Parkering

Herbert Jensen

Jeg bor på en villa vej, og har desværre en nabo der ikke er til at tale med
selv om jeg høfligt har henvendt mig nogle gange.

Han har for nylig købt en Trailer som han parkerer på vejen lige ud for
vores skel. Det er altså bagenden af traileren der holder lige ud for
skellet. Da vi på de to grunde har indkørsel op af det samme skel (fælles
hæk) så har jeg svært ved at dreje ind/ud af min indkørsel fordi Traileren
står så tæt på.

Han bruger ikke selv sin indkørsel, men parkerer ude på vejen, grunden er
dog så lang at han sagtens kan have sin egen bil og Trailer holdende uden
den skal holde lige op af skellet.

Er der noget i loven der kan få ham til at parkerer et stykke fra skel?

Hvis alm. kommunikation ikke er muligt hvad vil i så foreslå som mulig
løsning på problemet.?

Mvh

Herbert.

Tove Krieger

"Herbert Jensen" <Herbert...@mail.dk> skrev i meddelelsen

Jeg synes, at du skal ringe til dit lokale politi og høre hvad reglerne er.
Så vidt jeg ved må man ikke parkere hverken trailere eller campingvogne i
over 24 timer på en offentlig vej, d.v.s. en vej hvor der er almindelig
færdsel. Jeg tror dog ikke at du kan få politiet til at gøre noget, der er
ikke meget hjælp at hente hos dem mere.

--
Venlig hilsen Tove :-)
Beware of people who dislike cats

SvenP

> [...]
> er almindelig færdsel. Jeg tror dog ikke at du kan få politiet til at gøre

Hvorfor skulle man ikke have ret til at parkere et påhængskøretøj, der vel
at mærke er lovligt indregistreret, på offentlig vej?. Det er vel de alm.
parkerings bestemmelser der gælder her.
Der er nok en regel om ikke at parkere foran en indkørsel, der måske kan
bruges her.

Mvh. Sven

alexbo

"SvenP" skrev

> Hvorfor skulle man ikke have ret til at parkere et påhængskøretøj, der vel
> at mærke er lovligt indregistreret, på offentlig vej?.

Fordi det i langt de fleste tilfælde er forbudt, det er også de færreste
steder man må parkere lastvogne på villaveje, selv om det kunne være
praktisk for chaufføren at tage bilen med hjem.

Tåstrup:
"§ 1. Køretøjer med en tilladt totalvægt over 3.500 kg., påhængskøretøjer
(herunder campingvogne), motorredskaber og traktorer må i tidsrummet kl.
19.00 - 07.00 kun parkeres, hvor det er tilladt ved særlig afmærkning.
Stk. 2 Uanset stk. 1 må påhængskøretøjer (herunder campingvogne) med tilladt
totalvægt på højst 2.000 kg. dog parkeres i indtil 24 timer, medmindre andet
er tilkendegivet ved afmærkning."

Viborg:
"§ 6
Biler med tilladt totalvægt over 3.500 kg. (lastbiler, busser og lignede),
påhængskøretøjer, campingvogne,motorredskaber og traktorer må ikke parkeres
i tidsrummet fra kl. 19.00 til kl. 07.00 medmindre det ved særlig afmærkning
på bestemte vejstrækninger eller pladser er tilladt. Udenfor de særligt
afmærkede steder må påhængskøretøjer og campingvogne med tilladt totalvægt

højst 2.000 kg. dog parkeres i indtil 24 timer.

mvh
Alex Christensen

SvenP

> [...]
> på
> højst 2.000 kg. dog parkeres i indtil 24 timer.

Ok. Betyder de bynavne du indleder med at det er politivedtægten (eller hvad
det hedder nu) der indeholder disse paragraffer?

Mvh. Sven

Herbert Jensen

> [...]
> på
> højst 2.000 kg. dog parkeres i indtil 24 timer.

Det glæder mig med de svar der er kommet ind til nu, jeg håber der kommer et
par guldkorn mere.
Kan tilføje at det er en Trailer under 500 kg, der er måske særlige regler
for dem, men jeg har dog ikke fundet noget brugbart. Men hæfter mig ved at
jeg generalt ikke ser dem opmaganiseret på vejene, men i folks haver og
garager.

mvh.

Herbert

Tove Krieger

"alexbo" <ale...@email.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> (herunder campingvogne), motorredskaber og traktorer må i tidsrummet kl.
> 19.00 - 07.00 kun parkeres, hvor det er tilladt ved særlig afmærkning.

Det var jo netop det jeg prøvede at påpege.

Vi har de samme regler her i vores grundejerforening, selvom vores tåbelige
genbo tror at loven ikke gælder ham, så hans trailer er permanent parkeret
på vejen, både læsset og ulæsset. Jeg har siddet i bestyrelsen i mange år,
så derfor ved jeg det. Der er desværre bare så lidt man kan gøre ved det.

Per

Herbert Jensen wrote:
> [...]
> Trailer holdende uden den skal holde lige op af skellet.
>
> Er der noget i loven der kan få ham til at parkerer et stykke fra

Du kan da bruge Færdselsloven

§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på
en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.

