musik-fråga...

Ida Olsonen

Mao. skulle jag fråga er alla som detta meddelandet läser, hurudan musik
lyssnar ni på? (haha, jag klarade av att skriva rätt så korrekt utan så
mycket stavfel eller slang-ord :))
Björk? Sås & Kopp :)? Michael Jackson? Klassiskt? Berätta!!!
/Ida

Nisse Husberg

Ida Olsonen <ida.o...@edu.hel.fi> writes:

Bah, sånt skräp. Det enda som man kan höra på är Liverpool sound från
1962 till 1965. Det var musikhistoriens största revolution. Sedan blev
det bara skräp igen.

Jag samlar på CD med ORIGINAL från 60-talet. Vet nån annars varifrån
man får Panthers: Hey Woman och Hitmakers: Singin' The Blues ?

Nisse

dag.st...@nospam.helsinki.fi

Nisse Husberg <n...@functor.tcs.hut.fi> wrote:

> Bah, sånt skräp.

Sås & Kopp naturligtvis. Tjocka släkten är ju där.
Viktor Hurmio och Fetknopparna platsar också.
Sven-Bertil Taube.
Alla som sjunger ballader snyggt. Även ofta folkvisor.
Orientexpressen.
Klassiskt beroende på humöret.

Dag Stenberg

Erik Edelmann

Gitarrbaserad rock (dvs. allt från Buddy Holly till Slayer). Dessutom
lita annat också, t.ex. Sås & Kopp.

Erik

Guy Käcko

"Ida Olsonen" <ida.o...@edu.hel.fi> skrev i meddelandet

Trii o peerosetsi + all annan bra musik.
( inte tekno o Hååård rock)
Guy

Urpo Kaila

In article <3BAA2072...@edu.hel.fi>, Ida Olsonen wrote:
>Mao. skulle jag fråga er alla som detta meddelandet läser,
> hurudan musik
>lyssnar ni på?

Det var ju en rolig fråga! Jag har själv här på gamla dar
börjat bli mer och mer intresserad av klassisk-klassisk musik,
även om konsertbesökande sker litet i vågor. I våras blev
det inga konserter men i fjol blev det en hel del. Nu på
hösten har jag köpt biljetter till följande konserter:

- 2 okt.: Den avgående och tillträdande professorn i piano på Siba
spelar Busoni, Chopin, Stravinsky och Liszt.
http://www.siba.fi/Konsertit/soiva.htm

- 17 oct.: Stadsorkestern mm/Dvoràk and Stravinsky
http://www.hel.fi/scripts/filharmonia/konshaku.pl
?sarja=Favorite+serie+1&kieli=2&S%F6k.x=13&S%F6k.y=4

- 29 okt.: Pojkarna Kuusisto spelar Bach på Riddarhuset.
http://www.espoo.fi/sinfonietta/english/index.html

- 9 nov.: Tapiola Sinfonietta med Mendelssohn, Mozart och Schubert
http://www.espoo.fi/sinfonietta/english/index.html

Tanken med att gå på riktiga konserter är att bra för
en människa (eller iag för mig) att komma bort från
det eviga skvalet, sätta sig ner för några timmar på
en hård bänk och bara lyssna på fin musik.

Den elaka läsaren kan ju tänka sig att nu har jag definitivt
blivit medelklass och -ålders men det struntar jag i.

Sedan blir det kanske ännu opera före jul.

På s.k. lätt musik lyssnar jag när jag kör bil och vid
frukostbordet. Allmän skvalig bakgrundsmusik tycker jag
inte om.

Urpo
P.S. På rocksidan har det inte kommit ut något bra efter
1970-talet med Deep Purple, Uriah Heep och den nya vågen ;)-

--
My .plan is to complete my .project.
My .project is to proceed as .planned

Urpo Kaila

In article <9odice$r7f$1...@oravannahka.helsinki.fi>,

dag.st...@nospam.helsinki.fi wrote:
>Alla som sjunger ballader snyggt. Även ofta folkvisor.

Jo men bara de inte sjunger lied - det är en pest
och pina jämförbart med paprika, gamla tidens tandläkare,
våta skor, krabbis och att vara pank. RSO har bara
%&# Lied i sin repertoar i höst.

