Arbejdsmarked: Regler om sygefravær og barnets første sygedag?

item...@hotmail.com

Hej,

Hvis nu man har 10 sygedage og 5 barnets første sygedage på et år. Har arbejdsgiver så ret I at man har haft 15 sygedage? Hvis nej, er der nogen "officielt" skriv der fortæller, at arbejdsgiver ikke må medregne barnets første sygedag i ens egen sygestatistik?

--
Werner

Henning

On Sat, 24 Mar 2012 04:44:00 -0700 (PDT), item...@hotmail.com wrote:

> [...]
>
>Hvis nu man har 10 sygedage og 5 barnets første sygedage på et år. Har arbejdsgiver så ret I at man har haft 15 sygedage? Hvis nej, er der nogen "officielt" skriv der fortæller, at arbejdsgiver ikke må medregne barnets første sygedag i ens egen sygestatistik?

Det afhænger af din ansættelseskontrakt og eventuelle overenskomst.
Spørg din tillidsmand på jobbet, hvis du har en sådan.

Men generelt er arbejdsgiver være ligeglad med om det er egen sygdom
eller barnets - han registrerer dit fravær, og handler ud fra dette.

item...@hotmail.com

Ok, der er ingen tillidsmand, der står ingenting om det i min kontrakt og jeg har ingen overenskomst som sådan. Jeg er funktionær ansat (på kontor) så der gælder vel nogle generelle spilleregler?

Du blander tingene sammen - jeg bestrider jo ikke mit fravær her! Jeg mener bare ikke mit barns første sygedage tæller med i min egen SYGE statisk.

Hvis jeg Googler det er det "klart" at barnets første syge dag ikke tæller med. Problemet er at det bare er forum indlæg og artikler. Ikke noget lovmæssigt. Eksempel: http://avisen.dk/jobhaandbog/fri-paa-barnets-foerste-sygedag-her-er-reglerne_112991.aspx

"De dage, hvor du holder fri på dit barns første sygedag, må ikke tælle med i statistikken over dine egne sygdomsdage. Hold øje med det!"

Uden reference til desværre :(

--
Werner

item...@hotmail.com

Og så fandt jeg alligevel lidt her:

Der står der:
§ 4. En arbejdsgiver må ikke afskedige en lønmodtager, fordi denne har fremsat krav om udnyttelse af retten til fravær, udnytter retten til fravær eller har været fraværende efter bestemmelserne i denne lov.

Den paragraf betyder i mine ører at arbejdsgiver ikke må medregne barnets første sygedag i din egen sygestatisk. Thi det er jo netop muligt at afskedige en medarbejder pga for meget sygdom.

--
Werner

Henning

> [...]
>
>Den paragraf betyder i mine ører at arbejdsgiver ikke må medregne barnets første sygedag i din egen sygestatisk. Thi det er jo netop muligt at afskedige en medarbejder pga for meget sygdom.

Hvis du ikke er omfattet af overenskomst, men blot dækket af
funktionærloven, har du ikke krav på "barns første sygedag".
Se http://www.prosa.dk/magazines/pdf/funktionaerloven.pdf §5
"Dog er det almindeligt, at man uden afkortning i lønnen kan blive
hjemme på barns første sygedag. En sådan ordning beror på en aftale og
ikke på funktionærloven."
(Det er tilfældigt jeg bruger Prosas side, loven kan findes mange
steder.)

Loven du linker til, har ikke relevans for "barnets første sygedag",
men er møntet på ansatte med særlige behov for pasning af
familiemedlemmer.

item...@hotmail.com

Den lørdag den 24. marts 2012 16.01.19 UTC+1 skrev Henning:
> Loven du linker til, har ikke relevans for "barnets første sygedag",
> men er møntet på ansatte med særlige behov for pasning af
> familiemedlemmer.

Det ved jeg, men omvendt er det vel netop den lov der har dannet grundlag for de overenskomster der er lavet omkring barnets første sygedag. Således at barnets første sygedag er: Et krav, lønnet og uden konsekvens for arbejdstageren. Fx kan arbejdsgiver ikke sætte et loft på hvor mange af den slags dage en arbejdstager har om året.

På mit arbejde "følger vi normal praksis vedr barnets første sygedag". Det betyder at vi altid har afholdt barnets første sygedag med løn. Min pointe er at hvis det har været meldt ud at firmaet følger almindelig praksis så betyder det også at afholdelse skal være uden konsekvens for arbejdstager. Og dermed kan det ikke figurere i ens sygestatistik.

Min pointe er at det da må være "normal praksis"? Så kan man så selvfølgelig vælge at følge den eller ej, men det er en anden sag.

--
Werner

Henning

Om du kalder det "barn syg" eller "egen sygsom" er i bund og grund
ligegyldigt, det tæller som fravær, og indgår altsammen i
overvejelserne, når man som leder vurderer en medarbejders
arbejdsindsats.

Bertel Lund Hansen

Henning skrev:

> [...]
> ligegyldigt, det tæller som fravær, og indgår altsammen i
> overvejelserne, når man som leder vurderer en medarbejders

Du mener lidt ligesom barselsfravær?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Henning

On Sun, 25 Mar 2012 20:59:36 +0200, Bertel Lund Hansen
<kanon...@lundhansen.dk> wrote:

>Du mener lidt ligesom barselsfravær?

Nej, forskellen er, at du er sikret fuld løn uger sygdom jvf.
funktionærloven, det er du ikke med barsel.

Bertel Lund Hansen

Henning skrev:

> Nej, forskellen er, at du er sikret fuld løn uger sygdom jvf.
> funktionærloven, det er du ikke med barsel.

Okay.

Nu googlede jeg, og det førte frem til denne side:

https://www.borger.dk/Emner/familie-og-boern/boern/barn-syg-og-omsorgsdage/Sider/barns-foerste-sygedag.aspx

Der står at det netop er Lov om lønmodtageres ret til fravær fra
arbejde af særlige familiemæssige årsager der sikrer den ret. Det
er § 1, 1) der er aktuel.

I så tilfælde er det ulovligt at afskedige på baggrund af den
slags fravær - og altså dermed ulovligt at indregne det i ens
personlige sygestatistik.

Borger.dk er nok en pålidelig kilde idet det er IT- og
Telestyrelsen der har registreret domænet.

Matthias H. Matthiessen

Et er hvad loven siger og et andet er hvad der sker i virkeligheden.
Skal der laves en nedskæring, så bliver der ofte set på hvor meget
fravær den enkelte medarbejder har og så fyrer man ud fra det. Og så er
det fuldstændig underordnet hvad fraværet skyldes.
Barnets første sygedag bliver ofte misbrugt, da både mor og far holder
dagen. Selvfølgelig ikke på samme dag, men på to følgende dage.
Det er heller ikke lovligt.

Hilsen Matthias

Bertel Lund Hansen

Matthias H. Matthiessen skrev:

> Et er hvad loven siger og et andet er hvad der sker i virkeligheden.

Jo, men nu blev der altså spurgt til hvad loven siger, og så
synes jeg det er mest oplagt at forklare det.