pensum - jura - selvstudie

Henrik Funch Lunnsgård

I forbindelse med jurastudiet er jeg interesseret i, at høre lidt
forskellige inputs til omfanget af pensum - og i hvilken grad pensum
kan læses op ved selvstudie op til eksamen.

her tænker jeg på fagene:
- familie og arveret
- forfatningsret
- formueret
- folkeret

Hvilke fag er meget svære og kræver næsten 100 % fremmøde og hvilke er
meget støttet op af pensum.

mange hilsner

Henrik

Jakob

"Henrik Funch Lunnsgård" <henrik...@privat.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:12081780110.3...@dtext.news.tele.dk...

Det er jo meget svært at svare på, det er jo så forskelligt fra person til
person som det overhovedet kan blive.
Jeg synes ike nogen af fagene udmærker sig som specielt svære. Generelt
plejer jeg altid at møde op til cirka 70% af forelæsningerne. Min opfattelse
er at underviseren ofte støtter sig meget op af pensum, hvilket er naturligt
nok.. Men skal jeg udnævne et "nemt" fag må det blive formueret.

Codexx

On 14 Apr., 14:53, Henrik Funch Lunnsgård

<henrik.han...@privat.tele.dk> wrote:
> I forbindelse med jurastudiet er jeg interesseret i, at høre lidt
> forskellige inputs til omfanget af pensum - og i hvilken grad pensum
> kan læses op ved selvstudie op til eksamen.

Jeg kan udfra fagene gætte du vil læse på KU.

> her tænker jeg på fagene:
> - familie og arveret

2 solide lærebøger. Øvelsesopgaverne skulle være ekstra vigtige her.
71 ud af knap 600 studerende fik "00" til sidste eksamen.

> - forfatningsret

2½ lærebøger, der er lidt mere letlæste. Eksamen er 2-døgns
hjemmeopgave.

> - formueret

4 lidt mindre lærebøger. Nok det der berører de sværeste
problemstillinger. Vigtigt at forstå¨grundbegreber da faget bliver
videreført på 2. og 3. år.

> - folkeret

1 lærebog, lille fag. Eksamen er 1-døgns hjemmeopgave. Svært at dumpe.

> Hvilke fag er meget svære og kræver næsten 100 % fremmøde og hvilke er
> meget støttet op af pensum.

Alle eksamensopgaver kan løses udelukkende på baggrund af pensum, men
det svære på 1. år er efter min mening at lære at arbejde med juraen
og at løse spørgsmål ud fra en juridisk vinkel og metode. Det er meget
svært at lære alene. Hvis du skal prioritere, så vælg løsning og
retning af øvelsesopgaver over forelæsningerne. Har man først "fattet"
metoden ordentligt, kan man godt slippe godt fra at være
selvstuderende, hvis man har rygrad til det. Lad mig lige gentage at
det er løsning af øvelsesopgaver der er nøglen til at bestå 1. år. Har
man inden formueretseksamen læst pensum og løst og (fået) rettet 10
køberetsopgaver, 10 erstatningsopgaver, 10 aftaleropgaver og 10
tingsretsopgaver skal man fandme være uheldig hvis man får under 7.

/Bacher

Henrik Lunnsgaard

Tak for et rigtig godt og brugbart svar.

Jeg har en broget baggrund, hvor jeg har stiftet bekendtskab med juridisk
metode

Er udannet revisor (HD) og ejendomsmægler samt uddannet ved
Forsikringsakademiet. Derudover har jeg været ansat på et advokatkontor hvor
jeg snusede til den juridiske diciplin.

Lyder til, at jeg ville kunne få familielivet til at hænge sammen med
jurastudiet om aftenen - hvor de rvil være plads til lidt skulkeri - men
være obs på at få løst opgaver og læst.

Hører gerne hvis der er nogle gode råd - ting der skal prioriteres eller
andet jeg kan få gavn af

med venlig hilsen

Henrik
"Codexx" <jensb...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Codexx

On 14 Apr., 21:33, "Henrik Lunnsgaard" <henrik.han...@privat.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
> Lyder til, at jeg ville kunne få familielivet til at hænge sammen med
> jurastudiet om aftenen - hvor de rvil være plads til lidt skulkeri - men

Du burde have gode chancer for at /forstå/ stoffet. En del studerende
på jura er meget "grønne" ved studiestart (onde tunger ville sige de
har levet lidt rigeligt beskyttet hos mor og far) og det er nu engang
svært at lære formueret når man ikke ved hvad et pantebrev er, hvad
"realkredit" betyder, eller aldrig har stiftet bekendtskab med et
girokort. Her har du et forspring. Med de ændrede eksamensformer
bliver det efter min mening endnu vigtigere at man rent faktisk
forstår baggrunden for reglerne.

