Hvordan laves et spejl?

Stefan Øllegaard

Ja dav

Jeg har nogel gammelt glas liggende, som jeg godt kunne tćnke mig, at
lave et spejl ud af, men hvad er et spejl (glasset) belagt med?

Venligst Stefan
Korman's conclusion:
The trouble with resisting temptation is
it may never come your way again

Carsten Svaneborg

"Stefan Øllegaard" wrote:
> Ja dav
Go'av.

> Jeg har nogel gammelt glas liggende, som jeg godt kunne
> tænke mig, at lave et spejl ud af, men hvad er et spejl
> (glasset) belagt med?
Normalt tror jeg det er Aluminium. Men tidligere brugte man
sølv.

Følgende er en opskrift fra "Kemi fra en anden måde" i
min 1942 version, hvilket forklarer sproget:

Hvis De vil prøve at forsølve Glas, maa De inden Overhældningen
rense den Glasplade, De vil behandle, meget omhyggeligt. Der er
navnligt det Fedtlag, der sidder paa alt, hvad der har været i
Berøring med Fingre, som det gælder om at gaa fjernet.

Pladen vaskes omhyggeligt med læsket Kalk [Ca2OH?], udrørt i
en Sodaopløsning, indtil den lade sig fugte helt med Vand,
uden at der kommer tørre Pletter frem, naar den skylles af.

Saa overhælder De Planden med følgende Sølvopløsning:
De opløser 1,5 Gram Sølvnitrat i 100 ccm destilleret Vand,
tilsætter dråbevist fortyndet Ammoniakvand (1:10), indtil det
først dannede Bundfald n e t o p har opløst sig. Dernæst
tilsættes 10 ccm Natriumhydroxydopløsning (1:100) og 20ccm
Glykoseopløsning (1 gram Glykosesirup opløst i 100 ccm Vand).
Den færdige Sølvopløsning filtreres hurtigt og er nu
færdig til øjeblikkelig Brug.

Sølvet skiller sig ud paa Glaspladen ved 40-50 grader. Der må
altså varmes op paa en eller anden Maade. En Kolbe forsølver
de nemt indvendig, naar De opvarmer den langsomt, efter at
Sølvvædsken er hældt i, og saa stiller den en Times Tid
ovenpaa en Radiator.

Et udfældet Sølvlag hæfter saa fast paa Glasset, at De efter
Skylning og Tørring kan lagere eller male Pladen, hvis De vil
beskytte Sølvlaget.

--
"Nah," he said, eventually. * Carsten Svaneborg
"I've looked at the colours on flowers. * zqex hos

15kw

Metoden er ganske god, jeg har selv prøvet den for nogle år siden.

Carsten Svaneborg skrev i meddelelsen <371D8CB2...@linuxstart.com>...

> [...]
>sølv.
>
>Følgende er en opskrift fra "Kemi fra en anden måde" i
>min 1942 version, hvilket forklarer sproget:

Tror du ikke den bog er fra 1972.

> [...]
>beskytte Sølvlaget.

Metoden er ganske god, jeg har selv prøvet den for nogle år siden.
PS den kan også bruges på plastik.

Hilsen
Peter N Petersen
15...@post.tele.dk

Morten Andersen

Det _kan_ være sølv. Jeg ved faktisk ikke om det er det der påføres et
moderne spejl. Man kan med er ret simpel organisk reaktion få dette
sølv til at sætte sig fast på glas (reduktion af AgO til rent sølv der
så udfældes på glasset).

Jeg vil dog tro at man i "moderne" spejlfremstilling pådamper hvad det
så en er de bruger.

Mvh Morten

Byrial Jensen

15kw <15...@post.tele.dk> skrev:

>Tror du ikke den bog er fra 1972.

Nej, der står skam også MCMXXXXII i mit eksemplar. Men Carsten fik
skrevet titlen forkert. Bogen hedder "Kemi paa en anden Maade" og
er af Paul Bergsøe.

--
Byrial

Jeppe Madsen

Morten Andersen wrote:

Man pådamper aluminium, og derefter et beskyttende lag under ultrahøjt
vakuum, i hvert fald til professionelle astronomiske spejle. Derefter
coates med et materiale der beskytter mod oxidation og svært ridses.
Det dagligdags standardbadeværelsesspejl, som de fleste alligevel hader
søndag morgen er næppe lavet med så megen omtanke og kælen for, men det er
sandsynligvis stadig aluminium, da det er væsentlig billigere end sølv.

Bergsøes reduktion af sølvnitrat er glimrende, et hvilket som helst
aldehyd kan bruges, glykose er formodentlig meget passende.
En grundig gennemgang med passende sikkerhedsforanstaltninger kan findes
på:
The ATM Page - Silvering
hvis man kan abstrahere fra de amerikanske mål.

