Skifte transformer til halogenspot?

Anders T. Nielsen

Hej

Jeg har nogle ret store transformere til nogle indbygget halogenspots i
mit køkken. De er vist af ældre dato, og jeg tænkte om man evt. kunne
bytte dem ud med nogle mindre. Og MÅ jeg det som privatperson?

De ser sådan her ud:

http://drop.io/transformere

TransA er den største og den jeg helst vil have skifte ud med en mindre.
Findes der noget mindre som jeg kan skifte dem ud med (hvis jeg må)

Mvh
Anders

ABJ

"Anders T. Nielsen" <anders200...@gmail.com> skrev i meddelelsen

Som privatperson må du ikke.

Anders T. Nielsen

> Som privatperson må du ikke.

Men ville en elektriker kunne skifte dem ud til nogle mindre
transformere eller fåes de ikke fysisk mindre?

Mvh
Anders

ABJ

"Anders T. Nielsen" <anders200...@gmail.com> skrev i meddelelsen

De findes mindre, men du kan risikere at de bruger mere strøm.

Andersen [3650]

Anders T. Nielsen formulerede fredag:
De kan sagtens skiftes til nogle små elektroniske som kun fylder en
brøkdel. Problemet er hvis du har en lysdæmper sat på, som kun kan
klare jernkerne trafoer. Så skal dæmperen også skiftes.
Men hvorfor i det hele taget skifte. Trafoer er typisk gemt væk og
af vejen, så der er ingen der ser dem. Desuden er det to rigtig gode
jernkernetrafoer der bare virker. Du risikerer at få nogle elektroniske
som går i udu i tide og utide. Næ tag du hellere og behold de store
"klodser", det vinder du mest ved på den lange bane. Er de så ikke
gemt af vejen som jeg formodede så byg noget så de bliver skjult ;o)

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Mogens

Andersen [3650] wrote:

> [...]
> "klodser", det vinder du mest ved på den lange bane. Er de så ikke
> gemt af vejen som jeg formodede så byg noget så de bliver skjult ;o)

Jeg blander mig lige med et par spørgsmål:
1) Er energiforbruget det samme med en jernkernetrafo som med en
elektronisk trafo?
2) Ved en dæmpning til eks. 50% vil begge typer så reducere
energiforbruget med 50%?

cykelsmeden

Den 03-08-2010 07:34, Mogens skrev:
> [...]
> elektronisk trafo?
> 2) Ved en dæmpning til eks. 50% vil begge typer så reducere
Der er normalt væsentligt større tab i jernkerner (varme!)

vær lige opmærksom på at skift til elektroniske kan give problemer hvis
du senere finder på at ville skifte halogenerne ud med led.
De elektroniske kræver ofte et vist minimumforbrug!

finn