Tomgangstab i gennemstrømsvandvarmer til fjernvarme

Jens Åge Holm

Hej

Jeg har netop været hjemmefra på ferie i 12 dage og kan konstatere, at jeg
har brugt 4,5 m3 fjernvarme, som jeg antager er forsvundet til tomgangstab
i gennemstrømsvandvarmeren.

Alle radiatorer er slukkede, og flowet gennem fjernvarmemåleren gik på
nul, da jeg her i eftermiddag lukkede for tilgangen til vandvarmeren.

Er det meget eller lidt? - umiddelbart giver det jo op imod 100 m3 på
årsbasis, hvilket er en tredjedel af mit forbrug.

Eller er det en konsekvens af, at tomgangstabet i vandvarmeren gør, at der
er et lille forbrug hele tiden med tilhørende varmetab fra vejen etc., så
der reelt er tale om en worst-case situation. Derved er det selvfølgelig
ikke rimeligt at gange op med antal uger. Om vinteren er det meste af
tabet jo også indendørs og dermed varme, der ellers skulle tilføres fra
radiatorerne.

Er der nogen, der kender et cirka tal for tabet pr. m. stikledning for
fjernvarme?

--
JÅH

Klaus D. Mikkelsen

Jens Åge Holm skriver:

> Alle radiatorer er slukkede, og flowet gennem fjernvarmemåleren gik på
> nul, da jeg her i eftermiddag lukkede for tilgangen til vandvarmeren.

Klart

> Er det meget eller lidt? - umiddelbart giver det jo op imod 100 m3 på
> årsbasis, hvilket er en tredjedel af mit forbrug.

Hvor stor er din varmer til varmt vand og hvor varmt er der omkring den
?
Hvor mange megawattimer har du brugt i den tid?

> Er der nogen, der kender et cirka tal for tabet pr. m. stikledning for
> fjernvarme?

Du betaler ikke for tabet i stikledningen.
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jens Åge Holm

On Mon, 11 Aug 2008 00:49:57 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Jens Åge Holm skriver:

> Hvor stor er din varmer til varmt vand og hvor varmt er der omkring den
> ?
> Hvor mange megawattimer har du brugt i den tid?

Ydelsen på vandvarmeren er omkring 30 kW afhængigt af temperaturer. Det er
en Termix 24. Der sidder i min baggang, som i disse tider har samme
temperatur som resten af hytten. Umiddelbart afgiver vandvarmeren ikke så
meget varme til omgivelserne, men jeg har lagt mærke til, at gulvet er
lunt, der hvor rørene går ned i gulvet. Måleren sidder i den anden ende
af huset, så der er et antal meter herimellem, som jeg ikke kender
isoleringsgraden af. Måleren er placeret, så der er så få meter
stikledning som muligt, så det kan selvfølgelig godt være, at der også er
blevet sparet lidt på kvaliteten af rørene inde i huset (som er fra '75,
og har kun været beboet af mig i et halvt år).
Jeg noterede desværre kun m3 tallet, da der her i Aalborg bliver afregnet
efter det (ca. 10 kr./m3) og ikke MWh, selvom måleren måler begge dele.
Men du har ret i, at det kunne være et interessant tal at have. Det må jeg
se, om jeg kan få et tal på det, engang hvor jeg er hjemmefra i en weekend
eller lignende.

> Du betaler ikke for tabet i stikledningen.

Det gør jeg vel inddirekte, når der afregnes pr. m3 (hvilket selvfølgelig
ikke fremgik af den oprindelige indlæg), og jeg har et lavt forbrug, så
det når at tabe noget energi i stikledningen.

Klaus D. Mikkelsen

> [...]

> temperatur som resten af hytten. Umiddelbart afgiver vandvarmeren ikke så
> meget varme til omgivelserne, men jeg har lagt mærke til, at gulvet er

Fin "radiator"...

> Jeg noterede desværre kun m3 tallet, da der her i Aalborg bliver afregnet
> efter det (ca. 10 kr./m3) og ikke MWh, selvom måleren måler begge dele.

