2. ordens butterworth

Brian Hou

Jeg ville høre om der skulle være en der kunne give mig den principielle
forklaring på hvordan
et 2. ordens butterworth filter virker, evt sammenholdt med et 1. ordens
filter.

det ville være dejligt om det kunne blive idag, søndag.

på forhånd tak

Troels Pedersen

Det kan jeg desværre ikke, men prøv gruppen:

dk.fritid.hamradio

Den slags er næsten med garanti nogen i den gruppe, der kan svare på.

MVH OZ3TRO/Troels Pedersen

Bent Neumann Jensen

Jeg kan anbefale dig at anskaffe bogen "aktive filtre - sådan laves de" af
Jens Langvad udgivet på teknisk forlag, her finder du alt hvad der er værd
at vide om design af aktive filtre!!

Men forskellen på 1. orden og 2. orden er at et 1. ordens filter har en
dæmpning på 20 dB pr. dekade (=6 dB pr. oktav) mens et 2. orden har en
dæmpning på 40 dB pr. dekade i stopbåndet.

Et 1. ordens filter kan bestå af en kondensator (eller en spole) og en
modstand, mens det er vanskeligt, om ikke umuligt, at lave et flere-ordens
filter passivt.

Bent

Martin Zacho

> Tjoooh, måske. Jeg har lidt svært ved at se for mig, præcis
> hvordan det skulle skrues sammen. Især når det skal give noget,
> der kommer til at ligne højpas- eller lavpas-filtre.

> Rent matematisk så _skal_ der jo være én reaktiv komponent for
> hver 6 dB/oktav flankestejlhed, man ønsker i et højpas- eller
> lavpas-filter, så med mindre der er et eller andet dybt hokus-pokus
> involveret, så må der være mindst 18 kondensatorer ud over de
> to spoler, hvis vi skal ende på 120 dB/oktav.

Tænk på at selve højtaleren (eller flere) også bidrager med indtil flere
(ækvivalente) komponenter og at koblingen til luften (via evt. porte) også
udgør et filter. Ved 'passende' dimentionering kan man jo udnytte dette.

Martin.

Ulrik Smed

In article <380AC530...@mip.sdu.dk>,
Martin Zacho <z...@mip.sdu.dk> wrote:

> [...]
> udgør et filter. Ved 'passende' dimentionering kan man jo udnytte dette.

Jeps, det gør man også, men det tilføjer jo ikke ret mange
ordner, måske 2 eller 3, så der er stadig langt til 20. Iøvrigt
vil en basenhed jo tit virke den forkerte vej ved delefrekvensen,
da den bryder op og siger mere over delefrekvensen, end under.
Den anvendte enhed her er med metalmembran, og har store fæle
opbrydninger ved 5 og 7 KHz. 5KHz'en er ca. 26 dB nede, og
delefrekvensen er 2 KHz. Husk at denne 5KHz resonans er meget
kraftigere end gennemsnitslydtrykket uden delefilter. Jeg ved dog
ikke hvor meget.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ul...@post1.tele.dk

Ulrik Smed

In article <m3hfjpv...@marvin.dk>,
Torben Simonsen <t...@biograferne.dk> wrote:

> Tjoooh, måske. Jeg har lidt svært ved at se for mig, præcis
> hvordan det skulle skrues sammen. Især når det skal give noget,
> der kommer til at ligne højpas- eller lavpas-filtre.

Hvad med en spole med 9 udtag (plus de to ender), og så en
kondensator til stel på hvert udtag samt en på den ene ende (ved
basenhed), og så signalet ind i den anden ende, altså 10
kondensatorer ialt? Ligesom en delayline bestående af 10 LC led
efter hinanden. Men her har spolerne godt nok fælles magnetfelt.
Hvordan ville det opfører sig?
Der bruges selvfølgelig kun én spole her, men måske den anden er
til diskantens HP filter. Jeg ved ikke om der kun er to spoler
ialt, eller to til bas og to til diskant.
Måske én til bas og én til diskant, og disse så er magnetisk
koblet...? Orv, nu bliver det giftigt! ;-)

[snip]