Sølvnitrat giver grimme pletter af fint udfældet sølv, salmiakspiritus bør
anvendes i god udluftning(ligesom man åbner vinduet når man pudser det!?),
natriumhydroxid kan anvendes i stedet for kaliumhydroxid og er lige så
ætsende, hvorfor det er dumt at hælde over sig selv.

Mvh Jeppe

Jeppe Madsen

Jeppe Madsen wrote:

-og det skulle være:
http://www.atmpage.com/silver.html

Anton Norup Soerensen

On Thu, 22 Apr 1999 02:37:59 +0200, Jeppe Madsen <mad...@egmont-kol.dk> wrote:

>Man pådamper aluminium, og derefter et beskyttende lag under ultrahøjt
>vakuum, i hvert fald til professionelle astronomiske spejle. Derefter
>coates med et materiale der beskytter mod oxidation og svært ridses.

Til "professionelle" spejle pa de store observatorier bruger man faktisk
kun en aluminium coating - og accepterer, at spejlet skal re-aluminiseres
hvert eller hvert andet aar.
Til mere langtidsholdbare teleskoper, f.eks. til amatoerastronomer bruger
man den metode du beskriver.

Venlig hilsen,
Anton

Jeppe Madsen

Anton Norup Soerensen wrote:

-og når det skal være rigtig fint pådamper man sølv under ultrahøjt vacuum. Dette
giver bedre reflektivitet i nogle bølgelængdeområder, men er besværligere, og
dermed dyrere, på grund af sølvets højere kogepunkt og lavere adhesion til glas.

mvh
Jeppe

Morten Andersen

<mad...@egmont-kol.dk> wrote:

> [...]
>aldehyd kan bruges, glykose er formodentlig meget passende.
>En grundig gennemgang med passende sikkerhedsforanstaltninger kan findes

Nå ja :-) Der huske jeg forkert (altså at det skull evære AgO) Min
organiske kemi er noget rusten.

Mvh Morten

Stefan Øllegaard

On Wed, 21 Apr 1999 08:29:19 GMT, Carsten Svaneborg
<zq...@linuxstart.com> wrote:

>Pladen vaskes omhyggeligt med læsket Kalk [Ca2OH?], udrørt i
>en Sodaopløsning, indtil den lade sig fugte helt med Vand,
>uden at der kommer tørre Pletter frem, naar den skylles af.

Kan man ikke bruge andet til at fjerne fedt med? Hvor kan man købe
læsket kalk [Ca2OH?] henne? Sodaopløsning i hvilket forhold?

> [...]
>Glykoseopløsning (1 gram Glykosesirup opløst i 100 ccm Vand).
>Den færdige Sølvopløsning filtreres hurtigt og er nu

Hvor kan man købe sølvnitrat, ammoniakvand, natriumhydroxyd og
glykosesirup? Diverse opløsninger - er det med destilleret vand?

Filtreres igennem hvad, et kaffefilter? Hvordan skal man påføre det?

> [...]
>de nemt indvendig, naar De opvarmer den langsomt, efter at
>Sølvvædsken er hældt i, og saa stiller den en Times Tid

Mon ikke jeg kan bruge min ovn?

Jeppe Madsen

"Stefan Øllegaard" wrote:

> Kan man ikke bruge andet til at fjerne fedt med? Hvor kan man købe
> læsket kalk [Ca2OH?] henne? Sodaopløsning i hvilket forhold?

Opvaskemiddel skulle være fint. Skyl med rigeligt vand og
demineraliseret vand. Glasfladen skal være helt fri for fedt.

> Hvor kan man købe sølvnitrat, ammoniakvand, natriumhydroxyd og
> glykosesirup? Diverse opløsninger - er det med destilleret vand?

Sølvnitrat, tjaah... Muligvis apoteket, muligvis en (god) fotohandler.
Kan laves fra salpetersyre og sølv...(salpetersyre er ubehageligt!)
Ammoniakvand og natriumhydroxid har en hvilken som helst materialist
eller farvehandler. Mon ikke en sukkeropløsning kan bruges? Ja, dest.
vand. Ellers får du bundfald af sølvchlorid.

> Filtreres igennem hvad, et kaffefilter? Hvordan skal man påføre det?

For eksempel ja. Det skal i kontakt med den side der skal forsølves. Et
stort kar med flad bund måske, dette vil naturligvis også forsølves.

> Venligst Stefan

> Korman's conclusion:
> The trouble with resisting temptation is
> it may never come your way again

Mvh Jeppe

Jeppe Madsen

Morten Andersen wrote:

Nåja, sølvoxid er fint nok, det er bare pokkers svært at opløse... ;-)

Mvh Jeppe