I. Oktatás-informatikai konferencia - A negyedik út: konnektivizmus

kulcsi

to Konnektivizmus
Sziasztok!
Aki még nem hallott róla, annak mondom, hogy január 30.-án lesz az
első Oktatás-informatikai konferencia az ELTE PPK rendezésében.
A Moodle Moot konferencián tartott Konnektivizmus a gyakorlatban
kiegészítéseként fogok előadni, ezúttal a konnektivizmus
oktatásmódszertani hátterét céloztam meg...

Az előadásom összefoglalója:

A negyedik út: konnektivizmus

Az oktatási módszertanok hátterében három nagy tanuláselmélet áll: a
behaviorizmus (viselkedéstan), kognitívizmus és a konstruktivizmus.
Mindhárom szemlélet a technológiai forradalom előtt jött létre. Az
internet nagy hatást gyakorol az oktatásra: egyre inkább előtérbe
kerül a tartalmak hálójellege, gondoljunk csak a hiperhivatkozásokkal
teletűzdelt webes szövegekre. Az utóbbi néhány évben a közösségek
ereje egyre erőteljesebben megmutatkozik: az alulról felfelé történő
szerveződés soha nem látott erővel jelenik meg a kettő pont nullás
webes szolgáltatásoknak köszönhetően. Ez a tendencia elérte az e-
learninget is: olykor e-learning 2.0-ként, máskor konnektivizmusként
utalunk rá.

A konnektivizmus a negyedik út, a tudás alapú társadalom
tanuláselmélete. Vizsgáljuk meg a pedagógiát hálóztelméleti
szemszögből! Milyen következtetésekre jutunk, ha a tudást egy
hálózatként értelmezzük, melynek csomópontjai a fogalmak, élei pedig a
köztük lévő asszociatív kapcsolatok?

Egy fél évvel ezelőtt Stephen Downes és George Siemens vezetésével
elindult egy kurzus a konnektivizmusról, teljes egészében web 2.0-s
eszközökkel megtámogatva. Roppant hasznos tapasztalat volt bejárni az
általuk javasolt curriculumot úgy, hogy lényegében nem volt tananyag,
és nem volt egyetlenegy tanulmányi keretrendszer, mely terelt volna az
úton. Ehelyett volt facebook, twitter, wiki, fórum, del.icio.us,
technocrati, blog, RSS, pageflake, flickr, moodle, google group, és
még sok más alulról felfelé történő kezdeményezés. A kurzus tizenkét
hétig tartott, minden hét elején definiálták a heti ajánlott
irodalmat, majd napi rendszerességgel jött egy e-mail, mely a
résztvevők blogbejegyzéseit foglalta össze, ezáltal segítve a
kapcsolatteremtést és kooperatív tartalomírást.

A tanfolyam elvégzése során megtapasztalhattam azt, hogy miként lehet
a gyakorlatban konnektivista alapokon levezényelni egy negyedéves
kurzust. A hálózatalapú tanulás nem csak elméleti okoskodás, hanem
valós lehetőség arra, hogy a mai társadalmi elvárásoknak megfelelő
képzési stratégiában gondolkodhassunk.

Előadásomban a Moodle Moot 2008 konferencián bemutatott
"Konnektivizmus a gyakorlatban" prezentáció kiegészítéseként a
konnektivizmus oktatásmódszertani hátterét boncolgatom. Az előző
előadás itt érhető el: http://www.crescendo.hu/2008/11/14/moodlemoot-2008

Érintett témák: a négy tanuláselmélet, hálózatok tulajdonságai,
hálózatalapú tanulás története, az oktatók új szerepeiről, informális
tanulás, a konnektivizmus jövője.

Üdv,
kulcsi.

István Bessenyei

to konnekt...@googlegroups.com
Kedves Zsolt!
Lassan elengedhetetlen lenne találkoznunk. Jó lenne például a tanuláselméletek és a hálózatelméletek közötti összefüggést mások bevonásával jól megvitatni, csak az a baj, hogy a pedagógusok a hálózatelmélethez, a hálózatosok többnyire a pedagógiához nem értenek - már ha egy ilyen vitát szeretnénk. Ebben az anyagban én is megpróbálkoztam a kettő összehozásával, de ha jól belegondolok, bizonytalan alapokon...http://members.chello.at/i.bessenyei/12_Bessenyei-magyar.pdf
(Nekem, mint jeleztem, túl sok helyen folyt a konnektivizmus-kurzus, fizikailag nehéz volt követni, szinte egész munkaidőt kívánt volna.
A konferenciá(k)ra a sok projektmunka és projektutazás miatt ne tudok elmenni, bár izgalmas lenne.

