At drikke meget (vand) ?

Marianne Høyen

Hvorfor skal man drikke meget under en slankekur (og i øvrigt) ?

I div. 'billedblade' har jeg set forskellige forklaringer: at cellerne
bliver skyllet igennem, at det fjerner affaldsstoffer m.v. Men kan vandet
overhovedet komme andre steder hen end igennem mave- og tarmsystemet ?

Er der nogen fornuftig forklaring ?

mvh

Marianne

Brian Bjørn

"Marianne Høyen" wrote:
> Hvorfor skal man drikke meget under en slankekur (og i øvrigt) ?

Det er et meget simpelt kneb: Hvis man drikker en halv liter vand,
inden man sætter sig til bordet, bliver man hurtigere mæt. I øvrigt er
det jo generelt fornuftigt at sørge for at drikke nok.

> I div. 'billedblade' har jeg set forskellige forklaringer: at cellerne
> bliver skyllet igennem, at det fjerner affaldsstoffer m.v.

Det er noget udsøgt vås.

> Men kan vandet
> overhovedet komme andre steder hen end igennem mave- og tarmsystemet ?

Ja, vandet bliver jo optaget fra tarmen (afføring er jo ret fast i
konsistensen !) og siden udskilt af nyrerne.

> Er der nogen fornuftig forklaring ?

Ja, den øgede mæthedsfornemmelse.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Brian Bjørn

Tariq wrote:
En helt masse, som jeg har følgende kommentarer til:

Det er ikke mærkeligt, at du ikke oplever vand som mættende, når du har
vænnet dig til at drikke store mængder; mavesækken er meget god til at
tilpasse sin størrelse til den mængde, der proppes i den. Drikker man
imidlertid ikke eller kun lidt vand til sin mad, vil man opleve en
mæthedsfornemmelse, hvis man pludselig begynder at drikke en halv liter,
inden man sætter sig til bordet. Keine Hexerei, nur Behändigkeit.

Jeg vil fastholde, at der i det store og hele ikke er nogen fordele ved
at indtage store mængder vand. Der er naturligvis en nedre grænse for,
hvor lidt man bør drikke af hensyn til nyrernes evne til at udskille
affaldsstoffer, men der er ingen gevinst ved at drikke mere end et par
liter om dagen - og naturligvis mere efter behov (temperatur,
aktivitetstilstand m.v.). Nyrerne er fint i stand til at eliminere
affaldsstoffer med et sådant væskeindtag.

Tariq Lilak

"Brian Bjørn" <bbj...@mdb.ku.dk> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> mæthedsfornemmelse, hvis man pludselig begynder at drikke en halv liter,
> inden man sætter sig til bordet. Keine Hexerei, nur Behändigkeit.

Jeg beder undskylde at jeg svarer en gang til, det er ikke meningen at være
trættekær, jeg skal nok holde op. Men altså:

Det passer helt enkelt ikke. Kroppen lader sig ikke narre så let. Man spiser
muligvis mindre ved det pågældende måltid. Sulten vil da desværre indfinde
sig senere, så at man en time senere finder sig selv med dårlig samvittighed
foran køleskabet. Regulationsmekanismerne, som styrer sulten, er meget svære
at indvirke på. Meget interessant har jeg fundet "The Carbohydrate Addict's
Diet" og lignende forsøg på at dæmpe lysten til at spise kulhydrater. En
anden måde (for visse mennesker) er vinteren igennem at gå i solarium for
derved at stimulere pinealkirtlen så at det kulhydratafhængige
depressions-syndrom kan forhindres. Dette er gode og anstændige metoder som
er udviklet af den moderne skolemedicin og som kan læses overalt i den
videnskabelige litteratur. Men at sulten "som sådan" kan dæmpes ved at man
på kunstig måde spiser mindre fordi man drak vand før maden, er simpelt hen
et postulat, som der ikke er noget videnskabeligt belæg for nogensteds.
Overvægt (alimentære adipositas) er et helt utroligt problem, som hvert år
tiltager såvel i Nordamerika som i den Europæiske Union. Der er indtil nu
ingen, der har kunnet løse problemet tilfredsstillende. Især ikke med så
simple midler.

Det med at drikke meget vand er kun et enkelt led i en nødvendig kombination
af flere samtidige behandlingsmetoder.

> Jeg vil fastholde, at der i det store og hele ikke er nogen fordele ved
> at indtage store mængder vand.

Det er da helt utroligt, når jeg nu har opremset så mange fordele... men så
vil jeg da opremse nogle fler... så kan du jo fastholde, hvad du vil

> [...]
> aktivitetstilstand m.v.). Nyrerne er fint i stand til at eliminere
> affaldsstoffer med et sådant væskeindtag.

Det er simpelt hen ikke rigtigt. Unskyld, jeg vil ikke trække diskussionen i
langdrag, svar hvad du vil på denne her, jeg vil ikke gå folk på nerverne,
men vi er nødt til at dykke lidt ned i nyrefysiologien. Eftersom du
udtrykkelig gør opmærksom på at du er medicinsk student, vil du vel give mig
ret i, at:

1. Nyrerne fungerer ved at filtrere blod (det vil sige at makromolekyler og
blodlegemer bliver siet fra, alt andet fiser igennem til et primært filtrat.

