Post Danmark + Told (importmoms)

Christian Lodberg

Hej NG,

jeg har modtage en pakke af min søster som bor i Australien. Jeg har
lige haft fødselsdag og i gave sendte hun mig en mobiltelefon med en
værdi af ca. 2000 kr. Da jeg fik pakken skulle jeg betale 25%
importmoms. Kan det virkelig passe at jeg skal betale for en gave fra
min søster? Hvordan kan jeg evt. få mine penge tilbage - hvis der er en
mulighed? Ydermere er der mulighed for at klage over sådan en
"forbrydelse" til... tjaa hvem ved jeg, måske forbrugerstyrelsen!!? Kan
I hjælpe mig?? På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen,
Christian.

Jógvan Lindenskov

"Christian Lodberg" <cpl...@control.auc.dk> wrote in message

> [...]
> værdi af ca. 2000 kr. Da jeg fik pakken skulle jeg betale 25%
> importmoms. Kan det virkelig passe at jeg skal betale for en gave fra

Ja, det passer. Varer importeret fra et land udenfor EU (over, jeg mener det
er, 200 kr) skal der betales moms og evt told af. Også gaver over en værdi
af ca 340 kr skal der betales for. Så det gør faktisk ikke megen forskel
"bare" fordi det er en gave.

> [...]
> "forbrydelse" til... tjaa hvem ved jeg, måske forbrugerstyrelsen!!? Kan
> I hjælpe mig?? På forhånd tak for hjælpen.

Du har ikke rigtig nogen sag. Reglerne er bare sådan. Du skal betale
moms+told. Det er bare surt hvis ikke du var klar over det i forvejen.
Desværre :-)

/Jógvan Lindenskov

Christian Lodberg

"Jógvan Lindenskov" wrote:

Hvordan kan det så være at min søster kan sende diverse ting og sager hjem til
vores forældre, uden at de skal betale noget som helst! Hun har blandt andet
sendt tøj hjem, men det var hvis nok også brugt. Men den mobiltelefon jeg fik
af hende var også brugt - godt nok ikke mere en 5 måneder gammel, men alligevel
brugt! Men hvad er jeres bedste råd til næste gang hun vil sende noget hjem til
lille Danmark, hvad skal hun gøre eller hvad jeg skal jeg gøre for at undgå at
betale, så det hvide ikke vender ud af øjnene!?

/Christian

Ole

"Christian Lodberg" <cpl...@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> "Jógvan Lindenskov" wrote:
>
> hvad jeg skal jeg gøre for at undgå at
> betale, så det hvide ikke vender ud af øjnene!?

Loven skal alle rette sig efter, ellers ville der blive lovløshed som i Iraq og andre
steder. Tjener du ikke nok til at kunne betale den smule en afgift er skruet sammen på, du
kan jo købe tingene i et andet EU-land, så skal du ikke betale nogen afgift og moms mv.

Lars Ladingkaer

"Christian Lodberg" skrev:

> Men hvad er jeres bedste råd til næste gang hun vil
> sende noget hjem til lille Danmark [..]

Det eneste sikre er at holde gavens værdi under ca. 340 kr.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=92025&ov_id=0

Mvh, Lars

www.recorder.dk - Sammenligning af HD & DVD optagere

Christian Lodberg

Ole wrote:

Jeg tjener faktisk ingen ting! Jeg er på SU!! Men fair nok, selvfølgelig skal alle rette sig
efter lovgivningen. Jeg blev bare meget chokeret da postdamen stod med pakke og sagde jeg
skulle betale 560 kr. for at få pakken! Derfor skulle jeg lige vide hvordan og hvorledes, om
det virkelig kunne passe. Men ja, det kan det altså - sådan er det jo i Danmark. Men mange
tak for jeres svar.

/Christian

Jógvan Lindenskov

> [...]

andet
> sendt tøj hjem, men det var hvis nok også brugt.

Jeg håber ikke at du forventer jeg skal kunne svaer på det. For det ved jeg
virkelig ikke. Jeg ved bare hvad reglerne er.

> Men den mobiltelefon jeg fik
> af hende var også brugt - godt nok ikke mere en 5 måneder gammel, men
alligevel
> brugt!

Du skriver i dit oprindelige indlæg at telefonens værdi er ca 2000 kr. Hvis
der er anført 2000 kr i værdi på toldsedlen på pakken, ja så er det det du
skal betale told / moms af. Tolderne ved jo ikke om den er 5 mdr gammel ej.
Det er vædien de er interesseret i.

Og hvis jeg så må have lov at spørge. Hvilken telefon er der tale om. Jeg er
bare nysgerrig siden den er 5 mdr gammel og stadig har en værdi af 2000 kr.

> [...]
undgå at
> betale, så det hvide ikke vender ud af øjnene!?

Ikke for at opfrodre til "ulovligheder" men man skal da overveje hvilken
værdi man giver det man putter i pakken, og så sætte det til så lidt så
muligt inden for en eller anden grænse. Det er jo svært at definere.

Min bror fik engang en gaaaamel scanner fra en ven i USA. Vennnen havde
skrevet 20USD i "value". Pakken var alligvel blevet åbnet og tolderne syntes
åbenbart at det ikke kunne være rigtigt. Så de gav den lige en værdi på 750
kr. Hvordan kan en tolder på stående fod vurdere hvorvidt en scanner er 20 $
eller 750 kr værd? Min bror fandt sig heller ikke i det.