Stk. 2. Standsning eller parkering må kun ske i højre side af vejen i
færdselsretningen. På mindre befærdet vej og vej med ensrettet færdsel kan
standsning eller parkering dog ske i venstre side. Ved standsning eller
parkering skal køretøjet anbringes i vejens længderetning ved kørebanens
yderkant eller om muligt uden for denne. Ved standsning eller parkering på
parkeringsplads, som uden for tættere bebygget område er anlagt i umiddelbar
tilslutning til vejen, skal føreren så vidt muligt benytte parkeringsplads,
der er beliggende til højre i færdselsretningen.

Stk. 3. Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti, gangsti eller
fortov. Tilsvarende gælder for midterrabat, helleanlæg og lignende. Køretøj,
hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3,5 t, kan dog, medmindre andet
bestemmes i en lokal bekendtgørelse, standses eller parkeres med en del af
køretøjet på fortov, såfremt dette ikke er til fare eller ulempe for
færdslen på fortovet. 1. pkt. gælder ikke cykler og tohjulede knallerter.

Han må simpelthen ikke standse eller parkere til ulempe for færdslen - og
det gør han jo åbenbart ofte. (Du kan jo næsten ikke komme ind eller ud)

Hvis du kan involvere politiet kan de give ham en Parkeringsbøde - og det
vil være en bøde og ikke en afgift pga. ulempen skal beskrives.

Mvh. Per

Hauge

Tove Krieger skrev:

> [...]
> permanent parkeret på vejen, både læsset og ulæsset. Jeg har siddet i
> bestyrelsen i mange år, så derfor ved jeg det. Der er desværre bare så

Hvis man alligevel ikke kan gøre noget ved det, hvad er sådan en dødsyg
regel så værd? Er det en regel for reglens skyld, som så mange andre regler?
Hvad med at lave CarPark-lign. ting i jeres grundejerforening, så kan
han jo pålægges en afgift for forkert parkering. Er der stemning for
det, så er det vel muligt..

Mvh Hauge

alexbo

"SvenP" skrev

> Ok. Betyder de bynavne du indleder med at det er politivedtægten

Det er et par tilfældige parkeringsbekendtgørelser.

Hvad der gælder i en bestemt kommune eller lokalitet må man søge efter
eller spørge om i kommunens borgerservice.

Veje og parkeringspladser ville formentlig også være fyldt med campingvogne
og trailere hvis der ikke var et forbud.

mvh
Alex Christensen

Mads K

"Tove Krieger" <missm...@invalid.dk> skrev i en meddelelse

Jeg kan lige supplere.
FDM har en liste med kommunernes parkeringsregler.
http://www.fdm.dk/parkeringsregler
Mvh
Mads

Tove Krieger

"Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis man alligevel ikke kan gøre noget ved det, hvad er sådan en dødsyg
> regel så værd?

Hvis du ringer til politiet får du at vide, at den slags har de ikke
ressourcer til. De skal opretholde lov og orden, men det er desværre snart
en by i Rusland.

Er det en regel for reglens skyld, som så mange andre regler?

Vi har ingen § i vores vedtægter om parkering. Her gælder færdselsloven lige
som alle andre steder.

> Hvad med at lave CarPark-lign. ting i jeres grundejerforening, så kan han
> jo pålægges en afgift for forkert parkering. Er der stemning for det, så
> er det vel muligt..

Vi har selv, lige som 99% af de andre grundejere vores trailer parkeret på
egen grund. Det er meget sjældent at nogen parkerer på vejene. Det er kun
vores genbo der tror han er hævet over loven. Han lægger sig ud med alt og
alle, så der er ingen der har lyst til at diskuterer noget som helst med
ham, for han er stupid og uden for pædagogisk rækkevidde.

Leif Neland

Den 07-06-2010 20:05, Mads K skrev:

> Jeg kan lige supplere.
> FDM har en liste med kommunernes parkeringsregler.
> http://www.fdm.dk/parkeringsregler
> Mvh
> Mads

Jeg skimmede lige nogle af dem igennem, og f.ex. for campingvogne er der
store forskelle.
I Odense kommune må man slet ikke sætte en campingvogn på en
parkeringsplads uden den er tilkoblet.

I nogle kommuner må man kun parkere campingvognen i dagtiden (7-19)

I nogle 48 timer, i nogle 72.

Der burde finde en tabularisk oversigt, det andet er for rodet, f.ex.
peger Roskilde kommune på roskildekom.dk, men den peger videre til
roskilde.dk, hvor man så må lede videre selv.

Godt man ikke er turist i Danmark...

Leif

Per Henneberg Kristensen

"Per" <mes...@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Han må simpelthen ikke standse eller parkere til ulempe for færdslen - og
> det gør han jo åbenbart ofte. (Du kan jo næsten ikke komme ind eller ud)

Prøv at holde øje med trafikken på en parkeringsplads. Der er virkelig mange
som ikke kender begrænsningen af deres biler. De kører gladeligt en lang
omvej til en anden parkeringsplads for at undgå at skulle komme til at
bakke.

Det er ikke lige som os her i gruppen, der nærmest opsøger den slags
problemer :)

--
Per

Anders Majland

> Pr�v at holde �je med trafikken p� en parkeringsplads. Der er virkelig
> mange
> som ikke kender begr�nsningen af deres biler.

Eller der holder en og venter p� et venstresving. Han er trukket helt ud til
midten. Nummer 2 opgiver s� at k�re h�jre om da selvom vi bagfra kan se at
at han er fri af bilen og desuden har 20cm mere asfalt til h�jre at g�re
godt med hvis han alligevel ville have mere plads til den svingende ....