2. Efter at dette filtrat er produceret, løber det igennem lange rør (som
har særlige faglige betegnelser som proximale tubulus, slynge, distale
tubulus osv., det er også ligegyldigt, hvad de hedder, det drejer sig om
rør...). I disse rør forekommer to processer:

2.a. Stoffer, som kroppen er særlig interesseret i at komme af med bliver
ekstra udskilt til væsken i rørene (aktive sekretion).

2.b. Stoffer, som kroppen har brug for, og som ikke må udskilles, bliver
pumpet tilbage i kroppen igen (sukker, natrium, kalium, bikarbonat, og
masser af andre ting)

2.c. Stoffer, som kroppen ikke kender til eller ikke har særlige
udskillelses- eller tilbagepumpningssystemer til, de forbliver i filtratet
ude i rørene og bliver derpå ført til urinleder, blære, potte. Dette er
forklaringen på at mennesket er i stand til at udskille stoffer, som det
slet ikke kender. Filosofisk indstillede mennesker vil give mig ret i, at
det er utroligt snedigt og egentligt et fedt grin værd. Bagsiden af medaljen
er, at visse af disse stoffer diffunderer tilbage i kroppen igen, når vand
og andre stoffer pumpes tilbage. I hvilken grad dette sker, afhænger af
opløseligheden (fedt/vand) og andre kemiske egenskaber.

På grund af den sidste kendsgerning står det fast, at i det mindste en del
af de stoffer, der udskilles passivt, udskilles i større mængde, når man
udskiller mere vand, og i mindre mængde, når man udskiller mindre vand. Hvis
du nu gerne vil vide, hvilke stoffer, det for eksempel drejer sig om, så
kommer her noget så almindeligt som urinsyre på tale. Det er ikke mærkeligt,
at netop i Australien og Israel nyresten optræder så hyppigt...

Jeg hører ikke til naturlæger eller særligt biodynamisk eller "grønne"
indstillede personligheder. Jeg forlader mig helt og holdent på skolemedicin
der kan bevises. Men jeg vil dog påpege, at netop i en tid, hvor vi belastes
med en utrolig mængde farvestoffer, konserveringsmidler, stofskifteprodukter
(til dels ukendte) af nye substanser, talrige kemikalier af forskellig art -
er det rart at vide, at man i det mindste bliver af med ***flere
affaldsstoffer*** (og det var blandt andet det, snakken var om) når man
drikker ustyrlige vandmængder, end når man drikker normalt.

====

Kort bemærkning. Indenfor medicinen arbejder vi med "normalværdier". Det vil
sige, at når vi har en værdi for en eller anden parameter, for eksempel T4
og den må ligge mellem 4 og 12, så siger vi at det er "normalområdet". Hvis
værdien ligger over, så er den for høj, og hvis den ligger under, så er den
for lav. Hvis den ligger indenfor normalområdet, interesserer vi os ikke en
skid for den.

Men for det enkelte menneske kan det være af stor betydning hvis denne værdi
T4(skjoldbruskkirtelhormon) tidligere altid var 4 og nu er den pludselig 10.
Det er to en halv gang så meget. Han var tidligere normal. Han er også nu
normal. Altså er skolemedicinen ikke interesseret i manden. Men manden selv
er yderst interesseret, for han har det helt anderledes.

Jeg var normal, da jeg vejede 57 kg. Jeg var også normal, da jeg vejede 68
kg og var meget fed. Og nu, hvor jeg vejer 73 kg og ingen fedt har på
kroppen, kun muskler, er jeg stadig normal. Jeg har altså aldrig været
interessant for skolemedicinen, og en læge har aldrig kunnet give mig et
råd. Hvilket råd skulle en læge give en sund mand? Jeg kan dog garantere, at
jeg føler mig helt anderledes nu hvor jeg er normal på en anden måde end jeg
før var normal!!!

Når du altså som student i skolemedicinen siger, at nyrerne sagtens kan
klare, hvad de skal, når man opfører sig helt normalt, så siger du i
virkeligheden, at når normale folk lever normalt, så er de normale. Og det
er jo også helt normalt...

I dette tilfælde drejer det sig dog om et spørgsmål, der ligger udenfor
skolemedicinen. Det drejer sig om: Hvordan kan jeg få et menneske, der
allerede er helt normalt, til at føle sig endnu bedre?

Et godt eksempel er træningen af de tyske tennisstjerner, hvor man har gjort
meget ud af at måle blodsukker, urinsyre, kreatinin og andre parametre, som
var helt normale. Man har så sat sig et mål, at urinsyren skulle ned på den
og den værdi (som også er normal). Der blev så trænet og holdt diæt så
længe, indtil de foreskrevne værdier blev nået. Det er heller ikke
skolemedicin, men blev dog rent faktisk gennemført af skolemedicinere. Man
arbejdede altså med normale mennesker indtil de blev normale. Jeg er helt
sikker på, at du vil sige, at det er der heller ikke nogen påviselig fordel
i, ikke?

====

Og nu til et helt andet tema:

Hvis nogen, der læser dette, har lyst til at drikke meget vand, og på egen
krop opleve hvordan det er at leve sådan, så har jeg disse bemærkninger.

Der bør være et toilet i nærheden, for man kommer til at tømme blæren meget
hyppigt.

De første 4-5 dage har man følelsen af at være så sært oppustet, det er en
mærkelig følelse. Den er ikke ubehagelig, bare sær. Denne mærkelige følelse
forsvinder i løbet af nogen tid, eller man vænner sig til den.

