Muskelopbygning

Dan Storm

Hej NG!

I forbindelse med et nyt job har jeg fået en større fysisk udfordring
der gør at jeg er meget interesseret i at øge min muskelmasse hurtigt,
på en naturlig måde. Ingen steorider eller lignende.

Da jeg ikke er interesseret i et vægttab opfordrer jeg naturligvis til
ikke at komme med forslag til kure eller diverse slanketips.

Jeg vil gerne vide hvilke fødevarer jeg skal indtage for at få et
effektivt og hurtigt resultat. Hvilke fødevarer gør at min krop giver
muskelmassen de nødvendige proteiner og dertilhørende?

Håber i forstår hvad jeg mener.

--
Dan Storm

Brian Olesen

Hej Dan

> Jeg vil gerne vide hvilke fødevarer jeg skal indtage for at få et
> effektivt og hurtigt resultat. Hvilke fødevarer gør at min krop giver
> muskelmassen de nødvendige proteiner og dertilhørende?

Spis godt med kød, drik cacao lige efter træningen og træn nogle hurtige
korte serier. Det er ikke sundt, men det virker. Er det noget dørmand /
vagt-værk du skal bruge det til?
Hvis det er reel muskelkraft du skal bruge, så er det mange gentagelser og
mange sæt, så du får trænet din udholdenhed. Det gi'r dog ikke nær så
synlige muskler som første metode.

Mvh. Brian

Mikkel Gybel Jensen

"Brian Olesen" <ingen-m...@kein-post.dk> wrote in message

> Hvis det er reel muskelkraft du skal bruge, så er det mange gentagelser og
> mange sæt, så du får trænet din udholdenhed. Det gi'r dog ikke nær så
> synlige muskler som første metode.

Hvad mener du med "reel muskelkraft"?

Hvis du mener, at det er maksimal styrke der er reel muskelkraft, så gælder
det om at træne meget nær det maksimum - dvs. få gentagelser og få sæt.

Træner man for muskelmasse, dvs. størrelse - så hedder devisen vist: At man
træner til udmattelse hver gang, og at man gør det med varierende
belastninger. Nogle gange høj belastning - få gentagelser, andre gange lav
belastning - mange gentagelser. Man kan selv kombinere...

Hvad maden angår, så vil jeg gi' dig ret - masser af protein, og masser af
protein med lidt kulhydrater i forbindelse med træning. Selv foretrækker jeg
nu skummetmælk, da jeg synes, at der er for meget sukker i kakao. (Hvorfor
skulle der iøvrigt ikke være sundt med kød, kakao og træning?)

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Brian Olesen

Hej Mikel

> Hvad mener du med "reel muskelkraft"?

Jeg mener muskler, der ikke udtrættes hurtigt og ser ud af en masse, men
hårde seje og udholdne huskler, som f.eks. hvis en mand vil knække en
medicinstuderende over med den ene arm mens han åbner en øl med fingrene på
den højre hånd. :-)

> Hvis du mener, at det er maksimal styrke der er reel muskelkraft, så
> gælder det om at træne meget nær det maksimum - dvs. få gentagelser og få
> sæt.

Jamen det mente jeg så ikke. Jeg mente udholdne muskler, som ikke syrer til
efter 5 gentagelser. :-)

> [...]
> belastninger. Nogle gange høj belastning - få gentagelser, andre gange lav
> belastning - mange gentagelser. Man kan selv kombinere...

Det er jeg ikke enig i og det er da heller ikke, hvad konkurrence buildere
gør. Det der vælg selv-sjov er vist for dem, der ikke kan li' at det gør
lidt ondt.
Da jeg selv, for små 8 år siden trænede dette her en del brugte jeg altid
min 4 sæt og min 15 gentagelser. Ja det gik lidt langsommere med at komme på
150 i bænk, men jeg synes musklerne blev mere langstrakte og pæne af denne
træningsform. Hvis det er store bøffer du vil have, så dur din metode fint,
men den slags muskler bliver desværre også langsomme.

> [...]
> jeg nu skummetmælk, da jeg synes, at der er for meget sukker i kakao.
> (Hvorfor skulle der iøvrigt ikke være sundt med kød, kakao og træning?)

Arrh ja det har du da ret i. Man er jo bare opdraget til, at sukker og fedt
er af det onde... you know.

Mvh. Brian

Mikkel Gybel Jensen

> Jamen det mente jeg så ikke. Jeg mente udholdne muskler, som ikke syrer
> til efter 5 gentagelser. :-)

Jamen, så har du da sikkert ret... så skal man tage mere end fem
gentagelser.

For mig at se er muskelSTYRKE noget der involverer størst mulig maksimal
styrke - altså noget i stil med 1 RM.

> [...]
> denne træningsform. Hvis det er store bøffer du vil have, så dur din
> metode fint, men den slags muskler bliver desværre også langsomme.

Jo højere belastning - desto hurtigere muskler. Vedat træne med meget høj
belastning udvikler man primært type II (X) fibrene, og det er de hurtige af
slagsen. Ved at træne mange lette gentagelser vil man tendere til at
aktivere forholdsmæssigt flere type I fibre, som er langsomme. Kombinere man
de to typer træning vil man få aktiveret alle typer muskelfibre, og derfor
også få mest mulig vækst i alle typer.

