam,
> kwam zij achter mijn fiets, klaar.

Ook belangrijk: trucjes. Zorgen dat ze de juiste instelling krijgen.

- "Oh, wat stoer dat je 25km hebt gefiets!"

- Snelheidsmeter, dan kunnen ze zelf in de gaten houden dat ze geen
4km/u gaan. 't Betekent ook dat ze met 35 km/u een viaduct afwillen,
maar goed :-)

- Einddoel hebben als je een tocht maakt. "8km naar oma fietsen". "Het
is nu nog 2 km naar oma". "We fietsen de hele overijselse vecht langs"
(en dan hoera bij het laatste restantje beek). "We fietsen alle 50+
hunebeden langs" (en dan langzaam aftellen). Geef ze het idee iets te
bereiken.

- "Ho ho, arme pappa houdt het niet meer bij, niet zo snel!" (viaduct
omhoog, voor lichte kinderen geen probleem, dus als pappa dan voor de
vorm even amechtig gaat hijgen en langzaam rijdt...)

- Eigen stoere fietstas (met pluche beer van 18 gram erin).

Reinout van Rees

to ligf...@googlegroups.com
On 04-09-12 10:20, DirkvA wrote:
> Dirk- wil graag dat z'n kinderen veel fietsen- van Apeldoorn

Wat als een tierelier helpt: filmpje maken. Opsturen aan opa/oma. "Oh,
wat stoer, ik zag je fietsen" bellen ze dan terug. En zelf ook een paar
keer het filmpje laten zien.

Mijn kinderen vinden het heeeel leuk om zichzelf te zien.

Sake Bloemhof

to ligf...@googlegroups.com
On 04-09-12 10:20, DirkvA wrote:
> Daarom de vraag aan de ligfietsende ouders hoe hebben jullie deze fase
> aangepakt.

Reinout:
>Tip: duw nooit. Dan gaan ze het verwachten ("pappa, er is tegenwind").

Oeps.
Ik duw eigenlijk altijd. Bij de snelheid die ik met mijn (3) kinderen fiets, houd ik energie over.
Deze energie pas ik toe om de achterste te duwen. Als daarmee een ander kind ingehaald wordt, heb ik een nieuwe achterste (ja, lekker brede vrijliggende fietspaden in Hengelo).
De jongste heeft nog wel eens de neiging om zijn trapenergie langzamerhand te minimaliseren; dan houd ik op met duwen, maar niet met trappen.
Omdat hij dan al een poosje energie heeft gespaard, kan hij snel versnellen om weer naast me te komen.

Sake -dynamisch fietstreintje- Bloemhof

Frans Grotepass

to ligf...@googlegroups.com
2012/9/6 Sake Bloemhof <S.Blo...@twence.nl>
Nog een duwende pappa hier. Mijn zoontje van zes gaat echter ook graag mij slepen na een stukje duwen. "Pappa, jij hebt nu genoeg geduwd. Laat ik je een beetje trekken" Zoveel kinderen, zoveel verschillen.

Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
De ligfietslijst op het net: https://groups.google.com/forum/#!forum/ligfiets (ook voor je instellingen)
Ligfiets.net: http://ligfiets.net

Thomas Ribbrock

to ligf...@googlegroups.com
On Thu, Sep 06, 2012 at 02:44:22PM +0200, Reinout van Rees wrote:
> Ook belangrijk: trucjes. Zorgen dat ze de juiste instelling krijgen.

He, he, he... ;-)

> - Snelheidsmeter, dan kunnen ze zelf in de gaten houden dat ze geen
> 4km/u gaan. 't Betekent ook dat ze met 35 km/u een viaduct afwillen,
> maar goed :-)

Dat kan ook zonder dat zij een eigen snelheidsmeter hebben: gewoon
ernaast gaan fietsen: "Goh, volgens mijn computertje rij je nu al..."
Werkt ook prima. Met snelheidsmeters ben ik nu pas begonnen op de
langere tochten omdat ik eerder bang was dat ze te veel afleiden.