What?
Har du termostater på ind og udgang til fjernvarmen?

På mit system sidder der en termostat på returen, så det vand der kommer
retur skal være under en vis temepratur før det løber tilbage. Ellers
kan du have et stort tomgangsflow (altså i m2)

> Det gør jeg vel inddirekte, når der afregnes pr. m3 (hvilket selvfølgelig
> ikke fremgik af den oprindelige indlæg), og jeg har et lavt forbrug, så
> det når at tabe noget energi i stikledningen.

Dit vand ind til dig vil selvfølgelig være koldere når der er tab i
ledningen og med betaling per m2 skal du bruge flere m2 hvis vandet er
koldere. Hos os betalver vii per MWh
http://www.hammelfjernvarme.dk/default.asp?kategori1=3c&id1=169

Klaus

Jens Åge Holm

On Mon, 11 Aug 2008 06:59:54 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Fin "radiator"...

Der er heller ikke en radiator i rummet.....

http://www.forsyning.dk/FV/Forsyningsvirksomhederne/Takster/Takster+for+boligkunder/Bolig+Fjernvarme.htm

> Har du termostater på ind og udgang til fjernvarmen?

Nej. Det ville vel heller ikke virke, hvis der kommer noget vand hen til
termostaten, der er for varmt, og så er der ikke noget, der hedder varmt
brugsvand, inden det har stået i røret og kølet af? Lige pt. er der 64
grader ind og 45 grader ud - ikke just en overbevisende afkøling. Det
bliver heldigvis bedre, når radiatorerne tændes, da der er monteret
returløbstermostater på dem.

> På mit system sidder der en termostat på returen, så det vand der kommer
> retur skal være under en vis temepratur før det løber tilbage. Ellers
> kan du have et stort tomgangsflow (altså i m2)

Det kunne godt se ud til, at det sidste er tilfældet. Så kan jeg jo bare
glæde mig over, at varmen ikke er så dyr - hvis jeg ganger min
acontoregning med 4, så giver det knap 5500 kr. pr. år for 110 m2 bolig
(Tak til Aalborg Portland, RenoNord og Nordjyllandsværket).

--
JÅH

Cykellapper

Jens Åge Holm wrote:

> Jeg har netop været hjemmefra på ferie i 12 dage og kan konstatere,
> at jeg har brugt 4,5 m3 fjernvarme, som jeg antager er forsvundet til
> tomgangstab i gennemstrømsvandvarmeren.

Det er sikkert rigtigt.

Som du selv siger, er det sikkert røret frem til varmeveksleren, der bruger
langt den meste varme.

En løsning kunne være at sætte en magnetventil på fjernvarmefremløbet til
veksleren, der kun åbner, når der er forbrug på det varme vand. Dertil
kræves en flowmåler på brugsvandet som denne:

http://vvfs.dk/assets/pdf/STS01-engl.pdf

Det er muligt, det vil vare længere end nu, før vandet bliver varmt, når man
åbner hanen, men det skulle ikke være ret meget.

Om det kan betale sig, må du selv vurdere :-)

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Ivar

Jens Åge Holm skrev:

> Jeg har netop været hjemmefra på ferie i 12 dage og kan konstatere, at jeg
> har brugt 4,5 m3 fjernvarme, som jeg antager er forsvundet til tomgangstab
> i gennemstrømsvandvarmeren.

Det er alt for meget, der må være noget galt. Jeg bruger for tiden
cirka det samme til varmt vand til 5 personer.

Hvis jeg ikke har noget forbrug kører min måler ikke. I hvert fald er
det så sjældent, at jeg aldrig har set den gøre det. Problemet med
gennemstrømningsvandvarmere er at de typisk kun måler på afgangen
af forbrugsvandet. Hvis den er kalket til, skal der skrues op for
termostaten for at få varmt vand. Så kan forbruget pludselig løbe
løbsk.

Jeg ved ikke hvad der er galt hos dig, men der er noget, der er som det
ikke bør være.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Ivar

Ivar skrev:

> Jeg ved ikke hvad der er galt hos dig, men der er noget, der er som det
> ikke bør være.