Üdv: István

Andi Vida

to konnekt...@googlegroups.com
Kedves István és Zsolt (és mindenki),
nekem épp az tűnik nagyon izgalmasnak ebben a paradigmaváltásos időszakban, hogy látom elmosódni a határokat: többé már nem mondhatjuk azt, hogy "nem értek a számítógéphez, _mert_ "nem vagyok jó matematikus/informatikus/természettudományos gondolkodású" stb. (elég sokszor hallottam, tévesen).
Az informatikus "nem tud felhasználói szemszögből gondolkozni", a felhasználó meg nem informatikus-módon járatja az agyát, mégis kénytelenek egyeztetni, és egész jó eredményekkel, ahogy a netet elnézem.

Ezért talán lehetünk optimisták: a hálózatosok és a pedagógusok közt is lehet hidat építeni. :)

(Magamat pl. nem is tudom, hová soroljam: a hálózatok, a *kapcsolatok* régóta izgatnak, ugyanakkor tanítok is. Igaz, informatikai tárgyakat - viszont magyar-latin szakosként végeztem az egyetemen, és mondhatom, erősen humán beállítottságú vagyok. :)

Én is szeretnék végre személyesen találkozni veletek, nem tudom még, hogy el tudok-e menni a mostani konferenciára.

Andi

Andi Vida

to konnekt...@googlegroups.com
sziasztok,
megyek az ELTE-konferenciára! Remélem, többetekkel is találkozhatom végre személyesen is.
Andi

Palocz Istvan

kulcsi írta:

> [...]
> kiegészítéseként fogok előadni, ezúttal a konnektivizmus
> oktatásmódszertani hátterét céloztam meg...
Csak én nem látlak a programban?

http://oktinf.elte.hu/konferencia/program/

(ellenben olyan arcokat látok akik lehetővé teszik a hosszú és kimerítő
beszélgetéseket a büfé szekcióban. ;))

pp

kulcsi

to Konnektivizmus
Sziasztok,

István: "Jó lenne például a tanuláselméletek és a hálózatelméletek
közötti összefüggést mások bevonásával jól megvitatni"

Próbáltam Csermely Péterrel felvenni a kapcsolatot ezügyben, de
rettenetesen elfoglalt, így aztán végül eljutottam Antal Miklóshoz
(http://www.linkgroup.hu/miklosantal.php), aki roppant izgalmas módon
ötvözte a kognitív pszichológiát a hálózatelméletekkel.

Egyébként hadd kérdezzek vissza: kik a hálózatosok? Pszichológusok
között egyébként óhatatlanul sok hálózatelméleti szaki van, ugyanis a
konnekcionista modellek elég előkellő helyet foglalnak el a kognitív
neuropszichológiában.

Személyes találkozóra remek alkalom lehet az ELTE PPK konferencia, de
egyébként is összefuthatunk, persze! Ha nagyon lesz igény rá, akkor
összehozhatunk egy közös kávézást valamelyik este.

pp: "Csak én nem látlak a programban? http://oktinf.elte.hu/konferencia/program/
"

Mostmár ott vagyok :)

Még valami: szándékomban áll az "e-tanuló, távtanuló" c. rendezvényre
is elmenni. Pécsen lesz februárban (http://moodlemoot.hu/course/
view.php?id=68). Ti jösztök? :)

Üdv,
Zsolt.

Papp Gyula

to konnekt...@googlegroups.com
Szervusztok!

Már mi is várjuk 30.-át :-)

[...]

Jó lenne, de még vívódunk. Kezd besűrűsödni az év eleje. Bár a tapasztalat az, hogy már csak a testi-lelki és szellemi frissülés kedvéért is érdemes.

Üdv:
Gyula

Klötzl Ferenc

to konnekt...@googlegroups.com
Ezt a pécsi konferenciát nem tartom túl hasznosnak. Talán ha majd meglesznek az előadók is.
Ahhoz képest viszont egy kicsit drága....

F.

2009/1/21 Papp Gyula <gyula...@gmail.com>

--
Klötzl Ferenc
---------------------------------

Papp Gyula

to konnekt...@googlegroups.com
Mint befogadó megpróbálom rávenni a szervezőket, hogy az e-mail-ben jelentkezőket (legalábbis az előadókat) írják át az előadásjavaslatokhoz.

Igen. A kérdés ilyenkor mindig az, hogy jó lóra tesz-e az ember egy-egy ilyen új konferencia esetén.
Én is régóta dédelgetem egy előadás ötletét, de hol rukkoljak elő vele? Kiket érek el vele.
Hölgyeim, uraim, szeretném bemutatni Elemért és Eleonórát (eLeamért és eLeonórát) a 21. század tanulóit. :-)

Nem tudom, hogy ez alkalmas pillanat-e....
Minden esetre megpróbáltunk segíteni nekik.

Üdv:

Gyula

Andi Vida

to konnekt...@googlegroups.com
óóóhogyaza, nem tudok menni mégsem. :(
Hirtelen munkahelyváltás az oka, ami most borítja a jövő hétre  - sőt az egész 2. tanulmányi félévre - tervezett programjaimat.

