Erstatningsvarer under og efter Verdenskrigene

Herluf Holdt, 3140

Hej

Under og efter de to verdenskrige havde regeringerne
kontrol med varetilførselen, med rationering og med
diverse surrogat- og erstatningsvarer.

Jeg selv, årgang 1945, husker ikke at vi manglede ret
meget dengang. Men en enkelt erstatningsvare kan jeg
dog huske. Det var "Kremolade", et smørepålæg, som
smagte chokoladeagtigt. Det var vist lavet af flormelis
og kakao (eller kakaoerstatning) med mere.

En anden erstatningsvare, vi før har talt om her på
Usenet, var "Ramona". Det var et smørepålæg (fra
Otto Mønsteds margarinefabrik), vistnok lavet af
gulerødder/(og kålrabi) samt hyben.

Jeg har prøvet bare at finde et billede af etiketten fra
de ovennævnte to produkter, men her kommer Google
til kort.

Og så var der jo de to konkurrerende kaffeerstatninger,
Danmarks og Richs.

Er der andre der kender til nogle "erstatningsvarer"?

--
Herluf :·)
»et styre der ikke tåler kritik, er kritisabelt«

Per Vadmand

Cremolade stavedes vist med c - det giver en del hits, men ingen på
billedsøgningen.
http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Handel_og_industri/Fabrikant/Erik_Reinhard

Per V

Herluf Holdt, 3140

Per Vadmand skrev:

> Cremolade stavedes vist med c - det giver en del
> hits, men ingen på billedsøgningen.
> http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Handel_og_industri/Fabrikant/Erik_Reinhard

Tak skal du have. Så kom jeg lidt nærmere. Stavning
med 'C' og at begge produkter tilsyneladende kom fra
Otto Mønsteds Margarinefabrikker.

Så skal jeg bare en tur ind i på Arbejdermuseet i
Rømersgade og spørge om de ved noget mere.

Erik Olsen

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Og så var der jo de to konkurrerende kaffeerstatninger,
> Danmarks og Richs.
>
> Er der andre der kender til nogle "erstatningsvarer"?

Kornkaffe. Mig bekendt var det hvede ristet på en pande som man også kan
riste kaffe (men det er ikke helt nemt), og kværnet i en gammeldags
kaffekværn. Jeg ved ikke om kornkaffe kunne købes som industriprodukt.

Jeg ved at man i husholdningerne dengang lavede meget mere selv end man
senere gjorde. Jeg er født i 1954, og jeg husker hvor mange ting min mor
selv lavede. Jeg har også oplevet min farmor lave mange ting selv som
man senere som en selvfølge købte i supermarkedet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Herluf Holdt, 3140

Erik Olsen skrev:

> [...]
> hvor mange ting min mor selv lavede. Jeg har også oplevet min
> farmor lave mange ting selv som man senere som en selvfølge

Jeg husker ikke kornkaffe fra 1950'erne. Da fik vi
enten ren bønnekaffe, til nød iblandet Richs. Men
i DDR har jeg drukket "Kornkaffee" (i 1980'erne).
Det var bl.a. lavet af byg, malt og rug. Det smagte
sådan set udmærket, men man fik bare ikke den
opkvikkende virkning, som jo kræver noget koffein.

--
Herluf :·)

Erik Olsen

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> sådan set udmærket, men man fik bare ikke den
> opkvikkende virkning, som jo kræver noget koffein.

Jeg har fået kornkaffe så sent som ca. 1982 i en lille
"helsekostrestaurant" i Blågårdsgade på Nørrebro i København.

Aage Andersen

Som aargang 1933 husker jeg hvordan vi børn maatte vænne os til at faa smør
paa brødet i stedet for margarine :-)
Min tante, der var kaffenarkoman, serverede et rædselsfuldt fluidum lavet
paa kaffeerstatning og "Richs" og sødet med "Crystalosetter".
Piskefløde kunne ikke købes. I stedet købte man flødeskum paa mejeriet. Min
mor kærnede lejlighedsvis smør af dette flødeskum.
Da jeg i 1952 rejste til Kbh. for at læse, havde jeg
sukkerrationeringsmærker med, jeg mener dog at denne rationering ret hurtigt
blev ophævet.

Per Vadmand

Der er mange sære ting, der optræder under navnet "helsekost". Men så er det
jo ret beset ikke "erstatning" mere.

Per V

Tom Wagner

Den 12-04-2012 13:58, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Og så var der jo de to konkurrerende kaffeerstatninger,
> Danmarks og Richs.

> Er der andre der kender til nogle "erstatningsvarer"?

Ja, det gør jeg (f.1936) og jeg husker både Cremolade og Ramona, men
ellers tænker jeg spontant på tobaksvarer og te, hvis det skal være
købeprodukter (var det kradsende celluld i maksimaltøj et kunstprodukt?)

Privat var opfindsomheden stor.
Under besættelsen kunne vi ikke få tyggegummi, men der var heldigvis
mulighed for at købe lidt paraffin på apoteket. Det smagte ikke af
meget, illuderede nogenlunde den ægte vare, ved ihærdig tygning.

