røde og hvide blodlegemer

bj

Der bliver ofte i sportsammehæng talt om udholdenheds og sprinter
blodlegemer.

Hvad er hvad?

Hvad betegnes røde blodlegemer med? mit bud er udholdenhed. og det modsatte
med de hvide.

Det vil sige at en 100 meter løber har flere hvide blodlegemer i kroppen set
ud fra et sportsligt synspunkt eller tager jeg fejl?

bj

Mikkel Gybel Jensen

"bj" <b_hoej...@mail.dk> wrote in message

> Der bliver ofte i sportsammehæng talt om udholdenheds og sprinter
> blodlegemer.

Det har jeg nu aldrig hørt om... mon ikke du forveksler det med røde og
hvide muskelfibre? Røde muskelfibre af typerne I og IIa er de mest
udholdende, og dem man skal have mange af, hvis man vil være marathonløber.
De hvide af typerne IIx og IIb er hurtige, men knap så udholdende, og derfor
ønskværdige ved sprint- og kraftpræstationer.

> Hvad betegnes røde blodlegemer med? mit bud er udholdenhed. og det
> modsatte med de hvide.

Røde blodlegemer er blodets iltbærende enhed, derfor har udholdenhedsatleter
mange af dem, hvorimod sprintere ikke nødvendigvis har så mange, da
hovedparten af deres energi fremskaffes uden ilt.

Hvide blodlegemer er involveret i kroppens immunforsvar, og har som sådan
ikke noget med udholdenhed kontra sprint at gøre, selvom mængden af træning
har stor indflydelse på immunforsvarets funktion.

> Det vil sige at en 100 meter løber har flere hvide blodlegemer i kroppen
> set ud fra et sportsligt synspunkt eller tager jeg fejl?

Du ta'r fejl :-)

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

René Ernst Nielsen

Røde blodlegemer = erythrocytter = ilt bærende celler. Det er disse
celler der gør at ilten kan blive transporteret rundt i kroppen, bl.a.
ud til de muskler der skal bruge dem. De sørger desuden for at
transportere kuldioxiden væk fra bl.a. muskler. Man kan "kunstigt" øge
sine røde blodlegemer ved højdetræning og indsprøjtning af EPO
(erytropoetin).

De hvide blodlegemer = leukocytter (dette er en fælles betegnelse, der
findes en lang række undergrupper) = en del af kroppens forsvar mod
hovedsagligt bakterielle infektioner. Sportsfolk har umiddelbart ingen
fordel af at disse er for høje eller for lave (så vidt jeg ved)...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

bj

"René Ernst Nielsen" <kon...@fotographi.dk> skrev i en meddelelse

tak for svarene, det var lige hvad jeg skulle bruge:)

bj