Kørsel i udenlandsk registreret bil I Danmark

Bertel Lund Hansen

Jeg har brug for at vide hvilke regler der gælder for en rumænsk
turist der kommer til Danmark med en rumænsk-indregistreret bil.

På denne her side er en artikel fra 2011:
http://www.handelskammer.dk/index.php?id=40678

Find overskriften "Personer med bopæl i udlandet".
Gælder det stadig?
Vi snakker om ophold af ca. 3 måneders varighed. Skal man søge om
tilladelse til det?

De er blevet stoppet en gang hvor de fik lov at køre videre uden
problemer efter at have forklaret situationen.

--
Bertel
bertel.lundhansen.dk fiduso.dk obese.dk

Ejvind Kruse

alexbo

Normalt stopper politiet jo ikke turister uden videre, men en rumænsk
registreret bil kunne tilhøre en rumæner der arbejder "ulovligt" i Danmark.

De 6 mdr. skulle stadig være gældende.
http://kortlink.dk/europa/r2zm

mvh
Alex Christensen

Bertel Lund Hansen

Ejvind Kruse skrev:

> http://www.skat.dk/skat.aspx?oid=1716067

På den side står der under overskriften "Personer med bopæl i
udlandet" bl.a.

Når du kommer til Danmark, og dit ophold ikke forventes at
overstige 185 dage, kan du benytte et udenlandsk registreret
køretøj til kørsel under opholdet i landet. Dokumentation for
opholdets varighed medbringes under kørsel (fx kopi af
ansættelseskontrakt). Du behøver ikke at søge om en tilladelse
i sådanne situationer.

Det var svar på mit spørgsmål. Tak for hjælpen.

Bertel Lund Hansen

alexbo skrev:

> De 6 mdr. skulle stadig være gældende.
> http://kortlink.dk/europa/r2zm

Det svar kunne jeg også bruge. Tak for hjælpen.

alexbo

Den 14-08-2017 kl. 11:57 skrev Bertel Lund Hansen:

> Det svar kunne jeg også bruge. Tak for hjælpen.
Velbekomme

mvh
Alex Christensen

Carl Alex Friis Nielsen

Bemærk at personer ansat i andre EU lande har ret til at køre rundt i
firmabiler indregistreret i firmaets hjemland.

Eks. En mand bosat i Padborg ansættes i en virksomhed i Flensborg. Denne
virksomhed kan så stille en i Tyskland indregistreret firmabil til
rådighed for den ansatte under samme forhold som en virksomhed i Padborg
kunne stille en i Danmark indregistreret bil til rådighed for ham.
Dvs. manden beskattes af hvad bilen ville have kostet hvis den var
indregistreret i Danmark og han kan køre rundt i den i Danmark lige så
tosset han vil. Danskeren er altså stillet ens i de to tilfælde; men den
Tyske virksomhed sparer den Danske registreringsafgift.

Årsagen er at det ville være en hindring af den frie udvekling af
arbejdskraft mellem Danmark og Tyskland hvis den Tyske virksomhed skulle
have flere omkostninger ved at ansætte een bosat i Danmark end een bosat
i Tyskland - og sådanne hindringer er forbudt.

Bertel Lund Hansen

Carl Alex Friis Nielsen skrev:

> Dvs. manden beskattes af hvad bilen ville have kostet hvis den var
> indregistreret i Danmark og han kan køre rundt i den i Danmark lige så
> tosset han vil.

Skat skriver noget lidt andet her:

http://www.skat.dk/skat.aspx?oid=1716067

Personer med bopæl i Danmark
En person, der har bopæl i Danmark, kan som hovedregel ikke
benytte et udenlandsk registreret køretøj til kørsel her i
landet.

En tilladelse kan gives til personer, som har bopæl i Danmark,
men arbejder udenfor Danmark på alle ugens hverdage.
Tilladelsen gælder alene til kørsel fra en grænseovergang til
bopælen i Danmark og retur i forbindelse med ferie- og
fridage. Køretøjet kan ikke benyttes til yderligere kørsel i
Danmark.

Carl Alex Friis Nielsen

Bemærk ordet "hovedregel" - EU domstolen har afgjort at det er sådan at
gældende ret er.

Den i Danmark boende ansatte i den tyske virksomhed er stillet præcist
som hvis han var ansat i en dansk virksomhed og havde den samme bil på
danske plader som firmabil fra en virksomhed med addresse i Danmark -
det blander EU sig ikke i; men den danske stat kan ikke pålægge den
tyske virksomhed en ekstra afgift for at ansætte en der bor i Danmark.

Den slags ville hæmme den tyske virksomheds adgang til i Danmark bosat
arbejdskraft/gøre det sværere for personer bosat i Danmark at få arbejde
i Tyskland - derfor er det jf. Nice traktaten forbudt.

Så vidt jeg ved er sagen blevet forlagt EU domstolen og som sædvanligt
tabte den Danske stat.

At en person ansat i en tysk virksomhed har ret til at køre rundt i tysk
indregistret firmabil hindrer jo på ingen måde at man som hovedregel
ikke må køre rundt i udenlandsk indregistrerede biler.

Og det er jo ikke fordi det er nogen fed fidus for den ansatte, der jo
beskattes ens uanset hvor firmabilen er indregistreret.

En anden undtagelse er at det er lovligt at leje en bil indregistreret i
udlandet og køre mellem sit hjem og udlandet som del af en længere tur
ud i verden - alt andet ville jo diskriminere mod den udenlandske
biludlejer.

Hvis du kan godtgøre at en dansk regel på nogen måde hæmmer dig i at
udveksle varer, arbejdskraft eller tjenesteydelser med et andet EU land,
da er denne regel som hovedregel (ja der er undtagelser) ulovlig.

Hvis du ikke tror på mig, kan du selv slå det op i Nice traktaten.

Bertel Lund Hansen

Carl Alex Friis Nielsen skrev:

> Hvis du ikke tror på mig, kan du selv slå det op i Nice traktaten.

Som hovedregel tror jeg på dig.