God mp3-afspiller.

Steen F.

Jeg er på udkig efter et alternativ til en Apple iPod (da den er for dyr).
Kravene er, at den skal være lille og have en rigtig god lyd.

Kender I noget til lydkvaliteten på Sandisk's mp3?
http://www.befro.dk/shop/sandisk-sansa-106c1.html

Alle forslag modtages gerne.

--
Mvh Steen F.

SÆLGES: Pc-udstyr (scanner, tastatur, ram, cpu m.m.), Goodyear UltraGrip 7
vinterhjul,
ministøvsuger, tøj, skibukser m.m.
Se her: www.steenmartin.dk/salg/

Klaus D. Mikkelsen

"Steen F." skriver:

> [...]
> Kravene er, at den skal være lille og have en rigtig god lyd.
>
> Kender I noget til lydkvaliteten på Sandisk's mp3?

Hvad har du tænkt dig at bruge af hovedtelefoner ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jesper Poulsen

Steen F. wrote:

> Jeg er på udkig efter et alternativ til en Apple iPod (da den er for dyr).
> Kravene er, at den skal være lille og have en rigtig god lyd.

Under hvilke forhold skal du bruge den?
Hvilke filer har du tænkt dig at fodre den med?

Hvis den bare skal afspille 128kbit MP3 på busturen til og fra arbejde
kan du nøjes med den billigste model fra Bilka.

Jesper Poulsen

Bo Braendstrup

"Steen F." <st...@steenmartin.dk> wrote in message

> [...]
> Kravene er, at den skal være lille og have en rigtig god lyd.
>
> Kender I noget til lydkvaliteten på Sandisk's mp3?

Skal bruge en kubikmeter birkebrænde.
Ønskes leveret i en tændstiksæske. Tordenskjold.
En lille een.

Leverandør?

/Bo.

Steen F.

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Hvad har du tænkt dig at bruge af hovedtelefoner ?

Både Koss in-ear og Sennheisser HD555.

Steen F.

Jesper Poulsen wrote:
> Under hvilke forhold skal du bruge den?

Gåture, løbeture, busture, ventetid, godnatlytning... lidt af hvert.

> Hvilke filer har du tænkt dig at fodre den med?

Kun Mp3.

> Hvis den bare skal afspille 128kbit MP3 på busturen til og fra arbejde
> kan du nøjes med den billigste model fra Bilka.

128 Kbit kan såmen lyde ganske udemærket, så jeg tror ikke på at man ikke
kan høre forskel på en dårlig og en god afspiller. Men jeg har alt mit mp3 i
mindst 256 Kbit og ofte højere.

/steen

Steen F.

Bo Braendstrup wrote:
> Skal bruge en kubikmeter birkebrænde.
> Ønskes leveret i en tændstiksæske. Tordenskjold.
> En lille een.
>
> Leverandør?

Hop ud af min tråd hehe

Klaus D. Mikkelsen

"Steen F." skriver:

> Både Koss in-ear og Sennheisser HD555.

Fornuftigt valg.....

Lydforskellen på mp3 afpillere er mange gange minimale. Sørg hellere for
at gå efter features som eksemplevis at den bruger almindelige batterier
frem for en batteripakke.

Jesper Poulsen

Steen F. wrote:

> Gåture, løbeture, busture, ventetid, godnatlytning... lidt af hvert.

Kombineret med MP3 behøver du faktisk ikke en "vildt god" afspiller.

Jesper Poulsen

Jesper Poulsen

Steen F. wrote:

> Hop ud af min tråd hehe

Jeg tror at han henviser til at du ikke kan få god ydelse i lille størrelse.

Jesper Poulsen

Morten Reippuert Knudsen

> [...]
> Kravene er, at den skal være lille og have en rigtig god lyd.
>
> Kender I noget til lydkvaliteten på Sandisk's mp3?

Ipod shuffle er ikke dyr og lyden er forbandet god i sammenligning
med de dyrere iPods. Dette gælder også selv om den ikke kan afspille
tabsfrie formater.

--
Morten Reippuert Knudsen :-) <http://blog.reippuert.dk>

Steen F.

Jesper Poulsen wrote:
> Kombineret med MP3 behøver du faktisk ikke en "vildt god" afspiller.

Det er vist en skrøne at mp3 lyder dårligere ens wave i hovedtelefoner. Jeg
kan huske at de på tysk tv lavede en blindtest med prof. musikere og et par
anerkendte tyske kunstnere, og ingen kunne høre forskel på wave og mp3 i 128
kbit. Så hvis man bruger Lame eller Fraunhofer encoder og en afspiller med
en ordenlig konverter samt et par rigtig gode hovedtelefoner, så tror jeg
ikke det behøver blive til den helt store debat.
Men nu var det en god afspiller jeg søgte, hvor man kunne være sikker på
ordentlig lyd. iPod leverer varen, men koster nok lidt for meget. Men hvis
det er den eneste vej, så må jeg jo gribe dybere i lommen.

