for høje levertal

Brian Olesen

Heysan
Ok så. Nu kan Thomas's liste så forøges med endnu en sygelig tilstand hos
undertegnede. :-))

Næh spøg til side.
Jeg har et forhøjet levertal kan ikke huske hvad det hedder, men det må max
være 250 og er 492.
Det er nok som følger af et kolesterolsænkende preperat.

Hmm hvad betyder dette egentligt og hvor farligt er det?
Jeg mener. Hvor højt op skal det før det virkelig bli'r problematisk?

Jeg skal nok skifte til noget andet, når min læge kommer tilbage fra ferie
har han sagt. Jeg kan dog glæde mig over, at både mit langtids blodsukker
samt kolesteroltallet ser ganske fornuftigt ud og er meget lavere end ved
sidste måling. Så et eller andet må da være trængt ind af Jeres gode råd her
i gruppen. :-)

Lige en detalje. Jeg drikker stort set ikke alkohol.

Pft.

Mvh. brian

Uffe Ravn

Brian Olesen wrote:

> Jeg har et forhøjet levertal kan ikke huske hvad det hedder, men det
> må max være 250 og er 492.

> Lige en detalje. Jeg drikker stort set ikke alkohol.

Med det levertal, hvis det er "ALAT"en vi taler om, ville jeg nok helt
undlade at drikke alkohol indtil det er på plads igen.

Ligeledes ville jeg holde mig fra Panodil og andre paracetamolholdige
præparater.

Mvh. Uffe Ravn

Brian Olesen

Hej Uffe

Mange tak for svar. Det vil jeg så gøre og det er heldigvis et let råd at
følge.

Mvh. Brian

mohr

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev:

> Med det levertal, hvis det er "ALAT"en vi taler om, ville jeg nok helt

> undlade at drikke alkohol indtil det er på plads igen.

Det er næppe ALAT der er tale om, da ALAT max må være på 50-70. Der er seks
forskellige levertal.

\Morten

Brian Olesen

Hejsa

> Det er næppe ALAT der er tale om, da ALAT max må være på 50-70. Der er
> seks forskellige levertal.
>
> \Morten

Nej det er CK. Hvad betyder det egentlig?

Mvh. Brian

Brian Olesen

Hej igen
Ja nu har jeg googlet mig frem til den lægelatinske betegnelse for CK, men
kan nogen mon forklare begrebet nærmere?
creatinin kinase = CK

Mvh. Brian

"Brian Olesen" <nom...@please.dk> skrev i en meddelelse

Uffe Ravn

mohr wrote:

> Det er næppe ALAT der er tale om, da ALAT max må være på 50-70.

Korrekt, alt afhængigt af hvor man bor i landet ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Brian Olesen

> Korrekt, alt afhængigt af hvor man bor i landet ;-)

Hey den kræver da godt nok en nærmere forklaring!

Mvh. Brian

Uffe Ravn

Brian Olesen wrote:

> "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev

> Hey den kræver da godt nok en nærmere forklaring!

Referencen for normalområdet varierer, på nogle laboratorier er den 50 og på
andre er den højere, jeg kan dog ikke huske hvilke der har hvad.

En læge fortalte mig engang i spøg, at det måske var for at kompencere for
at dem i provinsen var mere drikfældige end Københavnerne ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Brian Olesen

> Referencen for normalområdet varierer, på nogle laboratorier er den 50 og
> på
> andre er den højere, jeg kan dog ikke huske hvilke der har hvad.

Ok Det er da "betryggende" :-)

> En læge fortalte mig engang i spøg, at det måske var for at kompencere for
> at dem i provinsen var mere drikfældige end Københavnerne ;-)

Heheh ok :-) Jeg er nu bange for, at de drikker mindst lige så meget inde i
København som vi gør her over på den rigtige side af broen - Sådan plus -
minus... :-)
Hvis det modsatte kan bevises vil jeg til enhver tid benægte det med
henvisning til, at det sikkert er Københavnerne der laver statistikkerne.
*gg*

Mvh. Brian

Jesper Mehlsen

Brian Olesen skrev:

Creatinkinase (CK) er et enzym. Det findes i alle celler i kroppen. Det
indgår i energiomsætningen. Når en celle skades, så kan enzymet slippe
ud. Leverceller indgår i særlig grad i energiomsætningen, og når de
skades kan enzymet slippe ud i blodbanen og det kan man så måle med en
blodprøve.

Det med grænseværdierne der varierer er ikke overraskende. Sådan er det
med alle forhold. Laboratorierne bruger ikke samme udstyr til at
analysere blodprøver, og som følge deraf er der visse usikkerheder i de
målinger der foretages. Afhængig af præcision og måleudstyr fastsættes
grænseværdierne derfor forskelligt. Men altid på en måde, så at man ikke
"misser" folk med potentiel afvigende værdier.

Jesper

Brian Olesen

"Jesper Mehlsen" <pala...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Tak for et meget fyldestgørende svar! Det vil sige, at man måske ligefrem
med dette tal kan observere, hvis man har en periode hvor man træner meget
hårdt og måske får småskader også på muskelfibre?

Mvh. Brian

Jesper Mehlsen

> [...]
> med dette tal kan observere, hvis man har en periode hvor man træner meget
> hårdt og måske får småskader også på muskelfibre?

Hej Brian

I teorien ja. Folk som får skader på muskler vil have forhøjet CK.
Muskler indeholder også proteiner som ikke findes i andre celler, og
bl.a. myoglobin vil kunne måles i blodet efter svær træning.

Det er kendt at høje CK værdier kan forekomme hos folk der træner meget.
Hvis man bliver indlagt og der måles en høj CK-værdi vil man derfor også
spørge til den fysiske form.

Hilsen Jesper