Azért természetesen lesz még alkalmunk végre személyesen is találkozni valami szakmai eseményen, ugye? (Pl. Szeged Networkshop ;))

Továbbra is képben maradok mindenképp.

Andi

klotzl...@gmail.com

to Konnektivizmus
Sziasztok.

Bocs az off-ért, de volna egy nagyon gyors kérdésem, és tudom, hogy
itt moodle szakértők is vannak, szóval a legjobb hely:

Van-e lehetőség a moodleban arra, hogy táblázatkiegészítős tesztet
készítsek?
És ami a rázósabb: Tudja-e a következőket: a kitöltött teszteket
automatikusan kiértékeli, <bold>különböző előre beállított
lekérdezések szerint rendezi és exportálja (xls, pdf)<>/bold

Kösz: Klötzl Feri

Vágvölgyi Csaba

to konnekt...@googlegroups.com
Sziasztok!

A kérdésnek tényleg nem itt a helye (http://moodlemoot.hu), de azért igyekszem röviden válaszolni.
Bár nem tudom pontosan mit értesz "táblázatkiegészítős" teszt alatt, de ha jól értelmezem, a dolgot, akkor tud ilyet a Moodle. Az úgnevezett beépített válasz (Embedded Answers/Cloze) kérdéstípus alkalmasnak tűnik erre a célra. Esetleg érdemes szétnézni a Hot Potatoes szoftver lehetőségei között is, mert azokat a teszteket is be lehet ágyazni a Moodle-ba.

A teszt természetesen automatikusan értékelésre kerül (kivéve esszé kérdés) és eredmények exportálhatók xls/ods-be. Innetől bármilyen módon feldolgozhatók az adatok.  (Az előre beállított lekérdezést leginkább SQL parancsok segítségével tudom elképzelni, közvetelenül az adatbázisból.)

Vágvölgyi Csaba

ui.: Más kérdés Kulcsihoz: Két hete még nem szerepeltél az Oktatás-informatikai konferencia programjában, most pedig már 2x is.  Godolom ez csak egy előadást jelent? Bár szívesen hallgatunk duplán :)

[...]

főiskolai adjunktus
Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola
4026 Debrecen, Péterfia u. 1-7. Tel: (52) 518-595, Fax: (52) 518-541

kulcsi

to Konnektivizmus
> [...]
> 2x<http://oktinf.elte.hu/konferencia/program/>is.  Godolom ez csak egy
> előadást jelent? Bár szívesen hallgatunk duplán :)

A délutáni ügy Ollé János mondása szerint igazából workshop jelleggel
szabad beszélgetés lesz a témáról. Ő ragaszkodott hozzá, hogy maradjon
meg a délutáni időpont is, mert a plenáris alatt nem lesz lehetőség
beszélgetni...
Üdv,
kulcsi.

Vágvölgyi Csaba

to konnekt...@googlegroups.com
Örülök, hogy lesz időnk beszélgetni :) Ritka kincs a konferenciákon.

Csaba

Klötzl Ferenc

to konnekt...@googlegroups.com
Köszi a gyors váaszt.

Klötzl Feri

Papp Gyula

to konnekt...@googlegroups.com
Kedves Ferenc!

Röviden:

[...]

Nem, csak szókihagyásos de az többféleképpen is:
  • saját - több típusú: beírom szó, szám, kiválasztom listából;
  • Hot Potatoes :-)
  • SCORM tananyagban valamilyen szerzői rendszerrel előállított tananyagban

És ami a rázósabb: Tudja-e a következőket: a kitöltött teszteket
automatikusan kiértékeli,

Naná ;-) természetesen esszé kivétel.

<bold>különböző előre beállított
lekérdezések szerint rendezi
nem (elemezni a felületen lehet, vagy letöltve, vagy logból :-) - aki szereti :-) )
és exportálja
igen Excel, OOO Calc és CSV formátumban
(xls, pdf)<>/bold

Üdv:

--
Papp Gyula

István Bessenyei

to konnekt...@googlegroups.com
Ha letöltjük a moodle központi modul-raktárából a Questionnaire nevűt,
akkor olyat lehet készíteni, aminek képét mellékelem. István

2009/1/28, Papp Gyula <gyula...@gmail.com>:
> [...]
> - Hot Potatoes :-)
> - SCORM tananyagban valamilyen szerzői rendszerrel előállított
questionnaire.doc

István Bessenyei

to konnekt...@googlegroups.com
Az elejét is elküldöm, ezt arra használom, hogy saját maga
ellenőrízhesse magát minden diák a tanfolyam elején és végén. (Excel
fájlban is le lehet menteni). De lehet, hogy már ismeritek.
Üdv: István

questionnaire2.doc

Klötzl Ferenc

to konnekt...@googlegroups.com