Thomas Ribbrock

to ligf...@googlegroups.com
On Thu, Sep 06, 2012 at 01:31:44PM +0200, Reinout van Rees wrote:
> Tip: duw nooit. Dan gaan ze het verwachten ("pappa, er is
> tegenwind").

Mee eens. Ik heb wel eens geduwt, maar dan alleen bij echt steile
hellingen waar duidelijk was dat hij/zij het anders niet redt en aan het
einde van een lange fietsdag als de energie al duidelijk naliet. En dan
ook maar over korte afstanden. Over langere afstanden werkt het op
tweerichtingspaden toch al niet, omdat ik bij tegenliggers uiteraard
achter mijn kinderen ga fietsen en niet ernaast. Vind ik wel zo beleefd.

Hans Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Geen kinderen van mezelf maar wel regelmatig met kleintjes mee gefietst. Met de Hurricane gaat het het makkelijkste. Je zit op dezelfde hoogte als het kind, je bent mooi wendbaar en je kunt heel goed een duwtje geven of helpen afremmen. Vooral in Engeland was dit laatste heel prettig, een meisje van 3 en een heel steile helling naar beneden. Met de hand voor haar buik kun je dan heel gecontroleerd remmen, ik heb dezelfde heuvel ook op de bukfiets gedaan maar dan moet je een hele rare houding aannemen om laag genoeg te komen om het kind goed onder controle te krijgen.

Met een Quest is het wat lastiger. Voordeel is dat je het kind heel goed kunt afschermen van het overige verkeer maar door de breedte van de fiets heb je minder goede controle door direct contact. Wel voordelig is dat je met elke snelheid kunt rijden zonder balans problemen.

Hans Wessels

Quemo

[...]

Dan heb je de verkeerde ligfietsen :P

Met mijn Fujin is het heel praktisch om met kinderen te fietsen. Eerst met de zijwieltjes. Bij lastige punten zoals scheef een opritje op kon ik dan gewoon het stuur pakken (lang leve de lage ligfiets, waardoor je gemakkelijk bij dat lage stuurtje kan komen) en het kind omhoog helpen zonder te stoppen en zonder om te sodemieteren.
Eenmaal op de fiets geldt hetzelfde. Duwen gaat gemakkelijk, vastpakken (om tegen te houden ook) omdat veel ligfietsen lekker laag zijn.
Kunnen ze eenmaal fietsen, dan is een Quest juist enorm handig. Over bescherming gesproken! Zet 3,5 meter fiets naast zo'n kind neer en er komt geen brommer in de buurt.

[...]

Als je dan toch een andere fiets wil kopen (kan ik me bij een FlevoRacer wel indenken), neem dan géén bukker maar een 'normale' ligfiets.

Quemo -machtig blij met z'n ligfiets, óók als hij volwassenen op bukker extra ziet bukken om zo moeizaam bij hun kroost te kunnen-

Sjoerd Peerlkamp

to ligf...@googlegroups.com
2012/9/14 Quemo <qu...@ziggo.nl>

Zet 3,5 meter fiets naast zo'n kind neer en er komt geen brommer in de buurt.

Wow! Wat heb jij met je quest gedaan zodat hij 3,5 meter lang geworden is!

Sjoerd - met 2,65m Strada -

Quemo

to ligf...@googlegroups.com, sjo...@peerlkamp.nl
Op vrijdag 14 september 2012 14:09:55 UTC+2 schreef Sjoerd Peerlkamp het volgende:
Opgerekt.... Quest XL. Nog niet gezien?

Maareh..... 2,85m natuurlijk (ik bedoelde te zeggen bijna 3 meter maar had om de één of andere reden de lengte van mijn iets langere auto in gedachten)

Quemo -rijdt in een vis dus laten we het maar houden op visserslatijn-