Urpo

Urpo Kaila

In article <S43r7.128$gz....@news1.global-one.fi>, Guy Käcko wrote:

>Trii o peerosets <fiskars>

Vad är det??

Guy Käcko

"Urpo Kaila" <u...@upix.dynip.com> skrev i meddelandet

> Vad är det??
>
> Urpo

Notera, Trii och Potatissäcken, ( på högsvenskdialekt)
sjunger gammal fiin rock på "grundspråtsi"
CD finns, heter Kolist o råål.

Guy

Nisse Husberg

u...@upix.dynip.com (Urpo Kaila) writes:

> [...]
> P.S. På rocksidan har det inte kommit ut något bra efter
> 1970-talet med Deep Purple, Uriah Heep och den nya vågen ;)-

Oftast har det inte kommit något bra efter det man fyllt 20 år :-).

GAMMAL klassiks musik kan man höra på (Tjajkovskij, Grieg, osv.), men
inte mycket från 1900-talet.

Gumman hör på opera, men jag härdar bara inte ut med skrikandet !

Jag har faktiskt hört på Grieg hela sommaren i bilen och han blir bara
bättre. Jag hör förstås på popklassiker som Peer Gynt.

Det värsta som finns är nyare svensk och finsk pop. Urk !

Nisse

Urpo Kaila

In article <85y9n4r...@functor.tcs.hut.fi>, Nisse Husberg wrote:

>Gumman hör på opera, men jag härdar bara inte ut med skrikandet !

Man skall _se_ på opera, först då kan man leva in sig
i den vulgärbanala men ack så trevliga sagan.

>Jag har faktiskt hört på Grieg hela sommaren i bilen och han blir bara
>bättre.

Sant och speciellt på 'modern musik' (komponerad tex mellan 1890-1930)
skall man lyssna många många gånger.

Urpo

Leo R.

Själv föredrar jag César Franck resp. Max Reger (klassiskt) och Trance
(postmodernt - eller hur?). Kan låta som en rolig kontrast, men så är läget
just nu (under hösten 2001).

MVH: Leo innanför riksgränsen

Nisse Husberg

"Leo R." <el...@tjohoo.N0SPAM.se> writes:

> [...]
> (postmodernt - eller hur?). Kan låta som en rolig kontrast, men så är läget

Hmm, får man fråga VILKEN riksgräns ? I det moderna Europa finns det
de gamla geografiska gränserna, men också de nya "virtuella"
gränserna.

Här har vi ju på nätet nya "länder", "regioner" och "rum" som
definieras av vilka nysgrupper vi är aktiva i.

När får man höra fsp-patriotiska sånger ? Borde vi ha egen flagga ?

Nisse

Antonia

On 25 Sep 2001 10:58:24 GMT, Urpo Kaila wrote:

>Man skall _se_ på opera, först då kan man leva in sig
>i den vulgärbanala men ack så trevliga sagan.

Mja - ibland är det nog en betydligt större upplevelse att bara
lyssna. Gärna utrustad med libretto och/eller partitur. Då störs
inte ens inlevelse av korkade regissörers och scenografers
märkliga uppfattningar. För att inte tala om det olyckliga faktum
att få goda sångares exteriör sammanfaller med ens egen
uppfattning om hur rollfiguren borde se ut...

--
Antonia (Tona) Palmén
HTML is great. On the web. Not on usenet. Not in my inbox.

F1[Panic] F2[Passout] F3[Smash keyboard] F4[Cry]

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

Nisse Husberg <n...@functor.tcs.hut.fi> wrote:

> Oftast har det inte kommit något bra efter det man fyllt 20 år :-).

Protest!
Jag fyllde 20 år 1984 och Queen kom ut med bra saker efter detta. Liksom
Cris de Burgh (*). Men efter det finns det ju inte något större utbud av bra
modern musik (Sås&Kopp undantaget).

Men till ursprungsfrågan: Jag lyssnar inte på musik. Jag är visuellt
orienterad, måste ha något för ögonen. Och läsa till musik fyller bara
huvudet med störande oljud. MTV har jag alltid varit alltför gammal för,
vad är det för mening med blinkande bilder när man inte hinner titta på
dem? Men visst, när jag kör bil har jag radion på. Nästan alltid 101.1,
många av programmen är just lagom lättsamma för bilkörning.