I bunden af negerkys (mere politisk korrekt betegnet som flødeboller),
ligger der en biskuit. Dengang var den lille kiks erstattet af et stykke
pap, imprægneret med et tyndt lag paraffin. Det kunne man skrabe af med
fortænderne og gemme som en lille klump i et glas vand. Når mængden var
tilstrækkelig stor, kunne man prale af sit "tyggegummi".

Negersnus var billigt, men stærkt. Det var en slags salmiakpulver der
var ret populært.

Cykeldæk var en mangelvare, og når man heller ikke kunne skaffe lapper
var gode råd dyre. Min bedstefar var en fingerfærdig håndværker og
fremstillede et tyndt, hårdt kunstigt dæk af et eller andet materiale,
som kunne bruges som erstatning. Det var ingen fornøjelse at køre med,
men trods alt bedre end at gå.

En lille erindring fra tiden efter krigen:
Det var ad uransagelige kanaler lykkedes familiefaderen at skaffe en
enkelt banan, og nu diskuterede man ivrigt, hvordan man skulle dele den,
så alle kunne få en bid. Til sidst skar man igennem og enedes om, at den
yngste, Sven på fire år, skulle have den hele. Genert og stolt gik Sven
ind i det tilstødende værelse for at nyde den sjældne frugt i fred. Alle
ventede spændt på hans dom, og skuffelsen var stor, da han lidt efter
meddelte, at det ikke smagte spor godt.
Ingen havde fortalt ham, at skrællen ikke skulle spises!

Hilsen Tom

Herluf Holdt, 3140

Tom Wagner skrev bl.a.:

> [...]
> fremstillede et tyndt, hårdt kunstigt dæk af et eller andet
> materiale, som kunne bruges som erstatning. Det var ingen

Det minder mig om at jeg et par gange fik sat
"dækslapper" på mine cykeldæk. Det gav en
speciel rytmisk, ujævn kørsel.

> [...]
> lidt efter meddelte, at det ikke smagte spor godt. Ingen havde
> fortalt ham, at skrællen ikke skulle spises!

Den med bananen uden "brugsanvisning", lyder som en
rigtig "vandrehistorie". Forleden fortalte Kjeld Koplev
en historie i radioen der lignede den til forveksling. :-)

--
Herluf :·)

Tom Wagner

Den 13-04-2012 11:20, Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Tom Wagner skrev bl.a.:
> Den med bananen uden "brugsanvisning", lyder som en
> rigtig "vandrehistorie". Forleden fortalte Kjeld Koplev
> en historie i radioen der lignede den til forveksling. :-)

Interessant!
Pr. definition har vandrehistorier ringe sandhedsværdi, men jeg har
altid haft tillid til kilden!

Hilsen Tom
PS Mon du kan tidsfæste udsendelsesdatoen nærmere?

Herluf Holdt, 3140

Tom Wagner

Den 13-04-2012 12:57, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Ja, det var i "P1-Morgen", lørdag den 31. marts, kl.
> 09.53, "Koplevs køkken".

Tak for link, Herluf!

Du har ret, det er helt sammen historie, men det er første gang, jeg
hører den fra andre end min kilde.

Hilsen Tom

Per Vadmand

Der KAN jo faktisk være flere, der har oplevet det samme. Jeg husker selv,
at jeg ikke kunne lide bananer, da jeg første gang blev præsenteret for dem
af glædestrålende voksne i min tidlige barndom. Men de var nu skrællet.

Per V

Peter Loumann

On Fri, 13 Apr 2012 09:40:45 +0200, Aage Andersen wrote:

> Da jeg i 1952 rejste til Kbh. for at læse, havde jeg
> sukkerrationeringsmærker med, jeg mener dog at denne rationering ret hurtigt
> blev ophævet.

24. oktober 1952

iflg.

http://www.middelfart-museum.dk/index.php?option=com_today_in_history&Itemid=1&thAction=thDetailView&th_id=45

--
pl

Jet

On 13 Apr., 11:41, Tom Wagner <tom...@energimail.dk> wrote:

> [...]
> meddelte, at det ikke smagte spor godt.
> Ingen havde fortalt ham, at skrællen ikke skulle spises!

Undrede mig at http://www.poetzsch.dk/dansk/wir.html skriver
En af de vigtigste salgsvarer var bananer, derfor fik gaden også
øgenavnet "banan-alléen".
se linket med gamle billeder.

Hvorfor startede danskerne med at køre efter bananer ved grænsen efter
krigen ?
Tyskland var kørt i sænk, men de første til at få importeret bananer.