Jeg glemte at skrive:
Prøv at juster termostaten ned så måleren ikke løber, når der ikke
re vandforbrug, måske står den blot for højt. Eller måske skal den
stå så højt, fordi vandvarmeren er tilkalket.

Jens Åge Holm

On Sun, 17 Aug 2008 15:18:31 +0200, Ivar wrote:

> Jeg glemte at skrive:
> Prøv at juster termostaten ned så måleren ikke løber, når der ikke
> re vandforbrug, måske står den blot for højt. Eller måske skal den
> stå så højt, fordi vandvarmeren er tilkalket.

Det vil jeg prøve. Kan den tilkalke på 6 år? - der står på den, at den er
produceret i 2002, så den er ihvertfald ikke ældre. Vi har vist
middelhårdt vand.

Jeg vil dog også lige se, om jeg ikke kan finde et termometer og så få
konstateret, hvor varmt vandet bliver ved fjerneste tappested - det kunne
jo være, at det også vil give begrundelse for at skrue lidt ned.

--
JÅH

Ivar

Jens Åge Holm skrev:

> Det vil jeg prøve. Kan den tilkalke på 6 år? - der står på den, at den er
> produceret i 2002, så den er ihvertfald ikke ældre. Vi har vist
> middelhårdt vand.

Jeg fik min afkalket efter 5 år, men jeg tror faktisk ikke at det
var nødvendigt.

> Jeg vil dog også lige se, om jeg ikke kan finde et termometer og så få
> konstateret, hvor varmt vandet bliver ved fjerneste tappested - det kunne
> jo være, at det også vil give begrundelse for at skrue lidt ned.

Behøves du et termometer til det?
Gennemstrømsvandvarmere har den fordel fremfor varmtvandsbeholdere, at
vandet ikke bliver ståene i den. Det er derfor ikke så kritisk med
minimumstemperatur. Skru blot godt ned for termostaten. Er vandet for
koldt, skruer du lidt op igen. Du får den bedste økonomi ved at
varme vandet så lidt op som muligt.
Hvad er din udgangstemperatur? (altså på fjernvarmevandet, når der
er forbrug).

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Jens Åge Holm

On Mon, 18 Aug 2008 00:24:36 +0200, Ivar wrote:

> [...]
> varme vandet så lidt op som muligt.
> Hvad er din udgangstemperatur? (altså på fjernvarmevandet, når der

Det er selvfølgelig rigtigt - altså det med temperaturen. Kommer fra et
hjem med alm. vandvarmer med vand i...
Jeg mener, at min udgangstemperatur ligger på "nogle-og-tyve" (jeg har
ikke lige noget forbrug nu, så jeg kan checke), så det er ikke fordi, at
den ikke får overført varmen til brugsvandet, når der ellers er noget flow
igennem.

--
JÅH

jos

> [...]
> ikke lige noget forbrug nu, så jeg kan checke), så det er ikke fordi,
> at den ikke får overført varmen til brugsvandet, når der ellers er
Er det ikke i underkanten, - sån sikkerhedsmæssigt?

Jeg har lavet cirkulation på mit varme vand, - det koster selvfølgeligt i
varmetab, men sparer til gengæld på vandforbruget mens jeg ellers venter på
varmt vand!
Nå, mht. sikkerhed, kører sløjfen på 50 celcius. Legionella dør, jvf.
rigshospitalet, først ved 48-49 grader og formeres kraftigst mellem 25-35.

finn

Ivar

jos skrev:

> Er det ikke i underkanten, - sån sikkerhedsmæssigt?

Nej, det er fjernvarmevandet, der er nogle og tyve.
Når man betale pr. m3 skal udgangstemperaturen være så lav som mulig.
Hvis udgangstemperaturen er under 25, når der er forbrug, er det
rigtigt fint. Er den over 30 er det tegn på, at noget ikke er godt.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Jens Åge Holm

On Tue, 19 Aug 2008 21:04:31 +0200, Ivar wrote:

> [...]
> Hvis udgangstemperaturen er under 25, når der er forbrug, er det
> rigtigt fint. Er den over 30 er det tegn på, at noget ikke er godt.