(*) Förlåter honom aldrig för Crusader-raderna om att Rickard
Lejonhjärta intog Jerusalem. Stegel och hjul!

--
Kaj

Jan Elfström

Nisse Husberg wrote:

> Borde vi ha egen flagga ?
> Nisse

Nå nääi.

Janne

Urpo Kaila

On Mon, 24 Sep 2001 15:34:05 +0300, Guy Käcko said:

>Notera, Trii och Potatissäcken, ( på högsvenskdialekt)
>sjunger gammal fiin rock på "grundspråtsi"
>CD finns, heter Kolist o råål.

He-he, mäkta roligt! <mode: avundsjuk>
Varför har vi inte sånt i Bromarf? </mode>

Urpo Kaila

On Tue, 25 Sep 2001 21:00:49 +0300, Antonia said:

>Mja - ibland är det nog en betydligt större upplevelse att bara
>lyssna. Gärna utrustad med libretto och/eller partitur.

Jag tycker nog om att ha libretton framför mig också men
partitur kan jag tyvärr inte läsa, kanske man kan lära
sig sedan när man blir stor. Tom den anakrona skärmen
ovanför scenen går an.

>Då störs
>inte ens inlevelse av korkade regissörers och scenografers
>märkliga uppfattningar.

Nåja, jag brukar _oftast_ vara hemskt positivt inställd
till opera och teater och anpassa mig till de mest konstiga
scenografier men ibland blir man ju nog litet konfunderad.
I fjol höstas tittade jag på några 'små' snuttar av Ringen
i vilken scenografin nog var litet sökt. Men bra var det iaf.

>För att inte tala om det olyckliga faktum
>att få goda sångares exteriör sammanfaller med ens egen
>uppfattning om hur rollfiguren borde se ut...

Nåjo, med god vilja och fantasi blir nog den litet mognare
och fylligare operasångerskan en skör ung flicka.

> --

Apropos sigon. Jag hittade ett par URIn om hur man kunde
göra en sådan dynamisk sigo som du efterlyste:

http://www.andruschs.de/Linux-Seite/slrn/slrn_sprueche1.txt
http://www.andruschs.de/Linux-Seite/slrn/slrn_sprueche2.txt

(kräver nån *nix, stora rättigheter och en hel del pynjande,
jag skall nog bygga upp min S-LANG skripter sen nåt tag när
jag borde göra något tråkigt och viktigt)

dag.st...@nospam.helsinki.fi

Nisse Husberg <n...@functor.tcs.hut.fi> wrote:
> När får man höra fsp-patriotiska sånger ? Borde vi ha egen flagga ?

Jo, gyllene svin på blodröd botten.

Dag Stenberg

dag.st...@nospam.helsinki.fi

Urpo Kaila <u...@upix.dynip.com> wrote:

> He-he, mäkta roligt! <mode: avundsjuk>
> Varför har vi inte sånt i Bromarf? </mode>

Bromarf och Västnyland i allmänhet är ju helt på dekis. Annat är det med
pampas som ännu kryper i barnblöjorna och Östra Nyland, där de har en
tusenårig kultur som ännu är som ny.

Dag Stenberg

dag.st...@nospam.helsinki.fi

kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:
> Men visst, när jag kör bil har jag radion på. Nästan alltid 101.1,
> många av programmen är just lagom lättsamma för bilkörning.

Samma här med bilkörningen. Men tyvärr avbryts programmen i 101.1
alltför ofta av osmaklig musik, och då stänger jag normalt av bilradion helt.
X3M kan jag inte alls höra på.

Dag Stenberg

Leo R.

Hej, Nisse!

Jag delar med dej det där med gränser. Med riksgräns menar jag Sverige.
Eftersom många här verkar bo i Finland, kan det vara kul att någon från
Sverige också har gjort inlägg i denna grupp - tyckte jag. Jag vill bygga
broar och just därför anser jag att det bra att jag också säger varifrån jag
kommer (dvs. riksgränsen som det ibland kallas). Givetvis ber jag om ursäkt
ifall det fanns någonting som kunde tolkas nationalistiskt. Jag tror på
brobygge på lika villkor.

