5 ledninger i loftet - tilslutning af lys til hvilke 2 ledninger?

Martin Jørgensen

Hej,

Jeg skal have lys i mit loft. Se billede:

http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=3gd3xtg39zt&thumb=4

Som i kan se, er der 5 forskellige farvede ledninger. Jeg har købt en
lampe, hvor der er en blå og en brun ledning i. Men i går prøvede jeg at
sætte enderne fast til 2 tilfældige af de 5 ledninger, hvorefter
HFI-relæet slog fra (strømmen var tændt).

Spørgsmål:

Jeg starter med slukket strøm, men hvor skal jeg tilslutte de 2 ledninger?

Derudover: Hvad er egentligt forklaringen på at relæet slog fra?

Gerne svar hurtigst muligt, så jeg kan få lys, pft.

Best regards
Martin Jørgensen

Rasmus M. Jensen

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
> at sætte enderne fast til 2 tilfældige af de 5 ledninger, hvorefter
> HFI-relæet slog fra (strømmen var tændt).

du er heldig at du ikke har monteret mellem hvid og rød, hvid og sort eller
rød og sort... de er faserne i udtaget og mellem to faser er der 400 V
din lampe skal monteres med den blå ledning til den blå ledning i dåsen (det
er den der kaldes nul (nullen)) og så enten rød, hvid eller sort.

> Spørgsmål:
>
> Jeg starter med slukket strøm, men hvor skal jeg tilslutte de 2
> ledninger?

blå til blå og så den brune prøver du først at tilslutte den røde ledning,
derefter hvid og sort...
en af de tre kombinationer vil du kunne få til at virke... husk nu at vær
forsigtig!

> Derudover: Hvad er egentligt forklaringen på at relæet slog fra?

at du formentlig forbandt lampen mellem jord - det er den gul/grønne ledning
og så en fase (sort, hvid, rød)

i øvrigt: er der kun een afbryder eller er der flere steder du kan tænde og
slukke eller??
i et lampeudtag er det meget normalt at man har en fast fase sløjfet igennem
til andre lampesteder eller stikkontakter...
rød bruges ofte som en såkaldt tændledning - altså den ledning der styres af
kontakten på væggen...

--
mvh
Rasmus

Benny Andersen

On Sun, 16 Sep 2007 13:05:17 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Spørgsmål:
>
> Jeg starter med slukket strøm, men hvor skal jeg tilslutte de 2 ledninger?

Farvernes betydning har ændret sig over tid - dagens standard er blå for
nul. Det letteste er at teste med en polsøger - i mangel deraf: monter til
den blå, tænd for stømmen og 'gå på kontaktbesøg' med den løse ende blandt
de resterende. (Min prioriteret rækkefølge: sort - rød -hvid) Hvis du kan
få stød ved at røre den løse ende fra lampen, er blå - helt uautoriseret
ikke 0. Og velkommen til usenets elråd ;)

> Derudover: Hvad er egentligt forklaringen på at relæet slog fra?

f'et i hfi eller hpfi står for fejlstøm. Det der betragtes som fejl, er at
summen af strøm (regnet med fortegn) )gennem faser og 0 er større end 30ma,
grundet at noget ledes direkte til jord. Du har sikkert lavet sådan en ved
at forbinde til den gulgrønne.

Benny Andersen

Martin Jørgensen

Rasmus M. Jensen wrote:

> du er heldig at du ikke har monteret mellem hvid og rød, hvid og sort eller

hmm. Den røde er faktisk lyse-brun i virkeligheden... Dårligt foto.

> [...]
> derefter hvid og sort...
> en af de tre kombinationer vil du kunne få til at virke... husk nu at vær

Jeg tilsluttede blå til blå og lavede flg. skema:

Farve - Kontakt slukket - Kontakt tændt
Brun - Lys - Lys
Sort - Ikke lys - Lys
Hvid - Ikke lys - Lys

Så jeg konkluderede at jeg skulle bruge enten sort eller hvid. Er det
mon ligegyldigt? Jeg har brugt den sorte nu og nu virker det
tilsyneladende (jeg mangler dog at tilslutte 3-4 andre lys på
tilsvarende måde, men lamperne er ikke købt endnu)...