Nåja, undgå at falde i den fælde, hvor man kun kommer til
forelæsningerne i de ting man allerede har forstået, det bliver man
ikke klogere af.

/Bacher

Henrik Funch Lunnsgård

Hvad er de nye eksamensformer ?

og tak for tippet med forelæsningerne - det kunne godt være en
fælde jeg havde kunne falde i.

/Henrik Lunnsgård

Codexx

On 15 Apr., 08:27, Henrik Funch Lunnsgård

<henrik.han...@privat.tele.dk> wrote:
> Hvad er de nye eksamensformer ?

Et par mundtlige eksamener er afløst af skriftlige "take-home" opgaver
af et par døgns varighed. Det betyder imho. at man i højere grad
testets på sin evne til at arbejde aktivt med stoffet, og ikke blot på
at kunne tingene udenad.

/Bacher

Santa Claus

Take-home? Det var da et mærkeligt fænomen... Findes det på andre studier?

Så kan man tage sin opgave hjem og få hjælp af sin advokat-fætter eller
advokat-onkel og lignende og få professionelle til at hjælpe?
** Posted from http://www.teranews.com **

Codexx

On 16 Apr., 20:59, Santa Claus <free_presents@greenland> wrote:

> Take-home? Det var da et mærkeligt fænomen... Findes det på andre studier?

Ja.

Santa Claus

Codexx wrote:

> Ja.

Hvilke andre studier?

> Ja.

Hvor sindssygt... Man behøver slet ikke at lave opgaven selv... Vildt...

Hvad er dit indtryk: Hvor mange får hjælp til det?

Message has been deleted

Codexx

On 18 Apr., 00:05, Santa Claus <free_presents@greenland> wrote:

> Hvilke andre studier?

Alle studier har altid haft kandidatafhandlinger, som i princippet kan
fabrikeres af andre. Blot skal man helst kunne genkende sin egen
opgave til et evt. mundtligt forsvar....

På CBS har praktisk taget alle uddannelser et eller flere fag hvor
eksamen består i fabrikation af en rapport/opgave. På RUC og Aalborg
universitet har man næsten ikke andet.

> Hvor sindssygt... Man behøver slet ikke at lave opgaven selv... Vildt...
>
> Hvad er dit indtryk: Hvor mange får hjælp til det?

Meget meget få laver decideret fusk hvor de får farmand eller
storebror til at lave opgaven, måske fordi pinlighedsfaktoren ved at
blive snuppet i den slags simpelthen er for stor. Det er også svært at
forklare på studiejobbet hvorfor man pludselig ikke følger nogen fag i
et semester.... Lidt flere glemmer nok at citere korrekt, når de
bruger andres værker i deres opgave, muligvis fordi de aldrig har lært
hvordan man gør i gymnasiet. Et andet problem er at det ofte er
tilladt at have adgang til egne noter og opgaver fra semestret ved en
skriftlig eksamen, men det er faktisk ikke tilladt at kopiere
tidligere besvarelser/noter mv. ordret, selvom man selv har skrevet
dem.

Derudover kan opgaveretterne jo godt se hvis der pludselig dukker et
afsnit op som ikke bruger samme formuleringer som resten af opgaven,
så det bliver som regel straffet, enten ved en egentlig sag om
eksamensfusk, eller ved en lav karater.

/Bacher

Codexx

On 18 Apr., 00:19, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Hvis du samarbejder med andre studerende (i strid med reglerne, men hey,
> I skal jo være advokater og bøje loven til det yderste...), så husk at
> lave alting *helt* rigtigt. Det er meget påfaldende hvis den samme fejl
> (eventuelt stavefejl) optræder i fem forskellige besvarelser. Eksaminator
> og censor er ikke dumme.

Heldigvis er dem der er for dumme til at lave opgaverne selv som regel
også for dumme til at snyde ordentligt.

Desværre er der ikke bare 1 eksaminator, men 5-20 opgaverettere (store
hold...), og censor er sparet væk.... Jeg har endda prøvet en mundtlig
karakterbærende eksamen uden hverken intern eller ekstern censur, dvs.
kun med underviser og den studerende i lokalet. Nu var eksaminator
vicestatsadvokat, så jeg forventede ikke at blive uretfærdigt
behandlet, men det er ikke befordrende for ens retssikkerhed.

/Bacher