Med Vänlig Hälsning: Leo i Europas Skandinavien

"Nisse Husberg" <n...@functor.tcs.hut.fi> skrev i meddelandet

Nisse Husberg

dag.st...@nospam.helsinki.fi writes:

Musiken kan man ännu tåla, men alla plingar och annat skräp är det
värre med.

Skaffa CD-växlare till bilen (jag fick av släkten till födelsedagen) !
Då är det bara att spela favoritskivan när som helst.

Nisse

Nisse Husberg

> [...]

> brobygge på lika villkor.
>
> Med Vänlig Hälsning: Leo i Europas Skandinavien

Jodå, jag bara slängde käft litet (ganska vanligt i den här
nysgruppen). Jag bryr mej inte så mycket om gränser och givetvis är du
välkommen här.

Förresten kom jag nyss hem från vårt torp i Arboga. Vi håller på och
bygger bastu där (förvånansvärt, va ? :-).

Annars bra, men färjorna har blivit nästan 50 % dyrare på ett år. Nå,
nu till vintern kan man åka på kryssning till Stockholm för 200:- mk
från Helsingfors och 60 :- mk från Åbo.

En bro till Sverige skulle inte vara dumt. När månne den kommer ?
Eller en tunnel.

Nisse

Mikki

Nisse Husberg wrote:

> [...]
> från Helsingfors och 60 :- mk från Åbo.
>
> En bro till Sverige skulle inte vara dumt. När månne den kommer ?

Nå, bron finns ju redan där uppe i norr. Och tunnel drömmer man om i
Kvarken. Där skulle man inte behöva gräva längre än en 50-60 km. Men
inte blir det ju billigare för det. En tur-retur-resa under engelska
kanalen går på 3000 spänn om man inte kan uppvisa studiekort eller
barnslig nuna. Jag tror nog det är lika bra att satsa pengarna på
teleporteringsforskning istället.

Robert Hampf

dag.st...@nospam.helsinki.fi <dag.st...@nospam.helsinki.fi> hélt
þessu fram:
:
: Jo, gyllene svin på blodröd botten.

Svinet skall besegra mögelhusodjur eller något annat ur historien.

rh

Robert Hampf

Nisse Husberg <n...@functor.tcs.hut.fi> hélt þessu fram:
:
: Skaffa CD-växlare till bilen (jag fick av släkten till födelsedagen) !

: Då är det bara att spela favoritskivan när som helst.

Med brännare blir det ännu bättre.

rh

Robert Hampf

[...]

Det är kryssningspriserna som är för låga. Fyra personer för 30 mk?
Det gör 7,50 mk per man. Stadsbussen i Åbo kostar 10 mk.

Så ser man ju direkt på passagerarna när det sålts billiga
kryssningar.

Robert Hampf

Nisse Husberg <n...@functor.tcs.hut.fi> hélt þessu fram:
:
: En bro till Sverige skulle inte vara dumt. När månne den kommer ?
: Eller en tunnel.

Det är ju på gång. På Åland bygger dom broar tvärs genom skärgården.
Vad det sedan gör åt miljön (vattenströmmarna) vet jag inte.

rh

Nisse Husberg

rha...@abo.fi.spamlaust.svaedi (Robert Hampf) writes:

Jo, bland annat syns jag på färjorna då ! Men inte kan man för fasen
betala 1600 mk för tur/retur H:fors-Sthlm !

Kryssningspriserna är nog inte för låga. På det sättet drar de massor
av folk till båtarna som sedan skinnas i "tax-free" och i barerna. Jag
har till min förvåning sett folk som handlat för tusentals mark (då
jag stått med min chokladplatta a 12 mk i kassan). Rederierna förlorar
nog inte på de låga biljettpriserna.

Nisse

Nisse Husberg

rha...@abo.fi.spamlaust.svaedi (Robert Hampf) writes:

Vilka ny broar är på gång ? Vi brukar köra via Gustavs och Brändö, men
där är väl inte nya broar på kommande ?

Brändö är annars helt fantastiskt ! På morgonen då man åker genom
diset tror man nästan man kör på vattnet.

Nisse

Nisse Husberg

rha...@abo.fi.spamlaust.svaedi (Robert Hampf) writes:

Drake förstås. Jag läser just nu Saxo Grammaticus danska historia och
i forna tider var det drakar eller ormar som besegrades av hjältarna.