Eftersom alting i kroppen bliver mere vådt, bliver tendensen til at danne
tørre grønne skorper i næsen, gul materie i øjnene osv. mindre. Det er
behageligt. Huden føles anderledes, ansigtet bliver ligesom "tykkere", det
er en mærkelig fornemmelse. Afføringen antager en konsistens, der ligger et
sted mellem "meget blød" og "millionbøf". Man kan lære af muslimerne, som
har en vandkande stående ved siden af toilettet, som bruges til at vaske sig
bagi med, før man bruger toiletpapiret. Denne meget bløde afføring er
klistret og det er derfor sværere at gøre sig ordentligt ren. Det er ikke
rart at lide af kløe dér.

Eftersom man drikker ustyrlig meget, lider man ikke længere af tørst. Man
har derfor ikke trang til at lige skulle have sig en kop kaffe eller te
indimellem. Den som har en kaffemaskine stående på kontoret hele dagen lang,
og hver gang den er tom, bliver den fyldt igen, han slukker for den og har
ikke lyst til denne kaffe mer, for den smager gyseligt. Man får ind imellem,
måske om aftenen eller så, lyst til at smage en rigtig god aromatisk
gammeldags kaffe (måske rigtig koge den, som Finnerne eller Bosnierne gør),
eller en velsmagende, rigtig tjæresort te. Een kop, eller to. Disse bliver
nydt med andægtig nydelse, og den kaffe smager nu, som kaffe aldrig har
smagt før. Resten af dagen er man beskæftiget med drikkeriet, som dog
optager en stor del af ens opmærksomhed.

Trangen til at lige skulle have noget stoppet i munden hele tiden bliver til
dels tilfredsstillet af vandet. Jeg bruger personligt et "Soda Stream"
apparat fordi det sprudlende vand er lettere at få ned. Trangen til at ryge
cigaretter går i nogen grad tilbage, fordi man ikke har samme behov for at
"få et eller andet" indimellem. Man får jo det ene glas vand efter det
andet.

Maden smager anderledes. Det uhyrlige drikkeri fører til at smagen langsomt
ændrer sig, muligvis fordi smagsløgene skylles rene, muligvis af andre
grunde. Ihvertfald falder det de fleste mennesker lettere at holde dele af
en diæt, som de ellers havde problemer med før. Man har måske mange år ikke
spist en rå gulerod, eller en ræddike, eller en hel agurk. Men eftersom
smagen ved vanddrikkeriet ændrer sig noget, jeg vil næsten påstå, at dette
vilde drikkeri ændrer hele ens personlighed (nåja...), så kommer man
pludselig på helt nye tanker, hvad smag angår.

Hver og en, som begynder med drikkeriet, gør andre erfaringer med det. Men
der er ingen som forbliver upåvirket. De siger alle, at alting er blevet
helt anderledes. Men det er selvfølgelig en påstand, som hører til under
"erfaringsmedicinen" og ikke "skolemedicinen". Dette får så ved siden af at
du fastholder, at vanddrikningen ikke har nogen særlige fordele. Det må hver
enkelt med sin erfaring bedømme.

====

Endnu engang, undskyld denne lange snak, men nu blev jo netop et emne
berørt, som jeg har stor erfaring med. Jeg skal nok holde op nu.

Mikkel Gybel Jensen

"Klaus Alexander Seistrup" <kl...@seistrup.dk> wrote in message

> aldrig puttet så meget salt i maden som dengang. Min egen teori er
at
> kroppen udskilte saltet gennem huden (visse dage kunne man få tynde
salt-
> skorper på huden) sammen med sveden og at kroppen derfor skulle have
> genooprettet sin saltbalance.

Sveden indeholder meget salt, koncentrationene er den samme som i
resten af extracellulærvæsken, ca. 150 mM. Når vandet fordamper fra
huden, så efterlades saltet som krystaller - det samme fænomen kendes
efter motion i det fri, hvor man kan have saltskorper på huden.

> Det jeg så lurer på er: kræver det også større salt/mineral-indtag
at
> drikke meget vand i et klima som Danmarks?

Formentlig ikke... man spiser i forvejen meget salt i Danmark, så
saltmangel får man nok ikke. Saltmængden i kroppen er meget
velreguleret, så medmindre man spiser meget lidt salt og drikker
rigtig meget vand, så burde det regulere sig selv.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, http://www.image.dk/~mgj, ICQ: 9821906
Student of biochemistry, m.g...@earthling.net

Mikkel Gybel Jensen

"Tariq Lilak" <ta...@eplus-online.de> wrote in message

> [...]
indfinde
> sig senere, så at man en time senere finder sig selv med dårlig

Som med alt andet, så kommer man ingen vegne uden selvdisciplin.

> Regulationsmekanismerne, som styrer sulten, er meget svære
> at indvirke på.

Ingen har påstået anderledes! ikke desto mendre er der en mængde små
tricks man kan bruge for at gøre det lidt nemmere for sig selv.

> [...]
simpelt hen
> et postulat, som der ikke er noget videnskabeligt belæg for

Det har ingen påstået! faktum er dog, at en af de faktorer, der
regulerer mæthedsfornemmelsen er mængden af indhold i mavesækken.

> Det er da helt utroligt, når jeg nu har opremset så mange fordele...
men så
> vil jeg da opremse nogle fler... så kan du jo fastholde, hvad du vil

Hvad er det for nogle fordele, du har opremset... jeg kunne ikke lige
få øje på dem i dit leksikonlange indlæg, kan du ikke opsumere?