> [...]
> og så en fase (sort, hvid, rød)
>
> i øvrigt: er der kun een afbryder eller er der flere steder du kan tænde og

Hmm. Jeg har overtaget en lejlighed uden lys 3-4 steder i loftet og
dette er den første lampe jeg tilslutter i loftet. Der er en kontakt
noget længere nede ad en gang, men jeg tror den hører til en anden
loftslampe (burde den gøre). Eller også er de måske koblet sammen sådan
at 2 lamper tænder på én gang, når jeg tænder en kontakt... hmm.

Jeg finder nok ud af svaret, når jeg kobler den næste lampe til...

> i et lampeudtag er det meget normalt at man har en fast fase sløjfet igennem
> til andre lampesteder eller stikkontakter...

Ikke forstået? Den brune lyste altid. Er det det, der er normalt?

Hvad er pointen med altid at have lys? Men langt de fleste af mine
almindelige stik-kontakter har ingen kontakt. Der er bare strøm i
altid... Det har jeg ikke prøvet før, men indtil videre har det ikke
givet problemer.

> rød bruges ofte som en såkaldt tændledning - altså den ledning der styres af
> kontakten på væggen...

Der var så slet ikke nogen rød. Det var et dårligt foto. Den var
lyse-brun i virkeligheden, fandt jeg ud af ved nærmere eftersyn...

Martin Jørgensen

Benny Andersen wrote:
> On Sun, 16 Sep 2007 13:05:17 +0200, Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> [...]
> de resterende. (Min prioriteret rækkefølge: sort - rød -hvid) Hvis du kan

Hvor kommer den rækkefølge fra?

> få stød ved at røre den løse ende fra lampen, er blå - helt uautoriseret
> ikke 0. Og velkommen til usenets elråd ;)

Mange tak. Jeg fik ikke stød, så i havde ret :-)

> [...]
> grundet at noget ledes direkte til jord. Du har sikkert lavet sådan en ved

Ok, tak.

Morten Fjendbo

--klip--

> Ikke forstået? Den brune lyste altid. Er det det, der er normalt?

Ja det er normalt, da der er den "faste fase" dvs en leder der ikke bliver afbrudt i nogen afbryder, og bliver brugt til at forbinde stikkontakter.

Mvh Morten Fjendbo

Rasmus M. Jensen

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> tilsyneladende (jeg mangler dog at tilslutte 3-4 andre lys på
> tilsvarende måde, men lamperne er ikke købt endnu)...

hrmmm... det virker lidt underligt at både sort og hvid skulle være styret
af kontakten...
er kontakten - nærmest delt på midten og har to afbrydere - eller blot en
afbryder?

> [...]
> sådan at 2 lamper tænder på én gang, når jeg tænder en kontakt... hmm.
>
> Jeg finder nok ud af svaret, når jeg kobler den næste lampe til...

ja... det er oftest det nemmeste... og som du selv har gjort med et skema -
så bliver man ikke så let forvirret... :-)

> Ikke forstået? Den brune lyste altid. Er det det, der er normalt?

ja det er... brun er "normalt" farven man bruger for en fast fase...

> Hvad er pointen med altid at have lys?

det er der selvfølgelig ikke nogen ide i, men som jeg skrev er det af
praktiske grunde at man _kan_ sløjfe en ledning med konstant strøm i gennem
lampeudtaget... man *skal* jo ikke ikke tilslutte en lampe nødvendigvis...
det kan jo være så meget andet...
på et badeværelse er det f.eks. meget brugt at ventilatoren skal bruge tre
ledninger... den blå (nullen), den "brune" (med konstant strøm i) og så
f.eks. (i dit tilfælde) den hvide ledning styret af afbryderen... så starter
ventilatoren når lyset tændes og kører f.eks. 5 min. _efter_ lyset er
slukket... håber du er med på princippet...

Men langt de fleste af mine
> almindelige stik-kontakter har ingen kontakt. Der er bare strøm i
> altid... Det har jeg ikke prøvet før, men indtil videre har det ikke
> givet problemer.

det er meget "normalt" at man gør sådan i dag... jeg foretrækker også
kontakter uden afbryder langt de fleste steder...
men det ene er ikke mere rigtigt end det andet...

> Der var så slet ikke nogen rød. Det var et dårligt foto. Den var
> lyse-brun i virkeligheden, fandt jeg ud af ved nærmere eftersyn...

hehe... ja sådan kan man jo nemt blive snydt...
brun og sort er oftest anvendt til faste faser - altså konstant strøm og
rød, orange, hvid anvendt til afbrydere...

Rasmus M. Jensen

Martin Jørgensen wrote:
> -snip-

> Hvor kommer den rækkefølge fra?

det er vist noget ud af den blå luft...