Nisse

Erik Edelmann

On 02 Oct 2001 16:09:09 +0300, Nisse Husberg wrote:
>Kryssningspriserna är nog inte för låga. På det sättet drar de massor
>av folk till båtarna som sedan skinnas i "tax-free" och i barerna. Jag
>har till min förvåning sett folk som handlat för tusentals mark

Med tanke på vad sprit kostar i Alko är det nog inte så förvånande.

Erik

Erik Edelmann

_F.s.p:s_ historia, ju.

Erik

Niclas Carlsson

Nisse Husberg <n...@functor.tcs.hut.fi> writes:

> [...]

>har till min förvåning sett folk som handlat för tusentals mark (då
>jag stått med min chokladplatta a 12 mk i kassan). Rederierna förlorar

Nä, inte de som trafikerar utanför EU eller via Åland. Värre är det för
Kvarkentrafiken. Vad sägs om 390 mk för en dagskryssning utan hytt på
sträckan Vasa-Umeå?

<gnäll>
Det värsta med den skattefria handeln är att den snedvrider konkurensen
(populär term :). Österbottningar som ska till Sverige tenderar att åka via
Åbo-Stockholm i stället för Vasa-Umeå för att biljetterna blir billigare och
för att man dessutom kan köpa billig sprit. Ålandskompromissen verkar i det
ljuset lite underlig. Kanske borde Mickelsörarna ha lobbat för samma sak?
Jag tycker med fakta på hand att man borde ha hållit en konsekvent linje,
antingen slopas skattefri försäljning överallt, eller så ingenstans.
</gnäll>

Dessutom är allt som jag själv kan tänka mej att köpa skattefritt lika dyrt
som på land nuförtiden (tuggummi, främst).

Nicke
--
"A witty saying proves nothing."
- Voltaire (1694-1778)

Rabbe Johansson

"Nisse Husberg" <n...@functor.tcs.hut.fi> wrote in message

> Skaffa CD-växlare till bilen (jag fick av släkten till födelsedagen) !
> Då är det bara att spela favoritskivan när som helst.
>
> Nisse

Öh... om du bara har en favoritskiva, vad behöver du växlare till då??? :-)

Rabbe

dag.st...@nospam.helsinki.fi

Finns det mycket drakar kvar i Loch Lappträsk?

Dag Stenberg

Nisse Husberg

dag.st...@nospam.helsinki.fi writes:

Det vågar jag av ren självbevarelsedrift inte kommentera :-).

Nisse

Nisse Husberg

"Rabbe Johansson" <rabbe....@personal.arcada.fi> writes:

Det beror på humöret. Och det växlar ...

Nisse

Robert Hampf

Nisse Husberg <n...@functor.tcs.hut.fi> hélt þessu fram:
:
: Jo, bland annat syns jag på färjorna då ! Men inte kan man för fasen

: betala 1600 mk för tur/retur H:fors-Sthlm !

Nå faktum är att då kryssningar säljs för 30 mk för fyra personer är
det massor av spurgun och halvspurgun som kliver ombord. Nå det är
väl inte så konstigt; 7,50 mk är väl billigare än på härbärget.

[...]

Detta spurgugäng är inte de som handlar för tusentals mark. Man hör
dem tvärtom skryta med att de bara hade 10 mark med när de reste
iväg.

Säkert låter det som jag skulle vara en jävla elitist men det är jag
som skall reda upp efter dem.

rh

Robert Hampf

: Finns det mycket drakar kvar i Loch Lappträsk?

Det tror jag inte. Sjöodjur är en nordvästeuropeisk tradition.

rh

Robert Hampf

Nisse Husberg <n...@functor.tcs.hut.fi> hélt þessu fram:
:
: Det vågar jag av ren självbevarelsedrift inte kommentera :-).

Brukar gumman simma där?

rh

Robert Hampf

Niclas Carlsson <nkar...@abo.NO-SPAM-PLEASE.fi> hélt þessu fram:
:
: Nä, inte de som trafikerar utanför EU eller via Åland. Värre är det för

: Kvarkentrafiken. Vad sägs om 390 mk för en dagskryssning utan hytt på
: sträckan Vasa-Umeå?