> Det er simpelt hen ikke rigtigt.

Jo det er!

> [...]
man
> udskiller mere vand, og i mindre mængde, når man udskiller mindre

Hvilke stoffer er der tale om, kan du give nogle eksempler?

> [...]
mærkeligt,
> at netop i Australien og Israel nyresten optræder så hyppigt...

Du påstår altså, at der udskilles større mængder urinsyre i urinen?

Hvis du måler koncentrationen af en lang række stoffer i urinen, så
vil du finde, at den er nøje afpasset efter den "ønskede" udskillelse.
Drikker man meget er urinen "tynd" og drikker man lidt, så er urinen
koncentreret. Det er basal nyrefysiologi.

Det er sådan, at der altid er en minimumsudskillelse af urin for at
kroppen kan skille sig af med affaldsstoffer. Til gengæld er der også
en grænse for, hvor meget kroppen kan reabsorbere af de
bevaringsværdige stoffer fra urinen - derfor kan man faktisk, i
teorien, depletere kroppen for eksempelvis natrium, kalium etc. hvis
man drikker meget vand.

Tariq

> Som med alt andet, så kommer man ingen vegne uden selvdisciplin.

Det er også det, jeg altid siger til de fede og alkoholikerne osv.
Disciplin!

> men så
>
> Hvad er det for nogle fordele, du har opremset... jeg kunne ikke lige
> få øje på dem i dit leksikonlange indlæg, kan du ikke opsumere?

Nu er jeg jo ikke meget for at citere mig selv, men når jeg bliver bedt om
det, kan jeg da godt lave en sammenfatning af det leksikonlange indlæg, hvis
det er svært at læse og forstå. Altså, det her det sker virkelig kun på
indtrængende opfordring!

1. Med stigende alder aftager nøjagtigheden af kroppens egen vandregulation.
Dette modvirkes ved at drikke meget. Det er en fordel.

2. Den, som drikker meget vand er ikke tørstig. Han afstår derfor fra at
drikke dehydrerende (udtørrende) substanser (koffein, alkohol m.v.). Det er
en fordel.

3. Forstoppelse er et uhyre almindeligt symptom og der omsættes for
millioner af DM her i landet (jeg bor i Tyskland) af afføringsmidler. Den,
som drikker meget vand har ikke så store problemer med den slags. Det er en
fordel.

4. Det kolde vand har en egen termisk virkning som i sig selv bevirker
kalorietab. Det er en fordel, hvis man vil tabe i vægt. Størrelsesordenen af
den termiske virkning er udregnet nøjagtigt i mit indlæg.

5. Den, som vil tabe i vægt, bør vide, at kroppen stadig reagerer på en
måde, som minder os om jægernes og samlernes dage for tusindvis af år siden.
Vandmangel virker på kroppen på lignende måde som hungersnød. Kroppen bliver
tilskyndet til at anlægge fedtdepoter. Den, som drikker meget vand undgår
dette. Det er en fordel for den, som går på slankekur (det var det
oprindelige spørgsmål).

6. Lyshårede og lyshudede mennesker har fedt overalt, sorte og meget mørke
mennesker har fedt på bag og bug. Tilsvarende har den, som lider af ikke
erkendt subklinisk vandmangel en krop, som bestræber sig på at tabe fedt på
arme og ben, hals og ansigte, men bevarer fedt på bag og bug eftersom det er
bedre at tabe varme således end at svede når der mangler vand. Den, som
drikker meget vand har lettere ved at blive af med bugfedtet. Det er en
fordel for dem, som går på slankekur for at bedre den abdominale definition
(bodybuilder osv).

7. Visse stoffer udskilles i konstant mængde uanset mængde af urin. Derfor
har den, som drikker meget, en tynd urin, andre en koncentreret urin. Andre
stoffer, som udskilles proportionalt med urinmængden - det drejer sig især
om kropsfremmede stoffer, for hvilke der ikke eksisterer pumpemekanismer
hverken udadgående eller indadgående, og som opfylder bestemte betingelser
med henblik på opløselighed osv. - visse sådanne stoffer udskilles i højere
grad hos dem, som drikker meget. Det er nærliggende at antage, at det netop
gælder for kemiske stoffer og deres stofskifteprodukter. Det kan antages at
være en fordel.

> Jo det er!

Dette er tidspunktet, hvor jeg burde sige "nej, det er ikke" (og du så siger
"vel er det så"). Jeg er godt klar over, at denne diskussionsform er langt
mere afstressende end at læse leksikonlange indlæg, men det er dog ikke helt
min stil.

> Du påstår altså, at der udskilles større mængder urinsyre i urinen?

Når man tisser mere, ja. Er der noget nyt i det?

> Det er sådan, at der altid er en minimumsudskillelse af urin for at
> kroppen kan skille sig af med affaldsstoffer.

Den obligate diurese, javisst.

> [...]
> bevaringsværdige stoffer fra urinen - derfor kan man faktisk, i
> teorien, depletere kroppen for eksempelvis natrium, kalium etc. hvis

Ja. Det er rigtigt. Man skal nok ikke overdrive det. Det er måske meget godt
at gøre opmærksom på. (Det er altså endnu et eksempel på at
regulationsmekanismerne kan omgås).

> Undskyld hvis jeg har sovet i timerne, men i hvilken størrelsesorden
> er "meget vand" i denne forbindelse?

