Danmarks samlede befolkningstal gennem tiderne

Claus Skaarup (Arbejde)

Findes der et skøn på hvor mange personer, der i alt har levet i Danmark
siden hhv. Gorm den Gamle og den første folketælling i 1769? Bare fordi det
kunne være sjovt at vide. Naturligvis må det blive et gæt. Det er jeg klar
over.
Sekundært kunne jeg godt tænke mig at vide, om man har et skøn over det
danske befolkningstal i århundrederne før folketællingerne i (ca.) det
område vi i dag kalder Danmark. Dvs. uden Norge (og Sverige). At Holsten og
Sydsverige kommer med af og til er til at leve med.
Specielt befolkningstallet omkring år 1000 kunne være interessant for mig.

Folketællingerne er her: http://kajhansen.com/page/befolkningstallet.htm

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Poul E. Jørgensen

"Claus Skaarup (Arbejde)" <cl...@limfjordsteatret.fejl> skrev i meddelelsen

> [...]
> siden hhv. Gorm den Gamle og den første folketælling i 1769? Bare fordi
> det kunne være sjovt at vide. Naturligvis må det blive et gæt. Det er jeg

Der findes en del på nettet, fx http://www.tidsskrift.dk/print.jsp?id=77049
(med en dårlig scanning).
Men prøv at søge på "folketal" "århundrede" eller lignende.

Der har været en del udregninger ud fra Kong Valdemars Jordebog
(1200-tallet), hvor der for nogle områder findes ret eksakte tal for den
mandlige voksne skatskyldige befolkning. For Hallands vedkommende er det
opgjort herred for herred: Fjäre herred: 1711 bønder, Viske herred: 513
bønder, Himle herred 1500 bønder etc. Disse beskatningstal var de eneste
jordebogen interesserede sig for. Hvis så hver bonde havde en kone og 4-5
børn plus måske en tjenestekarl, kan man komme op på et omtrentligt tal.
Tidligere og de fleste senere århundreder må man sjusse sig til.
Den første egl. folketælling i DK skal være foregået 1769, men i
http://www.arkivalieronline.dk/ har man først fra 1789.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Poul E. Jørgensen

"Poul E. Jørgensen" <3...@AAAGVDNET.DK> skrev i meddelelsen

> Tidligere og de fleste senere århundreder må man sjusse sig til.
> Den første egl. folketælling i DK skal være foregået 1769, men i
> http://www.arkivalieronline.dk/ har man først fra 1789.

Hvis man prøver at læse nogle af folketællingerne fra landsogne i
1800-tallet, vil man se at der ofte har boet ganske mange personer på en
gård - selvom der vel kun har været én gårdejer: bonden, hans kone og deres
børn, aftægtsfolk, tjenstepiger og -karle, måske adoptivbørn (det er ikke
sjældent). Således siger antallet af "bønder" ikke så meget.

Claus Skaarup (Arbejde)

Poul E. Jørgensen wrote:

> Den første egl. folketælling i DK skal være foregået 1769, men i
> http://www.arkivalieronline.dk/ har man først fra 1789.

Der er en del, mest sønderjyske sogne, fra 1769 på www.ddd.dda.dk.

Mvh. Claus
www.clask.dk

Poul E. Jørgensen

"Claus Skaarup (Arbejde)" <cl...@limfjordsteatret.fejl> skrev i meddelelsen

Er der mon foretaget samlede optællinger af landets indbyggertal ud fra
disse folketællinger?

Claus Skaarup (Arbejde)

Poul E. Jørgensen wrote:
> [...]
> meddelelsen news:49cb558a$0$56796$edfa...@dtext02.news.tele.dk...

> Er der mon foretaget samlede optællinger af landets indbyggertal ud

Pas. Det er nok langt fra alle optællingslister, der er bevaret.
--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Peter Loumann

On Wed, 25 Mar 2009 12:19:18 +0100, Poul E. Jørgensen wrote:

> Tidligere og de fleste senere århundreder må man sjusse sig til.

Ja; og det kan man stort set ikke

> Den første egl. folketælling i DK skal være foregået 1769,

Jeg er ikke glad for den formulering om noget faktuelt.

> men i http://www.arkivalieronline.dk/ har man først fra 1789.

Det må være en skrivefejl for 1787

Jeg citererer

Ole Feldbæk:
Den lange fred
Gyldendals og Politikens Danmarkshistorie, bd. 9, 1990
s. 24f