Inte sitter man lika länge i tåg eller buss för den summan.

: Dessutom är allt som jag själv kan tänka mej att köpa skattefritt lika dyrt

: som på land nuförtiden (tuggummi, främst).

Det har undersökts varför folk köper skattefritt. Det har visat sig
att det inte är för att det är billigt utan för att det hör till.

rh

Robert Hampf

Nisse Husberg <n...@functor.tcs.hut.fi> hélt þessu fram:
:
: Vilka ny broar är på gång ? Vi brukar köra via Gustavs och Brändö, men

: där är väl inte nya broar på kommande ?

För länge sedan gick m/s Skiftet från Finland till Åland. Den
stannade i Jurmo, Åva, Brändö, Torsholma osv. Nu kan man köra bil
hela vägen Åva-Torsholma. Nyligen flyttades färjfästet i Torsholma
för att ytterligare förkorta båtresan. Dessutom finns det folk som
skulle vilja bygga bro från Torsholma till Lappo

: Brändö är annars helt fantastiskt ! På morgonen då man åker genom

: diset tror man nästan man kör på vattnet.

Jo men just i Brändö har vägbankarna påverkat vattenmiljön.

rh

Niclas Carlsson

> [...]

>: sträckan Vasa-Umeå?

>Inte sitter man lika länge i tåg eller buss för den summan.

Inte? Hur länge åker man lokalbuss i Åbo för 390 mk? Som ledning
kan jag säga att ett månadskort kostar 200 mk ;-)

Allvarligt talat så jämförde jag närmast med andra båtsträckor. Att
det var dyrt att åka landvägen visste jag redan. Dessutom vet jag
inte om det är någon direkt fördel att resan tar länge - i förhållande
till avståndet fågelvägen är priserna för båtresor på kvarken ändå
ganska höga.

Robert Hampf

[...]

Men det jag ville säga är just att det inte är dyrt landvägen utan
billigt sjövägen (i tax-freetrafiken).

: Dessutom vet jag

: inte om det är någon direkt fördel att resan tar länge - i förhållande
: till avståndet fågelvägen är priserna för båtresor på kvarken ändå
: ganska höga.

Sjövägen är ett ineffektivare sätt att ta sig framåt. Då är det rätt
om man själv betalar för sitt val. Inte går man heller till en
skräddare och säger att man vill ha sina kläder billigare där än i
Seppälä för att det tar längre tid att skaffa dem.

: "A witty saying proves nothing."
: - Voltaire (1694-1778)

Il l'a dit en anglais, hein?

rh

Niclas Carlsson

rha...@abo.fi.spamlaust.svaedi (Robert Hampf) writes:

>Men det jag ville säga är just att det inte är dyrt landvägen utan
>billigt sjövägen (i tax-freetrafiken).

Det kan diskuteras vad som är det riktiga objektiva priset för en
resa. Man kan i alla fall inte säga att dagens prissättning för buss
och tåg direkt avråder från privatbilism, speciellt om man är
flera personer som ska åka en längre sträcka. I den meningen kan
man kanske säga att det är dyrt att åka kollektivt landvägen.

Min poäng var i alla fall att den skattefria försäljningen leder
till en regional orättvisa mellan södra Finland och Kvarken.

> [...]
>skräddare och säger att man vill ha sina kläder billigare där än i
>Seppälä för att det tar längre tid att skaffa dem.

För mej innebär det inget större mervärde att tillbringa en dag/natt
på en färja. Jag väntar dock med spänning på den dag då Seppälä börjar
traffikera på Kvarken :)

>: "A witty saying proves nothing."
>: - Voltaire (1694-1778)

>Il l'a dit en anglais, hein?

Probablement non, mais je n'ai pas la citation en francais :)

Nicke

Nisse Husberg

nkar...@abo.NO-SPAM-PLEASE.fi (Niclas Carlsson) writes:

> För mej innebär det inget större mervärde att tillbringa en dag/natt
> på en färja. Jag väntar dock med spänning på den dag då Seppälä börjar
> traffikera på Kvarken :)

För oss östnylänningar är det enda förnuftiga sättet att åka till
Sverige att ta färjan från H:fors på kvällen. Att åka på dagen från
Åbo är att slösa bort en hel dag.

Nisse