Tre til tre-en-halv liter om dagen om vinteren. Om sommeren det samme plus
det man sveder. Det kan komme op på betydelige mængder. Her hvor jeg bor,
har vi ofte stillestående luft og op til 35 grader i skyggen. Det er
rimeligt at gå ud fra volumina på op til 6 liter på sådanne dage.

> Og hvis man nu drikker "meget vand" over en længere periode, skal
> man så sørge for at indtage extra doser salte og vandopløselige
> vitaminer for at få dækket sit dagsbehov, eller er det unødvendigt?

Jeg ville nu nok foretrække at holde vandindtagelsen nede på et niveau, hvor
man ikke alene af den grund er tvunget til at indtage noget ekstra. For at
bruge et medicinsk udtryk, synes jeg at dosisen af vand skal holdes nede,
hvor bivirkningerne er acceptable. Man bestræber sig på det samme med al
medicin.

> Jeg spørger fordi jeg kan huske at da jeg boede i Zambia drak jeg meget
vand (jeg har aldrig målt det, men jeg vil skyde på et sted mellem 5 og
10 liter i døgnet - sandsynligvis nærmere 5 end 10), især i den varme
årstid, hvor vi normalt havde temperaturer mellem 35-40°C. Og jeg har

[...]

Kroppen har regulationsmekanismer, som gør, at når den har meget salt at
give af, så sveder man salt ud, og har man kun lidt salt, så sveder man bare
vand. Men ligesom alle andre regulationsmekanismer er denne højst unøjagtig
og utilforladelig. Man er altså i reglen tvunget til at "gøre noget" (spise
salt og drikke vand).

Da jeg i sin tid var militærlæge på Cypern, svedte jeg ofte sådan, at jeg
havde en "saltrand" af form som en BH tværs over uniformsskjorten. Om
aftenen kunne man kradse saltet af, så det støvede. Jeg ved ikke, hvor meget
jeg drak dengang, men jeg ved, at nogle gange havde jeg ødemer af både
hænder og fødder, nogen gange var jeg "tør". Det var op og ned. Allerede
dengang blev jeg klar over at kroppen på ingen måde har en "nøjagtig" eller
"velafpasset" regulation. Den gør sit bedste, og klarer lige det
allernødvendigste. Ikke mer!

> Det jeg så lurer på er: kræver det også større salt/mineral-indtag at
drikke meget vand i et klima som Danmarks? <

Så meget bør man heller ikke drikke. Hvis man er rigtig fanatisk, så må man
selvfølgelig tage salttilskud, men som allerede sagt, så er man derude hvor
jeg mener det er for meget. Ulemperne må ikke overveje fordelene.

> Og undskyld igen, men hvis afføring gik hen og fik konsistens som "et
sted mellem 'meget blød' og 'millionbøf'" over en længere periode, så
ville jeg karakterisere det som både unormalt og uhensigtsmæssigt, og
ville ganske givet gå til lægen for at få undersøgt om jeg havde en
kronisk mave- eller tarminfektion. <

Netop. Derfor fortæller jeg det allerede i forvejen, sådan at dem, som har
lyst til at prøve det, netop ikke går til lægen af dén grund. De ved
allerede nu, hvad det kommer af.

====

Slutord:

Som der blev spurgt i det oprindelige indlæg, hed det følgende:

"Hvorfor skal man drikke meget under en slankekur (og i øvrigt) ?"

Det er helt rigtigt, at næsten alle bøger, som beskæftiger sig med
afmagring, skriver, at det er sundt at drikke meget vand. De begrundelser,
der gives, er flydende og mange gange lyder de som noget vrøvl.

Jeg har forsøgt at sætte vandkuren i en medicinsk sammenhæng for dem, som
interesserer sig for vandkuren. Dem, som stadig synes, det er noget sludder,
kan jeg kun sige: dette er, hvad jeg ved om det.

Jeg har for mange år siden arbejdet i Bad Eilsen, et kursted i
Weserbergland, mellem Minden og Hannover. Det var rehabilitativt arbejde ved
kroniske sygdomme. Det drejer sig om skolemedicinske indretninger, som
drives på statens bekostning. Der blev dog også arbejdet meget med metoder,
som lå et sted mellem skolemedicin og - hmmm, hvad skal jeg kalde det, en
smule outsider-ting. I begyndelsen var jeg meget skeptisk, men eftersom man
var istand til at forklare de fleste af metoderne for mig på et rationelt
grundlag, og eftersom jeg så, hvilken lindring, patienterne fik af de
forskellige mærkelige ting såsom slambade, svovlvand, varmtvandsgymnastik og
drikkekure osv., så må jeg indrømme at efter et par måneder blev jeg mere
ydmyg og begyndte at høre efter, hvad de gamle erfarne læger fortalte. Mange
af disse gamle råd, som at "drikke meget (vand)" er ikke helt så dumme.

Jeg har gerne villet belyse nogle synspunkter, som måske ikke er almindeligt
kendt, og hvis de er almindeligt kendt, så måske ikke almindeligt anvendt.
Hvis jeg har gjort det på en uforståelig måde, så er det ærgerligt og
skammeligt. Men måske er der alligevel nogen, der har en vis gavn af at få
belyst vandkuren fra lægelig side, og ikke bare fra den kulørte ugepresses
lidet troværdige reklamemølle.

Jeg syntes at det var synd, at det eneste, der blev anført til vandkurens
fordel, var, at den skaffer "en vis mæthedsfølelse" og at alt andet er
"udsøgt vrøvl". Det er ikke helt rigtigt.

