Grups de Google ja no admet publicacions ni subscripcions noves de Usenet. El contingut antic es pot continuar consultant.

Geografi: Hans Ø

0 visualitzacions
Ves al primer missatge no llegit

Herluf Holdt, 3140

no llegida,
31 de març 2004, 9:58:0331/3/04
Nu lader det til at den lille ø "Hans Ø" i Kennedy Kanalen
mellem Grønland og Ellesmere Island er blevet aktuel, fordi
Canada er blevet fornærmet over at den danske flåde har
bygget en varde og hejst et flag på øen. (Hørt i DRP1).
Er der nogen, som kan lokalisere øen?

Her er et link til en side med et kort, hvor "Franklin Ø" er med:

http://www.geus.dk/publications/review-greenland-97/gsb180p67-72.pdf

Lidt nord for denne ø er der en 'gul klat', som kunne ligne
en fejl i farvetrykket. Kan det eventuelt være "Hans Ø"?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- bare vi nu ikke skal i krig med Cannada også

David Konrad

no llegida,
31 de març 2004, 10:22:2231/3/04
"Herluf Holdt, 3140" <herlufho...@privat.dk> wrote in message

> [...]
>
> Lidt nord for denne ø er der en 'gul klat', som kunne ligne
> en fejl i farvetrykket. Kan det eventuelt være "Hans Ø"?

Det ligner til forveksling den angivelse man kan se nord for Cap
Constitution (det er vist Franklin Ø på dansk??) på andre kort, dvs "Hans
Island". Uenigheden er i øvrigt slet ikke ny, men en gammel rift imellem
Canada og Danmark, som refereres i flere landebeskrivelser der omtaler
Canada. Bedste kort jeg har kunne finde (man blev jo nysgerrig) var dette
http://www.geus.dk/publications/review-greenland-99/gsb186p35-41.pdf (andet
kort fra toppen)

Herluf Holdt, 3140

no llegida,
31 de març 2004, 10:43:5931/3/04
David Konrad skrev:

> [...]

> Det ligner til forveksling den angivelse man kan se nord for Cap
> Constitution (det er vist Franklin Ø på dansk??) på andre kort, dvs

Tak! - Det var netop den lille 'gule klat', jeg gættede på.
Den ligger unægteligt lige midt imellem de to lande. :-)

Allan D. Pedersen.

no llegida,
31 de març 2004, 13:56:4831/3/04
Ok.. jeg vil gerne kalde mig lidt skyldig i den "kommende" strid mellem
Canada og Danevang.

Jeg var nemlig med på Inspektions Skibet Triton sidste sommer da vi plantede
det danske flag på hans ø (igen som det danske forsvar nu har gjort ca hver
2-3 år i mange år).
Heldig vis havde vi dengang et tv hold fra DR's Viden om med som filmede
det.
og den udsendelse kan ses på Viden Om hjemmeside.
http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/130istjenesten/Med+Triton+i+Ishavet.htm

"Herluf Holdt, 3140" <herlufho...@privat.dk> wrote in message

Bo Warming

no llegida,
1 d’abr. 2004, 5:44:241/4/04
Kan den ø gavne olieadgang eller gennemsejling hvis global warming smelter
isen eller ?

"David Konrad" <david_kon...@hotmail.com> wrote in message

Jesper Nielsen

no llegida,
1 d’abr. 2004, 15:48:151/4/04

"Allan D. Pedersen." <grill...@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> det.
> og den udsendelse kan ses på Viden Om hjemmeside.

Fedt! Men hvor er den henne?

Jeg kan kun finde filmen om Tobias ø.

Jesper

Herluf Holdt, 3140

no llegida,
1 d’abr. 2004, 16:37:351/4/04
Jesper Nielsen skrev:

> Fedt! Men hvor er den henne?
> Jeg kan kun finde filmen om Tobias ø.

Se på de links tidligere i tråden, som David Konrad
og jeg bragte. Eller på dit atlas. Det er midt i Kennedy-
Kanalen, lidt nord for "Franklin Ø".

Jesper Nielsen

no llegida,
1 d’abr. 2004, 17:17:591/4/04

"Herluf Holdt, 3140" <herlufho...@privat.dk> wrote in message
Jeg er udemærket klar over hvor Hans Ø ligger og har udenrigsministeriets
grænsekort i mine arkiver.

Men det var de levende billeder af Hans Ø jeg ikke kunne finde på Dr's side.

Jesper

Hans J. Jensen

no llegida,
2 d’abr. 2004, 1:14:432/4/04
"Jesper Nielsen" skrev:

> Jeg er udemærket klar over hvor Hans Ø ligger og har udenrigsministeriets
> grænsekort i mine arkiver.

Er disse kort offentlig tilgængelig på internettet? Har du eventuelt et link
til udenrigsministeriets grænsekort?

Mvh
Hans

Jesper Nielsen

no llegida,
2 d’abr. 2004, 11:53:052/4/04

"Hans J. Jensen" <jjjg...@hotmail.invalid> wrote in message
Nej, jeg tror ikke de er online, men jeg kan godt scanne dem til dig.

Mvh

Jesper
--
Borderbase - your online guide to international borders
http://www.nicolette.dk/borderbase

Allan D. Pedersen.

no llegida,
3 d’abr. 2004, 16:08:263/4/04
Faktisk kan jeg ikke lige huske hvorfor at DR kalder Øen for Tobias Ø... men
der var noget.

men det er altså Hans Ø det gælder om.. og det er mere om det her:

Rejsebrev fra mit Inspektions Triton
http://www.sok.dk/pr/trit2003/08aug03.pdf

og lidt om "stridighederne
http://www.ftv.dk/040331-lbv001.htm

"Jesper Nielsen" <jes...@yahoo.dk> wrote in message

Herluf Holdt, 3140

no llegida,
3 d’abr. 2004, 19:12:433/4/04
Allan D. Pedersen. skrev:

> Faktisk kan jeg ikke lige huske hvorfor at DR kalder Øen for Tobias
> Ø... men der var noget.

Tobias Ø ligger ud for Nordøstgrønland:
http://www.dpc.dk/PolarfrontenDPC/2_01/Fatamorgana.html

> men det er altså Hans Ø det gælder om.. og det er mere om det her:

> Rejsebrev fra mit Inspektions Triton
> http://www.sok.dk/pr/trit2003/08aug03.pdf
>
> og lidt om "stridighederne
> http://www.ftv.dk/040331-lbv001.htm