Mvh Steen

Steen F.

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> Ipod shuffle er ikke dyr og lyden er forbandet god i sammenligning
> med de dyrere iPods. Dette gælder også selv om den ikke kan afspille
> tabsfrie formater.

Men har en Shuffle ikke kun 1 Gb hukommelse og koster 600 kr.?

/steen

Jesper Poulsen

Steen F. wrote:

> Det er vist en skrøne at mp3 lyder dårligere ens wave i hovedtelefoner. Jeg

Bestemt ikke. Jeg kan til hver en tid høre forskel på lyd der har været
igennem komprimeringen og lyd der ikke har.

> kan huske at de på tysk tv lavede en blindtest med prof. musikere og et par
> anerkendte tyske kunstnere, og ingen kunne høre forskel på wave og mp3 i 128

Musikkere er heller ikke lydteknikere. Lydteknikere vil kunne høre
forskel (ellers bør de skifte branche).

> kbit. Så hvis man bruger Lame eller Fraunhofer encoder og en afspiller med
> en ordenlig konverter samt et par rigtig gode hovedtelefoner, så tror jeg
> ikke det behøver blive til den helt store debat.

At du ikke kan høre forskel er ikke ensbetydende med at jeg heller ikke
kan høre forskel.

> Men nu var det en god afspiller jeg søgte, hvor man kunne være sikker på
> ordentlig lyd. iPod leverer varen, men koster nok lidt for meget. Men hvis

Det eneste sted hvor du kan være sikker på ordentlig lyd er med en
CD-afspiller i god kvalitet.

Så snart du blander MP3 ind i ligningen, så er begrebet "god
lydkvalitet" gået fløjten. Det kan ingen MP3-afspiller rette op på, ingen.

Jesper Poulsen

Kent Friis

Den Mon, 28 Jan 2008 21:54:54 +0100 skrev Steen F.:

> [...]
> anerkendte tyske kunstnere, og ingen kunne høre forskel på wave og mp3 i 128

Da jeg konverterede en CD til MP3, måtte jeg op i Lame "VBR Extreme"
før jeg kunne holde ud at høre resultatet. Det nummer jeg testede med
startede med noget guitar der lød forfærdeligt i default VBR
indstillinger (så vidt jeg husker 256 kbit).

Og hvad har hovedtelefoner med sagen at gøre? Medmindre du mener
ørepropper til en ti'er i A-Z...

Mvh
Kent

Morten Reippuert Knudsen

jo, og?

Jesper Staun Hansen

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> jo, og?

1GB er lidt :P Og jeg håber da ikke det er 1Gb den har :)
Hvis jeg skulle have min elektro samling derpå, skulle vi op på en 10GB.
Nogen der har det og som er solid-state?

Martin

Kent Friis wrote:
> [...]
> startede med noget guitar der lød forfærdeligt i default VBR
> indstillinger (så vidt jeg husker 256 kbit).

Du sidder vel med et soundblaster 128 kort til 49 kr. eller hvad?

> Og hvad har hovedtelefoner med sagen at gøre? Medmindre du mener
> ørepropper til en ti'er i A-Z...

Det er sgu da der lyden kommer ud ven! Hvad mon højttalerne i stuen har at
sige for lyden... hmmm...
Du kan sagtens få crap Sennheisser plugs, men giv afspilleren en ordenlig
hovedtlf., det har meget at sige.

Martin

> jo, og?

Det er nok lige i underkanten. Håbede der fandtes en 2Gb version, men det
gør der vist ikke.

Jesper Poulsen

Martin wrote:

> Du sidder vel med et soundblaster 128 kort til 49 kr. eller hvad?

Det er egentligt revnende ligegyldigt. Hvis det lyder dårligt på et
billigt lydkort lyder det også dårligt på et dyrt. Faktisk har
materialekvaliteten mindre at sige på et billigt/dårligt lydkort, da det
ikke er i stand til at gengive detaljerne i forvejen.

> Det er sgu da der lyden kommer ud ven! Hvad mon højttalerne i stuen har at
> sige for lyden... hmmm...

Det afhænger af både hovedtelefoner og højttalere. Mine studiemonitorer
afslører alt.

> Du kan sagtens få crap Sennheisser plugs, men giv afspilleren en ordenlig
> hovedtlf., det har meget at sige.

Det hjælper bare ikke hvis materialet er noget skod. Man kan ikke
kompensere for noget der ikke er der. Og lossy compression er netop
baseret på at der er meget der ikke er længere - det kommer ikke igen af
et par gode hovedtelefoner.

http://groups.google.dk/group/dk.teknik.lyd/msg/49c1860c7cd2fd89
http://groups.google.dk/group/dk.teknik.lyd/msg/f5e8c16da16b29f6
http://groups.google.dk/group/dk.teknik.lyd/msg/343851c955d81337

Jesper Poulsen

Peter Sch.