Mikkel Gybel Jensen

"Tariq" <ta...@eplus-online.de> wrote in message

> 1. Med stigende alder aftager nøjagtigheden af kroppens egen
vandregulation.

Hvor har du det fra? Problemet for ældre mennesker er, at de bliver
dehydrerede fordi de drikker for lidt (ingenting).

> 2. Den, som drikker meget vand er ikke tørstig. Han afstår derfor
fra at
> drikke dehydrerende (udtørrende) substanser (koffein, alkohol m.v.).

Tror du selv, at det er derfor folk drikker alkohol? fordi de er
tørstige?

> [...]
Størrelsesordenen af
> den termiske virkning er udregnet nøjagtigt i mit indlæg.

Ja, den er ikke stor, så mon det ophæver det ubehag koldt vand kan
medføre i store mængder?

> [...]
år siden.
> Vandmangel virker på kroppen på lignende måde som hungersnød.

Hvor har du det fra? det vil jeg gerne se en reference på? for det
lyder som det vildeste pseudovidenskab.

> [...]
en
> fordel for dem, som går på slankekur for at bedre den abdominale

Hvor har du det fra?

> [...]
sig især
> om kropsfremmede stoffer, for hvilke der ikke eksisterer

Hvilke?

> [...]
det netop
> gælder for kemiske stoffer og deres stofskifteprodukter. Det kan

Kan antages... men nok næppe heller mere end "antages"

> Når man tisser mere, ja. Er der noget nyt i det?

Mennesker udskiller ikke urinsyre i nævneværdig grad. Den ammoniak der
dannes fra aminosyrestofskiftet udskilles som urea aka. urinstof aka.
carbamid.

Tariq

> vandregulation.
>
> Hvor har du det fra? Problemet for ældre mennesker er, at de bliver
> dehydrerede fordi de drikker for lidt (ingenting).

Ja, det er jo netop det!

Se mit tidligere indlæg, der er nogle beskrivelser af iagttagelser, som
underbygger denne opfattelse. Se eksemplet med soldaterne i Death Valley.
Spørg sportslæger, hvis du kan finde nogen. Du behøver ikke på nogen måde
have tillid til kroppens regulationsmekanismer, hvad vand angår. Hvad
enzymer angår, er det en anden ting. Hvad blodets pH-værdi angår, også - den
holdes konstant ude på anden decimal efter kommaet. Men antallet af liter
vand i kroppen varierer som vinden blæser. Tro helt enkelt på det. Det er
sådan.

> fra at
>
> Tror du selv, at det er derfor folk drikker alkohol? fordi de er
> tørstige?

Det kan da være at du tror det...

Nej da, sikke noget sludder. De drikker øl og vin fordi det smager godt og
fordi man kommer i godt humør af det. Det burde dog være almindeligt kendt.
Hvad er det dog for et spørgsmål??? Du lever da blandt folk, som drikker
alkohol. Du bør dog vide, hvorfor de gør det.

> bevirker
> Størrelsesordenen af
>
> Ja, den er ikke stor, så mon det ophæver det ubehag koldt vand kan
> medføre i store mængder?

Nej, det gør det ikke. Hvis man vil nyde denne termiske virkning, så må man
være indstillet på at tage det ubehag, der følger med.

Det samme kan siges om den daglige barbering. Er det kosmetiske resultat
virkelig så stort, at det opvejer ubehaget ved barberingen? Altså, hvad er
det for et spørgsmål. Det må hver og en da selv vide, om han er for sart til
at drikke koldt vand eller ikke. Hvis han ikke kan tåle mosten, kan han jo
drikke øl som han plejer.

> en
> år siden.
> Kroppen bliver
>
> Hvor har du det fra? det vil jeg gerne se en reference på? for det
> lyder som det vildeste pseudovidenskab.

Min kilde er Doug McGuff fra Ultimate Exercise (www.ultimate-exercise.com),
selvom den vigtigste kilde er hans bog "Ultimate Exercise Bulletin No. 1"
(en lærebog i bodybuilding) men der er nu mange andre grunde til at tro, at
det kunne hænge sammen på den måde. Er det almindeligt i denne nyhedsgruppe,
at det bliver forlangt, at man kan bevise og komme med videnskabelig
dokumentation for det hele - med referencer til artikler osv. Jeg studerer
ikke på et universitet og har ikke biblioteket ved hånden...

Som vi alle ved, sidder såvel sult- som tørstfølelsen i Hypothalamusområdet
i hjernen. Der er god grund til at mene, at når det ene stimuleres, så gør
det andet også. Som Ellington Darden
(http://www.classicx.com/html/body_2super.html) skriver, så vil man efter
nogen tids vandkur opdage, at på de tidspunkter, hvor man tidligere altid
havde lyst til at få noget at spise, har man nu lyst til koldt vand. Jeg har
oplevet det samme fænomen.

Det lyder ikke forkert, at den krop, som ikke længere er i stand til at føle
tørst (fordi man drikker så meget), også kun i ringere grad er i stand til
at føle sult. Det kommer af fænomenet "crosstalk" i hypothalamus. Der er
lignende fænomener andre steder i centralnervesystemet som opfører sig
ligedan med "crosstalk", som at når man udløser en brækrefleks, så har det
antiarytmisk virkning på hjertet (kendt af enhver læge).