Jeg kan huske at vores købmand/grønthandler i 1960-erne max fik
tildelt 1 kasse engros og at
bananer var en eftertragtet vare

/jet

step...@gmail.com

Den torsdag den 12. april 2012 13.58.38 UTC+2 skrev Herluf Holdt, 3140:
> Hej Under og efter de to verdenskrige havde regeringerne kontrol med varetilførselen, med rationering og med diverse surrogat- og erstatningsvarer. Jeg selv, årgang 1945, husker ikke at vi manglede ret meget dengang. Men en enkelt erstatningsvare kan jeg dog huske. Det var "Kremolade", et smørepålæg, som smagte chokoladeagtigt. Det var vist lavet af flormelis og kakao (eller kakaoerstatning) med mere. En anden erstatningsvare, vi før har talt om her på Usenet, var "Ramona". Det var et smørepålæg (fra Otto Mønsteds margarinefabrik), vistnok lavet af gulerødder/(og kålrabi) samt hyben. Jeg har prøvet bare at finde et billede af etiketten fra de ovennævnte to produkter, men her kommer Google til kort. Og så var der jo de to konkurrerende kaffeerstatninger, Danmarks og Richs. Er der andre der kender til nogle "erstatningsvarer"? -- Herluf :·) »et styre der ikke tåler kritik, er kritisabelt«

hej, jeg en førkrigsmodel, årg.38 husker ramona, skulle lige ind og finde opskriften. så dette indlæg. tror nu det var gullerødet og rødbeder mv. det smagte udmærket. så er der cykledæk, der bandt vi snor rundt om revnerne, far kunne sætte et større dæk på ved at skære dem over, og på den måde gøre dem mindre ved et overlæg, det bumpede noget når vi kørte, ligesom når vi bandt snor om. selv var jeg bydren hos en gartner lige efter krigen, så jeg fik lov til at købe dæk som passede i størelsen,skulle dog skrives op til dem,husker også erstatnings dæk lavet af træ,far høstede selv tobaksplanter, som hængte til tørre på loftet, lige som flæsket, og klipfisken. fodtæj det var heller ikke det bedste, træsko. Hilsen Stephan mail ste...@nyka.dk

Peter Loumann

On Fri, 28 Feb 2014 10:56:02 -0800 (PST), step...@gmail.com wrote:

> hej, jeg en førkrigsmodel, årg.38 husker ramona

Det er skægt når nogen genopliver en flere år gammel tråd. Den kan ses på

https://groups.google.com/forum/#!msg/dk.videnskab.historie/VunLDHQ2mAA/mXcu7jCuLHYJ

hvor ingen nævner kunsthonning som ellers var udbredt længe (jeg, årgang
47, husker den tydeligt). Den var vel fremstillet af sukker og noget
essens - når jeg googler får jeg kun hollandske resultater.

Honning produceres indenlandsk, så mangelen har vel mest været et resultat
af valutapolitik og svag købekraft.

Det gælder i endnu højere grad vores erstatsningsvare nr. 1, margarine, som
Herluf selv nævner. Den har ikke noget med krig at gøre.

--
pl

Peter Loumann

On Fri, 28 Feb 2014 22:21:45 +0100, Peter Loumann wrote:

> kunsthonning

> Den var vel fremstillet af sukker og noget essens - når jeg googler får
> jeg kun hollandske resultater.

Ups! Løs opskrift her

http://www.madlex.dk/frontpage.aspx?id=0&l=K&dbid=1f4a6e9b-dc55-4f0c-ac28-a6bf5bac5076

--
pl

Herluf Holdt, 3140

step...@gmail.com skrev bl.a.:

> hej, jeg en førkrigsmodel, årg.38 husker ramona, skulle lige
> ind og finde opskriften. så dette indlæg. tror nu det var
> gullerødet og rødbeder mv. det smagte udmærket. [...]

Hej.
Jeg fik for nylig i en mail at vide, at der ikke var
kålrabi i Ramona, men at der blev brugt sukkerroer
for at give en bedre sødning.

Kålrabi er i øvrigt en dejlig roe. Fra en skolekammerat,
som boede på en gård, fik jeg en gang (i 1950'erne)
sådan en kålrabi. Jeg tog den med hjem til min mor.
Den viste sig at være perfekt som erstatning for
gulerødder i min mors altid fortræffelige gullash.

--
Herluf :·) Mine "knipserier" på Panoramio:
http://www.panoramio.com/user/7589463

Peter Loumann

On Sat, 1 Mar 2014 10:37:16 +0100, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Kålrabi er i øvrigt en dejlig roe.

Da jeg sidst i 60'erne besøgte en norsk familie, kaldte de den nordens
appelsin. Men det var før olie-boomet.

--
pl

h.hen...@gmail.com

Den torsdag den 12. april 2012 13.58.38 UTC+2 skrev Herluf Holdt, 3140:
Hej!

Jeg, som er årgang 33, blev for nylig gjort opmærksom på et spørgsmål i Politiken vedrørende "Sanade". Det var kakaoerstatning i pulverform, som skulle opløses i varm mælk. Jeg havde helt glemt produktet, hvilket sikkert skyldes, at det kun var i mit hjem én gang, da det ikke smagte særlig godt og temmelig langt fra kakao, som jeg huskede det fra før krigen.

Jeg husker også høstbindegarn af celluld. Det var meget glat og fungerede meget dårligt i min fars selvbinder. Enten blev det bundne neg ikke skåret fri eller også gik knuden op, når negene blev kastet på jorden. Far måtte af selvbinderen efter hvert andet eller tredje neg for at justere noget, men jeg tror ikke, at han nogen sinde fik det til at fungere ordentligt.

Venlig hilsen
Henning Christensen