Eller man kunne forestille sig at "value" feltet ikke er udfyldt på en
pakke. Så er det vidst også op til tolderne at vurdere. Efter min mening er
det bare ikke særligt holdbart.

/Jógvan Lindenskov

Christian Lodberg

"Jógvan Lindenskov" wrote:

> [...]
> skal betale told / moms af. Tolderne ved jo ikke om den er 5 mdr gammel ej.

Jo, tolderne ved godt den er 5 måneder gammel - eller det kan de se!!
Kvitteringen for telefonen var med i pakker, hvorpå både prisen og købsdatoen
står på.

> Og hvis jeg så må have lov at spørge. Hvilken telefon er der tale om. Jeg er
> bare nysgerrig siden den er 5 mdr gammel og stadig har en værdi af 2000 kr.

Ja, det kan man godt spørge sig selv om - "har telefonen stadigvæk den værdi
selvom den er 5 månder gammel?" Det er en Nokia 5210 - på kvitteringen står der
"$ Amount, 399".

> [...]
> pakke. Så er det vidst også op til tolderne at vurdere. Efter min mening er

Ja, 750 kr. for en gammel scanner - nix! Jeg mener man kan bare nægte at
modtage pakken, så bliver den sendt retur. Okay, nu ville jeg ikke ligefrem
nægten at modtage min fødselsdagsgave, men var meget tæt på at sige nej. Jeg
kan se at min søster har udfyldt feltet "Value $" med $400. Jeg har ingen idé
om hvis hvad prisen er på en 5 måneder gammel Nokia 5210 - men at skulle betale
560 kr. for at modtage en fødselsdagsgave er fandme surt, når man som fattig
studerende ikke lige har alverdens penge.

Lige en tanker, hvad gør folk egentlig når de fx vil flytte til Australien
eller omvendt - betale de også toldafgift på deres ting?

/Christian

Andy

> [...]
hvordan og
> hvorledes, om det virkelig kunne passe. Men ja, det kan det altså - sådan

Ja, og sådan er det også andre steder... Tror du virkelig at andre lande er
væsentlig mere 'forstående' over for gavegiveri? Så rager du fejl...
Selvfølgelig er reglerne anderledes i andre lande, men formålet er det
samme... Nemlig at undgå at folk udnytter gavesystemet.

Andy

Christian Lodberg

Andy wrote:

Andy, jeg ved ikke noget om hvordan det er andre steder. Jeg ved bare nu at
jeg IKKE skal modtage pakker fra udlandet med en værdi over 340 kr! Derfor vil
jeg bede min søster om at tage gaver med hjem næste gang hun kommer til
Danmark igen, i steder for at sende dem. Sådan bliver det løst - ikke flere
pakker, ergo ikke flere penge fra mig til toldvæsnet!

/Christian

HKJ

> [...]
flere
> pakker, ergo ikke flere penge fra mig til toldvæsnet!

Det ændre ikke på sagen, der skal stadig betales told og moms. Hvis det
lykkedes at få gaverne igennem tolden uden at tolderne ser det, så er det
smugleri.

Klaus

> Lige en tanker, hvad gør folk egentlig når de fx vil flytte til Australien
> eller omvendt - betale de også toldafgift på deres ting?

Nej, så er der tale om flyttegods.
Der kan dog være genstande der er pålagt afgifter, som f. eks biler der "flytter" med til Danmark.
Klaus

Christian Lodberg

HKJ wrote:

NEJ! Det kan umuligt være smugleri, hvis det er min søsters egen dele! For
eksempel hvis hun tager hendes telefon med sig og så giver den til mig. Hvis
det er smugleri - tjaa så ved jeg sku' ikke hvor vi er henne. Alle og enhver
kan jo tage personlige egen dele med sig ud at rejse (jeg vil i hvert fald
kalde en mobiltelefon for en personlig egen del). Hvis hun giver sin telefon
til mig - det kan kun være en gave, jeg vil ikke kalde det smugleri. Men det er
underordnet nu hvor jeg må konstatere, at jeg IKKE vil eller har lyst til
modtage pakker fra udlandet med en værdi over 340 kr.

/Christian

Christian Lodberg

Klaus wrote:

Hvad skal min søster så gøre hvis hun nu engang får lyst til at flytte hjem til Danmark igen? Er der
så pålagt en afgift på fx en mobiltelefon?

/Christian

HKJ

> [...]
telefon
> til mig - det kan kun være en gave, jeg vil ikke kalde det smugleri.

Problemet opstår når hun giver den til dig.
Men så lang tid at hun ikke går igennem tolden med en masse pakker i
gavepapir, så tvivler jeg på at der vil opstå problemer.

Christian Lodberg

HKJ wrote:

Enig, HKJ!! - gavepapir etc. vil nok ikke være det klogeste! Anyway, jeg har
fået svar på mine spørgsmål og jeg takker. Jeg er i hvert fald blevet klogere
:-)

/Christian

Morten DH

"Jógvan Lindenskov" <quadr...@SPAMISEVILhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
$
> eller 750 kr værd? Min bror fandt sig heller ikke i det.

Den kender jeg godt... HVad gjorde han og hvad blev resultatet?

David T. Metz

HKJ skriblede:

Det tror jeg ikke du har ret i. Der er "selvfølgelig" nogle regler om hvor
værdifulde genstande man må indføre, give som gaver osv. Men den sats der
gælder for pakker har ikke noget med personligt bårne varer at gøre mig
bekendt. Ergo er det ikke givet at alt skal fortoldes.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923