Tanken om at forstå det ved hjælp af jægerne og samlerne er en behagelig
tanke, som skal hjælpe dig til ikke at tænke over crosstalk og hypothalamus
og denslags. Den er pseudovidenskabelig og kan udelades. Jeg synes den er
smuk og forklarer alting vældig godt.

> som
> en
> definition
>
> Hvor har du det fra?

Jeg henviser til de to internetsteder nævnt ovenfor. Og i øvrigt til
billedbøger fra kommunebiblioteket, hvor man kan se negre og grønlændere og
andre folkeslag. Du kan se forskellen på den typiske kropsbygning afhængigt
af den temperatur, hvor racen har udviklet sig - stor overflade i forhold
til vægten eller lille overflade i forhold til vægten.

> sig især
> pumpemekanismer
>
> Hvilke?

En vis del af: Farvestoffer, konserveringsmidler, som i løbet af
stofskiftevejen er glukuroniseret i leveren eller på anden måde gjort
udskillelige. Lægemidler. Giftstoffer, som kommer ud af vægge og gulve hos
folk (formaldehyd osv., træbeskyttelsesmidler). Alt det, som i vor moderne
tid gør folk mere og mere syge og får dem til at længes tilbage til
"naturen" ifald en sådan findes.

> det netop
> antages at
>
> Kan antages... men nok næppe heller mere end "antages"

Hvorfor kun antages. Hvorfor er det ikke "givetvis" en fordel at kunne
udskille alt, hvad man ikke har brug for. Glæden som består i at sige imod,
måske?

> Mennesker udskiller ikke urinsyre i nævneværdig grad. Den ammoniak der
> dannes fra aminosyrestofskiftet udskilles som urea aka. urinstof aka.
> carbamid.

Hvordan kan det så være at jeg er nødt til at skrive så mange recepter på
urinsyresænkende midler til folk som lider af gigt, hvad? Spørg en tilfældig
læge, hvor mange mennesker, der lider af for høj urinsyre, så skal du bare
høre. Og nyresten dannet af urinsyre. De er måske heller ikke noget problem,
hvad? Nu er det så sandelig min tur til at spørge, hvor du har din viden
fra?

Urinsyre indeholder ikke ammoniak. Urinstof og urinsyre er to helt vidt
forskellige ting, som ikke har en skid med hinanden at gøre.

Urinsyre kommer fra nedbrydning af de såkaldte puriner (som er indeholdt i
bønner, dåsefisk, øl og en masse andre næringsmidler). Dette stof er uhyre
svært at komme af med og et stofskiftemæssigt stort problem.

Urinstof (carbamid) er det almindelige billige skidt, som man skiller sig af
med i enorme mængder. Dette stof giver kun problemer, når man er syg
(nyresyg osv.)

Mikkel Gybel Jensen

> Ja, det er jo netop det!

Det har da ikke noget at gør med din påstand om at regulationen bliver
dårligere!

> Spørg sportslæger, hvis du kan finde nogen.

Tak, det kan jeg godt - jeg går blandt idrætsmedicinere tl hverdag.

> Du behøver ikke på nogen måde
> have tillid til kroppens regulationsmekanismer, hvad vand angår.

Den er ellers god! men, det mener du måske ikke?

> [...]
liter
> vand i kroppen varierer som vinden blæser.

Ja, og? vandmængden afpasser sig efter mængden af opløste stoffer i
kroppen, det er nemlig uinteressant for kroppen at opretholde en
kostant mængde vand i sig - hvorfor skulle den dog det?

Nej! jeg vil ikke bare tro på det fordi du siger det. Du har nemlig
endnu ikke formået at overbevise mig om, at du ved mere end andre i
denne gruppe - du tror det bare.

> Nej da, sikke noget sludder. De drikker øl og vin fordi det smager
godt og
> fordi man kommer i godt humør af det.

Hvorfor skulle det så afholde folk fra at drikke de omtalte våde varer
(kaffe og alkohol), når man ikke er tørstig?

> Nej, det gør det ikke. Hvis man vil nyde denne termiske virkning, så
må man
> være indstillet på at tage det ubehag, der følger med.

Du har ikke sandsynliggjort, at det skulle have nogen betydning i
praksis! varme er et affaldsprodukt for kroppen, som der oftest er
rigeligt af - indtag af koldt vand vil blot mindske kroppens behov for
at benytte sig af andre måder at slippe af med varmen på.

> Min kilde er Doug McGuff fra Ultimate Exercise
(www.ultimate-exercise.com),

Det anede mig! det kan man ikke bruge til noget som helst.

> [...]
No. 1"
> (en lærebog i bodybuilding) men der er nu mange andre grunde til at

Hvilke grunde.

> [...]
studerer
> ikke på et universitet og har ikke biblioteket ved hånden...

Ja, det er almindeligt! det er derfor den hedder "videnskab" til
mellemnavn!

> [...]
Hypothalamusområdet
> i hjernen. Der er god grund til at mene, at når det ene stimuleres,

Hvorfor?

> [...]
stand til
> at føle sult. Det kommer af fænomenet "crosstalk" i hypothalamus.

Det må være muligt at beskrive det lidt nærmere - hvor gøres det, det
lyder meget interessant.

> [...]
hypothalamus
> og denslags. Den er pseudovidenskabelig og kan udelades. Jeg synes

Den er vrøvl!

> [...]
forhold
> til vægten eller lille overflade i forhold til vægten.

Hønen og ægget - årsag/virkning Man kan ikke vide det? det er i bedste
fald meget spekulativt!

