Sziasztok!
Aki még nem hallott róla, annak mondom, hogy január 30.-án lesz az
első Oktatás-informatikai konferencia az ELTE PPK rendezésében.
A Moodle Moot konferencián tartott Konnektivizmus a gyakorlatban
kiegészítéseként fogok előadni, ezúttal a konnektivizmus
oktatásmódszertani hátterét céloztam meg...
Az előadásom összefoglalója:
A negyedik út: konnektivizmus
Az oktatási módszertanok hátterében három nagy tanuláselmélet áll: a
behaviorizmus (viselkedéstan), kognitívizmus és a konstruktivizmus.
Mindhárom szemlélet a technológiai forradalom előtt jött létre. Az
internet nagy hatást gyakorol az oktatásra: egyre inkább előtérbe
kerül a tartalmak hálójellege, gondoljunk csak a hiperhivatkozásokkal
teletűzdelt webes szövegekre. Az utóbbi néhány évben a közösségek
ereje egyre erőteljesebben megmutatkozik: az alulról felfelé történő
szerveződés soha nem látott erővel jelenik meg a kettő pont nullás
webes szolgáltatásoknak köszönhetően. Ez a tendencia elérte az e-
learninget is: olykor e-learning 2.0-ként, máskor konnektivizmusként
utalunk rá.
A konnektivizmus a negyedik út, a tudás alapú társadalom
tanuláselmélete. Vizsgáljuk meg a pedagógiát hálóztelméleti
szemszögből! Milyen következtetésekre jutunk, ha a tudást egy
hálózatként értelmezzük, melynek csomópontjai a fogalmak, élei pedig a
köztük lévő asszociatív kapcsolatok?
Egy fél évvel ezelőtt Stephen Downes és George Siemens vezetésével
elindult egy kurzus a konnektivizmusról, teljes egészében web 2.0-s
eszközökkel megtámogatva. Roppant hasznos tapasztalat volt bejárni az
általuk javasolt curriculumot úgy, hogy lényegében nem volt tananyag,
és nem volt egyetlenegy tanulmányi keretrendszer, mely terelt volna az
úton. Ehelyett volt facebook, twitter, wiki, fórum,
del.icio.us,
technocrati, blog, RSS, pageflake, flickr, moodle, google group, és
még sok más alulról felfelé történő kezdeményezés. A kurzus tizenkét
hétig tartott, minden hét elején definiálták a heti ajánlott
irodalmat, majd napi rendszerességgel jött egy e-mail, mely a
résztvevők blogbejegyzéseit foglalta össze, ezáltal segítve a
kapcsolatteremtést és kooperatív tartalomírást.
A tanfolyam elvégzése során megtapasztalhattam azt, hogy miként lehet
a gyakorlatban konnektivista alapokon levezényelni egy negyedéves
kurzust. A hálózatalapú tanulás nem csak elméleti okoskodás, hanem
valós lehetőség arra, hogy a mai társadalmi elvárásoknak megfelelő
képzési stratégiában gondolkodhassunk.
Előadásomban a Moodle Moot 2008 konferencián bemutatott
"Konnektivizmus a gyakorlatban" prezentáció kiegészítéseként a
konnektivizmus oktatásmódszertani hátterét boncolgatom. Az előző
előadás itt érhető el:
http://www.crescendo.hu/2008/11/14/moodlemoot-2008
Érintett témák: a négy tanuláselmélet, hálózatok tulajdonságai,
hálózatalapú tanulás története, az oktatók új szerepeiről, informális
tanulás, a konnektivizmus jövője.
Üdv,
kulcsi.