"Først i sommeren 1769 fik den danske enevælde et nogenlunde sikkert begreb
om befolkningens faktiske størrelse. Den sommer afholdtes den første
folketælling i Danmark, tyve år efter at Sverige som det første land havde
vist vejen. Teknisk var den første danske folketælling ufuldkommen.
Centraladministrationens trykte spørgeskemaer var ukart formulerede,
sognepræsterne havde ikke erfaring i at udfylde dem, og man valgte som
tællingsdag den 15. august - midt om sommeren, hvor mange var bortrejst fra
hjemmet og sognet. Resultatet - at der i kongeriget skulle leve 785.590
mennesker - var derfor mellem 25.000 og 30,000 for lavt. Den følge4nde
folketølling i 1787 var mere professionelt tilrettelagt både fra centralt
og lokalt hold. De 840.045 danskere, der det år blev registreret, var
derfor formentlig kun omkring 15.000 for få. Da befolkningen tredje gang
blev talt i februar 1801, svarede de 935.680 meget nøje til det faktiske
folketal.
Ud fra de første folketællinger samt oplysningerne om døbte og begravede
har det været muligt med en høj grad af sandsynlighed at beregne
befolkningens størrelse år for år tilbage til 1735.
1735 720.300 [... derefter ret jævn stigning ...]
Forud for 1735 kender vi derimod ikke befolkningens størrelse og
bevægelserne i folketallet, og det er ikke forsvarligt blot at
tilbageskrive ..."

Tallene omfatter kongeriget, altså det nuværende Danmark ekskl.
Sønderjylland.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk/

kjaer

Peter Loumann wrote:

> [...]
> begreb om befolkningens faktiske størrelse. Den sommer afholdtes den
> første folketælling i Danmark, tyve år efter at Sverige som det

Isral lavede en folketælling for 2009 år siden. Det var grunden til at Maria
og Josef var på rejse, og måtte overnatte i en stald.
Men resultatet har jeg aldrig hørt om.

Poul E. Jørgensen

"kjaer" <sikk...@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Isral lavede en folketælling for 2009 år siden.

Interessant! Den eneste folketælling man ellers hidtil har kendt til på de
tider, er den som den romerske Kejser Augustus lod udskrive ;-)
Se Lukas-evangeliet kap. 2.

kjaer

Poul E. Jørgensen wrote:
> [...]
> Se Lukas-evangeliet kap. 2.
>
> Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
> Remove the two A's when replying by e-mail.

Men det var Israelere han talte. Har romerne lavet folketællinger andre
steder?

Per Vadmand

Tjek dine facts. I Bibelen står, at "alverden" (dvs Romerriget) skulle
skrives i mandtal.

Per V
--
Vær god ved politiet!
http://www.new.facebook.com/ext/share.php?sid=73289081718&h=XDpTj&u=Lj8oV&ref=nf

Poul E. Jørgensen

> Men det var Israelere han talte.

Hellere israelitter. Israelerne bor i det moderne Israel.

> Har romerne lavet folketællinger andre steder?

Ja, det skete ret hyppigt. Det begyndte naturligvis i Rom.
Dog var folketællingen omkring Jesu fødsel kun en tælling i Palæstina i
forbindelse med oprettelsen af provinsen Judæa.
Bibelen påstår godt nok at Augustus ville skrive alverden i mandtal/ holde
folketælling hele verden, men det var ikke tilfældet. En total optælling af
det romerske riges befolkning synes aldrig at have fundet sted, idet den ud
fra datidens formål med folketællinger (især skattebetalinger) ville være
uinteressant.

Folketælling kaldtes på latin census og optællerne kaldtes censores.
Senere i middelalderen kom census til at være ensbetydende med skat, fordi
tællingerne også på den tid havde at gøre med skatteopkrævningen (hvad skal
de enkelte områder betale i skat i forhold til folketal, antal bønder,
jordens værdi, byers indtægter o.l.). Prøv at se hvad jeg har skrevet
ovenfor om Kong Valdemars Jordebog fra 1200-tallet.

--
Poul E. Jørgensen

Per Vadmand

Poul E. Jørgensen wrote:

> Dog var folketællingen omkring Jesu fødsel kun en tælling i Palæstina
> i forbindelse med oprettelsen af provinsen Judæa.

Er den folketælling ikke i det hele taget tvivlsom? Jeg mener at have læst,
at den bare er Matthæus' forsøg på at få anbragt nazaræeren Jesus' familie i
Betlehem, for at det kunne passe med profetierne. Den virkelige folketælling
fandt vist sted på et andet tidspunkt.

kjaer

Per Vadmand wrote:

> Tjek dine facts. I Bibelen står, at "alverden" (dvs Romerriget) skulle
> skrives i mandtal.
>
> Per V

Skal jeg genlæse biblen eller kan jeg nøjes med det nye testamente?

Herluf Holdt, 3140

kjaer skrev:

> Skal jeg genlæse biblen eller kan jeg nøjes med det
> nye testamente?

Lukas-evangeliet kapitel 2, som Poul Erik henviste til,
finder du i Det nye testamente.

--
Herluf :·)

Peter Loumann

On Sat, 28 Mar 2009 16:49:19 +0100, Poul E. Jørgensen wrote:

> Ja, det skete ret hyppigt. Det begyndte naturligvis i Rom.

Kilde?

> [...]

> Bibelen påstår godt nok at Augustus ville skrive alverden i mandtal/ holde
> folketælling hele verden, men det var ikke tilfældet.