Jesper Poulsen wrote:
> Det afhænger af både hovedtelefoner og højttalere. Mine
> studiemonitorer afslører alt.

Jeg har også set det tv-program på tysk tv. Der blev sagt, at mp3 lyd IKKE
er velegnet til fx. brug i stuen over et almindeligt musikanlæg. Dertil er
kvaliteten for dårlig. Men i hovedtelefoner kunne man sjovt nok altså ikke
høre forskel. Så beklager Jesper, men det var altså professionelle
studiefolk og musikere der afprøvede det ved en blindtest.
Mp3-konceptet bygger jo på, at de toner som vi alligevel ikke kan høre,
bliver sorteret væk. Så hvis du ikke kan høre dem, så savner du dem heller
ikke.

Og jeg vil også sige, at til transportabelt brug er wave totalt overkill.
Mp3 er længe fint, alene pga. kvaliteten og størrelsen. iPod har en fed lyd,
men ellers køb et ekspemplar af What Hi-Hi, og se deres top 10 liste over
alle de produkter de har testet. De har også forstand på tingene.

Hilsen Peter S.

Peter Larsen

Peter Sch. wrote:

> [...]
> IKKE er velegnet til fx. brug i stuen over et almindeligt musikanlæg.
> Dertil er kvaliteten for dårlig. Men i hovedtelefoner kunne man sjovt

Så køb da nogen andre.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Jesper Poulsen

Peter Sch. wrote:

> kvaliteten for dårlig. Men i hovedtelefoner kunne man sjovt nok altså ikke
> høre forskel. Så beklager Jesper, men det var altså professionelle

Så køb nogle bedre hovedtelefoner.

> studiefolk og musikere der afprøvede det ved en blindtest.

Det har meget at sige hvilke hovedtelefoner man lytter med og hvis folk
der er vandt til at bruge hovedtelefoner til at lytte på ikke kan høre
forskel, så burde de få hovedtelefonerne skiftet ud. Eller også burde de
skifte branche.

Der er flere herinde der problemfrit kan høre forskel.

Mine BeyerDynamic DT330 MKII er ikke spitzenklasse, alligevel er de
laaangt rigelige til at afsløre manglerne ved MP3 (når materialet er
konverteret til CDDA og afspillet på min Denon DCD-735).

> Mp3-konceptet bygger jo på, at de toner som vi alligevel ikke kan høre,
> bliver sorteret væk. Så hvis du ikke kan høre dem, så savner du dem heller
> ikke.

Hvis du ved hvad der forsvinder, så kan du også sagtens høre det.
Dynamikken forsvinder. Lyden bliver flad at lytte til og detaljerne er
væk. Er der tilføjet rumklang på originalmaterialet er det også væk -
det sker allerede ved 320Kbit MP3.

> Og jeg vil også sige, at til transportabelt brug er wave totalt overkill.
> Mp3 er længe fint, alene pga. kvaliteten og størrelsen. iPod har en fed lyd,

Præcis.

> men ellers køb et ekspemplar af What Hi-Hi, og se deres top 10 liste over
> alle de produkter de har testet. De har også forstand på tingene.

De lever af firma-reklamer og kan teste inferiøre teknologier til
topkarakter. High Fidelity har gjort noget lign. med MiniDisc.

Jesper Poulsen

Jesper Poulsen

Jesper Poulsen wrote:

> Præcis.

Det bør jeg vist lige præcisere lidt.

Til transportabelt brug er MP3 fint, idet der er så megen udenomsstøj at
man ikke kan høre hvorvidt der mangler noget hist og pist.

Når jeg kører bus/tog anvender jeg min Sony Ericsson W810i med et par
halvbillige Sennheiser ørepropper og det er ganske fint. MP3-filerne er
i 128kbit, for så kan der ligge mere musik på flashkortet.
Når jeg er herhjemme lytter jeg _kun_ til originale CD'er. MP3-lyd er
for crappy til seriøs lytning.

Jesper Poulsen

Morten Reippuert Knudsen

Jesper Staun Hansen <jes...@es.aau.dk> wrote:

> 1GB er lidt :P Og jeg håber da ikke det er 1Gb den har :)
> Hvis jeg skulle have min elektro samling derpå, skulle vi op på en 10GB.
> Nogen der har det og som er solid-state?

iPod Touch, men så er vi oppe i en helt anden prisklasse og en dims
der kan maget mere end afspille musik.

Morten Reippuert Knudsen

Så skal du op i en Nano. Jeg har en sort 2GB iPod nano til salg. Den
skal ikke koste mere end hvad en ny shuffle koster.