Dagslys lysstofrør

/Peter

Jeg søger lysstofrør, så lange som muligt,
som afgiver enten dagslys eller så tæt på,
som muligt, eller nogle der afgiver 3200 Kelvin
farvetemperatur, skal bruge dem til noget video.

Er der nogle numre eller navne jeg skal kigge efter.

På forhånd mange tak.

/Peter

"/Peter" <p...@wer.nn> skrev i en meddelelse

Nåja, nu har jeg Googlet lidt og fundet... så hvis i kan komme med
supplerene er det da bare helt fint.

Tila ndre der kunne være interesserede så er nummersystemet på lysstofrør:
Fx. 940
9 er CRI tallet -f arvegengivelses indexet. så tæt på 100 er bedst
farvegengivelse.
40 er grader Kelvin - farvetemperaturen, der lige skal x med 100. her 4000
Kelvin

Jan Vestergaard

"/Peter" skrev i en meddelelse

> Jeg søger lysstofrør, så lange som muligt,
> som afgiver enten dagslys

Der findes dagslys-rør til akvarier i alle normale længder - måske, at
det var noget at kigge nærmere på ?

Jan

/Peter

"Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> skrev i en meddelelse

OK Jan, mange tak

JODA

Hej
Osram har et rør L15W/32-930, som Osram betegner "varm hvid, bedste
farvegengivelse", til brug i butikker.
Som det ses af typebetegnelsen har det farvetemperaturen 3000 Kelvin
og et farvegengivelsesindex (Ra-index) på 90-95%.
Rent subjektivt vurderer jeg farvegengivelsen til at være super. Jeg
bruger dem i en lysbaldakin over spejlet i et badeværelse.
Osram angiver et andet rør (type 827) til at være bedst som boliglys i
opholdsrum. Altså 2700 Kelvin og et Ri-index på 80-85%.
Pudsigt nok virker 827 røret betydeligt koldere end 930 røret, hvor
man vel skulle forvente det modsatte? Jeg tror at CRI-faktoren spiller
en mindst lige så stor rolle som farvetemperaturen.

CRI-faktoren glimrer normalt altid ved sit fravær på elsparelamper.
Nogen gange angives ikke engang farvetemperaturen.

Eneste undtagelse jeg kender er lamper fra www.paulmann.de. Søg f.eks.
på Paulmann artikelnr.: 89411

Her angives såvel farvetemperatur som farvegengivelsesindex.

Mvh
JODA

/Peter

Mange tak JODA -for en god forklaring...