Mig bekendt er Ny Testamente eneste kilde til denne folketælling - med
risiko for at gøre mig forhadt her: ikke særlig samtidig og næppe særlig
pålidelig. Lukas kan have haft gode grunde til at konstruere tællingen, men
dokumenterer vel dog at begrebet folketælling var kendt.

--
pl
http://huse-i-naestved.dk/

Per Vadmand

Peter Loumann wrote:

> [...]
> særlig pålidelig. Lukas kan have haft gode grunde til at konstruere
> tællingen, men dokumenterer vel dog at begrebet folketælling var

Ups, jeg huskede det som Matthæus og gik ud fra, at det var et led i hans
forsøg på at skabe sammenhæng mellem det nye og det gamle testamente (som jo
ikke er helt så fremtrædende hos Lukas).

Poul E. Jørgensen

"Per Vadmand" <pe...@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> familie i Betlehem, for at det kunne passe med profetierne. Den virkelige
> folketælling fandt vist sted på et andet tidspunkt.

Der er jo forsøgt at sandsynliggøre den ved den typisk romerske form for
årsangivelse (jf. "dengang den og den var konsul" o.l.).
Hos Lukas er angivet at Augustus var kejser på det tidspunkt og Quirinius
var landshøvding i Syrien.
Denne Quirinius skal have eksisteret (har jeg set et sted).

Poul E. Jørgensen

Kilde og kilde - se her http://wapedia.mobi/de/Volksz%C3%A4hlung#2.

Per Vadmand

Poul E. Jørgensen wrote:
> [...]
> Quirinius var landshøvding i Syrien.
> Denne Quirinius skal have eksisteret (har jeg set et sted).

Ja, men tidspunktet passer vist ikke.

Poul E. Jørgensen

> Ja, men tidspunktet passer vist ikke.

Det gør det vist ikke - men de to herrer er historiske. Det er jo det der
skal skaffe oplysningerne hos Lukas legitimitet.
Kong Herodes er det jo også galt med.

Poul E. Jørgensen

"Poul E. Jørgensen" <3...@AAAGVDNET.DK> skrev i meddelelsen
> Der har været en del udregninger ud fra Kong Valdemars Jordebog
> (1200-tallet),

I festskriftet til Erik Ulsig "Kongemagt og Samfund i Middelalderen" (1988)
beskæftiger Rikke Malmros sig med problemet og giver et kort rids over
opfattelserne gennem tiden, som udmærket viser usikkerheden:
H. M. Velschow mente i 1843 at tallet omkring 1200 var 1,48 millioner (især
vist på baggrund af Knýtlinga-sagas opgørelser om Danmark).
Kr. Erslev mente 1885 at der højst kunne have været 633.000 plus/minus 30%
(altså i givets fald kun halvdelen af Velschows tal eller mindre).
William Scharling argumenterede 1889 for at tallet må have været større end
Erslev mente.
Erslev mente derefter i 1898 at tallet nok snarere var noget under en
million (men i hvert fald ikke 633.000 minus 30%).

Peter Loumann

On Sun, 29 Mar 2009 11:14:59 +0200, Poul E. Jørgensen wrote:

> I festskriftet til Erik Ulsig "Kongemagt og Samfund i Middelalderen" (1988)
> beskæftiger Rikke Malmros sig med problemet og giver et kort rids over

> opfattelserne gennem tiden, som udmærket viser usikkerheden: [...]

Ja. Det undrer mig at ellers ædruelige historikere kaster sig ud i den
slags. Endnu et eksempel: Alex Wittendorff 1989:

"Med en meget bred margen kan vi regne med, at landet i 1640'erne havde en
befolkning på omkring 800.000 mennesker. Hårdt presset kunne man måske,
støttet på fornemmelser, .. gætte på, at befolkningstallet omkring 1500 har
været på noget, der ligner 600.000."

Her mangler ikke forbehold.

AW citerer Frederik 2. 1565: "der udi dette ganske rige findes mere end
hundredetusinde bosiddende bønder".

Hverken AW eller majestæten definerer landet eller riget nærmere. Slesvig?
Norge?

En folketælling er et meget kompliceret foretagende. Skattegrundlaget var
ikke personer, men bedrifter; hvor mange personer en bedrift eller husstand
omfattede, var vel mindre væsentligt.

--
pl
http://huse-i-naestved.dk/

Claus Skaarup (Arbejde)

Peter Loumann wrote:

> [...]
> man måske, støttet på fornemmelser, .. gætte på, at befolkningstallet
> omkring 1500 har været på noget, der ligner 600.000."

Det stemmer meget godt med et sted jeg læste, hvor der stod at
befolkningstallet omkring 1250 var omkring 750.000. Et gæt siger så knap
800.000 omkring 1300. 100 år senere, efter den sorte død, skulle tallet være
faldet med omkring 40%, så det nu var helt nede omkring 500.000.

Jeg takker i øvrigt for alle svar. Det er interessant læsning.
--
Mvh. Claus
www.clask.dk