> Hvorfor kun antages. Hvorfor er det ikke "givetvis" en fordel at
kunne
> udskille alt, hvad man ikke har brug for.

Det var dig selv, der sagde antages... Man kan blot spekulere om der
findes så høje koncentrationer af disse "giftstoffer" i kroppen, at et
ar liter vand betyder noget som helst.

> Hvordan kan det så være at jeg er nødt til at skrive så mange
recepter på
> urinsyresænkende midler til folk som lider af gigt, hvad?

Det er ikke fordi de ikke kan udskille det, det er fordi mængden
lokalt bliver tilstrækkelig høj til at det tungtopløselige stof fælder
ud i ledene.

> læge, hvor mange mennesker, der lider af for høj urinsyre, så skal
du bare
> høre. Og nyresten dannet af urinsyre. De er måske heller ikke noget
problem,

Hovdparten af nyresten er SVJV dannet af oxalater og citrater.

> hvad? Nu er det så sandelig min tur til at spørge, hvor du har din
viden
> fra?

Slå op i en biokemibog.

> Urinsyre indeholder ikke ammoniak. Urinstof og urinsyre er to helt
vidt
> forskellige ting, som ikke har en skid med hinanden at gøre.

Du udviser her en lamslående mangel på basalviden om biokemi, der
ellers er fundamentet for at forstå fysiologi.

Urinsyre indeholder ikke mindre end 4 mol nitrogen per mol urinsyre,
og begge dele fungerer som et middel til at skaffe sig af med
overskydende kvælstof

> [...]
uhyre
> svært at komme af med og et stofskiftemæssigt stort problem.

Sikke noget vrøvl - den producerede mængde er lille og selv om det er
tungtopløseligt, så er det ikke noget problem for langt de fleste
mennesker at skille sig af med det. Men pointen er, at du postulerer,
at der er mindre tendens til urinsyregigt hvis man drikker meget
vand - det vil jeg gerne se undersøgelser, der viser.

> Urinstof (carbamid) er det almindelige billige skidt, som man
skiller sig af
> med i enorme mængder.

Fordi det er letopløseligt.

Henrik Schmidt

"Tariq" <ta...@eplus-online.de> skrev i en meddelelse
> [...]
opvarmes
> det altså 33 grader i kroppen. Een milliliter forbruger derved 34 fysiske
> kalorier, 30 ml forbruger 1000 fysiske kalorier, det er det samme som een
> kilokalorie, eller een ernærings-kalorie. Altså 30 ml er een kalorie. 3
> liter er altså 100 kalorier og 4,5 liter er 150 kalorier. Den som drikker

> meget isvand vil altså alene af den grund tabe 100-150 kalorier om dagen i
> og med at urinen nu engang forlader kroppen 37 grader varm. Det er et helt
> nyt aspekt, hvad? Jeg tisser kalorierne ud, som jeg har brændt af ved at

Du antager her, at stofskiftet øges, således at der dannes mere varme, der
opvarmer vandet. Man kan vel med ligeså god ret antage, at stofskiftet ikke
øges, men at der i stedet afgives mindre varme til omgivelserne. Hvis min
antagelse er korrekt, vil der ikke være nogen gevinst ved at drikke koldt
vand.

med venlig hilsen,
Henrik Schmidt

Brian Bjørn

Tariq wrote:
> Men antallet af liter
> vand i kroppen varierer som vinden blæser. Tro helt enkelt på det. Det er
> sådan.

Jeg arbejder om natten for tiden, så jeg orker ikke at besvare dine
temmeligt lange indlæg fuldstændigt, men denne bemærkning må jeg dog
sige noget til. Hvis du med "som vinden blæser" mener, at kroppens
indhold af vand er mere eller mindre tilfældigt, så tillader jeg mig - i
al venskabe- og fordragelighed - at foreslå dig at læse lidt mere på
væske- og elektrolytfysiologien. Der er /intet/ tilfældigt over det,
hvad der ikke er særlig mærkeligt: Landlevende dyr er nødt til at have
meget godt styr på væske/elektrolytbalancen, hvis ikke de vil dejse døde
om meget hurtigt.

Kim Petersen

Et spørgsmål:
Har du nogensinde gået en hel dag uden at drikke vand?
Først og fremmest nedsættes den fysiske præstation, dernæst vil man som
oftest få hovedpine.
Så hvis du en dag undrer dig over hvorfor du har hovedpine, så prøv at kigge
på dit indtag af vand.
(har selv den erfaring at jeg får hovedpine og bliver irritabel, hvis jeg
ikke har indtaget ca. ½ L. vand inden middag. Og der er faktisk ikke noget
at gøre end at drikke en masse og vente på at hovedpinen fortager sig. Som
regel virker hovedpinepiller heller ikke)

Mvh. Kim Petersen

Bent Nagstrup

On Fri, 8 Dec 2000 11:36:00 +0100, "Tariq" <ta...@eplus-online.de>
wrote:

>Nej, det er så sandeligt ikke noget vås.

Jo, det er vås at "cellerne bliver skyllet igennem"! Og den slags
forslag i forbindelse med slankekure har intet som helst med
amerikanske militær-marcher i Death Valley at gøre.

/bent

>Vi kan altså slutte deraf, at det skam ikke er noget vås, når man siger, at
>mere vand normaliserer mange organfunktioner og hjælper med at udskille
>affaldsstoffer.

Enig! Men du kan altså ikke vaske affaldsstofferne ud ved at drikke 10
liter vand på en time.