Selvom man betaler efter energimængde, så er man også en god
fjernvarmeforbruger, hvis man har god afkøling. Mindre forbrug til pumper
på fjernvarmeværket og mindre varmetab i ledningsnettet, hvilket burde
give en smule lavere pris.

Efter sigende kan det også give problemer på de værker, der har en
gasmotor, hvis returvandet er for varmt.

--
JÅH

Steen

Prøv at se dette link: http://www.termix.dk/pdf/Tone.pdf

Det er så en TermixOne, men principperne er sikkert de samme. Det
fremgår tydeligt, at vandvarmeren har et tomgangsforbrug: ".... AVTB-
ventilen er indrettet så den holder stikledningen varm...."

Da din varmer er placeret langt fra din måler, er det klart, at du
bliver afregnet for den del af "stikledningen" der ligger mellem din
måler og din vandvarmer. Efter min mening er
gennemstrømningsvandvarmere ikke noget at satse på, og slet ikke når
man, som hos os i Aalborg, bliver afregnet efter m3. Og her er jeg så
nok uenig med de fleste i denne NG.....!

I mit job kommer jeg på mange fjernvarmeværker i landet, og der er
ikke mange fjernvarmeselskaber, der anbefaler en
gennemstrømningsvandvarmer. Visse værker fraråder det ligefrem.

Nå, ovenstående betragtninger kan du ikke bruge til så meget, men du
har da fået forklaringen på hvorfor du har "tomgangsforbrug". Jeg
mener at TermixOne har et forbrug på ca.1/4 m3 / døgn, hvilket giver 3
m3 i løbet af din ferie på 12 dage. Din termix er ældre, så dit
forbrug passer sikkert.

-Steen

Jens Åge Holm

On Fri, 22 Aug 2008 02:38:48 -0700, Steen wrote:

< klip >

> Efter min mening er gennemstrømningsvandvarmere ikke noget at satse
> på, og slet ikke når man, som hos os i Aalborg, bliver afregnet efter
> m3. Og her er jeg så nok uenig med de fleste i denne NG.....!

Vil du uddybe dette synspunkt lidt? Jeg synes jo, at en
gennemstrømsvandvarmer er ganske smart, men der er måske noget, jeg har
overset? Afkølingen gennem den er jo ganske udemærket, når der er forbrug,
og den kan levere "uendeligt" meget varmt vand.

> I mit job kommer jeg på mange fjernvarmeværker i landet, og der er ikke
> mange fjernvarmeselskaber, der anbefaler en gennemstrømningsvandvarmer.
> Visse værker fraråder det ligefrem.

Jeg kiggede lige i bestemmelserne for fjernvarme i Aalborg og de anbefaler
heller ikke direkte gennemstrømsvandvarmere. De skriver noget med
"Gennemstrømningsvandvarmere er tilladt, men i enkelte forsyningsområder
kan varmtvandsbeholdere være mere hensigtsmæssige".

> [...]
> TermixOne har et forbrug på ca.1/4 m3 / døgn, hvilket giver 3 m3 i løbet
> af din ferie på 12 dage. Din termix er ældre, så dit forbrug passer

Mange tak for svaret. Det tyder jo på, at jeg kan skrue alt det jeg vil
uden at få den ønskede effekt. Jeg har dog skruet en lille smule ned for
temperaturen på brugsvandet, og forbruget er også gået en smule ned. 0,3
m3 pr. døgn over de sidste 5 dage (hvor jeg jo har brugt varmt vand) ift.
de 0,375 m3 pr. døgn, mens jeg var på ferie. Men det kræver vist lidt mere
dataopsamling inden en endelig konklussion kan drages.

Men det er absolut tankevækkende, at det stort set koster mig det samme,
om jeg bruger det varme vand eller ej.

--
JÅH