Iøvrigt... der er da ingen der siger, at det ikke skal være sjovt at træne -
det behøver ikke at være surt. ;-)

JytteJ

"Mikkel Gybel Jensen" <m...@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> styrke - altså noget i stil med 1 RM.

> Jo højere belastning - desto hurtigere muskler.

Hvad er hurtige og langsomme muskler for noget ?

VH.
JytteJ

Mikkel Gybel Jensen

"JytteJ" <missm...@esenet.dk> wrote in message

> Hvad er hurtige og langsomme muskler for noget ?

Begreberne hurtige og langsomme muskler refererer til
kontraktionshastigheden.

Musklerne er opbygget af muskelceller, der er lange celler - fibre. Fibrene
kan grundlæggende deles op i to typer: Hurtige og langsomme, de hurtige har
en høj sammentrækningshastighed, men er bliver også hurtigt udtrættede idet
de hovedsageligt benytter anaerob forbrænding til at skaffe sig energi. De
langsomme fibre har en lavere sammentrækningshastighed, men benytter til
gengæld aerob forbrænding, og kan derfor holde til at arbejde i længere tid.

Generelt er de hurtige fibre i stand til at yde den højeste maksimale
styrke. Hvorimod de langsomme i sagens natur kan arbejde i længere tid. Ved
få, men kraftige belastninger vil man derfor hovedsageligt bruge de hurtige
fibre - laver man mange, knap så tunge gentagelser, vil man i starten bruge
hurtige fibre og derefter de langsomme efterhånden som de hurtige udtrættes.

Alle muskler består af flere slag fibre, og det er så sammensætningen, der
afgører om der er tale om en hurtig eller langsom muskel - hurtige har mange
hurtige fibre (f.eks. øjenmuskler og stemmebåndenes muskler), og langsomme
muskler har mange langsomme fibre (f.eks. læg- og rygmuskler).

JytteJ

> [...]
> mange hurtige fibre (f.eks. øjenmuskler og stemmebåndenes muskler), og
> langsomme muskler har mange langsomme fibre (f.eks. læg- og rygmuskler).

Tak for dit svar. Men jeg vil nu spørge direkte for jeg er usikker på det.
Jeg bliver lynhurtigt udtrættet af den mindste fysiske udfoldelse
(undtagen
stavgang), det vil jeg gerne ændre på, og er begyndt at træne.
Men hvordan bør jeg træne for at afhjælpe min svaghed ?
(har altid fysiologi er en smule indviklet).

VH.
JytteJ

Mikkel Gybel Jensen

> [...]
> Men hvordan bør jeg træne for at afhjælpe min svaghed ?
> (har altid fysiologi er en smule indviklet).

Nu er jeg ikke træningsfysiolog, men har dog beskæftiget mig en smule med
det for nogle år tilbage.

Hvis du målrettet vil går efter en bedre form, så er det eneste der rigtig
virker, at komme ud og igang... hvis der allerede bliver gået stavgang, så
er det bare at klø på. Det er meget vigtigt at man med jævne mellemrum giver
den så meget gas, at man bliver forpustet - ellers kommer man i hvert fald
ikke i bedre form. Så forsøg med at gå nogle intervaller, hvor der bliver
gået stærkt og armene virkelig bliver brug til at støde fra med. Efterhånden
kan man gå hurtigere intervalle og længere intervaller - måske tage nogle
"bakkespurter" osv. Det vigtigste er, at der kommer intensitet på!

Senere kan man måske sætte andre former for motion på: Cykelture, gymnastik,
styrketræning er også en god start, da det er ekstremt nemt at tilpasse den
enkeltes niveau.

Jeg ville anbefale at man satte sig et mål om at lave en eller anden form
for motion hver eneste dag - det behøver ikke være lige meget hver gang, men
kommer man i gang hver dag, så er man rigtig godt hjulpet.

- Mikkel

Peter Knutsen (usenet)

Mikkel Gybel Jensen wrote:
[...]

> [...]
> hurtige fibre (f.eks. øjenmuskler og stemmebåndenes muskler), og langsomme
> muskler har mange langsomme fibre (f.eks. læg- og rygmuskler).

Man har længe ment at forholdet mellem røde og hvide fibre er medfødt og
uforanderligt. Ved du om det stadig gælder, eller om der er gjort nye
opdagelser?

--
Peter Knutsen
(primært udrustet med hurtige fibre)

Mikkel Gybel Jensen

"Peter Knutsen (usenet)" <pe...@sagatafl.invalid> wrote in message

> Man har længe ment at forholdet mellem røde og hvide fibre er medfødt og
> uforanderligt. Ved du om det stadig gælder, eller om der er gjort nye
> opdagelser?

Som sagt er det nogle år siden jeg beskætigede mig med emnet, og da var
dogmet, at man ikke kunne træne sig til flere af type I eller type II - til
gengæld kunne man godt træne sig til ændring i antallet at forskellige type
II fibre. Resultater kan være forvirret af, at man kan træne sig til en
selektiv hypertrofi af den ene eller den anden fibertype, hvorved den kan
komme til at dominere... og ved inaktivitet gennem længere tid ses også
selektiv atrofi af type II fibre (SVJH).

Allerede for nogle år siden mente man at have fundet træningsinducerede
fibertypeskift hos katte, men om man har fundet noget tilsvarende hos
mennesker siden - det ved jeg ikke...