> Mange tak. Jeg fik ikke stød, så i havde ret :-)

hrm... jeg vil slet ikke anbefale dig at røre ved noget som helst - du kan
en dag nemt ende i et hus hvor der er lavet noget fusk og risikere at få dig
et ordentligt rap over fingrene... jeg er noget uforstående over for "Benny
Andersens" såkaldte råd... det er altså farligt!
når du arbejder med el bør du afbryde H(P)FI relæet eller i det mindste den
sikringsgruppe du arbejder på...

Janner

> [...]
> af kontakten...
> er kontakten - nærmest delt på midten og har to afbrydere - eller blot en

Tror at du er så heldig at have fat i strømmen direkte inde fra naboen ...

Message has been deleted

Erling Nansen

"Martin Jørgensen" <mega...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Derudover: Hvad er egentligt forklaringen på at relæet slog fra?
>
> Gerne svar hurtigst muligt, så jeg kan få lys, pft.

Er der nogen, der har gjort sig den tanke, at hvis der er to ledninger, der
kommer spænding på på een gang, er der måske en mulighed for at der er en
korrespondance i systemet.?

Erling

Rasmus M. Jensen

Erling Nansen wrote:

> Er der nogen, der har gjort sig den tanke, at hvis der er to
> ledninger, der kommer spænding på på een gang, er der måske en
> mulighed for at der er en korrespondance i systemet.?

ja det er naturligvis en mulighed, men det finder Martin jo formentlig ud af
når næste lampe monteres...
man kan jo så alligevel godt undre sig over - hvis det er korrespondance at
hvid og sort ikke er sløjfet videre fra dåsen...?

Rasmus M. Jensen

Janner wrote:

> Tror at du er så heldig at have fat i strømmen direkte inde fra
> naboen ...

havde du noget fornuftigt at tilføje?

Børge Larsen

"Erling Nansen" <oz...@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
Ja eller måske skulle der havde siddet en kroneafbryder (dobbelt afbryder)
hvor der nu sidder en enpolet.

Børge

Martin Jørgensen

Måske. Hvorfor tror du iøvrigt det?

Og hvad er der heldigt ved det?

Elektrikeren har iøvrigt dummet sig og ført 220 V / 10 A til mit komfur,
hvilket ikke er nok. Da jeg sagde at jeg havde spurgt hos punkt1 og at
de sagde at man skulle bruge 380 V / 16A og 3 faser til et normalt
komfur (jeg vil gerne have induktion), sagde han at han så blev nødt til
at få fat i en anden fase hos naboen og iøvrigt skifte min "tavle". Så
han bliver nødt til at gøre arbejdet om...

Martin Jørgensen

Rasmus M. Jensen wrote:

> [...]
> af kontakten...
> er kontakten - nærmest delt på midten og har to afbrydere - eller blot en

Kun én afbryder. Men jeg tror at jeg mangler en fase, fordi elektrikeren
sagde at han skulle have fat i en fase inde fra naboen (hvilket ikke er
sket endnu).

-snip-

> Men langt de fleste af mine
>>
> det er meget "normalt" at man gør sådan i dag... jeg foretrækker også
> kontakter uden afbryder langt de fleste steder...
> men det ene er ikke mere rigtigt end det andet...

Ok. Egentligt gør det mig heller ikke noget. Jeg har bare ikke vænnet
mig helt til det endnu.

> hehe... ja sådan kan man jo nemt blive snydt...
> brun og sort er oftest anvendt til faste faser - altså konstant strøm og
> rød, orange, hvid anvendt til afbrydere...

Ok.

Martin Jørgensen

Rasmus M. Jensen wrote:
> [...]

Hvad betyder det?

> ja det er naturligvis en mulighed, men det finder Martin jo formentlig ud af
> når næste lampe monteres...

Hvad skal jeg kigge efter?

> man kan jo så alligevel godt undre sig over - hvis det er korrespondance at
> hvid og sort ikke er sløjfet videre fra dåsen...?

Ikke forstået... Hvad betyder det?

Måske går jeg i silvan i morgen og køber en-to nye lamper og ser om jeg
får tid til at sætte dem op i løbet af nogen dage... Så kan jeg evt.
vende tilbage.

Martin Jørgensen

-snip-

Erling Nansen

> Børge Larsen wrote:
> -snip-

Jamen, det er da svært at svare på, men en mulighed.
Korrespondance, - så kan du tænde to eller flere steder på samme lampested.